rolfnes Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Vi har nå kommet hjem fra undersøkelser med kamera i urinrøret på Rikshospitalet. Tidligere undersøkelser i høst tydet på at det var noe fysisk i veien da man fant en refluks av urinen opp til nyren. Nå ble det ikke funnet noe galt, og kirurgen mente refluksen kunne skyldes spenninger i bekkenet. Gutten har hatt problemer siden 4-5 årsalderen på natten, og i økende grad også på dagen. Han har mange gode venner, har en stabil familie som er glad i han, er flink på skolen og med i sport. Så det er nok ingen opplagt grunn til problemene. Men han er slurvete med å gå på do, og det går svært raskt for seg. Han er en svært konsentrert type som er veldig opptatt av det han holder på med, og da kommer dobesøk i annen rekke. Vi har prøvd det meste uten å oppdage noe særlig effekt. Minirin har ikke gitt effekt. Begrensning av væskeinntak om kvelden ei heller. Dessuten har vi prøvd homeopat og kiropraktor uten effekt. Prøvde alarm-matte i 3 måneder for 2,5 år siden. Den ble ofte utløst pga. svetting og gutten sov tungt, mens resten av fam. våknet. Effekten var 20 tørre netter, men raskt tilbakefall. Hva bør vi gjøre nå? Skal prøve å få tak i en alarmklokke som vibrerer slik at den kan varsle han om å gå på do 5 ganger om dagen.Dessuten en alarm som kan monteres i truse/ bleie. Tips om leverandører av slikt utstyr? Har dessuten problemer med å skaffe bleier til et så stort barn: kun for de under 5 år eller størrelse pensjonist. Er det noe annnet som bør prøves? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132619-gutt-snart-11-%C3%A5r-med-sengev%C3%A6ting/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonymuse Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Hei! Snakk med et apotek eller en bandagist. De har egne samtalerom/prøverom. Selv er jeg en 30 år gammel mann, og har vært både sengevæter og inkontinent på dagtid siden midten av tenårene ( attpåtil slitt med avføringslekkasje ). Jeg har alltid fått god hjelp fra de apotekene og bandagistene jeg har vært i kontakt med, slik at jeg har fått tak i bleier som passer mine behov. Bleiene får jeg forresten på blå resept. Det har dere rett til å få også, til 11-åringen deres. Snakk eventuelt med den som dere har som fastlege. Jeg er for tiden selv til utredning på Rikshospitalet, uten at de foreløpig har kommet til en konklusjon. De har ikke funnet noe fysisk, så jeg er blitt henvist til Psykosomatisk avd. Venter på brev om når jeg blir innkalt. Har vært gjennom mange typer undersøkelser, som har tildels vært svært smertefulle. Begynte med disse undersøkelsene i fjor vinter, på Sentralsykehuset i Buskerud, Drammen. Føler at jeg har vært tatt hånd om på en veldig god måte, og at de ikke gir opp før "hver stein er snudd". Håper nå at neste steg vil hjelpe meg tilbake til et normalt liv igjen, hvis ikke, at jeg i det minste får en bedre hverdag enn jeg nå har. Håper dere finner ut av det dere sliter med også. Bare ikke gi opp! Stå på kravene! Det gjør jeg, og det hjelper! mvh. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132619-gutt-snart-11-%C3%A5r-med-sengev%C3%A6ting/#findComment-816830 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SirenMerete Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Dere har krav på blå respet for bleier til han. Det finnes mange gode alternative bleier utover barnebleiene man kan få kjøpt i butikken. Ta en kikk på www.Promex24.com eller www.tena.com. Her kan dere bestille bleieprøver noe dere også får ved å henvende dere til et apotek. Hadde tenkt å forslå en tur til kiropraktor, men ser dere allerede har forsøkt det meste. En mulighet kan være å prøve med fotsoneterapi, har hørt at dette har hjulpet enkelte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132619-gutt-snart-11-%C3%A5r-med-sengev%C3%A6ting/#findComment-818567 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siri Harket, uroterapeut Skrevet 21. januar 2004 Del Skrevet 21. januar 2004 Hei. Beklager noe seint svar.Mange barn sliter med både sengevæting og inkontinens på dagtid. Når barna har begge disse problemene er det ofte det blir som i deres tilfelle, at "alt" er prøvd. For å ta dette med bleier så finnes det noen typer som er et alternativ til barn etter at de vokser fra de klassiske barnebleiene.Dersom dere bor i nærheten av en bandagist har de ofte et godt utvalg. Dette får dere på blå resept og disse stedene kan evt. se i en liste som gis ut av rikstrygdeverket med oversikt over navn og typer som inngår i blåreseptsystemet. Som uroterapeut vil jeg anbefale at det gjøres noe med dagproblemene først. Det er viktig som du selv tenker at han bør innøve faste dotider på dagen.Alarmklokke finnes og er effektivt for noen.