Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

det nærmer seg valg av studierettning og samme hvor mye jeg tenker har jeg rett og slett ingen anelse hva jeg ønsker å fortsette med.

Det er rett og slett for mye å velge mellom.

Rådgiverene på skolen er nær sagt umulig å få tak i, og foreldrene mine støtter meg i alt jeg foreslår (med andre ord ikke særlig hjelp.)

Har ingen anelse om hvor jeg skal få konstruktive tilbakemeldinger.

Føler meg ganske "umoden" for å ta noe endelig valg nå snart.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/131646-studierettning-viderg%C3%A5ende/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bolekisen

Hva slags interesser har du da? Liker du å arbeide med hendene? Liker du å tegne, media eller liker du bedre lesefagene?

Jeg jobber i videregående skole så jeg kan hjelpe deg litt. Hva er det egentlig du lurer på mer konkret?

Mvh

da kan du kanskje hjelpe meg også?? går det på noen måte ann å velge mer enn 3 studieretningsfag på allmenn linje?? kan man kanskje søke eller noe?

Kizza1365380506

da kan du kanskje hjelpe meg også?? går det på noen måte ann å velge mer enn 3 studieretningsfag på allmenn linje?? kan man kanskje søke eller noe?

Jeg beklager med allmennfag har jeg dessverre ikke særlig greie på ennå. Vi har bare en klasse påbygg. Men jeg har forstått at så lenge timeplanen din tillater det så kan du søke så mange fag som mulig. Det som teller er at du skal ha minst 105 timer omfang når du er ferdig. Slik har jeg forstått det men jeg kan selvfølgelig sjekke det nærmere i morgen om du ønsker det.

Mvh

Gjest epletre

Det kommer vell an paa interessene dine det? Selv gikk jeg helse og sosialfag, med allmenne paabygg etterpaa. Dette fordi jeg visste at jeg ville jobbe med mennesker! Neste aar begynner jeg paa laererhoyskolen og tror nok jeg kan dra nytte av det jeg laerte paa helse og sosialfag!

Gjest jippiii

Hei hei! Jeg vil anbefale deg å gå allmenn hvis du ikke aner hva du skal. Det er lurt å ikke lukke for mange veier. Jeg går selv i 3. klasse og er veldig glad for at jeg går allmenn. Egentlig kom jeg inn på dramalinjen, men jeg bestemte meg for å droppe det og heller ta et år på privatskole for å få gått allmenn. Jeg angrer ikke ett sekund. Jeg har en venninne som går drama, og det er veldig hardt. 36 timer i uken i tredje klasse og 10 timer norsk. Jeg har 30 timer i uken. Mange av vennene mine har mindre fordi de hadde flere timer tidligere år (jeg ønsket å spre det jevnt) Jeg har også venninner som har gått helse og sosialfag, tegning, form og farge osv. Mange av disse (det vil si alle utenom en) angrer på at de ikke gikk allmenn fordi de nå må ha et år ekstra for å få ordentlig studiekompetanse. Ikke særlig gøy å være russ og så ha et år til på skolen heller... Uansett er valget ditt. Det er du som skal leve ditt liv, men jeg gir deg et råd på veien. Lykke til... En annen ting: Velg den skolen med best sosialt miljø. Ikke den med de peneste lokaler eller flinkeste lærere... Mvh

Annonse

Gjest jippiii

Du kan selvfølgelig ha mer enn tre studieretningsfag hvis du vil det, men det avhenger selvfølgelig av at kabalen går opp med de andre fagene dine. Kjenner en som hadde 37 timer i uken i 2. klasse, men jeg tror det var veldig tungt for hun fikk dårligere karakterer det året enn hun pleier.

Gjest bolekisen

Jeg beklager med allmennfag har jeg dessverre ikke særlig greie på ennå. Vi har bare en klasse påbygg. Men jeg har forstått at så lenge timeplanen din tillater det så kan du søke så mange fag som mulig. Det som teller er at du skal ha minst 105 timer omfang når du er ferdig. Slik har jeg forstått det men jeg kan selvfølgelig sjekke det nærmere i morgen om du ønsker det.

Mvh

det hadde vært supert:)

Kizza1365380506

det hadde vært supert:)

Ettersom jeg har forstått så er det riktig det jeg sa. Så fremdt timeplanen din tillater det og såfremt det er plass i klassen skulle det ikke være noe for å ha mer enn tre studieretningsfag pr. år i allmennfaglig studieretning. Men det er jo selvfølgelig opp til hver enkelt skole hvordan de vil praktisere dette da du ikke har krav på det.

