Gå til innhold

Er det noen her med Tourette?

Anbefalte innlegg

Gjest nå også syndrom mamma

Vårt barn, som har hatt ADHD diagnose i flere år, har i noen mnd hatt tics, som har økt i styrke og omfang. Nå hr han også fått vokale tics, og legen vår mener det er underliggende Tourette syndrom.

Vi er sjokkerte og overveldet over at det er "enda mer" nå - vi synes det er nok som det er både for barnet og oss, men vi må selvsagt ta det inn over oss.

Er det noen av dere andre ADHD-foreldre som har barn med Tourette i tillegg? Kan dere fortelle oss litt om dette? Tips, råd, medisinering osv?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132107-er-det-noen-her-med-tourette/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke greie på dette, men noen venner av oss har ei jente med epilepsi. Hun er 6 år,og dette ble oppdaget i sommer pga økende hyppighet av tics og mindre krampeliknende bevegelser på venstre side av kroppen.

Hun får nå medisinering, men det tar visstnok tid å finne rett type/rett dose.

Det er ikke så uvanlig å ha kombinasjonen adhd og ts . Det var faktisk nære på at de to interesseforbundene ble sammenslått . Uansett har de ett nært samarbeid . Det er veldig vanlig å ha en eller flere tillegsdiagnoser, tilstander i tilleg til adhd . Det kan vere alt fra lære/skrivevansker til ts til odd til ocd ......

Min sønn har nok ts i tillegg til adhd pluss noe mere .Det er snakk om motoriske og verbale tics , pluss noe av dettte raseriet som ts kan ha med seg . Men totalt sett er det ikke nødvendig for han å ta medisiner for ts , da problematikken skal vere ganske omtalt før medisinering er et alternativ.

Ett annet spørsmål er om ticsene kan komme i forbindelse med medisinering for adhd , da dette kan forekomme . Hvor gammelt er barnet , når fikk det tics og er disse ticsene sammensatte og funnet sted over tid ?

Gjest nå også osv...

Det er ikke så uvanlig å ha kombinasjonen adhd og ts . Det var faktisk nære på at de to interesseforbundene ble sammenslått . Uansett har de ett nært samarbeid . Det er veldig vanlig å ha en eller flere tillegsdiagnoser, tilstander i tilleg til adhd . Det kan vere alt fra lære/skrivevansker til ts til odd til ocd ......

Min sønn har nok ts i tillegg til adhd pluss noe mere .Det er snakk om motoriske og verbale tics , pluss noe av dettte raseriet som ts kan ha med seg . Men totalt sett er det ikke nødvendig for han å ta medisiner for ts , da problematikken skal vere ganske omtalt før medisinering er et alternativ.

Ett annet spørsmål er om ticsene kan komme i forbindelse med medisinering for adhd , da dette kan forekomme . Hvor gammelt er barnet , når fikk det tics og er disse ticsene sammensatte og funnet sted over tid ?

Han har hatt lette tics siden han var 4-5 og kraftige i litt over ett år - og de tiltar. Nå er det såpass at han blir forhindret i en del gjøremål og må ha hjelp på skolen fordi ticsene i øyelokkene er så kraftige at han tidvis ikke kan bevege seg fra ett sted til et annet uten å ha bistand.

Vokale tics startet nå i julen, og han er svært oppbragt over disse - som er plystrelyder som kommer midt i samtaler osv - og er helt ufrivillige.

Kan tilføye at det også er ganske tunge lærevansker - særlig i matematikk, men han har også kjempeproblemer med å skrive rent motorisk.

Jeg har ikke greie på dette, men noen venner av oss har ei jente med epilepsi. Hun er 6 år,og dette ble oppdaget i sommer pga økende hyppighet av tics og mindre krampeliknende bevegelser på venstre side av kroppen.

Hun får nå medisinering, men det tar visstnok tid å finne rett type/rett dose.

