Gå til innhold

Fulltidsjobb og barn

Anbefalte innlegg

Gjest Linda 32

Hei

Jeg har jobb full tid, og går stadig rundt og har dårlig samvittighet overfor barna pga. dette.

Jeg synes det er fælt at de må vekkes om morgenen og ut og leveres til dagmamma / SFO for så å hentes sent på dagen. Som regel leveres de til åtte- halv ni og hentes halv fire-fire.

Når kjente sier til meg ting som: Ja, datteren din er jo mer med dagmammaen enn med deg. Og: Hun kjenner de andre hos dagmammaen bedre enn sin egen bror, blir jeg helt fortvilet og tenker at jeg er en ELENDIG mor.

Samtidig jobber jo mange selv om de har barn, mine foreldre gjorde det, og jeg tenkte aldri over at de var mye borte...

Skulle gjerne hatt en deltidsjobb, men det er jo ingen å få! Har sett etter det lenge. Må omtrent være sykepleier for å få deltidsjobb. Noe jeg ikke er da... :-)

Hva mener dere? Bør man sørge for å være mer hjemme når man bestemmer seg å få barn?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/131672-fulltidsjobb-og-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest store valg

Er du alene med barna?

Hvis du ikke er det, er det viktig at det er begge foreldrenes arbeidsdag som tas opp til etteretning, og ikke bare morens.

Selv om ofte mannen tjener best, er det ikke dermed sagt at det skal være det eneste utslagsgivende med tanke på hvem som skal jobbe mindre.

Alle foreldre har "krav på" uløpnnet permisjon noen år for å ta seg av barn, og permisjonen kan godt være 20%.

Mannen min tjener mye bedre enn meg, men fordi han betaler høy skatt på toppen av lønnen sin, ble det ikke så mye større utslag på familieøkonomien at han jobbet 80% en periode. Og mye har jo med prioritering å gjøre, vi valgte å kutte ferieturen noen år, mot å ha litt mindre jobbing hele året. Hjemmeferie er også koselig!

Hvis dere har det bra som dere har det nå, synes jeg ikke du skal ha dårlig samvittighet for at barna er i barnehage hele dagen. Men hvis dere ønsker å gjøre noe annerledes, er det viktig at dere tar opp hele situasjonen som en helhet, om dere skal vurdere å bo mindre / billigere noen år for å prioritere å være hjemme fra jobben en dag hver i uken, eller om du skal ta et år og bare være hjemme, eller..

Jeg vet det er vanskelig å finne halvdagsstillinger, men det er mange jobber som kan forenes med å jobbe 80%, for eksempel. Særlig hvis man kan være fleksibel overfor arbeidsgiver om når en skal jobbe / ha fri.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/131672-fulltidsjobb-og-barn/#findComment-807901
Del på andre sider

Vi jobbet fullt det året jeg var gravid med nummer to og eldstemann var 1,5-2 år. Det var stress, men fungerte fint for ham i barnehagen.

Etter at vi fikk nummer to, har vi hatt halv barnehageplass til barna, og det er mer ro i hverdagen. Ungene ER slitne etter full dag (8-16) i barnehagen, og det er deilig med noen fridager innimellom.

Nå jobber jeg fullt før neste permisjon - skal gjøre det i ti uker. Pappaen er hjemme en dag i uka, så de går da 80% i bhg/dagmamma.

Regner med å jobbe 60-70% etter permisjonen. Vi hadde selvfølgelig hadde mer penger å rutte med om bi hadde jobbet fullt, særlig når barnehagen er blitt så billig - men vi ønsker å ha noen rolige dager for barna, og oss selv hjemme + at vi har jobber vi trives i som vi ønsker å utvikle oss i.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/131672-fulltidsjobb-og-barn/#findComment-807904
Del på andre sider

Gjest Linda 32

Vi jobbet fullt det året jeg var gravid med nummer to og eldstemann var 1,5-2 år. Det var stress, men fungerte fint for ham i barnehagen.