Mvh

Det kommer vell an paa interessene dine det? Selv gikk jeg helse og sosialfag, med allmenne paabygg etterpaa. Dette fordi jeg visste at jeg ville jobbe med mennesker! Neste aar begynner jeg paa laererhoyskolen og tror nok jeg kan dra nytte av det jeg laerte paa helse og sosialfag!

Jeg vet ikke helt hva jeg vil, det er på en måte litt av problemet.

Psykolog, jounarlist, advokat, mange interessante yrker som frister. De fleste råder meg til å velge Allmenn, men jeg har fått høre at det er som å gå ungdomsskolen om igjen..

Det kan være greit å skaffe bred erfaring, men etter tre år på ungdomsskolen er jeg på en måte litt lei av en del teoretiske fag som jeg egentlig ikke liker, som f.eks natur og miljø og matematik. Jeg har hørt at dette kan kuttes ut i andre modul, men likevel frister ikke allmenn. Venner av meg har gitt en god del negative kommentarer som i alle fall ikke har gjort linjen mer fristende.

Jeg liker godt å kommunisere med mennesker, skrive og å lære nye språk.

Noe innen samfunn eller media er yrker som står aller høyest. Jeg har tidligere vært inne på medier og kommunikasjon, men er blitt rådet av en god del til å styre unna media. Mange mener det er mest filmskaping og grafisk fremstilling en jobber med, og ikke noe særlig norsk eller fremmedspråk.

(Jeg synes det er veldig dumt at en ikke får valgt fremmedspråk) En stor drøm er å lære spansk.

Så...

jeg diskuterer egentlig frem og tilbake med meg selv.

Alle mulighetene er på flere måter gode, men på andre måter ikke så interessante.

Dette høres kanskje teit ut, men... uff.. jeg har rett og slett ikke anelse på hva som passer best for meg.

At søknadsfristen nærmer seg så fort skremmer meg.

Vi har fått en god del brosjyerer og bøker, men det meste som står der kunne jeg fra før.

Takk for svar alle sammen.

Det var fint å se at noen anbefalte allmenn:)

Gjest Puzelusken

Du kan ta grunnkurs og VKI på medie og kommunikasjon. Deretter kan du ta allmenfaglig påbygging på VKII. Da sitter du igjen med studiekompetanse og du har mye praksisfag de 2 første årene.

Mange vil ha det til at det VKII allmenfaglig påbygging er veldig tøft, men jeg har tatt studiekompetansen min på denne måten og jeg angrer ikke. Jeg synst det er en god vei å gå dersom du er litt skolelei. Du taper ikke noe på det heller.

Husk at hva du enn velger som studieretning som regel ikke har noen innvirkning på hva du skal videre. Med mindre du vil studere noe som krever realfag. Jeg valgte samfkunnskap og engelsk - ganske enkelt fordi det virket som noe jeg kunne leve med i to år (får jo ekstrapoeng hvis du beholder studieretningsfaget over to år, vet du)

Lykke til!

Annonse

Tror jeg misforsto litt. Trodde du gikk på allmenn og lurte på hvilke fag du skulle velge.

Kjenner mange som valgte noe annet enn allmenn fordi de var skolelei, men angret siden ettersom de måtte gå på påbygning for å få generell studiekompetanse. Men som en foreslo er jo sikkert media en gylden middelvei.

Hei hei! Jeg vil anbefale deg å gå allmenn hvis du ikke aner hva du skal. Det er lurt å ikke lukke for mange veier. Jeg går selv i 3. klasse og er veldig glad for at jeg går allmenn. Egentlig kom jeg inn på dramalinjen, men jeg bestemte meg for å droppe det og heller ta et år på privatskole for å få gått allmenn. Jeg angrer ikke ett sekund. Jeg har en venninne som går drama, og det er veldig hardt. 36 timer i uken i tredje klasse og 10 timer norsk. Jeg har 30 timer i uken. Mange av vennene mine har mindre fordi de hadde flere timer tidligere år (jeg ønsket å spre det jevnt) Jeg har også venninner som har gått helse og sosialfag, tegning, form og farge osv. Mange av disse (det vil si alle utenom en) angrer på at de ikke gikk allmenn fordi de nå må ha et år ekstra for å få ordentlig studiekompetanse. Ikke særlig gøy å være russ og så ha et år til på skolen heller... Uansett er valget ditt. Det er du som skal leve ditt liv, men jeg gir deg et råd på veien. Lykke til... En annen ting: Velg den skolen med best sosialt miljø. Ikke den med de peneste lokaler eller flinkeste lærere... Mvh

Enig i alt dette. Bortsett fra det med lærere. Det har jo en del å si det også - men bør jo ikke velge det fremfor miljø.

