Gå til innhold

Flere som sliter med nattesøvnen?

Anbefalte innlegg

Gjest Pricilla

*Gjeeesp* har sover tre timer i natt.. Hvis det ble sp "mye". Legger meg tidlig, men ligger våken i flere timer.. i det jeg nesten sovner (tankene flyr av seg selv, og man merker man blir borte) så blir jeg bevisst på at jeg nesten sovner, og avbryter hele innsovningsprosessen.. Så blir jeg liggende å tenke på at jeg må sovne, da blir jeg bare mer våken. At jeg blir obs på at jeg nesten sovner og så våkner til igjen skjer hele tiden!

Når jeg har ligget noen timer er ejg lys våken og ligger da å lytter til alle lyder.. Samboern min knisser tenner, klør seg, mumler i søvne, smatter, snur seg osv. Og jeg blir GAL av alle lydene! Jo mer jeg prøver å ikke høre etter, jo mer hører jeg.. Så irriternde!

Var sånn for noen mnd. siden og, men det ble bra. Jeg har drukket te, dempet lys, lest, tatt sovepiller fra apoteket - reseptfrie, men de funker ikke i det hele tatt!

Broren min og samboern har det også sånn. Hørte på radioen i morres at flere og flere ikke får sove pga stress og bekymringer. Ja, alle de tankene jeg helst ikke vil tenke på kommer fram når ejg ligger der og prøver å sove. *Gruble gruble*

Hva pokker skal jeg gjøre? Er så trøtt at jeg nesten detter av stolen her... Og klarer ikke konsentrere meg på møter eller noe. Trenger 7 eller helst 8 timer søvn hver natt (i hvert fall noen netter i uka) for å være opplagt.

Blir så sliten av dette.. Og så er det jævlig frustrerende å bare ligge der og vente på Ole lukkeøye som aldri kommer..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/131693-flere-som-sliter-med-nattes%C3%B8vnen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flytt på eget rom! For en liten stund. Ofte trenger hodet litt miljøforandring når det har satt seg fast i en "å nei jeg får ikke sove"-modusen. Ellers vet jeg godt hvordan du har det, det eneste som hjelper virkelig er å klare å komme ut av skrekken for ikke å få sove. Lettere sagt enn gjort. Eller gå til lege og få ordentlige sovetabeletter, de virker! Ha de på nattbordet til kriser, men ikke til hver dag!

Gjest Pricilla

Flytt på eget rom! For en liten stund. Ofte trenger hodet litt miljøforandring når det har satt seg fast i en "å nei jeg får ikke sove"-modusen. Ellers vet jeg godt hvordan du har det, det eneste som hjelper virkelig er å klare å komme ut av skrekken for ikke å få sove. Lettere sagt enn gjort. Eller gå til lege og få ordentlige sovetabeletter, de virker! Ha de på nattbordet til kriser, men ikke til hver dag!

Har "bestilt" sovepiller.. men reseptepten kommer ikke før i morgen eller torsdag.. Har blitt få timer hele uka og er sliten.

Får ikke flytta på eget rom heller, bor da ikke på hotell! ; ) hehe.. Og i stua er det altfor varmt, og jeg legger meg alltid før samboern.. han sitter gjerne oppe noen timer ekstra.. Uff.. skal legge meg 20 i dag og ligge våken til 12-tida tenker jeg.. kanskej jeg klarer å sove litt flere timer.

"Når jeg har ligget noen timer er ejg lys våken og ligger da å lytter til alle lyder.. Samboern min knisser tenner, klør seg, mumler i søvne, smatter, snur seg osv. Og jeg blir GAL av alle lydene! Jo mer jeg prøver å ikke høre etter, jo mer hører jeg.. Så irriternde!"

Nææ er du i samme seng som meg du eller? Akkuratt sånn er det hos meg og - det er helt umulig å sove med de lydene disse mannfolka lager - og ikke nok med det - de ligger ikke søvnløse og bekymrer seg slik som vi gjør. Det er helt pyton...

