Gå til innhold

Noen som kan gi meg råd?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en mann på 32 som sliter med at jeg tisser på meg hvis jeg ikke passer på å gå på do med ca. 1,5 timers mellomrom. På natten må jeg ha bleie på. Dette har vært et problem som jeg har stridt med siden 2000. Men først i høst som var tok jeg mot til meg og fikk hjelp. Har vært hos både leger og fått hjelp hos en grei ung dame hos en bandagist.

Går på Detr. og medisin for å få lukkemuskel til å slappe av. Dette synes jeg ikke har virket som jeg forventet. Noen som har erfaringer?

Lurer også på hvilke bleier dere vil anbefale meg.

Har prøvd det som Tena har og flex synes jeg har en tendens til den kan lekke under visse forhold. Derfor noen tips.

Det er og slik at hvis jeg ikke vet av noe toalett eller finner et, så går det galt.

Har derfor beregnet en bleie pr natt, og noen til, i tilfelle det går galt på dagtid.(Og det gjør det jo noen dager.)

Så det jeg ønsker svar på er hvilke erfaringer andre kan gi meg, tips fra personer som jobber med likn. probl. hvor mange bleier som er vanlig å beregne for 3 mnd.

Hvis jeg holder meg i kjente omgivelser, og ca.10-15 min unna nærmeste toalett, Trenger jeg ikke ... dere skjønner!??

MEN dette er selvfølgelig ikke noe som er bra det heller... å tisse så ofte.

Så det vil være fint hvis noen kan svare meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/133255-noen-som-kan-gi-meg-r%C3%A5d/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg er en 30 år gammel mann og har slitt som deg, men i mange flere år. Jeg anbefaler deg til å bli sendt til spesialundersøkelser på sykehuset. Ikke avfinn deg med å prøve ut medisiner etc. på bakgrunn av fastlegen din gjør. Krev utredning. Selv har jeg vært inn og ut av sykehus det siste året, uten at det til nå har hjulpet, siden de ikke finner noe fysisk hos meg. Men jeg venter på innkalling til Psykosomatisk avd. på Rikshospitalet. Muligens vil det hjelpe meg ved at de ser på ting litt annerledes enn de jeg har vært i kontakt med foreløpig. Men uansett: Jeg har blitt undersøkt på alle mulige måter!

Men jeg har også problem med avføringslekkasje. Det sliter på. Jeg kommer fremover til å stå på kravene, og: hvis ikke neste skritt hjelper meg, vil jeg kreve alternativ behandling, muligens i form av en operasjon som vil innebære "pose på magen"

(stomi), som vil kunne være til stor hjelp over tid.

Så til del to: Jeg bruker stort sett tre bleier per døgn. Tena Slip super på dagtid, og Tena Flex Maxi på natten. Trenger du ekstra beskyttelse, anbefaler jeg deg å sjekke innom www.myprotex.com, som er et lite firma i USA, som produserer plastbukser av ymse slag. De er billige, men veldig bra, samt at du slipper tollbehandling av varene.

Dessverre har ikke Rikstrygdeverket skjønt å kunne godkjenne noe som beskytter så greit som de buksene gjør.

Lykke til!

Kizza1365380506

Sier som tidligere. Min datter har hatt det problemet. Hun fikk medisin som var vanligvis blir gitt til eldre mennesker med inkontinens. Hun måtte også vente med å gå på do i minst to timer for å trene seg opp. Denne medisinen har hjulpet henne veldig. Hun sto tidligere opp 3-4 ganger om natten. Nå våkner hun skjelden mer enn 1 gang.

Mvh

Gjest psykiskinco

Ring home care og spør om få snakke med en uroterapeut. De er veldig flinke og kan sikkert gi deg gode råd.

Har du resept på bleier, kan de også sende deg på døra.

Ser at du har blitt anbefalt flex til nattbleie. Personlig synes jeg den er det dårligste alternativet til nattbruk.

Skal en være sikker om natta, foreslår jeg slip super med innleggsbleie.(deoplus eller maxibleien)

Det høres forresten ut som om du kunne ha nytte av tena pants eller flex på dagtid,

Hør på hva de anbefaler deg hos bandasjisten. De har masse fin erfaring å dele.

Lykke til.

Hei!

Jeg er en 30 år gammel mann og har slitt som deg, men i mange flere år. Jeg anbefaler deg til å bli sendt til spesialundersøkelser på sykehuset. Ikke avfinn deg med å prøve ut medisiner etc. på bakgrunn av fastlegen din gjør. Krev utredning. Selv har jeg vært inn og ut av sykehus det siste året, uten at det til nå har hjulpet, siden de ikke finner noe fysisk hos meg. Men jeg venter på innkalling til Psykosomatisk avd. på Rikshospitalet. Muligens vil det hjelpe meg ved at de ser på ting litt annerledes enn de jeg har vært i kontakt med foreløpig. Men uansett: Jeg har blitt undersøkt på alle mulige måter!

