Gå til innhold

Mindre i rehab.penger enn attføring! Vanlig?

Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal

Men det er ikke jeg som har valgt det og det er ikke jeg som betaler heller. Jeg bare taper altfor mye renter.

Jeg har ikke fem øre for tiden da jeg har betalt dobble regninger både i desember og januar og dessuten endel andre ting som følger med når man flytter.

For å sikre at noen er der, be noen andre ringe å avtale å prate om en vaskejobb, så tror de det er en ny jobb for andre.

Fortsetter under...

Da vil jeg foreslå at du tar med deg noen og reiser til vaskefirmaet for å snakke med dem personlig.

OK, jeg skal prøve å få med meg noen fra sosialkontoret.

Tror ikke han sjefen for aktiv flyttebyrå blir særlig happy hvis han ser hvordan det ser ut.

Gjest Lurer veldig på dette

Ta kontakt med sosialkontoret, ring dem så får du bestilt time og spurt hvor de befinner seg.

Forklar hele greia til dem, de skal kunne hjelpe deg med å skjønne hvorfor forskjellen ble så stor, hvilke av disse to etatene som hadde rett utregning på deg osv.

I tillegg skal de hjelpe deg å sette opp budsjett, få oversikt over økonomien og hva du ev. kan gjøre for å få den bedre, samt gi deg det du ev. har krav på i økonomiske stønader.

Lån legathåndboka - den står ofte i hylla hos trygdekontoret, aetat eller sosialkontoret. Søk alle legater som kan klaffe for det, dersom du har styrke til dette.

Pengeproblemer når helsa ikke stemmer er noe herk.

Har snakket med samboeren til mora mi og han fant dette avsnittet på nettet angående rehab.penger:

Rehabiliteringspengenes størrelse, minsteytelse m.v.

Hvis du får nedsatt arbeidsevnen før fylte 26 år på grunn av en alvorlig og varig sykdom, skade eller lyte som klart er dokumentert, er minste ytelse tilsvarende 2,4 ganger grunnbeløpet.

Det jeg lurer litt på er hvorfor jeg får utbetalt minsteytelsen som er 1,8 ganger grunnbeløpet og ikke faller inn under den ytelsen som er tilsvarende 2,4 ganger grunnbeløpet?

Grunnen til at jeg stiller dette relevante spørsmålet, er fordi jeg er 23år + at trygdekontoret har beregnet rehabiliteringspengene etter en uføregrad på 100%

Du får hjelp dersom du sitter igjen med rundt 4000 kr i mnd etterat strøm,husleie og skatt er batalt. Noen andre regninger bryr de seg som regel ikke om og har du penger i banken så får du beskjed om å bruke opp dem først.

Men du kan kanskje gå på boligkontoret og søke om bostøtte. Fristen er 2.februar for borettslag og 10 for selveiere. Men de bruker ligninga for 2 år tilbake...

Jeg skriver det samme svaret til deg som jeg skrev til Tilliti:

Har snakket med samboeren til mora mi og han fant dette avsnittet på nettet angående rehab.penger:

Hvis du får nedsatt arbeidsevnen før fylte 26 år på grunn av en alvorlig og varig sykdom, skade eller lyte som klart er dokumentert, er minste ytelse tilsvarende 2,4 ganger grunnbeløpet.

Det jeg lurer litt på er hvorfor jeg får utbetalt minsteytelsen som er 1,8 ganger grunnbeløpet og ikke faller inn under den ytelsen som er tilsvarende 2,4 ganger grunnbeløpet?

Grunnen til at jeg stiller dette relevante spørsmålet, er fordi jeg er 23år + at trygdekontoret har beregnet rehabiliteringspengene etter en uføregrad på 100%

De stiller krav til sykdommen også, den må være en varig, alvorlig osv. Det står inne på trygdeetatens sider . Vedkommende må ha en alvorlig og klart dokumentert sykdom.

Jeg vet ikke hva det feiler deg men jeg har oppdaget at det bl.a er svært vanskelig å få ung ufør ved psykiske tilstander. Kanskje det ikke blir sett på som varig, dvs at man har muligheter til å bli så bra at man kan fungere i jobb seinere i livet.

Jeg fikk ung ufør, som det heter når det er 2.4 ganger grunnbeløpet, i ettertid fordi jeg som deg ikke visste om at man kunne ha krav på det. Måtte anke vedtaket en gang, før jeg fikk det igjennom og fikk etterbetalt 76.000 kr! Dette er på psykisk grunnlag..

Annonse

Ung ufør er vanskelig å få.

For flere år siden fikk man dette uansett bare man var ung, nå er det strengt grunnlag, og sansynligheten for at noen vil foreslå dette for deg helt av seg selv er minimal.