Noe jeg gjør innimellom når det har vært sånn i lenger tid er å stå opp tidlig en morgen (uvanlig tidlig) spesielt fordi man har sovet lite og helst en dag man har fri fra jobb (søndag) så holder du deg våken til klokken 22 minst - ikke så mye lenger heller. Så legger du deg - ikke kaffe på ettermiddagen og ikke sovestimulerende midler heller. Legg deg før gubben og han har forbud mot å legge seg før han er sikker på at du sover - eller han kan ta sofan....

Prøv engang og se om ikke rytmen forandrer seg?

hilsen en trøtt...

Gjest Skjermtrollet

Jepp! Spesielt i natt! Sovna tilslutt, men nå var det faktisk jeg som la meg etter sambo for en gangs skyld. Tung pusting, baksing frem og tilbake, litt snorking, et par "utluftninger", gnissimg av tenner osv.. hehe Sovna tilslutt da!!

Kom deg ut i dagslys så tidlig som mulig på dagen. Tidspunktet man sovner på om kvelden har mye å gjøre med tidspunktet man fikk dagslys inn på øyet samme morgen. Hvis det er mørkt når du drar på jobb, og du jobber i kunstig lys hele dagen, kan du få innsovningsproblemer. Ta en tur i lunsjpausen.

Annonse

Gjest Pricilla

Jepp! Spesielt i natt! Sovna tilslutt, men nå var det faktisk jeg som la meg etter sambo for en gangs skyld. Tung pusting, baksing frem og tilbake, litt snorking, et par "utluftninger", gnissimg av tenner osv.. hehe Sovna tilslutt da!!

Jøss! Akkuratt som min gubbe det jo! ; ) Fiser og koser seg.. mumler og vrir seg, hopper i senga når han skal snu seg.. Snorker litt, smatter og knisser tenner.. Gjør alle mannfolk sånn eller?

Typen til venninna mi gjør også det.. Tror jeg ligger ganske rolig når jeg sover, hender jeg kjefter og smeller litt i søvne da - eller griner.. : ) Drømmer ofte at jeg slåss eller svømmer i lufta..

Gjest Pricilla

"Når jeg har ligget noen timer er ejg lys våken og ligger da å lytter til alle lyder.. Samboern min knisser tenner, klør seg, mumler i søvne, smatter, snur seg osv. Og jeg blir GAL av alle lydene! Jo mer jeg prøver å ikke høre etter, jo mer hører jeg.. Så irriternde!"

Nææ er du i samme seng som meg du eller? Akkuratt sånn er det hos meg og - det er helt umulig å sove med de lydene disse mannfolka lager - og ikke nok med det - de ligger ikke søvnløse og bekymrer seg slik som vi gjør. Det er helt pyton...

Noe jeg gjør innimellom når det har vært sånn i lenger tid er å stå opp tidlig en morgen (uvanlig tidlig) spesielt fordi man har sovet lite og helst en dag man har fri fra jobb (søndag) så holder du deg våken til klokken 22 minst - ikke så mye lenger heller. Så legger du deg - ikke kaffe på ettermiddagen og ikke sovestimulerende midler heller. Legg deg før gubben og han har forbud mot å legge seg før han er sikker på at du sover - eller han kan ta sofan....

Prøv engang og se om ikke rytmen forandrer seg?

hilsen en trøtt...

Har prøvd det gså skjønner du! Drikker kun kaffe om morningen.. Og er ofte helt ferdig på kvelden, men når ejg legger meg begynner jeg å gruble p ditt og datt.. Har begynt å legge fram klær da, for ellers ligger ejg å tenker på hva ejg skal ha på meg dagen etter - helt sykt! ; )

Eller så begynner jeg å fundere på hvor det har blitt av ditt og datt.. Slitsomt!

Selv om jeg legger meg før han får jeg ikke sove, soverrommet ligger inntil stua og vi har bare skyvedør som ikke er lydtet, eller dempende i det hele tatt - så hører det til og med hvis han klør seg!

Gjest Skjermtrollet

Jøss! Akkuratt som min gubbe det jo! ; ) Fiser og koser seg.. mumler og vrir seg, hopper i senga når han skal snu seg.. Snorker litt, smatter og knisser tenner.. Gjør alle mannfolk sånn eller?

Typen til venninna mi gjør også det.. Tror jeg ligger ganske rolig når jeg sover, hender jeg kjefter og smeller litt i søvne da - eller griner.. : ) Drømmer ofte at jeg slåss eller svømmer i lufta..