Etter at vi fikk nummer to, har vi hatt halv barnehageplass til barna, og det er mer ro i hverdagen. Ungene ER slitne etter full dag (8-16) i barnehagen, og det er deilig med noen fridager innimellom.

Nå jobber jeg fullt før neste permisjon - skal gjøre det i ti uker. Pappaen er hjemme en dag i uka, så de går da 80% i bhg/dagmamma.

Regner med å jobbe 60-70% etter permisjonen. Vi hadde selvfølgelig hadde mer penger å rutte med om bi hadde jobbet fullt, særlig når barnehagen er blitt så billig - men vi ønsker å ha noen rolige dager for barna, og oss selv hjemme + at vi har jobber vi trives i som vi ønsker å utvikle oss i.

Hva slags jobb har du som gjør at du kan jobbe 60-70 %? Høres veldig greit ut.

Vi vil selvsagt også få mindre penger, men det er vi innstillt på.

Heller vel mer og mer mot at jeg MÅ prøve å finne en jobb med kortere dager, eller en eller to dager fri i uken. Men ikke det er ikke lett!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/131672-fulltidsjobb-og-barn/#findComment-807951
Del på andre sider

Gjest Linda 32

Er du alene med barna?

Hvis du ikke er det, er det viktig at det er begge foreldrenes arbeidsdag som tas opp til etteretning, og ikke bare morens.

Selv om ofte mannen tjener best, er det ikke dermed sagt at det skal være det eneste utslagsgivende med tanke på hvem som skal jobbe mindre.

Alle foreldre har "krav på" uløpnnet permisjon noen år for å ta seg av barn, og permisjonen kan godt være 20%.

Mannen min tjener mye bedre enn meg, men fordi han betaler høy skatt på toppen av lønnen sin, ble det ikke så mye større utslag på familieøkonomien at han jobbet 80% en periode. Og mye har jo med prioritering å gjøre, vi valgte å kutte ferieturen noen år, mot å ha litt mindre jobbing hele året. Hjemmeferie er også koselig!

Hvis dere har det bra som dere har det nå, synes jeg ikke du skal ha dårlig samvittighet for at barna er i barnehage hele dagen. Men hvis dere ønsker å gjøre noe annerledes, er det viktig at dere tar opp hele situasjonen som en helhet, om dere skal vurdere å bo mindre / billigere noen år for å prioritere å være hjemme fra jobben en dag hver i uken, eller om du skal ta et år og bare være hjemme, eller..

Jeg vet det er vanskelig å finne halvdagsstillinger, men det er mange jobber som kan forenes med å jobbe 80%, for eksempel. Særlig hvis man kan være fleksibel overfor arbeidsgiver om når en skal jobbe / ha fri.

Har spurt arbeidsgiveren om å gå ned til 80 %, men han sa det var vanskelig over lang tid... Derfor ser jeg meg rundt etter noe annet da.

Nei, er ikke alene, men har veldig lyst til å være den som skal være mer hjemme da... :-) Vi får nå se hva som dukker opp, hvis en av oss får sjansen til å kutte ned stillingen så hopper vi på! Får heller leve med at budsjettet blir strammere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/131672-fulltidsjobb-og-barn/#findComment-807954
Del på andre sider

Gjest store valg

Har spurt arbeidsgiveren om å gå ned til 80 %, men han sa det var vanskelig over lang tid... Derfor ser jeg meg rundt etter noe annet da.

Nei, er ikke alene, men har veldig lyst til å være den som skal være mer hjemme da... :-) Vi får nå se hva som dukker opp, hvis en av oss får sjansen til å kutte ned stillingen så hopper vi på! Får heller leve med at budsjettet blir strammere.

Ta en ordentiig medarbeidersamtale med sjefen, og la henne / ham komme med forslag til en redusert arbeidstid som både jobben og du kan leve godt med!

Det samme bør mannen din gjøre!

