Gjest Mathmor Skrevet 21. desember 2000 Del Skrevet 21. desember 2000 Jeg har en gutt som akkurat har fylt 6 mnd. Han er stor; veier ca 10 kg og er ca 72 cm lang. Jeg fullammet han til han var 5 mnd. Deretter begynte vi med litt grøt hver kveld. Han fikk til å begynne med ca 1/2 "smaksporsjon", deretter 1 smaksporsjon (som tilsvarer 3 spiseskjeer morsmelk og 2 strøkne spiseskjeer grøtpulver). Han spiser stort sett opp dette, men jeg synes ikke det har vært nødvendig å lage noe mer til han, da vi "sliter" litt på slutten for å få han til å spise opp alt (noen ganger spiser han heller ikke opp alt). For noen dager siden begynte vi dessuten å gi han mat (most potet) på dagen. Han spiser da en mengde tilsvarende 1 "smaksporsjon", kanskje litt mer. Jeg ammer han dessuten til hvert måltid, ofte både før og etter. Forøvrig ammer jeg han ca 4 ganger pr. dag ( 1 bryst pr. måltid - han er da mett), i tillegg til at han får begge brystene før vi legger han mellom ca. kl. 19.30 og 20.30. Fra han har sovnet og til vi går og legger oss, ca. kl. 24, våkner han og "krever" mat ca. 2-3 ganger (dvs. han roer seg ikke før han får mat). Han virker sulten, dvs. spiser mye, så det kan ikke bare være for "kosen". Noen ganger våkner han igjen rett etter at han har fått mat, og vil ha mer, andre ganger kan det gå en time eller to mellom hver gang han våkner. Han våkner dessuten ca. 1-2 ganger pr. natt og "krever" mat, før han våkner en gang mellom kl. 06.30 og 09.00 (varierer veldig!), hvor han igjen får mat! Jeg trenger vel kanskje ikke å si at dette begynner å bli slitsomt - det går døgnet rundt, og jeg føler at jeg aldri virkelig får slappet av. Dessuten begynner han nå å bli såpass stor, at vi har bestemt oss for å prøve å venne han av med nattammingen. Vi har funnet ut at romjulen er et bra tidspunkt, i og med at min mann da har fri fra jobb, da det er han som må prøve å roe ned sønnen vår når han våkner om natten. Vi gleder oss ikke til dette :-), men føler at vi må få en forandring. (I følge helsestasjoenen var også denne alderen den beste når det gjelder å prøve å venne av med mat om natten.) Vi har imidlertid følgende spørsmål, som vi håper dere kan svare på: - I og med at han er vant til å få mat såpass mange ganger (ca. 4 ganger) fra han legger seg til han står opp - vil det være fornuftig å prøve et kortere tidspunkt til å begynne med - f.eks at han ikke får mat mellom kl. 24.00 og 06.00, men at han får mat når han våkner før kl. 24.00? Eller vil han bare bli "forvirret" av dette? Dvs. at han får mat noen ganger, men ikke alle? Er det bedre å være konsekvent med en gang - dvs. "nå er det natt, om natten spiser vi ikke, men sover". Jeg synes kanskje selv at dette vil bli en litt for stor overgang, men vet ikke om dette er "mulig"? (Dvs. venne han av med pupp også før kl. 24 senere). - Vi har alltid tatt han opp av sengen når han har våknet og grått - skal vi (dvs. min mann i "avvenningsfasen") fortsette med dette, eller skal vi forsøke å trøste han mens han ligger? Eventuelt kun gå inn og fortelle at det er natt og gå ut igjen. Jeg personlig tror at det kanskje er bedre å ta han opp slik vi pleier (og slik at "alt" ikke blir annerledes). På den annen side - kanskje han da tror at han skal "få noe mer", og ikke roer seg av den grunn? "Apropos": Vi har prøvd å få han til å sovne av seg selv om kvelden - dette går imidlertid dårlig. Hvis vi ikke tar han opp og bysser/holder han rett før han skal sovne, blir han bare liggende å gråte, og kan i værste fall bli helt "hysterisk" og nesten umulig å roe igjen. Dersom vi ikke tar han opp når han nå kommer til å våkne om natten, tror jeg derfor at det samme kan skje da; dvs. at han kan bli helt "hysterisk" og overhodet ikke roe seg ned alene.