alice Skrevet 21. desember 2000 Del Skrevet 21. desember 2000 Hei! Jeg er nå i ferd med å avslutte en penicillinkur jeg fikk pga brystbetennelse. De siste dagene har jeg vært i stand til å amme på det brystet som var betent også, men jeg synes det er vanskelig å vite hvor mye melk babyen faktisk får i seg. Jeg får aldri den følelsen av at brystene blir spente og virker fulle...For to dager siden veide vi gutten og han er fremdeles ca 100 gram lettere enn ved fødselen (han er nå 17 dager gammel). Helsesøster mente jeg burde gi ham litt tillegg. Det gjør jeg av og til, men liker det ikke...Jeg passer på å ammme ofte, men føler altså at jeg ikke har nok melk. En del ganger er han tydelig misfornøyd etter å ha bli tilbudt begge bryst flere ganger (det er de gangene jeg ghir ham litt tillegg, ca 50 ml). Skal jeg bare fortsette på denne måten? Kan det være penicillinet som reduserer min melkeproduksjon? Jeg drikker 1-2 kopper amme-te hver dag og bruker av og til nesespray som skal hjelpe på utdrivningsrefleksen. NB! Jeg har et barn fra før og ammingen gikk helt greit den gangen... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13193-lite-melk-av-penicillin/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elisabeth Tufte, helsesøster Skrevet 22. desember 2000 Del Skrevet 22. desember 2000 Kjære alice. Du er annengangs ammende. Da er det ikke uvanlig at brystene kjennes mykere ut. Det er ikke alltid sammenheng mellom hvor myke brystene kjennes ut og hvor mye melk en har. Du sier at barnet ditt er 100 gram under fødselsvekten. Det som er avgjørende er hva laveste vekt var og hvor mye han har gått opp i uken. Går han langsomt oppover i riktig retning kan du godt være tilbakeholdende med tillegg. Om pencilin kan påvirke melkemengden er ikke dokumentert. Dette er også vanskelig å finne ut av da det er flere faktorer som kan påvirke. Det jeg vet fra erfaring etter å ha møtt mange med brystbetennelse er at melkemengden kan bli redusert for kortere eller lengere tid i det afiserte brystet. Dette bedrer seg på sikt og vi er jo utstyrt med 2 bryst så melkemengdn blir som regel nok for barnet. Du sier ikke hvor ofte du ammer, men legg ham til minimum x8 i døgnet og begynn gjerne der du har minst, om han roer seg der, slik at du får stimulert dette godt. Det høres ut som om du er godt i gang og at dette snart vil ordne seg.Om du kan, prøv å ta det mest mulig med ro nå i julen. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13193-lite-melk-av-penicillin/#findComment-64595 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.