Gå til innhold

Skjønne veldig lite, det MÅ vel bli verre ??

Anbefalte innlegg

Gjest det MÅ vel blir verre ?

Lørdag tok vi (min mann og jeg) siste røyken. Så nå er vi på vår 4.dag uten røyk.

Ingen av oss syns det er ille, selvfølgelig savner vi røyken, men det er som kos og ikke noe annet.

Så til dere som har holdt opp over laaaang tid,

kommer røyksuget som et sjokk snart ?

eller er det virkelig så lett ???

tenker ikke på røyk i det hele tatt om dagen, selvfølgelig er tanken der sånn like etter mat, men det går fort over, og det er ikke "vonde" tanker.

Vi har nikotintyggisen, jeg har tatt totalt en av dem, delte en og brukte den over to dager. Mannen min tygger mer av den, for han kan ikke legge den fra seg noen steder for så å ta den igjen

Fortsetter under...

Nei, det trenger fakstisk ikke bli verre.

Det er klart at det kan dukke opp anledinger og stemninger der savnet blir ekstra stort, men ikke forvent det.

Det er slik at vi (jeg er eks-røyker/nå litt selskapsrøyker) røykere er veldig ulikt avhengige.

Jeg leste at dersom man plasserer røykerne inn på en slags skala fra en til 100 %, vil man i hver ende kunne skille ut ca fem %. Dene ene fem %-en blir aldri avhengig samme hvor mye de røyker (bortsett fra litt psykisk, da), og fem %-en i den andre enden vil ha svæært store problemer med å slutte. Og innenfor resten av denne skalaen er altså de fleste - men noen er og blir mer avhengige enn andre.

Jeg begynte å røyke som 13-åring (er snart 40 nå), og trodde jeg ikke kunne greie å slutte. For noen år siden slyutta jeg å røyke på jobb uten vanskeligheter, og nå i september slutta jeg helt.

Etter at det ble litt småkaldt å stå på verandaen, fant jeg ut at det var mer komfortabelt å sitte inne og ikke røyke, enn å stå ute og hutre. Og det gjorde meg faktisk ingenting.

6. desember hadde vi et pinnekjøttlag hjemme der vi bestemte at gjestene skulle få røyke inne, og jeg bestemte meg for å være røyker den kvelden jeg også. Jeg røyka vel 15-20 røyk og nøt det, men dagen etter hadde jeg ikke noe sug, og har ikke hatt det siden, heller. (Og på nyttårsaften tok jeg meg to røyk - også uten å få lyst på noe mer etterpå.)

Konklusjonen min er vel noe slikt som at alle røykere har en slags avhengighet, men den varierer veldig fra person til person. Ikke minst er det store variasjoner når det gjelder psykisk/fysisk avhengighet. Mannen min, for eksempel, har ikke klart å slutte - samme hvor "lyst" han har.

Stå på - dette går helt sikkert bra!

Vennlig hilsen

Gjest siddismor

Kan skrive under på det de andre her skriver. Har aldri forstått meg på de som hevder det motsatte. For min del røykte jeg 10-20 sigaretter pr. dag i 15 år. Er nå røykfri på 6 året, og har aldri hatt problemer utover litt savn og sånn...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...