(ring evt 80031130) for mer info om den. Kanskje dere kan få en henvisning til uroterapeut slik at han/dere kan få litt hjelp til dette. Han er sikker svært lei av dette.Han trenger nok motivasjon for å ville gjøre noe med detteSpesielt dette med at det er et økende problem på dagen gjør at han trenger å forstå viktigheten av at han gjør noe med vanene sine. Det er også ofte lurt at han sitter ved hver vannlating. Når det gjelder alarm i trusa så et det mest for bruk på natten, og det krever også motivasjon av barnet og hele familien, dessuten så har dere jo prøvd alarm, og det er kanskje lurt å forsøke å gjøre noe med dagproblemene først.Faste dotider bør gjennomføres og de faste tidene skal følges enten han føler tissetrang eller ikke.Håper dere får noe hjelp til dette.Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132619-gutt-snart-11-%C3%A5r-med-sengev%C3%A6ting/#findComment-824717 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kizza1365380506 Skrevet 21. januar 2004 Del Skrevet 21. januar 2004 Begge barna mine var sengevætere når de var små. Min sønn klarte å komme over det i 9-10 års alderen. Min datter når hun var litt yngre. Men hun har hatt problemer med at hun går veldig ofte på do. Det jeg tenkte på var at hun fikk noen tabletter hos legen som vanligvis brukes av eldre mennesker med inkontinens. De har hjulpet henne veldig. Nå er jo hun voksen ungdom og din sønn bare 11 år, men det går jo an å høre om han også kan få noe slikt, Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132619-gutt-snart-11-%C3%A5r-med-sengev%C3%A6ting/#findComment-824750 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jaac Skrevet 28. januar 2004 Del Skrevet 28. januar 2004 Har selv en gutt som enkelte ganger tisser på seg om natten. Han var tørr fra 3 til 6 år. Hva kan være årsaken, tro?Prøvde alarm nedi trusa, men denne var altfor følsom og pep i tide og utide. Jeg har fått anbefalt et naturpreparat som heter Inkontinol, men har ikke rukket å prøve det enda. Kanskje det er noe for dere? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132619-gutt-snart-11-%C3%A5r-med-sengev%C3%A6ting/#findComment-832440 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sarepta Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Hei. Beklager noe seint svar.Mange barn sliter med både sengevæting og inkontinens på dagtid. Når barna har begge disse problemene er det ofte det blir som i deres tilfelle, at "alt" er prøvd. For å ta dette med bleier så finnes det noen typer som er et alternativ til barn etter at de vokser fra de klassiske barnebleiene.Dersom dere bor i nærheten av en bandagist har de ofte et godt utvalg. Dette får dere på blå resept og disse stedene kan evt. se i en liste som gis ut av rikstrygdeverket med oversikt over navn og typer som inngår i blåreseptsystemet. Som uroterapeut vil jeg anbefale at det gjøres noe med dagproblemene først. Det er viktig som du selv tenker at han bør innøve faste dotider på dagen.Alarmklokke finnes og er effektivt for noen.(ring evt 80031130) for mer info om den. Kanskje dere kan få en henvisning til uroterapeut slik at han/dere kan få litt hjelp til dette. Han er sikker svært lei av dette.Han trenger nok motivasjon for å ville gjøre noe med detteSpesielt dette med at det er et økende problem på dagen gjør at han trenger å forstå viktigheten av at han gjør noe med vanene sine. Det er også ofte lurt at han sitter ved hver vannlating. Når det gjelder alarm i trusa så et det mest for bruk på natten, og det krever også motivasjon av barnet og hele familien, dessuten så har dere jo prøvd alarm, og det er kanskje lurt å forsøke å gjøre noe med dagproblemene først.Faste dotider bør gjennomføres og de faste tidene skal følges enten han føler tissetrang eller ikke.Håper dere får noe hjelp til dette.Lykke til. Har lyst til å bringe diabetes insipidus inn i diskusjonen når vi snakker om såpass store barn. Bør ikke iallefall total urinmengde samt væskeinntak måles, og hvis dette viser unormale verdier, bør DI utredes. Har erfaring for at dette er en lett oversett lidelse her i Norge. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132619-gutt-snart-11-%C3%A5r-med-sengev%C3%A6ting/#findComment-836605 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.