Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Går det an å ha tette melkekanaler, og kan man i så fall gjøre noe for å åpne disse slik at alle melkekjertlene blir fult utnyttet...? Grunnen til at jeg spør, er at på det venstre brystet kommer det MYE ferre stråler enn på det høyre (som på en gamme, dårlig dusj og en ny og bra en... :) ) Jeg har også vært litt sår litt til og fra på brystvorten på kun venstre bryst, og noen ganger kjenner jeg stikkende smerte det i brystet. Det er ikke rødt/ rødflekkete eller varmt, og jeg har ikke hatt feber. Barnet mitt vokser normalt.

Jeg har også hørt at noen former for brystkreft oppstår i melkekanalene, stemmer det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/131730-tette-melkekanaler/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Tette melkegangre kan komme helt ytterst på brystknoppen. Det sees som en knappenålstor gulhvit blemme ytterst på brystknoppen. Mødre forteller at dette kan være ganske smertefullt også med stikkninger innover og kan forveksles med soppinfeksjon. Ved undersøkelse av brysten kan man kjenne tilstoppinger lengre innover eller smerter ved berøring. Hvis dette er tilfelle, hjelper det med å ha en ren,godt oppvarmet froteklut over brystknoppen noen minutter før amming, så skrubbe området som er eventuellt tilstoppet med kluten før barnet legges til. Barnet er den beste hjelper. Man må gjenta behandlingen til hvert måltid og regne med at det tar noen dager før det løser seg opp. Smerter eller kuler i brystet som vedvarer uten endring til det bedre ved tiltak, bør undersøkes av lege. Muligheten for å få brystkreft i melkegangene er tilstede, men skjelden.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/131730-tette-melkekanaler/#findComment-810155
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...