cizzy Skrevet 20. januar 2004 Del Skrevet 20. januar 2004 Har en sønn som går i første klasse og han tisser seg ut hver eneste dag.Det skjer visst kun når han er ute og leker,han har tydeligvis ikke tid til å renne på do..Har snakket med skolen, men hva kan de gjøre..Er redd for at han skal bli mobbet siden det kan lukte ganske ille... Det verste er at det virker som om det ikke bryr han, han sier ikke i fra og det nytter hverken å lokke eller "true" med ting jeg vet han setter pris på...Hva må til for at han skal slutte? Noen råd?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/133408-tisser-seg-ut-hver-dag/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kolargol Skrevet 20. januar 2004 Del Skrevet 20. januar 2004 Ta på han bleie hver gang han skal ut i en situasjon der du vet at tissingen forekommer. Om han protesterer så bare si at det er for hans eget beste, slik at han ikke får våte klær i kulda og at vennene hans skal se at han tisser på seg for da vil de ikke leke med han lenger. Tipper han har tisset i buksa for siste gang når han skjønner hvilke konsekvenser det får om han fortsetter med det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/133408-tisser-seg-ut-hver-dag/#findComment-822797 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lady 2004 Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 Hei Jeg vil nok ikke anbefale kjefting eller bleie. Jeg har selv en datter som gikk med bleie, noe som kunne vært svært risikabelt. Unger legger merke til det de, og oppdager de at han bruker blei, vil han garantert bli mobbet. Dette vil gjøre det verre. Jeg vil heller anbefale dere å ta ham inn på toalettet hver andre time. Om han har problemer med å passe tiden, kjøp en alarm klokke som piper ved innstilling. Kan også anbefale klistre merkeskjema. Gi ham klistremerker for hver gang han går på do. Når han har f.eks. fått 5 klistremerker, kan han få belønning som å være lenger oppe, høre på eventyr, spille, gå på kino o.l. Dette vil være med på å motivere ham. Det er i hvertfall verdt et forsøk. Lykke til!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/133408-tisser-seg-ut-hver-dag/#findComment-843407 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lady 2004 Skrevet 7. februar 2004 Del Skrevet 7. februar 2004 Hei Jeg vil nok ikke anbefale kjefting eller bleie. Jeg har selv en datter som gikk med bleie, noe som kunne vært svært risikabelt. Unger legger merke til det de, og oppdager de at han bruker blei, vil han garantert bli mobbet. Dette vil gjøre det verre. Jeg vil heller anbefale dere å ta ham inn på toalettet hver andre time. Om han har problemer med å passe tiden, kjøp en alarm klokke som piper ved innstilling. Kan også anbefale klistre merkeskjema. Gi ham klistremerker for hver gang han går på do. Når han har f.eks. fått 5 klistremerker, kan han få belønning som å være lenger oppe, høre på eventyr, spille, gå på kino o.l. Dette vil være med på å motivere ham. Det er i hvertfall verdt et forsøk. Lykke til!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/133408-tisser-seg-ut-hver-dag/#findComment-843408 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SirenMerete Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 Hei Jeg vil nok ikke anbefale kjefting eller bleie. Jeg har selv en datter som gikk med bleie, noe som kunne vært svært risikabelt. Unger legger merke til det de, og oppdager de at han bruker blei, vil han garantert bli mobbet. Dette vil gjøre det verre. Jeg vil heller anbefale dere å ta ham inn på toalettet hver andre time. Om han har problemer med å passe tiden, kjøp en alarm klokke som piper ved innstilling. Kan også anbefale klistre merkeskjema. Gi ham klistremerker for hver gang han går på do. Når han har f.eks. fått 5 klistremerker, kan han få belønning som å være lenger oppe, høre på eventyr, spille, gå på kino o.l. Dette vil være med på å motivere ham. Det er i hvertfall verdt et forsøk. Lykke til!!! Du skriver at du selv hadde et barn som brukte bleier, selv om det var risikabelt. Hvorfor valgte du da å ha bleie på ungen? Jeg ser poenget ditt med at barnet kan bli mobbet om hun/han har bleie på seg. Men vil barnet bli noe mere mobbet om alle ser at hun/han har gjort i buksa? En bleie kan skjules med litt store klær, mens et uhell i buksa vil jo bli lagt merke til uansett. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/133408-tisser-seg-ut-hver-dag/#findComment-844561 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lady 2004 Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 Du skriver at du selv hadde et barn som brukte bleier, selv om det var risikabelt. Hvorfor valgte du da å ha bleie på ungen? Jeg ser poenget ditt med at barnet kan bli mobbet om hun/han har bleie på seg. Men vil barnet bli noe mere mobbet om alle ser at hun/han har gjort i buksa? En bleie kan skjules med litt store klær, mens et uhell i buksa vil jo bli lagt merke til uansett. hei Jeg tenkte på at vist jeg brukte bleie på henne,så ville det ta slutt med at hun tisset på seg. Men hun sluttet ikke, hun likte det også, det var det verste av alt. Hum gjorde som hun pleide å gjøre, og var/er en aktiv jente. Bare det at hun bøyde seg så gikk det an å se bleien, unger tenker ikke på slik og de kan ha lett for å glemme. Hun ble oppdaget og ryktene gikk. Tro meg, har aldri vært mer redd for mobbing enn jeg var da. Og det begynte også, men heldigvis klarte lærerne å lure dem til å tro at det bare var trusen. Unger kan du lure bare en gang når det gjelder sånne ting. og alle vet at unger kan være nokså rettfrem i det de sier og de er smart også. Ja vist kan ungene oppdage at h*n tisser på seg, men h*n vil trenge hjelp fra voksne. Følg ungen på toalettet hver andre time. Det gjelder dere som foreldre, på skolen og av venner som ungen er hos, og på den måten vil man kunne venne barnet til å gå på toalettet. Det blir en rutine. Bare tenk mot vår og sommer når det blir varmt nok til å gå i tynnere og mindre klær. Ikke lett å skjule bleie da. Håper dere finner ut av det. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/133408-tisser-seg-ut-hver-dag/#findComment-844580 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kizza1365380506 Skrevet 9. februar 2004 Del Skrevet 9. februar 2004 Hadde samme problemet her hjemme. Jeg kjeftet ikke, men når jeg skjønte at han ikke hadde tid, eller ikke gadd gå inn for å gå på do brukte jeg bleie som truing. Jeg vurderte aldri å ta det i bruk. Og så snakket jeg om det å bli mobbet på skolen, enten fordi de kjente tisselukt eller om han måtte gå med bleier. Det var jo ikke særlig snilt gjort da men... Du kan jo også se i tråden over her om det er en ide å prøve den kombinasjonen som var vellykket for dem. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/133408-tisser-seg-ut-hver-dag/#findComment-845316 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SirenMerete Skrevet 11. februar 2004 Del Skrevet 11. februar 2004 hei Jeg tenkte på at vist jeg brukte bleie på henne,så ville det ta slutt med at hun tisset på seg. Men hun sluttet ikke, hun likte det også, det var det verste av alt. Hum gjorde som hun pleide å gjøre, og var/er en aktiv jente. Bare det at hun bøyde seg så gikk det an å se bleien, unger tenker ikke på slik og de kan ha lett for å glemme. Hun ble oppdaget og ryktene gikk. Tro meg, har aldri vært mer redd for mobbing enn jeg var da. Og det begynte også, men heldigvis klarte lærerne å lure dem til å tro at det bare var trusen. Unger kan du lure bare en gang når det gjelder sånne ting. og alle vet at unger kan være nokså rettfrem i det de sier og de er smart også. Ja vist kan ungene oppdage at h*n tisser på seg, men h*n vil trenge hjelp fra voksne. Følg ungen på toalettet hver andre time. Det gjelder dere som foreldre, på skolen og av venner som ungen er hos, og på den måten vil man kunne venne barnet til å gå på toalettet. Det blir en rutine. Bare tenk mot vår og sommer når det blir varmt nok til å gå i tynnere og mindre klær. Ikke lett å skjule bleie da. Håper dere finner ut av det. Mvh Ok, jeg skjønner jo at det ble ekstra vanskelig når det viste seg at din datter faktisk ikke hadde noe imot å bruke bleie og hun tisset i den og syntes det var helt greit ( Men i de aller fleste tilfellene jeg har lest om, så forstår ungene som regel alvoret i situasjonen når de må gå med bleie noen dager, og da skjerper de seg og går på do selv. Selv om det er en stor sjanse for at det vil bli oppdaget at et barn går med bleie på seg, så mener jeg fortsatt at det er bedre enn at de tisser i buksa. Selvsagt kan de glemme seg og bleien bli oppdaget som hos din datter ved at den ble synlig under klærne, men jeg tror at mobbingen vil skje uansett så fort noen ser at ungen har tisset på seg og klærne er våte. Kanskje ikke første gangen det skjer, men garantert neste gang. Mobbingen vil komme enten man bruker bleier eller ikke om man tisser på seg. Det beste hadde jo vært som du sier å få til en rutine der man følger ungen på do hver time. Hjemme på ettermiddagene og kvelden klarer man det sikkert, men det er vel vanskeligere på skolen. Krever i hvert fall at læreren stiller opp. En ting jeg lurer på, denne tissingen, skjedde den kun på dagtid eller tisset hun seg ut om natten også? Fant dere noen gang ut hva problemet kom av? