purre Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Noen som vet hvordan laktoseintoleranse arter seg? Gutten vår har begynnt å få litt løs mage om dagen, så jeg lurer litt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132971-laktoseintoleranse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
juki Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Vi har en gutt, koreanskfødt, med diagnose laktose intoleranse. Det begynte med luft og tidvis illeluktende løs mage. Dette gikk over til konstant illeluktende, slimete, grønnlig, avføring. Dette skjedde gradvis mellom 9-11 måneder. Melk ble utelukket fra dietten for deretter å bli reintroduerst. (Husk reintrodukjson skal være svært gradvis - selv et barn som tåler melk kan reagere etter en periode uten.) Så ble det testet hvorvidt han kunne tolerere laktosered. melk (nei). Han ble testet for disposisjon for soja allergi, samt melkeproteinallergi. (blodprøver) Han får nå prosobee på blå resept, og magen er helt fin. Dersom du tror det kan være dette anbefaler jeg deg å ta kontakt med lege med en gang for å få sjekket det ut og få prosobee eller tilsvarende. Vår gutt er nå godt over året og magen hans er helt fin. Men han tåler ikke noen form for melk - så alle matvarer med melk må utelukkes. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132971-laktoseintoleranse/#findComment-818846 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ban Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Vi har en gutt, koreanskfødt, med diagnose laktose intoleranse. Det begynte med luft og tidvis illeluktende løs mage. Dette gikk over til konstant illeluktende, slimete, grønnlig, avføring. Dette skjedde gradvis mellom 9-11 måneder. Melk ble utelukket fra dietten for deretter å bli reintroduerst. (Husk reintrodukjson skal være svært gradvis - selv et barn som tåler melk kan reagere etter en periode uten.) Så ble det testet hvorvidt han kunne tolerere laktosered. melk (nei). Han ble testet for disposisjon for soja allergi, samt melkeproteinallergi. (blodprøver) Han får nå prosobee på blå resept, og magen er helt fin. Dersom du tror det kan være dette anbefaler jeg deg å ta kontakt med lege med en gang for å få sjekket det ut og få prosobee eller tilsvarende. Vår gutt er nå godt over året og magen hans er helt fin. Men han tåler ikke noen form for melk - så alle matvarer med melk må utelukkes. Jeg har to barn med melkeintoleranse, en som ikke tåler noe og en som tåler litt. Hun som ikke tåler noe fikk ekkel grønn slimete avføring og veldig vondt i magen. Hun er testet for dette, men det slo ikke ut på blodprøver - noe som ofte er tilfelle. Hun er helt klart laktoseintolerant allikevel - får Prosobee. Hun er 2 1/2 år. Han på 6 1/2 får kjempehard mage, sterke magesmerter og blir rett og slett helt utafor mentalt. Han er veldig flink til å styre dette selv, ikke sjokolade og kaker og sånn i bursdager - har med selv. Tåler laktoseredusert i små mengder Spiser gulost - ellers lite med laktose. Som du skjønner kan det arte seg helt forskjellig. hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132971-laktoseintoleranse/#findComment-818914 Del på andre sider Flere delingsvalg…
thuva1365380402 Skrevet 16. januar 2004 Del Skrevet 16. januar 2004 Vi har en gutt på 10 mnd fra Korea som antageligvis har laktoseintoleranse. Måten vi oppdaget dette på var ca. 2 mnd etter at vi var kommet hjem fra Korea. Helsestasjonen syntes han hadde lagt på seg litt lite, og han gulpet mye. Vi brukte da NAN. Vi ble enige om å prøve Collett i 2 uker for å se om det hjalp på gulpingen. Men det gjorde det ikke. Han la ikke på seg noe særlig heller. Vi prøvde derfor prosobee (soyamelk) i 14 dager. Da la han på seg mer igjen. Så gikk vi tilbake til NAN igjen i 1 uke for så å veie han igjen. Men da hadde han gått ned i vekt. Han hadde ikke diare, men hadde litt løs mage. Men ikke noe vondt ellers. Han får i dag prosobee på blå resept. Vi prøver innimellom å gi han mat som det er litt melk i. Og det virker som det går bra. Men det er nok bare store mengder han ikke tåler. Han tok også en blodprøve, men den viste ikke at han var allergisk. Tror nok barna kan reagere på forskjellige måter. Men prøver man prosobee (soyamelk) så ta vare på kvitteringene. Vi fikk igjen 2000,- etter at vi fikk blå resept. Og det er penger å ta med seg det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132971-laktoseintoleranse/#findComment-818956 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sarepta Skrevet 17. januar 2004 Del Skrevet 17. januar 2004 Jeg har to barn med melkeintoleranse, en som ikke tåler noe og en som tåler litt. Hun som ikke tåler noe fikk ekkel grønn slimete avføring og veldig vondt i magen. Hun er testet for dette, men det slo ikke ut på blodprøver - noe som ofte er tilfelle. Hun er helt klart laktoseintolerant allikevel - får Prosobee. Hun er 2 1/2 år. Han på 6 1/2 får kjempehard mage, sterke magesmerter og blir rett og slett helt utafor mentalt. Han er veldig flink til å styre dette selv, ikke sjokolade og kaker og sånn i bursdager - har med selv. Tåler laktoseredusert i små mengder Spiser gulost - ellers lite med laktose. Som du skjønner kan det arte seg helt forskjellig. hilsen Har to barn fra India, en som drikker melk og tåler det godt, en som er laktoseintolerant. Hos oss fant vi det ut ved at barnet ved ca. 2,5 års alder (inntil da drakk h*n melk uten problemer) begynte å få mye magevondt, luft og diareer. Avføringen ble illeluktende. Tok bort all melk (visste om problemet - det er helt normalt hos mange folkeslag, og årsaken er helt enkelt at de tilbakedanner evnen til å spalte melkesukker, laktose, ved at produksjonen av enzymet laktase reduseres når barnet når den alderen da det er naturlig å slutte med melk som viktigste kostfaktor) og testet det bare ut selv. Uten melk ble magen etterhvert helt fin (men det er viktig å huske at laktose finnes i veldig mye mat, f.eks. pølser...les varedeklarasjoner!). Da h*n hadde vært fin en god stund, gav jeg ett glass melk - og vips var h*n dårlig igjen. Og da VISSTE jeg bare -. Det er det samme sykehuset gjør, provokasjonstest kalles det. Snakket så med barnelege, og fikk attest på "problemet". Fikk bl.a. et halvt særfradag på skatten fordi laktosefri kost er endel dyrere, du kan bl.a. ikke bruke ferdig tillaget mat i særlig stor grad (og det er jo ofte sånne ting som pølser som er på tilbud). Har siden fått høre at noen får grunnstønad også, og da får man automatisk et helt særfradrag, tror jeg. Sjekk ut dette! Legemiddelet som referes til her, kjenner jeg ikke, men vi kjøpte laktase-tabletter på apoteket, som barnet fikk ta før bursdagsselskaper og sånt, så gikk det med små menger pølser og sjokoladekake. Men i hverdagen brukte jeg bare laktosefri kost. Det er viktig å huske at dette ikke er en sykdom, men en helt normal sak - i andre befolkningsgrupper enn vår etnisk norske. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/132971-laktoseintoleranse/#findComment-819691 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.