*ler* Jepp! Jeg tror nok de aller fleste er sånn.. kunne vært artig med en god gammeldags båndopptaker, da tror jeg de hadde fått noe å le av!

Datt nesten ut av senga igår i hans forsøk på å "snu" seg.. Like før jeg inntok sofa`n, men sovna før jeg kom så langt!

Vi håper på bedre søvn i natt!

Gjest Maja_h

Kjenner meg så godt igjen i det du sier,har hatt søvn problemer så lenge jeg kan huske,et av problemene var at jeg kikket på klokka i ett sett for å se hvor mange timer....minutter,det var til jeg skulle stå opp igjen.

Har sluttet med å se på klokka,så nå hvet jeg ikke hvor mange timene jeg har sovi når jeg står opp,det hjelper ihvertfall litt.

Ellers så må jeg lese hver kveld,med mindre jeg har drekki da.

Veldig kjedelig,ihvertfall når mannen min sovner før han legger hue på puta.

Men det med klokka funker faktisk litt,du vet faktisk ikke hvor trøtt du skal være noen ganger for du vet jo ikke hvor mye du har sovet,selvfølgelig er man jo møkka trøtt på morran noen ganger uansett da,men det er litt psykisk også.

Mvh

Har det som deg for tiden, men det bunner i at vi omtrent har snudd på døgnet i jula. Jeg har bare lyst til å ligge og lese - og så stå opp og gå på jobb,- men det går jo ikke i lengden.

Et tips, om du har mye å tenke/huske på - ha blokk og penn på nattbordet - så du kan skrive huskelister - da "tømmer du hodet" og det kan hjelpe deg å få slappet av.

Har prøvd det gså skjønner du! Drikker kun kaffe om morningen.. Og er ofte helt ferdig på kvelden, men når ejg legger meg begynner jeg å gruble p ditt og datt.. Har begynt å legge fram klær da, for ellers ligger ejg å tenker på hva ejg skal ha på meg dagen etter - helt sykt! ; )

Eller så begynner jeg å fundere på hvor det har blitt av ditt og datt.. Slitsomt!

Selv om jeg legger meg før han får jeg ikke sove, soverrommet ligger inntil stua og vi har bare skyvedør som ikke er lydtet, eller dempende i det hele tatt - så hører det til og med hvis han klør seg!

Ørepropper! Det er den søvnløses beste venn! Eller så sender du gubben ut de dagene du trenger å sovne! HAn må da kunne være litt grei?

Gjest Pricilla

Kjenner meg så godt igjen i det du sier,har hatt søvn problemer så lenge jeg kan huske,et av problemene var at jeg kikket på klokka i ett sett for å se hvor mange timer....minutter,det var til jeg skulle stå opp igjen.

Har sluttet med å se på klokka,så nå hvet jeg ikke hvor mange timene jeg har sovi når jeg står opp,det hjelper ihvertfall litt.

Ellers så må jeg lese hver kveld,med mindre jeg har drekki da.

Veldig kjedelig,ihvertfall når mannen min sovner før han legger hue på puta.

Men det med klokka funker faktisk litt,du vet faktisk ikke hvor trøtt du skal være noen ganger for du vet jo ikke hvor mye du har sovet,selvfølgelig er man jo møkka trøtt på morran noen ganger uansett da,men det er litt psykisk også.

Mvh

Er ikke spesielt trøtt om morran, men har poser på øya og blir helt feridg sånn 12-tida på dagen og hjernen er ikke helt med..

Blir dessuten syk at lite søvn pga en kronisk sykdom som gjør at jeg må ha mer søvn og hvile enn andre

Annonse

Gjest Pricilla

Ørepropper! Det er den søvnløses beste venn! Eller så sender du gubben ut de dagene du trenger å sovne! HAn må da kunne være litt grei?

Stakkars.. kan jo ikke sende han ut ved leggetid heller da! ; ) Han bor jo der han og.. nei, SÅ slem er jeg ikke!

Ørepropper hørtes mer fornuftig ut.. Han kan liksom ikke sitte i vaskekjelleren hele natta heller fordi jeg ikke får nok søvn.

