Gå til innhold

Hvem bryr seg om misbruk av trygd?

Anbefalte innlegg

Gjest Åselill

Vi kjenner nært til et tilfelle som vi mener må være misbruk av trygdeytelser. Vedkommende har mottat sosialtrygd/bostøtte i fem-seks år. Personen det er snakk om har utdannelse innen helsevesenet, en utdannelse det er god bruk for til enhver tid. Likevel foretrekker vedkommende å ha en stillingsprosent som tilsier at det er mulig å motta både sosialtrygd og lønn. Det å få seg en større stilling vet vi ikke er noe problem, og vedkommende har ikke noen diagnose som ser ut til å gi rett til uføretrygd. Vedkommende er altså på alle måter arbeidsfør.

Jeg lurer på: er det ingen som sjekker hva mennesker gjør for å få seg en jobb de kan leve av? Stilles det ikke krav til arbeidsføre mennesker med utdannelse om at de skal jobbe og ikke motta sosialtrygd? Finnes det noe sted man kan ta kontakt for å få noen til å se på tilfellet? Vi kjenner oss ille berørt over å se på at noen år ut og år inn utnytter systemet som skal hjelpe folk som virkelig trenger det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/133508-hvem-bryr-seg-om-misbruk-av-trygd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Åselill

Selvfølgelig kan det være en snik du kjenner. Men ikke alle sykdommer er synlige. Det kan jo være at vedkommende har en psykisk sykdom.

Hvis man har en diagnose som tilsier psykisk sykdom, da kan man vel få uføretrygd hvis man ikke kan jobbe eller? Vedkommende har angst i "hue og ræva", men har aldri mottatt behandling for dette. Jeg trodde psykisk lidelse var en sak som gikk inn under uførebestemmelsene. Not?

Hvis man har en diagnose som tilsier psykisk sykdom, da kan man vel få uføretrygd hvis man ikke kan jobbe eller? Vedkommende har angst i "hue og ræva", men har aldri mottatt behandling for dette. Jeg trodde psykisk lidelse var en sak som gikk inn under uførebestemmelsene. Not?

Jeg kan også irritere meg om jeg tror noen misbruker slike støtteordninger, men jeg vet nok om usynlige handikap til å ha vett på å holde kjeft. Tro heller at det er en (mindre hyggelig) grunn til at ting er som de er, og pass dine egne saker!

Og når du attpåtil VET at vedkommende har angst, så vet du også at det ikke er så mye å misunne vedkommende??? Hva vedkommende gjør og ikke gjør for å bli frisk, det er vel ikke nødvendigvis noe som blir kringkastet i omgangskretsen...

Annonse

Mange er for friske til uføretrygd og for syke til full jobb eller jobb i det hele tatt.

Regelverket er fullt av hull, og uføretrygd kan være en tung vei å gå, mye kamp for sine rettigheter.

Og for mange føles dette for endelig til å ta avgjørelsen.

Gjest Åselill

Jeg kjenner meg ille berørt over mennesker som så lett fordømmer andre, UTEN å ha innsikt i hverken sakspapirer eller legejournal. Ikke alle sykdommer og lidelser er synlig.

Jeg har inngående kjennskap både til vedkommendes psykiske tilstand, manglende diagnose, begrunnelse for å ikke ville jobbe større stilling for ikke å miste sosialstønad osv. Personen har ikke daglig omsorg for sine barn, kùn helgesamvær og èn kveld i uka. Det har aldri vært betalt barnebidrag fra den kanten og kommer nok heller aldri til å bli betalt bidrag.

Det bekymrer meg ikke at du kaller meg slarvekjerring eller hva det nå var du brukte slags uttrykk. Det bekymrer meg at folk som virkelig trenger sosialtrygd kan risikere å ikke få, mens folk med både utdannelse og jobbmuligheter får sydd puter under armene på seg.

Det jeg lurte på var i utgangspunktet om det er noen som ser et evt. misbruk av trygdemidler eller om sosialkontoret ikke krever av mennseker at de skal gjøre hva de kan for å bruke den arbeidsevnen de faktisk har før de kan få utbetalt penger rett i lomma hver måned.

