Gå til innhold

Utvikling hos adoptivbarn

Anbefalte innlegg

Hei, jeg vet det det er vanskelig å generalisere, men er det tendenser til at adoptivbarn er senere i utviklingen enn norskfødte barn? Jeg tenker både på grovmotorikk og finmotorikk. Har noen opplevd å adoptere barn som har vært sein i utviklingen, og som har tatt igjen forsinkelsen når det har kommet til adoptivfamilien og blitt tilstrekkelig stimulert?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/133723-utvikling-hos-adoptivbarn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har ei som har har vært langt fremme motorisk hele tiden, spesielt grovmotorisk.

Og så har vi ei som var tidlig ute finmotorisk og i starten svært understimulert grovmotorisk. Det tok tid å ta igjen dette, men nå merker vi ingen forskjell fra andre barn.

Tror kanskje at språkproblemer kan være vel så aktuelt. Noen adoptivbarn trenger ekstra hjelp for å få dybdeforståelse av språket og abstrakte begreper.

Ellers tror jeg både motorikk og språk fungerer fint for de fleste, selv om enkelte har litt å ta igjen i starten.

Gjest ChiengMai

Både fin- og grovmotorisk er begge våre langt fremme i forhold til alderen. Min teori er at thaier er mer fysiske enn oss, og at den ballasten mine to har fått i sine fosterfamilier før vi hentet dem hhv 2 år 6 mnd og 2 år 3 mnd gamle har gjort sitt til dette.

Lillebror blir snart 3 år og er språklig på høyde med andre barn på samme alder, og det etter 7 mnd i Norge. Får stadig høre i Storebrors barnehage at han ligger langt foran de fleste på samme alder i språkutvikling. Men det var jo ikke det du spurte om. :-)

De fleste adoptivbarn jeg kjenner ligger forresten godt an både fin- og grovmotorisk enten de har vært i fosterhjem eller på barneheim etter forholdsvis kort tid hos familiene sine. Men selvsagt, også adoptivbarn er forskjellige på dette området.

Hei bira.

Vårt første barn hentet vi når han var 8 mnd. gammel. Da hang han langt etter motorisk.

Vi oppsøkte fysioterapaut (noe som anbefales). Hun ga oss nyttige råd og tips og fulgte oss opp til han var 2 år.

Det gikk ikke mange månedene før han var aldersadekvat motorisk.

Språket kom tidlig, snakket rent ved 2 årsalder.

Tror ikke du skal være for bekymret for det. De fleste tar nok igjen det tapte ganske fort.

Hilsen fra

Annonse

Vår lille prinsesse har hele tiden ligget godt ann både grovmotorisk og finmotorisk. Gikk på snittet av det norskfødte barn gjør, og siden tok det bare helt av. De brukte faktisk henne som eksempel i treningen av et barn som lå lengre etter i barnehagen.

Språklig sett har hun også ligget foran sine jevnaldrende.

Hun var 10 uker da hun kom. Min teori er at adoptivbarn blir veldig godt stimulert av sine foreldre, som har ventet lenge og vel på å bli foreldre, og at eventuelle "forsinkelser" i barnas utvikling fort tas igjen når de kommer under foreldrenes kjærlige vinger :-))

Men noen garantier har man selvfølgelig ikke, uansett hvilken måte man får barn på,

Beste hilsen fra

Ingen av våre tre barn fra India har vært sene i sin motoriske utvikling, snarere tvert imot. Ett av barna våre sliter imidlertid litt med språket, og har gjort det hele tiden. Dette viste seg allerede i rapportene vi fikk før barnet kom hjem. Pr. dags dato er vi iferd med å utrede omfanget av problemene og om h*n har behov for spesiell oppfølging for dette.

Hilsener fra

Hei 'bira',

Vår eldste m kinesisk etnisk bakgrunn, kom hjem m oss 15 mnd gammel. Hun var understimulert, uten særlig muskelmasse, kunne ikke sette seg opp, eller krabbe.

Vi startet straks med trening, og det tok ikke lange tiden før hun var i farten, men krabbeteknikken fikk hun ikke til før rett før hun gikk 18 mnd gammel. Hun akte seg fram på baken istedet, og krabbet bare noen få runder rundt i huset, - det til tross for at nær sagt all aktivitet foregikk på gulvet i flere måneder :0) Middagen spiste vi ved bordet, he he.

Når hun hadde fått taket på gåingen, var hun ikke til å stoppe, og gikk selv framfor å sitte i vognen. Men, noe måtte hun slite med og det var en skjevhet i fotstillingen samt at hun var plattfot. Innleggssåler og tunge sko har ikke akkurat gjort henne lett på foten, og noen sprinter blir hun ikke.

Turning har bedret grovmotorikken betraktelig, samt mange turer i skog og mark. Finmotorisk har hun vært som jevnaldrende stort sett hele tiden.

Hei og takk for alle svar. Grunnen til at jeg spør er at en bekjent av meg skal adoptere et barn som er 19 mnd og som ennå ikke kan gå. Barnet har sikkert ikke hatt samme stimuli som norskfødte barn, men jeg synes at det er litt bekymringsfullt. Barnet kan gå med hjelp.

Hei og takk for alle svar. Grunnen til at jeg spør er at en bekjent av meg skal adoptere et barn som er 19 mnd og som ennå ikke kan gå. Barnet har sikkert ikke hatt samme stimuli som norskfødte barn, men jeg synes at det er litt bekymringsfullt. Barnet kan gå med hjelp.

Vi kom hjem med en pike på 19 måneder forrige uke.

Hun kan gå, men har nettopp lært seg det. De første dagene i Kina ville hun kun stå på en og samme flekk, men nå slipper hun taket rett som det er og kommer 'fykende' bortover gulvet med armene høyt hevet. En fryd å se.

Tror ikke det er grunn til bekymring når et barn på 19 mnd ikke kan gå, - vent å se til hva som kan være årsaken.

Heisann :o).

Ville bare nevne at det ikke alltid skyldes understimulering at barn er sene til å gå. Den ene tvillingjenta mi (egenfødt) var nesten 18 mnd før hun slapp seg. Hun er en meget forsiktig type, og vi så klart at hun egentlig mestret, men ikke turte å slippe seg. Hun er helt fin motorisk i dag :o))-

Ellers så kan også jeg skrive under på at selv om barn er understimulerte i utgangspunktet, så bedrer dette seg som regel fort når de kommer til sine nye familier og får masse stimulans,

Vennlig hilsen

Annonse

Den ene datteren vår kunne verken reise seg eller krabbe da vi fikk henne 18 måneder gammel. Hun gikk først da hun var 22 måneder. Da kan du tro hun var stolt! Det var vi også - finere unge kunne vi ikke ønsket oss! Og som sagt, ingen problemer nå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...