Det er så vanvittig mye trynefaktor på videregående.

Psykolog, jounarlist, advokat, mange interessante yrker som frister. De fleste råder meg til å velge Allmenn, men jeg har fått høre at det er som å gå ungdomsskolen om igjen..

Det kan være greit å skaffe bred erfaring, men etter tre år på ungdomsskolen er jeg på en måte litt lei av en del teoretiske fag som jeg egentlig ikke liker, som f.eks natur og miljø og matematik. Jeg har hørt at dette kan kuttes ut i andre modul, men likevel frister ikke allmenn. Venner av meg har gitt en god del negative kommentarer som i alle fall ikke har gjort linjen mer fristende.

Noe innen samfunn eller media er yrker som står aller høyest. Jeg har tidligere vært inne på medier og kommunikasjon, men er blitt rådet av en god del til å styre unna media. Mange mener det er mest filmskaping og grafisk fremstilling en jobber med, og ikke noe særlig norsk eller fremmedspråk.

(Jeg synes det er veldig dumt at en ikke får valgt fremmedspråk) En stor drøm er å lære spansk.

Så...

Alle mulighetene er på flere måter gode, men på andre måter ikke så interessante.

Dette høres kanskje teit ut, men... uff.. jeg har rett og slett ikke anelse på hva som passer best for meg.

Vi har fått en god del brosjyerer og bøker, men det meste som står der kunne jeg fra før.

Hvis du vil jobbe med skriving og språk bør du absolutt velge allmenn. Jeg gikk gjennom tre år uten noe problem. Man blir alltid litt lei av og til, men det tror jeg gjelder for uansett hva du velger.

Noen vgs har spansk som c-språk eller studieretningsfag. Du bør sjekke ut hvilke skoler som har det.

En annen ting; hvis du skal gå videre med media bør du ha gooode karakterer. Vanskelige opptakskrav videre. Men viktigst er jo å øve på å formulere seg skriftelig. Dagbok er faktisk en fin måte å få skrivetrening på.

Så...

Liker du språk, er det synd at engelsklinja forlengst er borte (engelsk og fransk i tre år, tysk i to år).

Studieretning har en t for mye...

Ettersom jeg har forstått så er det riktig det jeg sa. Så fremdt timeplanen din tillater det og såfremt det er plass i klassen skulle det ikke være noe for å ha mer enn tre studieretningsfag pr. år i allmennfaglig studieretning. Men det er jo selvfølgelig opp til hver enkelt skole hvordan de vil praktisere dette da du ikke har krav på det.

Mvh

Jeg går VK1 medier og kommunikasjon nå, og angrer en liten smule, siden jeg ikke får noen fordypningspoeng eller noe på disse tre årene hvis jeg skal søke videre på media.

Jovisst har jeg erfaringen, men hva hjelper det meg hvis jeg får ræva karakterer i allmennfagene fordi jeg ikke har tid til å gjøre noe der fordi mediaprosjektene tar for all min tid.

Jeg sitter på skolen omtrent fra 08.00 til 22.00 hver dag når vi har prosjekt, som er stort sett hele tiden.

Neste år skal jeg gå allmenn påbygging og kose meg med 10 timer norsk, uten å ha et eneste medieprosjekt å tenke på.. Det blir fint :)

Tenk deg nøye om før du velger media er mitt råd.

Gjest huffa meg 2004

Jeg går VK1 medier og kommunikasjon nå, og angrer en liten smule, siden jeg ikke får noen fordypningspoeng eller noe på disse tre årene hvis jeg skal søke videre på media.

Jovisst har jeg erfaringen, men hva hjelper det meg hvis jeg får ræva karakterer i allmennfagene fordi jeg ikke har tid til å gjøre noe der fordi mediaprosjektene tar for all min tid.

Jeg sitter på skolen omtrent fra 08.00 til 22.00 hver dag når vi har prosjekt, som er stort sett hele tiden.

Neste år skal jeg gå allmenn påbygging og kose meg med 10 timer norsk, uten å ha et eneste medieprosjekt å tenke på.. Det blir fint :)

Tenk deg nøye om før du velger media er mitt råd.

Hvorfor så lenge?

Dere har vel rett til å ha fritid?

Jeg kan ikke være så lenge på skolen for jeg har andre ting som foregår også(tenkt å søke vk1).

Hvor i landet bor du?

Så...

hva med formgiving? Jeg har gått grunnkurs, vk1 og holder nå på med vk2, som er et slags påbyggingsår. Jeg angrer ikke på at jeg gikk på denne linjen, for jeg var ertt og slett for skolelei.... Kanskje helse og sosial??

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...