Gjest ille berørt over slarvkjerringer

Jeg har inngående kjennskap både til vedkommendes psykiske tilstand, manglende diagnose, begrunnelse for å ikke ville jobbe større stilling for ikke å miste sosialstønad osv. Personen har ikke daglig omsorg for sine barn, kùn helgesamvær og èn kveld i uka. Det har aldri vært betalt barnebidrag fra den kanten og kommer nok heller aldri til å bli betalt bidrag.

Det bekymrer meg ikke at du kaller meg slarvekjerring eller hva det nå var du brukte slags uttrykk. Det bekymrer meg at folk som virkelig trenger sosialtrygd kan risikere å ikke få, mens folk med både utdannelse og jobbmuligheter får sydd puter under armene på seg.

Det jeg lurte på var i utgangspunktet om det er noen som ser et evt. misbruk av trygdemidler eller om sosialkontoret ikke krever av mennseker at de skal gjøre hva de kan for å bruke den arbeidsevnen de faktisk har før de kan få utbetalt penger rett i lomma hver måned.

Hvordan kan du si at du har inngående kjennskap? Jobber du både på legekontor og sosialkontor og trygdekontor og vet alt om dette mennesket??

Det er trynetillegg på sosialkontoret innimellom.

Kan ikke helt skjønne åssen det skal lønne seg å jobbe mindre stilling for ikke å miste sosialstønad, siden all inntekt trekkes fra sosialstønaden krone for krone?

Kan ikke helt skjønne åssen det skal lønne seg å jobbe mindre stilling for ikke å miste sosialstønad, siden all inntekt trekkes fra sosialstønaden krone for krone?

Det kan jo hende "trygdemisbrukeren" jobber det han/hun orker og så får resten på sosialkontoret.

Kan ikke skjønne at noen tror at trygd og sosialstønad er så flott å ha.

Annonse

Det kan jo hende "trygdemisbrukeren" jobber det han/hun orker og så får resten på sosialkontoret.

Kan ikke skjønne at noen tror at trygd og sosialstønad er så flott å ha.

Nei, det er jo ikke akkurat logisk (hvis man KUNNE jobbe) at man heller vil bytte kronene med sosialstønad - den bittebittebittelille biten det rekker.

Hva nå ENN man får inn går det rett i lomma til sosialkontoret, det er utrolig nedbrytende og inspirerer iallefall ikke til deltidsjobbing!

Nei, det er jo ikke akkurat logisk (hvis man KUNNE jobbe) at man heller vil bytte kronene med sosialstønad - den bittebittebittelille biten det rekker.

Hva nå ENN man får inn går det rett i lomma til sosialkontoret, det er utrolig nedbrytende og inspirerer iallefall ikke til deltidsjobbing!

Det logiske i dette tilfelle er kanskje at vedkommende virkelig ønsker å jobbe men ikke orker å jobbe full tid og har falt mellom to stoler og gitt opp.

Gjest grrrrrrr

Javel,har lest dine innlegg her,ser at du vurderer din kunnskap om vedkommende til å være "inngående".Du vet alt om dette menneske,du fastslår også at diagnosen er "angst i hue og ræva".

Jeg tolker dine innlegg dithen at du må være et svært uvitende menneske.Har ikke selv særlig inngående kjennskap til regelverk og trygdeordninger,men det lille jeg vet er nok til å se at du bør skolere deg litt mer rundt dette temaet før du går til slike skritt som å klandre andre for trygdesvindel.

Visst er det irriterende med gratispassasjerer og snyltere,dog er det langt verre med bedrevitere som deg som lengter etter å plassere mennesker i denne gruppen uten å ha særlig dekning for dette.

Gjest Åselill

Javel,har lest dine innlegg her,ser at du vurderer din kunnskap om vedkommende til å være "inngående".Du vet alt om dette menneske,du fastslår også at diagnosen er "angst i hue og ræva".

