Gå til innhold

Når gamle gubber blir fedre

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest mener jeg

Det bør selvsagt ikke gå en grense et bestemt sted / alder, det er alt for individuelt. Jeg har venner som har fedre som er 50 år eldre enn dem, som har vært mer tilstedeværende og aktive i barnas liv enn andre fedre som er 25-35 år eldre enn barna sine.

Min far døde ung, man har ingen garantier for å ha en frisk far lenge ved å ha en ung far.

Men det er klart at alle gjør seg sine tanker, og ingen ting er mer patetisk enn menn (kjendser) som blir fedre til kull nr 2 eller 3, og som beklager seg over hvor lite flinke de var med de første barna og hvor gøy det er å være far nå. Kunne de ikke holde kjeft om det for å ikke provosere de første barna deres, sier jeg.

Annonse

Man kan jo ikke nekte folk noe som de biologisk er i stand til - så lenge det er av denne type handlinger, mener jeg. Men det er sikkert ikke så morsomt for en 10-åring som på skoleavslutningen blir spurt om den 80-årige faren er bestefaren eller oldefaren.

"..................."

Gjest Ugga Bugga

Åååå*stønn* for en tørr humor du har!!!

Spørsmålet er om gamlingen har kjøpt seg ei ung negerkjerring?

Dette er nesten et innlegg som kvalifiserer for sletting av webmaster. Skjerp deg! Prøver du å konkurrere med Tristamento i frekkheter?

Åååå*stønn* for en tørr humor du har!!!

Spørsmålet er om gamlingen har kjøpt seg ei ung negerkjerring?

Kjøpt? Man kan da vel både feie og sette barn på kvinner av alle etniske opprinnelser uten å måtte "kjøpe" dem først.

"....................."

Jeg tror ikke vi kan sette noen grense. Vi kan jo ikke tvangssterilisere alle menn over 54 år f.eks.

Men han er jo pensjonist før barnet blir konfirmant, kanskje noe å tenke på?

Man får håpe at barnet har vett til ikke å konfirmere seg da! :-)

Med vennlig hilsen

Annonse

Naturen er nå engang lagd slik at menn kan bli fedre til de blir 100. Regner med at det ligger en høyere tanke bak det.

Hei,

Nå husker ikke jeg om du tror på et himmel-spøkelse, men hvis man antar at mennesker er som vi er gjennom evolusjon, så bør man jo påpeke at inntil for relativt kort tid siden var forventet levetid for et menneske kanskje 30-40 år.... Ergo oppstod ikke problemstillingen.

Det er også verdt å huske at alle eggcellene allerede eksisterer i kvinnens kropp, slik at hun har mer enn nok til å vare det som *var* forventet levetid i evolusjons-perspektiv.

Med vennlig hilsen

Gjest Big Mac

Jeg synes ikke det er mindre forsvarlig enn å bli far før 25. Som moden har de fleste opparbeidet seg livserfaring, toleranse og en grundigere forståelse av samfunnet, viktige verdier å bringe videre til barna.

Verden er ikke som den var for 30-40-50-100 år siden. Vi når høyere alder, og vi har en mye lenger ungdomstid enn hva som var vanlig før. Tar man høyere utdannelse, er gjerne klar med skolegang i alderen 25-30. Det er ikke uvanlig å møte 30-åringer på Roskilde.

I vår tid der samfunnsmekanismene blir stadig mer komplekse, teknologier, lovverks, medisin etc. krever stadig mer kunnskap, er det viktig at vi motiverer til spisskompetanse. Det innebærer også å at vi motiverer til å forlenge ungdomstiden. Dermed vil vi nok også se en økning av mennesker som blir foreldre i 30-40-årene.

Likevel: Det finnes garantert 50-åringer som aldri burde blitt fedre. Det finnes også helt sikkert 20-åringer som er fantastiske fedre.

terningkast6

Hei,

Nå husker ikke jeg om du tror på et himmel-spøkelse, men hvis man antar at mennesker er som vi er gjennom evolusjon, så bør man jo påpeke at inntil for relativt kort tid siden var forventet levetid for et menneske kanskje 30-40 år.... Ergo oppstod ikke problemstillingen.

Det er også verdt å huske at alle eggcellene allerede eksisterer i kvinnens kropp, slik at hun har mer enn nok til å vare det som *var* forventet levetid i evolusjons-perspektiv.

Med vennlig hilsen

Den gangen forventet levetid var 30-40 år regner jeg med at de i den alderen ble regnet som gamle? *grøsser*

Vet vi noe om de valgte å få barn i en alder hvor de sto med en fot i graven?

Den gangen forventet levetid var 30-40 år regner jeg med at de i den alderen ble regnet som gamle? *grøsser*

Vet vi noe om de valgte å få barn i en alder hvor de sto med en fot i graven?

I enkelte land i verden er jo forventet levealder fremdeles nede i ca 40 år.

Ja, de får barn - av mange årsaker:

1) I "slike land" er tilgangen til prevensjon ikke god.

2) Siden man ikke har/hadde noen velferdsstat, trenger barn for å ta vare på en når man blir gammel. Alternativet er at man sulter ihjel. (Jeg har fortalt flere ganger om min eks sin bestemor som fikk 26 barn. 20 av dem døde av sult/sykdom. Veninnen fikk 23 barn; kun 1 overlevde og kunne passe på henne når hun ble gammel.)

3) Samfunnet fungerer forskjellig. Ungene blir tatt vare på av storfamilien, og fordi dødeligheten er så stor, gjelder det å sette mange barn til verden.

Med vennlig hilsen

terningkast6

I enkelte land i verden er jo forventet levealder fremdeles nede i ca 40 år.

Ja, de får barn - av mange årsaker:

1) I "slike land" er tilgangen til prevensjon ikke god.

2) Siden man ikke har/hadde noen velferdsstat, trenger barn for å ta vare på en når man blir gammel. Alternativet er at man sulter ihjel. (Jeg har fortalt flere ganger om min eks sin bestemor som fikk 26 barn. 20 av dem døde av sult/sykdom. Veninnen fikk 23 barn; kun 1 overlevde og kunne passe på henne når hun ble gammel.)

3) Samfunnet fungerer forskjellig. Ungene blir tatt vare på av storfamilien, og fordi dødeligheten er så stor, gjelder det å sette mange barn til verden.

Med vennlig hilsen

Kanskje det er derfor menn i 60-års aldren plutselig føler for å produsere flere barn, de har oppdaget at de er dødelig?

;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...