Men jeg har også problem med avføringslekkasje. Det sliter på. Jeg kommer fremover til å stå på kravene, og: hvis ikke neste skritt hjelper meg, vil jeg kreve alternativ behandling, muligens i form av en operasjon som vil innebære "pose på magen"

(stomi), som vil kunne være til stor hjelp over tid.

Så til del to: Jeg bruker stort sett tre bleier per døgn. Tena Slip super på dagtid, og Tena Flex Maxi på natten. Trenger du ekstra beskyttelse, anbefaler jeg deg å sjekke innom www.myprotex.com, som er et lite firma i USA, som produserer plastbukser av ymse slag. De er billige, men veldig bra, samt at du slipper tollbehandling av varene.

Dessverre har ikke Rikstrygdeverket skjønt å kunne godkjenne noe som beskytter så greit som de buksene gjør.

Lykke til!

Takk for svaret ditt.

Tena flex har jeg som jeg nevner dårlig erfaring med. Saken er den at den lekker litt i skrittet av og til.Dessuten hekter borrelåsene seg fast i boxer-shortsen slik at beltet er rundt meg og bleien blir fast i boxeren. =)

Når det gjelder videre behandling håper jeg får hjelp hos legen når jeg snart skal dit.

Detrusitol tar jeg for å roe ned blæra og så tar jeg Omnic får at bl.h-muskelen skal slappe av, slik at det skal bli lettere å tisse. Problemet var (er) at m bare Detr. venta jeg "lenge" før jeg greide å tisse. Så hvis jeg tolket dette som falsk alarm, hendte det at jeg måtte på do igjen hvis det er nært nok.(hjemme eller jobb)Eller at jeg tissa på meg hvis jeg sovnet eller ikke har mulighet til å rekke tilbake på do.Derfor bruker jeg også ofte"beskyttelse" på kveldstid og ute.

Må også si at jeg har vært litt vel restriktiv med vanninntaket. Tisser mye gult.

Ingen kaffe eller Cola (nesten.)

Det som skjer hvis jeg drikker litt mer normalt 2g vann pr.3 timer er et det KAN bli vanske lig å holde igjen.

Men takk for støtten!

Annonse

Ring home care og spør om få snakke med en uroterapeut. De er veldig flinke og kan sikkert gi deg gode råd.

Har du resept på bleier, kan de også sende deg på døra.

Hei, Dorthe.

Det er en uroterapeut jeg har snakket med. Har også vært hos urolog.

Også må jeg si at siden jeg bor i N-Norge blir det litt vanskelig å handle der du foreslår. Men takk!

Hei, Dorthe.

Det er en uroterapeut jeg har snakket med. Har også vært hos urolog.

Også må jeg si at siden jeg bor i N-Norge blir det litt vanskelig å handle der du foreslår. Men takk!

Men har ikke de hovedkontor i Sandnessjøen? Uansett tror jeg de kan sende pr post også.

Ser at du har blitt anbefalt flex til nattbleie. Personlig synes jeg den er det dårligste alternativet til nattbruk.

Skal en være sikker om natta, foreslår jeg slip super med innleggsbleie.(deoplus eller maxibleien)

Det høres forresten ut som om du kunne ha nytte av tena pants eller flex på dagtid,

Hør på hva de anbefaler deg hos bandasjisten. De har masse fin erfaring å dele.

Lykke til.

Du har helt rett. Tena pants er fin på dagen både plus og super alt etter behovet.

Og slip holder om natta.

Flex.....vel?!? Jeg plages litt med den.

Takk for svaret ditt.

Gjest medisin-navn

Sier som tidligere. Min datter har hatt det problemet. Hun fikk medisin som var vanligvis blir gitt til eldre mennesker med inkontinens. Hun måtte også vente med å gå på do i minst to timer for å trene seg opp. Denne medisinen har hjulpet henne veldig. Hun sto tidligere opp 3-4 ganger om natten. Nå våkner hun skjelden mer enn 1 gang.

Mvh

Hva heter denne medisinen?

Annonse

Du har helt rett. Tena pants er fin på dagen både plus og super alt etter behovet.

Og slip holder om natta.

Flex.....vel?!? Jeg plages litt med den.

Takk for svaret ditt.

Jeg har brukt detrusitol i mange år og vært fornøyd med det.

Homecare leverer på døra over hele landet i annonyme pappesker.

• 6 måneder senere...

Tips. Jeg veit ikke hvor mye du trenger per måned, fordi jeg selv har forskjellig vannlating fra natt til natt. Selv så liker jeg ikke å ha innlegg så for trygghetens skyld kjøpte jeg meg et inkostykke som jeg trygt kan anbefalle andre også. Den finner du hos

www.norsk-velvare.no under rubrikken sykepleierartikler.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...