Gå til innhold

Festing i helgene

Anbefalte innlegg

Gjest uten signatur
Skrevet

Det spiller vel ingen rolle om han ellers er en sporty gutt med sunne intresser.Om han er 18 så er det kansje førerkort og bil han er opptatt med også?Dette, i tillegg til krevende skoledager og lekser så kansje han er totalt utslitt i helgene og trenger å hvile seg ut.

Hvis han har et ellers sunnt og aktivt liv,og omgås jevngamle på andre arenaer, så la han få velge det andre selv.

Han har ingen faste ting utenom skolen, og har heller ikke mye sammen med kamerater kvelder eller helger. Håper det retter seg litt når han får lappen. Da blir terskelen for å dra ut kanskje litt lavere.

Skrevet

Han ble mobbet på barneskolen, så det er jo mulig det er noen senvirkninger. At han ikke føler seg like trygg blant jevnaldrende som blant voksne. Han blir oppfattet som verdens kjekkeste og høfligste av voksne som kjenner han. Så det ordner seg nok bedre bare han kommer ordentlig igang med voksenlivet får vi håpe, men det er jeg som synes det er litt trist at han på en måte går glipp av ungdomstida da. Hadde det så moro selv da! Men vi er jo forskjellige.

Og vi er ikke kristelige, som jeg så noen spurte om her. Og vi har et vanlig forhold til alkohol. Vi er ikke avholds, men han har heller ikke opplevd utagerende festing her hjemme.

Noen trives kanskje ikke like godt i fjortis-selskap. Kanskje han rett og slett er for moden for alderen?

Mitt tips til deg er å høre med ham om hvordan han trives i f.eks klassen. Det er ikke alltid foreldrene ser om barnet blir plaget. Husk mobbing er ikke det samme når man blir litt eldre. Da er det ikke lenger nødvendigvis slik det var på barneskolen. Noen gale blikk og eller utfrysning kan være nok - særlig dersom han har blitt mobbet tidligere.

Gjest uten signatur
Skrevet

Noen trives kanskje ikke like godt i fjortis-selskap. Kanskje han rett og slett er for moden for alderen?

Mitt tips til deg er å høre med ham om hvordan han trives i f.eks klassen. Det er ikke alltid foreldrene ser om barnet blir plaget. Husk mobbing er ikke det samme når man blir litt eldre. Da er det ikke lenger nødvendigvis slik det var på barneskolen. Noen gale blikk og eller utfrysning kan være nok - særlig dersom han har blitt mobbet tidligere.

Nei, han er ikke typen som liker for mye fjasing. Han er nok voksen oppførselsmessig for alderen ja.

Er redd for å fokusere for mye på om han blir dårlig behandlet igjen. Redd han skal oppfatte seg som et evig 'offer' hvis jeg tror det hele tiden liksom. Ikke lett det der. Han SIER han har det bra når jeg hinter. Men det kan like godt være for å slippe mer 'mas'.

Det er en skikkelig kjekk gutt. Bare så synd at det er bare vi her hjemme som får oppleve det.

Skrevet

Nei, han er ikke typen som liker for mye fjasing. Han er nok voksen oppførselsmessig for alderen ja.

Er redd for å fokusere for mye på om han blir dårlig behandlet igjen. Redd han skal oppfatte seg som et evig 'offer' hvis jeg tror det hele tiden liksom. Ikke lett det der. Han SIER han har det bra når jeg hinter. Men det kan like godt være for å slippe mer 'mas'.

Det er en skikkelig kjekk gutt. Bare så synd at det er bare vi her hjemme som får oppleve det.

Ja, kanskje det er dumt å mase på han. Men hvis du heller snakker ordentlig med han om det EN gang, og lover å ikke ta det opp dersom han ikke vil senere, kan jo det være bra.

Da jeg var ung, hvis jeg hadde det dårlig i en periode, kranglet med venninner e.l, sa jeg "fint" hvis de spurte og ville ikke at de skulle mase. Men samtidig kunne jeg bli litt fornærmet for at de ikke likevel forsto.

• 4 uker senere...
Skrevet

Da jeg v ar 18, var jeg ganske mye ute... Drakk og festet hele tiden...

Her hvor jeg bor er det ganske vanlig, ungdommen har liksom ingenting annet å finne på... Så jeg møter fulle 16-åringer ravende rundt utenfor trappa på bygdas utested(fordi de ikke kommer seg inn).

Vær glad din sønn ikke er sånn! At han har andre verdier i livet enn å springe full rundt i bygda å lage kaos...

Hei!

Det er forskjellig fra person til person.

Jeg er 18, men er sjelden å finne på fest. Har ikke behov for å bli full hver helg, og dårlig dagen etterpå. Men jeg drar selvfølgelig på byen noen ganger jeg også..

Sønnen din er nok bare en rolig type, som kanskje liker seg bedre i andre sosiale sammenhenger?

For han er vel ute med kamerater osv?

Mvh

Skrevet

Det er da bare et sunnhetstegn. De fleste som går gjennom denne sosialiseringsnormeringsfasen faller jo mer eller mindre til ro med årene. En finner ut at dette feste-livet egentlig er både oppskrytt og tåpelig.

Når jeg var på den alderen var jeg omtrent aldri ute - men fikk min "fase" et par år senere med alt for mye festing. Har han sunne interesser bør du nyte denne tiden så lenge som mulig :)

• 2 måneder senere...
Skrevet

Jeg tror det alltid har vært veldig vanlig. (Men det merker ikke den som selv er ute og fester).

sønnen din minner litt om meg.. jeg er 17 da, men jeg verken røyker eller drikker og kommer meg ALDRI ut... og har INGEN veninner.. men i motsetning er jeg møkkalei det.. kanskje han også har lyst egentlig men tør ikke vise det? jeg viser det ihvertfall ikke..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...