(P.S. Han bruker ikke smokk, så det går ikke å roe han med den). - Skal vi gi han vann når han våkner eller ingenting (har hørt at hvis de får vann, kan de senere våkne for å få vann, istedet for pupp......) - Skal man absolutt ikke "sprekke", hvis barnet bare gråter og gråter hele natten? Jeg vet at ingen barn er like og at det ikke finnes noen "fasitsvar", men hadde vært veldig takknemlig for noen råd. Jeg tror vel selv, at etter første natten vil han sannsynligvis være veldig sulten og forhåpentligvis spiser mer om dagen, hvis han trenger mer mat. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13213-nattavvenning-langt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
nile Skrevet 22. desember 2000 Del Skrevet 22. desember 2000 Jeg kunne ha skrevet nesten akkurat det samme som du har, bortsett fra at vi har hatt mer rot med leggetidspunktene. Har begynt med nattavvenningen idag. Var på helsestasjonen og snakket med helsesøster og fikk med en liten brosjyre hjem. Jeg fikk råd om å prøve å slutte å amme om natta for at gutten forhåpentligvis skulle begynne å spise mer om dagen. Skulle ikke ta gutten opp av sengen, for dette ville oppfattes som "belønning" for å ha våknet. Roe ned i sengen med stemmen og evt. lett berøring. Det var også greit å gi vann på flaske, men i senga. Ble anbefalt at pappan skulle gjøre dette for mamma lukter pupp, men det ble jeg som måtte til pers pappan fikk typisk migreneanfall. Jeg måtte også regne med litt skriking, så her var det bare å være sterk. Vær konsekvent fikk jeg og beskjed om. (Regner med det betyr at man ikke bør gi pupp i det hele tatt, natt er natt liksom) Passet på idag at gutten ikke fikk sove etter kl. 17.00 idag. Var nøye med kveldsrutinene med grøt og vask og nattpysj og kos på mammas fang før han ble lagt i senga si. Har også funnet ut at han liker å ha det litt "trangt" i senga for å få sove. Har en pute/ babydyne på hver side av han i senga. Etter ca. 20 minutter med surking/ småskriking der vi var inne hvert 5 minutt og "satte på plass" smokken og strøk på kinnet, så sovnet gutten. (Takk og pris at han tar smokk) Våknet etter ca. 1 time. Her har vi normalt tatt gutten opp av senga og inn på stua og gitt pupp, men ikveld fikk han litt vann på flaske i senga. Han ville ikke ha så mye. Så var det nye 20-30min med surking der jeg var innom hvert 3-5 minutt og snudde han eller strøk over kinnet, tilslutt sovnet han og det er nå 3 timer siden. Jeg er spent på når han våkner neste gang. PS! Leste tidligere her om noen som hadde hatt suksess med å ta ibruk barnevogna for å roe ned i nattpuppavvenningen. Det kan dere kanskje prøve siden det er litt vanskeligere å roe ned når ungen ikke bruker smokk. Så får dere jo rugging uten at dere trenger å ta ungen opp av senga. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13213-nattavvenning-langt/#findComment-64576 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elisabeth Tufte, helsesøster Skrevet 22. desember 2000 Del Skrevet 22. desember 2000 Kjære Mathmor. Du har allerede fått noen gode råd og sier selv at det ikke finnes fasitsvar. Vedrørende dette med søvn så er det jo også mange forskjellige meninger om hvordan det skal gjøres.Jeg tror det viktigste er at dere gjør ting som er følers riktig og rimelig for dere. Det går godt ann å dele opp det dere vil gjøre slik som feks at han nå først skal vennes til å sove mellom 24-06. Når dette fungerer så tar dere kveldsperioden. Prøv først med å roe ham i sengen slik at han forstår at det er der han skal være. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13213-nattavvenning-langt/#findComment-64596 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.