Gå til innhold

Noen som veit noe om CT/trommel

Anbefalte innlegg

Hei!! Jeg skal til CT undersøkelse nå i slutten av januar. Hun som tok imot min bekreftelse på telefon for at jeg ville ta timen spurte meg om jeg hadde claustrofobi...

Hjelp tenkte jeg. Jeg har ikke det men det høres forferdelig skummelt ut og ligge inni en trommel og helt stille uten å kunne bevege meg. Er det noen der som kan syke meg opp litt og si at det går bra og komme med litt informasjon eller linker om denne undersøkelsen.

Jeg skal ta bilder av hodet mitt for jeg har så mye vondt i hodet, og legen er redd det er noe som er der oppe som ikke skal være der...

Håper det er noen som svarer!!

klemmer

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/131614-noen-som-veit-noe-om-cttrommel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sendrin

Jeg har tatt(med kontrastvæske).

Det er fort overstått, og ingenting å grue for.

Bare hodet blir kjørt inni trommelen mens det tas bilder, men det er jo åpentrom ved "inngangen"(som er like ved når du har hodet inni der).

Si ifra om din redsel når du kommer dit, slik så personalet er obs på det og passer ekstra godt på deg :)

Jeg tok CT av hodet nå før jul, og den er ikke skremmende i det hele tatt. En trommel som er ca. en meter dyp, med god klaring som går rundt. Holdt på å sovne jeg... ;-) Dette går så bra! Er det en trommel som er lengre med mindre omkrets får du musikk du kan høre på for å tenke på andre ting!

Jeg har også vært til undersøkelse på CT.Men det må ikke forveksles med MR, som er skanning av hele kroppen, f.eks. rygg etc.

Jeg grudde meg litt, men det var faktisk avslappende.Tror ingen med klaustrofobi kan plages av det, var god plass rundt.

Kontrast-væsken setter de i armen, og man kjenner man blir litt varm i hele kroppen.Ganske behagelig faktisk, vil ikke sammenligne det med et BCG`en fra barneskolen liksom;-)

Du får ha lykke til, ingenting å grue seg til iallefall!!

Jeg har også vært til undersøkelse på CT.Men det må ikke forveksles med MR, som er skanning av hele kroppen, f.eks. rygg etc.

Jeg grudde meg litt, men det var faktisk avslappende.Tror ingen med klaustrofobi kan plages av det, var god plass rundt.

Kontrast-væsken setter de i armen, og man kjenner man blir litt varm i hele kroppen.Ganske behagelig faktisk, vil ikke sammenligne det med et BCG`en fra barneskolen liksom;-)

Du får ha lykke til, ingenting å grue seg til iallefall!!

Tusen takk for all info og beroligendighet!!!! klemmer fra lille meg

Annonse

Jeg tok CT av hodet nå før jul, og den er ikke skremmende i det hele tatt. En trommel som er ca. en meter dyp, med god klaring som går rundt. Holdt på å sovne jeg... ;-) Dette går så bra! Er det en trommel som er lengre med mindre omkrets får du musikk du kan høre på for å tenke på andre ting!

Jeg vil bare si takk for all støtte!!!

Jeg har tatt(med kontrastvæske).

Det er fort overstått, og ingenting å grue for.

Bare hodet blir kjørt inni trommelen mens det tas bilder, men det er jo åpentrom ved "inngangen"(som er like ved når du har hodet inni der).

Si ifra om din redsel når du kommer dit, slik så personalet er obs på det og passer ekstra godt på deg :)

Takk, jeg kommer til å be om å få høre på musikk som du sa!! det var innmarri lurt!!!

Gjest røntgenassistent

Tar du CT av hodet så ligger du på en benk med hodet inni åpningen på en "smultring". Åpningen er kanskje 60 cm i diameter, og hele smultringen er 70 cm dyp. Undersøkelsen tar 3-4 minutter.

Ikkeno å være redd for, helt seriøst! :-)

Som deg - men jeg fikk panikk da de spente et bur over hodet mitt, satte på meg øreklokker og skulle rulle meg inn i det trange hullet. Jeg måtte bare gi opp, -synd. Vet ikke hva de gjør emd folk som ikke klarer det. valuim? - du bør være forberedt på at du må snu og gå. Det er mange som ikke klarer det.

Som deg - men jeg fikk panikk da de spente et bur over hodet mitt, satte på meg øreklokker og skulle rulle meg inn i det trange hullet. Jeg måtte bare gi opp, -synd. Vet ikke hva de gjør emd folk som ikke klarer det. valuim? - du bør være forberedt på at du må snu og gå. Det er mange som ikke klarer det.

som du rettet deg selv til - "buret" er på MR, ikke CT.

Annonse

Takk det var jo så innmarri posetiv!!! HJELP nå ble jeg jo innmarri mere redd...

Men jeg må dit, jeg kan ikke gå. Legen min trur det er noe der oppe som ikke skal være der... sukk... det høres i alle fall ikke bra ut.

Snufs...

Takk det var jo så innmarri posetiv!!! HJELP nå ble jeg jo innmarri mere redd...

Men jeg må dit, jeg kan ikke gå. Legen min trur det er noe der oppe som ikke skal være der... sukk... det høres i alle fall ikke bra ut.

Snufs...

Se rettelsene til dét innlegget Mirada, og ta det helt rolig - dette klarer du med glans!

mvh

Tar du CT av hodet så ligger du på en benk med hodet inni åpningen på en "smultring". Åpningen er kanskje 60 cm i diameter, og hele smultringen er 70 cm dyp. Undersøkelsen tar 3-4 minutter.

Ikkeno å være redd for, helt seriøst! :-)

Hei!!! TUsen takk til nå har du kommet med det mest beroligende svaret!!! Jeg har fått mange svar og de fleste kommer med sånne forferdelige historier, men nå ble jeg lettet. Jeg håper virkelig det er bare hodet som må inni, for jeg har ikke så lyst å ha hele meg inni en sånn boks og ikke kunne røre meg. Legen min sendte meg på sånne propper i hodet, EKG, i desember og da var det ikke som forventet, så nå skal jeg ta CT i slutten av januar.

Jeg kan ikke si jeg gleder meg, for alt virker så innmarri alvorlig, og jeg veit at det finnes mye allvorlig også. Tenker på hjernesvulst, men det er vel det værste. Det er sikkert ikke det. Jeg har ikke turt spørre legen min om dette. Jeg vil ikke virke for pessimistisk, han har ikke nevnt svulst heller så.... Men da får jeg jo se da. Jeg skal være glad når denne CTen er overstått.

Snufs...

Som jeg skrev -UNNSKYLD, jeg trodde du mente MR - CT er ikke sånn :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...