Gå til innhold

Hei,jeg trenger råd fra dere.

Anbefalte innlegg

Jeg jobber som miljøarbeider,og er nå personlig assistent for en ung mann på 26 år. Da jeg startet i jobben, var jeg med hjem til bl.a denne gutten.

Og i helgene den første mnd.var jeg og hjalp han med personlig stell.

han har vært utsatt for en ulykke, noe som medfører lite førlighet i venstre arm og (tung) inkontinens. Dette medfører selvfølgelig at han trenger hjelp med bleieskift mm.

Dessverre jobbet jeg ikke så lenge med han.Men nå er jeg en av 3 som jobber med han.

Han stoler på meg sier han.

Siden jeg er anonym her velger jeg å spørre dere om hjelp.

Han har sittet mye for seg selv, derfor har jeg ordnet han med klær som skal gjøre at det ikke vises så lett at han bruker bleier.

Jeg har også ordnet han med trusebleier slik at han er delvis selvhjulpen og slipper å sitte med våt bleie inntil hjelpen kommer.(er ikke døgn. kont. hos han.)

Her en dag i forrige måned var jeg sammen med han på handletur.Med ett ville han hjem.Det viste seg at han hadde bærsjet seg ut før vi kom frem til et kjøpesenter med egnede toaletter.

Dette skjemtes han så over.

Vel, jeg hjalp han å dusje og få på ny bleie.

Det er i og for seg ikke uvanlig at han bæsjer på seg, siden han HAR dårlig kontroll, og har vanskelig for å hjelpe seg selv i slike situasjoner.

Sakens kjerner er:

Hjemme hos han er det både krakk og benk på badet, noe som jeg synes er til stor hjelp.

Han må pga. overnevnte forhold ha bleier av typen Tena-slip og-pants Super.(I tillegg må han ofte ha forst.bleie om natten)

Når jeg og de andre er sammen med han bruker han -slip (tape bleie)

Det jeg lurer på er om noen av dere vet,har erfaring med eller råd om hvordan jeg kan hjelpe han om(når) noe liknende skjer igjen.Det jeg tenker på er triks for å skifte på han på et vanlig off. toalett.

Han sier IKKE fra med en gang bestandig.Kan jeg sjekke slik mødre gjør? Når det gjelder blier vet jeg heller ikke hvor ofte det trenges skift.Dette fordi jeg ennå ikke har hatt han en hel dag ennå.(Startet på igjen med han i des.)

Hva mener dere?

Vil nødig behandle han som et barn ved å mase om han er våt osv.

Alle svar mottas med takk!

Ps: Ja, jeg har skrevet om dette før. Og ja, jeg har en sønn som plages om natten.

Men han trenger ingen innblanding fra mor =)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/133053-heijeg-trenger-r%C3%A5d-fra-dere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sånn er det

Er han helt oppegående i hodet?

I så fall må du ikke finne på å sjekke om han har bæsja på seg. Det er forferdelig nedverdigende. Jeg hadde dødd om assistenten min hadde gjort det.

Kan du ikke diskutere dette med ham og eller de andre som jobber for ham? Folk vet som oftest best sjøl hva de ønsker og hvordan de vil ha det og det skal vel du som assistent imøtekomme.

Gjest thetraveller

Heisann

Skjønner godt at det der kan være slitsomt. Kan jeg spørre om hva slags mobilisering vedkommende har? Kan han stå på beina sine, eller er dere avhengig av at han sitter eller ligger når bleien blir byttet på?

Har en pasient på jobb som er inkontinent, der det kommer mest bakfra mange ganger om dagen. Jeg har funnet ut at den greieste måten å hjelpe h* på, er å ha ei lita fast rutine på når jeg bytter på vedkommende. H*n er klar i hodet, men veldig tunghørt. Likevel har vi kommet frem til en slags enighet. H*n trenger to skift på formiddagen, og opptil mange utover ettermiddag og kveld. Det aller beste synes jeg, er å vaske med tørkepapir og vaskekrem. Da slipper man styret med såpe og klut, og man kan bare kaste alt sammen etterpå.

Det er jo selvsagt best om vedkommende klarer å stå på egne bein, for da går det så mye lettere.

Ikke spør om noe har skjedd i bleien p åforhånd, men foreslå at dere tar en tur p åtoalettet før dere drar noe sted, evt spør om det kan være aktuelt med en dotur før dere går inn i butikken, dersom det er toaletter der...

Kan være greit å ha med en ekstra pose til å kaste bleien i, om det har kommet noe i den. Da unngås lukt...

Vet egentlig ikke helt hva jeg skal svare, men vil anbefale Natusan Vaskekrem på det varmeste. Hvit flaske med gul etikett, som brukes på institusjoner...

• 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...