Stakkars.. kan jo ikke sende han ut ved leggetid heller da! ; ) Han bor jo der han og.. nei, SÅ slem er jeg ikke!

Ørepropper hørtes mer fornuftig ut.. Han kan liksom ikke sitte i vaskekjelleren hele natta heller fordi jeg ikke får nok søvn.

Ja har du ikke prøvd ørepropper så må du jo det! Det vet enhver småbarnsmor! Du må bare venne deg til å høre dine egne hjerteslag ganske godt, men det er egentlig søvndyssende. Ikke kjøp de billigste, men de oransje på apoteket! Ellers plopper de ut igjen.

For all del: Ikke legg deg for tidlig. Da får du iallfall ikke sove. Men du kan starte nedtrapping til legging et par timer før du legger deg. Gå en tur, ta et varmt bad, fokuser på å tenke bare gode og rolige tanker. En kopp god natt-te.

Hvis du tenker at "dette må jeg huske på i morgen", så noter det ned.

Og ikke sov middag.

Selv snudde jeg døgnet i jula, det ble mange rødvinsnetter.

Men etter å ha kjempet meg opp i går morges, går det bra. Dette er en av de mange fordelene med å være godt trent og ha god kondisjon, Pricilla: Du fungerer godt på jobb selvom du bare har fått nen få timers søvn. Tenk litt på det, du. Knegg, knegg. Jeg gir meg aldri.

Du faller vel ikke for fristelsen å sove middag på sofaen når du kommer hjem...? Fordi du er så trøtt og har sovet så lite natten før, liksom? Det er ihvertfall en ting som spolerer nattesøvnen min totalt. Så lite som en knapp halvtime er nok, nattesøvnen er ødelagt for meg iallefall.

Ikke "ta det inn igjen" i helgene heller. Prøv å ikke sove halve dagen i helgene, til langt utpå dagen. Stå opp "til normal tid", nesten da....Unn deg et par timer ekstra:-) men altså ikke halve dagen.

Et par glass rødvin rett før du legger deg?

Trening på kvelden og en lang og varm dusj eller en halvtime i badekaret?

Kamillete? (Smaker dritt, men...)

Prøv å lese Ringenes Herre - det er faen meg det beste sovemiddelet jeg noen gang har vært borti! ;o)

Gjest Pricilla

Du faller vel ikke for fristelsen å sove middag på sofaen når du kommer hjem...? Fordi du er så trøtt og har sovet så lite natten før, liksom? Det er ihvertfall en ting som spolerer nattesøvnen min totalt. Så lite som en knapp halvtime er nok, nattesøvnen er ødelagt for meg iallefall.

Ikke "ta det inn igjen" i helgene heller. Prøv å ikke sove halve dagen i helgene, til langt utpå dagen. Stå opp "til normal tid", nesten da....Unn deg et par timer ekstra:-) men altså ikke halve dagen.

Nope! Sover ikke middag.. Er våken fra 6.30 om moringen til ca. 2 - 3 om natta..

Har prøvd emd det meste. Te og bøker.. Varm dusj og.. Skal bli godt med sovepiller i morgen eller torsdag! Gleder meg - nå flyr jeg snart på veggen... Hodepine får jeg også utover dagen.

Rødvin hadde ikke vært så dumt det, men blir dessverre mer våken av det. Blir gira og skravlesjuk og får i hvert fall ikke sove da.

Gjest Pricilla

For all del: Ikke legg deg for tidlig. Da får du iallfall ikke sove. Men du kan starte nedtrapping til legging et par timer før du legger deg. Gå en tur, ta et varmt bad, fokuser på å tenke bare gode og rolige tanker. En kopp god natt-te.

Hvis du tenker at "dette må jeg huske på i morgen", så noter det ned.

Og ikke sov middag.

Selv snudde jeg døgnet i jula, det ble mange rødvinsnetter.

Men etter å ha kjempet meg opp i går morges, går det bra. Dette er en av de mange fordelene med å være godt trent og ha god kondisjon, Pricilla: Du fungerer godt på jobb selvom du bare har fått nen få timers søvn. Tenk litt på det, du. Knegg, knegg. Jeg gir meg aldri.

Slapp av du a bestemor.. Jeg løper fra deg i hvert fall! : )

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...