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/133408-tisser-seg-ut-hver-dag/#findComment-846910 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lady 2004 Skrevet 11. februar 2004 Del Skrevet 11. februar 2004 Ok, jeg skjønner jo at det ble ekstra vanskelig når det viste seg at din datter faktisk ikke hadde noe imot å bruke bleie og hun tisset i den og syntes det var helt greit ( Men i de aller fleste tilfellene jeg har lest om, så forstår ungene som regel alvoret i situasjonen når de må gå med bleie noen dager, og da skjerper de seg og går på do selv. Selv om det er en stor sjanse for at det vil bli oppdaget at et barn går med bleie på seg, så mener jeg fortsatt at det er bedre enn at de tisser i buksa. Selvsagt kan de glemme seg og bleien bli oppdaget som hos din datter ved at den ble synlig under klærne, men jeg tror at mobbingen vil skje uansett så fort noen ser at ungen har tisset på seg og klærne er våte. Kanskje ikke første gangen det skjer, men garantert neste gang. Mobbingen vil komme enten man bruker bleier eller ikke om man tisser på seg. Det beste hadde jo vært som du sier å få til en rutine der man følger ungen på do hver time. Hjemme på ettermiddagene og kvelden klarer man det sikkert, men det er vel vanskeligere på skolen. Krever i hvert fall at læreren stiller opp. En ting jeg lurer på, denne tissingen, skjedde den kun på dagtid eller tisset hun seg ut om natten også? Fant dere noen gang ut hva problemet kom av? hei Ja hun tisset på seg dag og natt i alle situasjoner og uansett hvor hun var. Min datter har diagnosen adhd og hun har aldri vært tørr. Når hun tisset på seg var hun som oftest gjennomvåt, men opplevde også at det bare lekket. Hun gikk gjennom endel undersøkelser hvor hun skulle tisse før og etter, samt at det skulle taes ultralyd av blæren før og etter at hun hadde vært på do. Da hun hadde tisset og det ble tatt en ultralyd etter, viste det seg faktisk at hun hadde så mye som 150 ml urin i blæren. Det tilsvarer et vanlig glass. Når hun var på toalettet hadde hun rett og slett ikke tid til å tisse seg ferdig fordi hun skulle skynde seg.( Slik som er svært vanlig hos mangen barn.De har ikke tid..) Dette har på gått så lenge jeg kan huske. Dvs. at blæren anstrengte seg for å holde på urinen, og når presset ble for stort, begynte blæren å gi etter. Vi måtte derfor trene ungen på å sitte lenger på do, og gjerne prøve å tisse to ganger. På denne måten klarte hun etterhvert å slappe av og tisse seg ferdig når hun gikk på do. Dette var en treningssak og det tok litt tid også å komme gjennom det. Vi var også veldig nøye med å sette henne på do ofte, og når hun var ute,hadde hun en alarmklokke som varslet hver andre time. Dette ble etter hvert en rutine. Min datter var 8 år og er idag snart ti år. Hun lærte seg etterhvert å gå på do om nettene og, og har vært tørr både dag og natt siden. Det var til og begynne med en vanskelig periode fordi hun satte seg på bakbeina. Men da fikk hun klistremerkeskjema som belønning. Noe som var svært positivt og effektiv. Det med å bruke bleie, så varierer det veldig på hvordan barn reagere. De er som oss veldig forskjellig. Og hver ennkelt må selvfølgelig gjøre det de mener er best for sitt barn. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/133408-tisser-seg-ut-hver-dag/#findComment-847215 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lady 2004 Skrevet 11. februar 2004 Del Skrevet 11. februar 2004 Ok, jeg skjønner jo at det ble ekstra vanskelig når det viste seg at din datter faktisk ikke hadde noe imot å bruke bleie og hun tisset i den og syntes det var helt greit ( Men i de aller fleste tilfellene jeg har lest om, så forstår ungene som regel alvoret i situasjonen når de må gå med bleie noen dager, og da skjerper de seg og går på do selv. Selv om det er en stor sjanse for at det vil bli oppdaget at et barn går med bleie på seg, så mener jeg fortsatt at det er bedre enn at de tisser i buksa. Selvsagt kan de glemme seg og bleien bli oppdaget som hos din datter ved at den ble synlig under klærne, men jeg tror at mobbingen vil skje uansett så fort noen ser at ungen har tisset på seg og klærne er våte. Kanskje ikke første gangen det skjer, men garantert neste gang. Mobbingen vil komme enten man bruker bleier eller ikke om man tisser på seg. Det beste hadde jo vært som du sier å få til en rutine der man følger ungen på do hver time. Hjemme på ettermiddagene og kvelden klarer man det sikkert, men det er vel vanskeligere på skolen. Krever i hvert fall at læreren stiller opp. En ting jeg lurer på, denne tissingen, skjedde den kun på dagtid eller tisset hun seg ut om natten også? Fant dere noen gang ut hva problemet kom av? glemte bare å si at i slike tilfeller er det særdeles viktig med skift til barnet med på skolen. Og her må også lærer ta ansvar for at ungen får skift på seg og følge opp. Ungen vil også lære seg etter hvert å skifte selv, om nødvendig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/133408-tisser-seg-ut-hver-dag/#findComment-847217 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.