Gå til innhold

såre brystvorter


Gjest ellen

Anbefalte innlegg

Jeg er plaget av såre brystvorter som gjør det smertefullt å amme. Jeg har prøvd å klemme ut morsmelk som smøring men det fungerer ikke. Mitt barn er 3 dager gammelt. Er det noen som har noen gode råd mot dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde akkurat sammme problem når snuppen var "ny". Jeg gjorde som du, klemte ut morsmelk, lot det lufttørke, brukte albueskjell. Synes ikke det hjalp stort, men det er mange som har nytte av det.

Tror det som til slutt hjalp hos meg var Purelan salve. Dessuten brukte jeg ammeinnlegg av ull inn mot huden, papirinnleggene gjorde vondt verre, fordi de satte seg fast (au!). Lykke til, det ordner seg helt sikkert :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette Huitfeldt, jordmor

Kjære Ellen. Først gratulerer med det nye barnet. Du har fått såre brystknopper noe som ikke er helt uvanlig i starten og som kan ha mange årsaker. Den vanligste årsaken er feil sugeteknikk. Husk at barnet ligger mage mot mage og gaper høyt før det kommer til brystet. Alltid barnet til brystet og ikke brystet til barnet. Under armen stilling kan være en god stilling fordi man ser godt hva som skjer i påhektingsfasen. Når du sitter å ammer så husk på god ryggstøtte og at barnet blir støttet opp av en pute så barnet ikke blir hengende i brystknoppen. Husk på god håndhygiene. La melkedråpen lufttørke utenpå brystknoppen uten å gni melken rundt med hendene. Forbigående ømhet er normalt første uken etter fødselen men hvis det er vedvarende sårhet/sprekker utover en uke uten tegn til bedring kan det være lurt å sjekke ut med en melkeprøve/sårprøve hos lege/helsesøster for og utelukke evt infeksjon. Lykke til og fortsatt god jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte å smøre på det jeg klarte å få ut, evt. restmelk på brystvorten, og lot det lufttørke. Så hadde jeg på albueskjell. (Kan kjøpes på apoteket.) De fungerte helt fantastisk på mine såre vorter da lillemor var liten.

Luft er ellers veldig bra, + ullammeinnlegg. Som Sassy sier, papirinnleggene fester seg fast og gjør vondt verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med den nykomne!

Såre brystvorter gjør vondt! Det vet jeg, jeg var veldig plaget av det både når barn nr. 2 og 3 kom. Jeg dro på apoteket og kjøpte brystskjold. De er laget av silikon og legges over brystvorten og det brune området rundt. På denne måten skjermes brystvorten samtidig som barnet fint klarer å klemme melken ut. Når jeg hadde brukt skjoldet i ca 1 uke var brystvortene helt fine igjen og det gjorde ikke vondt lenger.

Jeg har prøvd både albueskjell og morsmelk og ammeinnlegg og salver, for meg er brystskjold tingen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok gjerne smør på flesk,men fra to dager etter jenta mi var født brukte jeg albuskjeld med morsmelk og purelan-salve.Det tok ikke mer enn et døgn før sårheten var borte ! (og har holdt seg borte siden da)

Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...