Jeg tolker dine innlegg dithen at du må være et svært uvitende menneske.Har ikke selv særlig inngående kjennskap til regelverk og trygdeordninger,men det lille jeg vet er nok til å se at du bør skolere deg litt mer rundt dette temaet før du går til slike skritt som å klandre andre for trygdesvindel.

Visst er det irriterende med gratispassasjerer og snyltere,dog er det langt verre med bedrevitere som deg som lengter etter å plassere mennesker i denne gruppen uten å ha særlig dekning for dette.

Min mening er at ethvert menneske har plikt til å gjøre det som står i hans/hennes makt for å løse problemene sine. Jeg tviler ikke på at angst er et vesentlig problem og kan være begrensende i et menneskes liv, men jeg mener likevel at denne personen burde skaffe seg behandling for sine lidelser og ikke sitte stille og nøre opp under problemene. Det er nå min mening.

Jeg ser ingen grunn til å imøtegå påstander om manglende innsikt eller andre dårlige menneskelige trekk. Jeg stilte et konkret spørsmål, men jeg ser jo at det er vanskelig for enkelte å skille følelser fra sak. Det er dumt synes nå jeg.

Min mening er at ethvert menneske har plikt til å gjøre det som står i hans/hennes makt for å løse problemene sine. Jeg tviler ikke på at angst er et vesentlig problem og kan være begrensende i et menneskes liv, men jeg mener likevel at denne personen burde skaffe seg behandling for sine lidelser og ikke sitte stille og nøre opp under problemene. Det er nå min mening.

Jeg ser ingen grunn til å imøtegå påstander om manglende innsikt eller andre dårlige menneskelige trekk. Jeg stilte et konkret spørsmål, men jeg ser jo at det er vanskelig for enkelte å skille følelser fra sak. Det er dumt synes nå jeg.

Du provoserer meg litt når du skriver at personen burde skaffe seg behandling for sine lidelser og at ethvert menneske har plikt til å gjøre det som står i hans/hennes makt for å løse problemene sine.

Jeg tror de allerfleste er enig med at slik burde det være men så lenge helsevesenet ikke har ressurser til å hjelpe folk med enten psykiske eller fysiske lidelser kan man ikke forvente at folk skal orke å stå på i årtier for å få hjelp.

Det er mange som gir opp og det er fullt forståelig.

Gjest grrrrrrrr

Så flott da !Du "tviler ikke på at angst kan være et problem og virke begrensende i et menneskes liv"

Da har du jo kommet et stykke på vei.Ditt neste steg nå bør kanskje være å se for deg muligheten av at du kanskje ikke vet riktig alt om naboer\venner\kollegaer osv.Mulighetene er mange for at du ikke innehar full oversikt over sykejournaler\ansettelsesforhold,kort sagt andres private anliggender.Om denne personen du nå har kastet dine selvrettferdige øyne på er en trygdemisbruker eller ikke,det er en annen sak.I og med at du er i stand til å logge deg inn her og stille spørsmålet går jeg ut ifra at du også vil greie å finne ut av hvilke kanaler du kan benytte for å nå gjennom til trygdekontorets misbruksteam.

Folk som har helseproblem, og som en følge av dette sliter med å forsørge seg og sine har ganske mye å stri med.Mange årsaker til at enkelte må gå på trygd i kortere eller lengre perioder.Det er kanskje ikke så gøy alltid å forklare overivrige naboer og bekjente hvorfor nettopp du har havnet i denne situasjonen.Du synes åpenbart at du har krav på å få oversikt ned til detaljnivå på dine bekjentes suksess- eller fiaskohistorier hva angår grad av selvforsørgelse.

Jeg synes dette virker merkelig.

Du er ikke alene om å ha disse tankene.Flere som lar det gå sport i å anmelde folk for angivelig trygdemisbruk.Disse blir gjerne fortørnet over at anmeldelsene ikke fører til de ønskede reaksjoner.Det viser seg da ofte at den som ble anmeldt slettes ikke svindlet til seg trygd,men av naturlige årsaker ikke ønsket å brette privatlivet sitt ut til alle og enhver.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...