Gå til innhold

Vi vil adoptere et barn! Mange spm.

Anbefalte innlegg

Gjest adoptere

Hei!

Vi har et barn fra før, pga komplikasjoner under både svangerskap og fødsel, blir vi aldri igjen å få barn på "naturlig" vis.

Jeg lurer på masse om adopsjon, og gjern linker til sider om det.

Jeg lurer på hvordan vi kommer i gang, hvor lang tid ca det tar i Norge(vet det tar ca 15 mnd i sverige), hvilke krav som stilles for å bli godtatt som adopsjonsforeldre(gift, hus og hjem). Om vi i det hele tatt får adoptere, siden vi har et biologisk barn?

De forskjellige behandlignstidene i forskjellige land(regner med det tar litt kortere tid i land som har flest barn "tilgjengelige")? Vil gjerne høre hvor du har adoptert fra, hvor lang tid prosessen tok og hvilket byrå du brukte, gjerne ca sum på hvor mye alt kostet, men det er ikke viktig, men det kan jo være greit å ha en pekepinne.

Jeg vet at jo flere krav vi stiller jo lengre tid kan det ta. Det vi kan tenke oss nå er at vi helst vil ha ønske kjønn(føler meg litt ubehagelig i forhold til det, og at der ikke er riktig. Samtidig har vi et sterkt ønske, og vi vil ikke få flere barn senere. Hvordan blir set sett på å ønske et kjønn foran et annet?), og vil ønske en alder på under 2 år.

Er litt usikker på hva som skal avgjøre hvor vi vil adoptere fra, hvordan bestemmer man det? Synes alle barn er flotte, uansett land. Hvordan avgjorde dere at dere ville adoptere fra feks Kina?

Har tusen spm til, for vi har jo knapt begynt å tenke i prosessen, men jeg får spørre mer etter hvert.

Takker for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/132970-vi-vil-adoptere-et-barn-mange-spm/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Vi har også et biologisk barn, og er nå søkere på Korea. Det Det tok 3 mnd fra vi kontaktet sosialkontoret til de sendte rapporten til Bufa, og 3 1/2 mnd til vi var godkjente der. Nå er ventetiden i Korea ca. 12 - 15 mnd etter godkjenning i Bufa til tildeling av et barn og 2 - 3 mnd til man får barnet hjem.

Mange land godtar søkene med biologisk barn, i Korea er det helt greit.

Når det gjelder alder på barnet så er det avhengig av land og deres egen alder. I korea er omtrent alle barna små babyer, de som kom i fjor var stort sett mellom 3 - 6 mnd ved ankomst Norge. Søkerne må ikke være over 44 år. Barna får god oppfølging i Korea både ved at de bor i fosterfamilie og helsemessig. De er stort sett overgitt ved fødselen av unge,enslige mødre. Tror ikke du kan ønske kjønn, men det er nok veldig sansynlig at du får det motsatte av det barnet du har, det pleier å være slik i Korea.

Lykke til!!

Gjest litt kan man styre..........

Har nå sett at man ikke kan velge kjønn, og det er egentlig liksågreit :)

Man kan ØKE sjansene for hvilket kjønn ved å velge land ut fra hva man ønsker....

Velger man f. eks. Kina er man 95 % sikker (omtrent i allefall.) på å få jente.

Velger man Korea er vel kanskje sjansen større for å få gutt ?

Andre land er det fifty fifty sjanser for begge kjønn. Man kan se på adopsjonsforums og verdens barns sider om hvilket kjønn som har kommet fra hvilke land.

I tillegg kan man legge inn et forsiktig ØNSKE om et spesiellt kjønn, men med beskjed om at man selvsagt blir glad for det andre kjønnet også.

thuva1365380402

Vi bor i en kommune som brukte veldig kort tid på sosialrapporten. Tok kontakt i romjula 2001, sos.rapport ferdig underskrevet i begynnelsen av februar og oversendt BUFA. Godkjent i BUFA 7.6.02. Fikk tildeling fra Korea 10.4.03, en gutt som da var 5 uker gammel. Fikk reisebeskjed 10.6.03, reiste til Korea 14.6.03, og var hjemme igjen 23.06.03. Så vi brukte altså 1,5 år fra vi startet til vi var hjemme med barnet.

Nå er imidlertid ventetiden på Korea gått opp litt. Men man vet jo aldri når den går ned igjen. Det kan skje i år, neste år....

Barna fra Korea er som sagt veldig små når de kommer til Norge. Barna fra Kina er vel ca. 1-2 år mener jeg. De andre landene er jeg ikke så sikker på.

Vi brukte Verdens Barn, ettersom det er kun de som har Korea.

Lykke til!

Annonse

Velkommen med spørsmålene dine. Som allerede nevnt, finner du svar på dem ved å bl.a. lete på hjemmesidene til foreningene: http://www.verdensbarn.no ; http://www.adopsjonforum.no ;

http://inoradopt.no/

Vi har valgt India, utfra et hjerteforhold til landet og har nå tre skjønne gudegaver derfra. Vi brukte Verdens Barn og er veldig fornøyd med oppfølgingen derfra.

Hvor lang tid en prosess tar, avhenger av så mange faktorer både her til lands og i giverlandet. Våre prosesser tok hhv. 2 år og 4 mnd.; 21 mnd og ca. 18 mnd. fra første søknad til barnevernet og til barnet var hjemme. Barna var hhv. 20 mnd, 22 mnd og 15 mnd. da vi kom hjem med dem.

Som tidligere nevnt, kan dere ikke velge kjønn, men søke om adopsjon av et barn i aldersgruppen 0 - 2 år, som er den yngste tillatte aldersrammen. Kravene for de ulike giverlandene er forskjellige, kontakt derfor foreningene for hjelp til å finne et land som "passer" dere.

Ønsker dere lykke til - og har du lyst, kan du jo lese om våre adopsjoner på hjemmesiden min: http://home.online.no/~tk-solhe/index.htm

Hilsener fra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...