Jeg har aspergers syndrom og jeg tror at jeg også har tics p.g.a. angst. Jeg har gjort grimaser ("ufrivillig glising") og de siste årene har jeg også hatt tungeklikking på høyre side av tunga.

Jeg har aspergers syndrom og jeg tror at jeg også har tics p.g.a. angst. Jeg har gjort grimaser ("ufrivillig glising") og de siste årene har jeg også hatt tungeklikking på høyre side av tunga.

Jeg har tourette,er 20 år da men vet ikke om det har no å si,men jeg prata med rehabliterinsteamet på ullevåll som skriver ut ritalin til meg,og da ble jeg satt på en medisin som heter orap,som demper tics,for ritalin kan jo oxo forværre dette. Men detter er en medisin som ikke er godkjent i Norge som må bestilles via Danmark,den gikk ikke på blå resept med legen skrev søknad til trygdekontor eller no sånt. Og da fikk jeg et brev som sa at jeg fikkdet godkjent som en medisin på blå resept,så jeg leverte den på apoteket og de tok kopi.

Dette ble langt,men hør med legen.

*anbefales*

Jente 20_

Annonse

Jeg har tourette,er 20 år da men vet ikke om det har no å si,men jeg prata med rehabliterinsteamet på ullevåll som skriver ut ritalin til meg,og da ble jeg satt på en medisin som heter orap,som demper tics,for ritalin kan jo oxo forværre dette. Men detter er en medisin som ikke er godkjent i Norge som må bestilles via Danmark,den gikk ikke på blå resept med legen skrev søknad til trygdekontor eller no sånt. Og da fikk jeg et brev som sa at jeg fikkdet godkjent som en medisin på blå resept,så jeg leverte den på apoteket og de tok kopi.

*anbefales*

Jente 20_

Jeg vil si at jeg tror at mine "tics" er en form for panikkanfall. Jeg vil prøve å bli bedre psykisk først.

Gjest nå også osv....

Jeg vil si at jeg tror at mine "tics" er en form for panikkanfall. Jeg vil prøve å bli bedre psykisk først.

Hei og takk for tipset - det skal jeg spørre legen om.

Denne uka skal vi fylle ut observasjonsskjema over ticsene. Det er en skala fra 0 til 5, der 1 er lite tilcs, 2 er mye, 3 veldig mye, 4 ektremt mye og 5 er helt sammenhengende. Jeg synes det er vanskelig å vite hovr mye som er "mye". Vi forsøker å observere i 5-minutters perioder fordelt gjennom ettermiddag/kveld/morgen. Gutten vår har en eller annen form for tics (nakke/øyne/skuldre eller armer) i alle 5-minuttersperiodene. Vi som er foreldre synes jo dette er veldig mye - men hva ville du si? Er det mye? Det er mindre av o g til når han sitter og ser på TV eller er opptatt med noe han synes er spennende. Mer når han blir stressa, har det travelt eller blir "presset" (til å gjøre lekser osv).

Gjest nå også ........

*anbefales*

Jente 20_

Hei og takk for tipset - det skal jeg spørre legen om. Denne uka skal vi fylle ut observasjonsskjema over ticsene. Det er en skala fra 0 til 5, der 1 er lite tilcs, 2 er mye, 3 veldig mye, 4 ektremt mye og 5 er helt sammenhengende. Jeg synes det er vanskelig å vite hovr mye som er "mye". Vi forsøker å observere i 5-minutters perioder fordelt gjennom ettermiddag/kveld/morgen. Gutten vår har en eller annen form for tics (nakke/øyne/skuldre eller armer) i alle 5-minuttersperiodene. Vi som er foreldre synes jo dette er veldig mye - men hva ville du si? Er det mye? Det er mindre av o g til når han sitter og ser på TV eller er opptatt med noe han synes er spennende. Mer når han blir stressa, har det travelt eller blir "presset" (til å gjøre lekser osv).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...