Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Wilhelmina

Jeg vet ikke helt hva jeg vil, det er på en måte litt av problemet.

Psykolog, jounarlist, advokat, mange interessante yrker som frister. De fleste råder meg til å velge Allmenn, men jeg har fått høre at det er som å gå ungdomsskolen om igjen..

Det kan være greit å skaffe bred erfaring, men etter tre år på ungdomsskolen er jeg på en måte litt lei av en del teoretiske fag som jeg egentlig ikke liker, som f.eks natur og miljø og matematik. Jeg har hørt at dette kan kuttes ut i andre modul, men likevel frister ikke allmenn. Venner av meg har gitt en god del negative kommentarer som i alle fall ikke har gjort linjen mer fristende.

Jeg liker godt å kommunisere med mennesker, skrive og å lære nye språk.

Noe innen samfunn eller media er yrker som står aller høyest. Jeg har tidligere vært inne på medier og kommunikasjon, men er blitt rådet av en god del til å styre unna media. Mange mener det er mest filmskaping og grafisk fremstilling en jobber med, og ikke noe særlig norsk eller fremmedspråk.

(Jeg synes det er veldig dumt at en ikke får valgt fremmedspråk) En stor drøm er å lære spansk.

Så...

jeg diskuterer egentlig frem og tilbake med meg selv.

Alle mulighetene er på flere måter gode, men på andre måter ikke så interessante.

Dette høres kanskje teit ut, men... uff.. jeg har rett og slett ikke anelse på hva som passer best for meg.

At søknadsfristen nærmer seg så fort skremmer meg.

Vi har fått en god del brosjyerer og bøker, men det meste som står der kunne jeg fra før.

Takk for svar alle sammen.

Det var fint å se at noen anbefalte allmenn:)

Jeg tror du kan ha nytte av og velge almenn. Selv om det første året kan virke kjedelig, er de to neste årene nesten helt opp til deg selv og velge hva du skal gjøre ut av. Siden du liker fremmedspråk, er det bedre å ta almenn der du kan ha tre fremmedspråk mot ingen på media. Jeg går selv på almennfag, og det er ikke så ille som alle skal ha det til (Hvertfall ikke siden jeg ikke har realfag, men bare fag jeg liker) Du har 30 timer pr år, og 35 på media...PÅ media lærer du mye om å lage film og websider, men jeg tror du vil ha nytte av de ekstrapoengene du kan få på almenn hvis du skal studere videre på en media-skole....

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

Gjest kanskje allmenne hadde vært best

Det kommer vell an paa interessene dine det? Selv gikk jeg helse og sosialfag, med allmenne paabygg etterpaa. Dette fordi jeg visste at jeg ville jobbe med mennesker! Neste aar begynner jeg paa laererhoyskolen og tror nok jeg kan dra nytte av det jeg laerte paa helse og sosialfag!

Jeg gikk helse og sosial også, og tok påbygning. Jeg går på lærerskolen nå. Matten er ikke så enkel som jeg hadde trodd. Så de som gikk allmenne har det nok litt lettere enn meg.

Gjest epletre

Jeg gikk helse og sosial også, og tok påbygning. Jeg går på lærerskolen nå. Matten er ikke så enkel som jeg hadde trodd. Så de som gikk allmenne har det nok litt lettere enn meg.

Ja vet det! Sliter litt med tanken paa det! Men vurderer Vernepleier ogsaa. Er alltid i tvil paa denne tiden av aaret.

Jeg vet ikke helt hva jeg vil, det er på en måte litt av problemet.

Psykolog, jounarlist, advokat, mange interessante yrker som frister. De fleste råder meg til å velge Allmenn, men jeg har fått høre at det er som å gå ungdomsskolen om igjen..

Det kan være greit å skaffe bred erfaring, men etter tre år på ungdomsskolen er jeg på en måte litt lei av en del teoretiske fag som jeg egentlig ikke liker, som f.eks natur og miljø og matematik. Jeg har hørt at dette kan kuttes ut i andre modul, men likevel frister ikke allmenn. Venner av meg har gitt en god del negative kommentarer som i alle fall ikke har gjort linjen mer fristende.

Jeg liker godt å kommunisere med mennesker, skrive og å lære nye språk.

Noe innen samfunn eller media er yrker som står aller høyest. Jeg har tidligere vært inne på medier og kommunikasjon, men er blitt rådet av en god del til å styre unna media. Mange mener det er mest filmskaping og grafisk fremstilling en jobber med, og ikke noe særlig norsk eller fremmedspråk.

(Jeg synes det er veldig dumt at en ikke får valgt fremmedspråk) En stor drøm er å lære spansk.

Så...

jeg diskuterer egentlig frem og tilbake med meg selv.

Alle mulighetene er på flere måter gode, men på andre måter ikke så interessante.

Dette høres kanskje teit ut, men... uff.. jeg har rett og slett ikke anelse på hva som passer best for meg.

At søknadsfristen nærmer seg så fort skremmer meg.

Vi har fått en god del brosjyerer og bøker, men det meste som står der kunne jeg fra før.

Takk for svar alle sammen.

Det var fint å se at noen anbefalte allmenn:)

Med de eksemplene på yrker du ramser opp her, vil jeg absolutt anbefale deg almenn. Da får du grunnlaget til å velge stort sett det du vil senere, og låser deg ikke til en bestemt retning. Jeg vil absolutt ikke sammenligne almenn på videregående med ungdomsskolen. Selvfølgelig er det en del teori og de samme fagene, men du får en mye større fordypning og fagene er mer interessante.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...