Gå til innhold

ensidig?


Gjest grøten

Anbefalte innlegg

Jeg bor på hybel, og fordi jeg ikke har allverdens tid og ork til å lage mat, går det i raske middager. Men jeg vil være sunn også, så det blir ikke noe Grandiosa, nei! Havregrøt eller nudler er det vanlige. Det jeg lurer på er om det er farlig å spisef.eks havregrøt hver dag ? Blir det for ensidig? Jeg spiser frukt/grønnsaker i tillegg(ca3 om dagen) + trankapsler og kosttilskudd. Frokost spiser jeg ikke, men til lunsj spiser jeg en yoghurt eller et par brødskiver. Til kvelds litt frukt og et knekkebrød. Hvor mange kcalorier inneholder dette sånn ca? Blir jeg underernært? (det er noen som påstår det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Christine Helle, Ernæringsfysiolog

Hei

Kostholdet ditt er ensidig, og du bør prøve å inkludere noen flere matvarer i kosten din. I tillegg til det du spiser nå bør du få i deg noe fisk eller fjærfe/kjøtt daglig, f.eks. som pålegg på brødskivene eller til nudlene. Prøv å velge matvarer fra de følgende seks matvaregruppene hver dag: 1) korn, brød 2) potet, pasta, ris, nudler 3) frukt 4) grønnsaker 5) fisk, fjærfe, kjøtt, egg 6) melk, yoghurt, ost. Det er bra at du bruker trankapsler og multi vitaminer fordi det dekker næringsstoffbehovet ditt ved et ensidig kosthold. Det er vanskelig å beregne kalorinnholdet i det du beskriver fordi du ikke oppgir mengde mat, men det er ganske sikkert et lavt kaloriinnhold. Hvis du har stabil kroppsvekt, blir du ikke underernært. Men du kan med fordel øke variasjonen i kosten din. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...