Hvis du går fra jobben klokken to hver tirsdag og fredag er ikke sikkert at vil by på problemer for sjefen / jobben, og du får to lange ettermiddager sammen med barna, og mottar 90% lønn.

Eller om du er hjemme annenhver onsdag?

Eller om dere kan ha litt fleksi-tid, slik at du jobber langdag en dag i uken, mannen din en annen dag, og så kan dere begynne en halvtime senere på jobb hver dag hele uken og rekke en hyggeligere fokost sammen. Eller..

Foreldre har rettigheter i forhold til dette, og bedriften skal kunne redgjøre for hvorfor det er helt umulig at den ansatte ikke kan få noe redusert arbeidstid for å ta seg av familie / barn.

Men det er lurt å be arbeidsgiver om å komme med forslag, evt presentere mange ulike forslag for henne / ham. Tilby og jobbe mer den dagen du vet det er ekstra behov, så får du jobbe mindre andre dager.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/131672-fulltidsjobb-og-barn/#findComment-807960
Del på andre sider

Annonse

Gjest Linda 32

Ta en ordentiig medarbeidersamtale med sjefen, og la henne / ham komme med forslag til en redusert arbeidstid som både jobben og du kan leve godt med!

Det samme bør mannen din gjøre!

Hvis du går fra jobben klokken to hver tirsdag og fredag er ikke sikkert at vil by på problemer for sjefen / jobben, og du får to lange ettermiddager sammen med barna, og mottar 90% lønn.

Eller om du er hjemme annenhver onsdag?

Eller om dere kan ha litt fleksi-tid, slik at du jobber langdag en dag i uken, mannen din en annen dag, og så kan dere begynne en halvtime senere på jobb hver dag hele uken og rekke en hyggeligere fokost sammen. Eller..

Foreldre har rettigheter i forhold til dette, og bedriften skal kunne redgjøre for hvorfor det er helt umulig at den ansatte ikke kan få noe redusert arbeidstid for å ta seg av familie / barn.

Men det er lurt å be arbeidsgiver om å komme med forslag, evt presentere mange ulike forslag for henne / ham. Tilby og jobbe mer den dagen du vet det er ekstra behov, så får du jobbe mindre andre dager.

Ja, kan høre med han, kanskje det går helt greit hvis jeg kan være mer fleksibel på det.

Takk for gode råd, greit å høre hvordan andre gjør det!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/131672-fulltidsjobb-og-barn/#findComment-807972
Del på andre sider

Gjest Persille

Ja, kan høre med han, kanskje det går helt greit hvis jeg kan være mer fleksibel på det.

Takk for gode råd, greit å høre hvordan andre gjør det!

Ser du har fått flere svar her, men tenkte jeg likevel skulle si hvordan vi gjør det...

Pga jobbytte har det vært umulig for sambo å ta ut permisjon, så han har bare tatt sine fire uker, og jeg resten selv om vi egentlig hadde planlagt å dele.

Imidlertid har jeg ikke tatt 100% eller 80% permisjon som mange andre har gjort, jeg jobber 60% og har 40% permisjon.

Det tilsier at jeg jobber fem timer hver dag, og snuppa er seks timer i barnehagen. Minst to av dem sover hun, og så er det to måltider, så det blir ikke så masete for henne.

Det hører med til historien at jeg frem til nå har hatt en svært fleksibel stilling, slik at jeg har kunne jobbe mer eller mindre ettersom det har trengtes i perioder. Noen uker har jeg jobbet 120% mens mormor har stilt opp for snuppa, og andre uker har jeg bare jobbet 30%....

Jeg har også måttet gå ned i lønn fordi jeg har mållønn. (At deler av lønnen min utbetales dersom jeg når et satt budsjett, ellers mister jeg denne), men det har gått greit...

Det er som de andre sier her; det handler om prioriteringer =)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/131672-fulltidsjobb-og-barn/#findComment-808018
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...