Jeg spurte lege + trygdekontor, samt sammenlignet med andre som hadde hatt saken oppe og klaget. Kom frem til at jeg ikke orket forsøke å søke "ung ufør", sjansene var minimale.

Jeg har mild scoliose (skjev rygg), skjevt bekken, lengdeforskjell på beina (1,5cm), ustabile og hypermobile ledd (ikke alvorlig grad), er blind på ett øye og har kronisk senebetennelse i en skulder.

Jeg var 23 da jeg søkte.

De stiller krav til sykdommen også, den må være en varig, alvorlig osv. Det står inne på trygdeetatens sider . Vedkommende må ha en alvorlig og klart dokumentert sykdom.

Jeg vet ikke hva det feiler deg men jeg har oppdaget at det bl.a er svært vanskelig å få ung ufør ved psykiske tilstander. Kanskje det ikke blir sett på som varig, dvs at man har muligheter til å bli så bra at man kan fungere i jobb seinere i livet.

Tidligere har jeg fått diagnosen Asperger syndrom, og da fikk jeg 11.180kr fra Aetat...

Men trygdekontoret sier at jeg har bare depresjon som diagnose...

Det jeg stiller meg litt undrende til er at hvis dem mener samtidig på at jeg kan fungere i jobb igjen senere, så hvorfor har trygdekontoret beregnet meg som ufør fra januar 2001...

Dem har også en del papirer på de to diagnosene, så jeg skjønner bare mindre og mindre

Ung ufør er vanskelig å få.

For flere år siden fikk man dette uansett bare man var ung, nå er det strengt grunnlag, og sansynligheten for at noen vil foreslå dette for deg helt av seg selv er minimal.

Jeg spurte lege + trygdekontor, samt sammenlignet med andre som hadde hatt saken oppe og klaget. Kom frem til at jeg ikke orket forsøke å søke "ung ufør", sjansene var minimale.

Jeg har mild scoliose (skjev rygg), skjevt bekken, lengdeforskjell på beina (1,5cm), ustabile og hypermobile ledd (ikke alvorlig grad), er blind på ett øye og har kronisk senebetennelse i en skulder.

Jeg var 23 da jeg søkte.

Jeg har fått diagnosene Asperger syndrom og depresjon...

Har fått innvilget ung ufør tidligere, men hvorfor faller jeg plutselig ikke under der lengre....

Da jeg var innlagt på sykehuset, fikk jeg beskjed at jeg oppfylte kravene til 100% ufør og tilleggsytelse pga jeg hadde så store kognitive svikt + en funksjonshemning

Tidligere har jeg fått diagnosen Asperger syndrom, og da fikk jeg 11.180kr fra Aetat...

Det jeg stiller meg litt undrende til er at hvis dem mener samtidig på at jeg kan fungere i jobb igjen senere, så hvorfor har trygdekontoret beregnet meg som ufør fra januar 2001...

Dem har også en del papirer på de to diagnosene, så jeg skjønner bare mindre og mindre

Da er det antagelig diagnosen som er forskjellen.

Jeg slet i mange år for å få en skikkelig diagnose med et diagnosenr, utrolig at det skal være så viktig i forskjellige sammenhenger. Kjemp for diagnosen din. Den er viktigere enn du tror når du trenger hjelp. Det hjelper ikke å feile noe fysisk heller, hvis du ikke har skikkelig diagnosenr :o(

Jeg har fått diagnosene Asperger syndrom og depresjon...

Har fått innvilget ung ufør tidligere, men hvorfor faller jeg plutselig ikke under der lengre....

Da jeg var innlagt på sykehuset, fikk jeg beskjed at jeg oppfylte kravene til 100% ufør og tilleggsytelse pga jeg hadde så store kognitive svikt + en funksjonshemning

Tror du må ta det opp med trygdekontoret, spør hvorfor og ev. klag.

Mulig du burde kalle inn til et møte mellom trygdekontoret, behandlerne dine (helst de som har satt diagnose) og deg selv.

Dette kan trygdekontoret hjelpe deg å organisere.

Ta deg også en lengre samtale med trygdekontoret der du ber dem forklare hvorfor diagnosen er endret, og diskuter det samme med dine behandlere.

• 2 uker senere...
Gjest Tristelin@

De har fa.. meg ikke vasket skikkelig denne gangen heller. For et vaskebyrå, det er fett på kjøkkenet, steikovnen er ikke vasket, ikke takene og stukkaturen. Hva i all verden gjør jeg?

Det er jo sosialkontoret som betaler men det er jeg som mister renter på 2 mill i flere uker. Kjøperne er sære også, vil ha 10 000 kr i avslag hvis det ikke blir vasket.

Blir det ikke pga renter av 32 mill, da faktisk billigere for deg å betale kjøperne 10000 da, og så drite i hele rengjøringsbyrået?

Rentene blir vel fort mere enn 10000 mener jeg? Så det blir dyrt å stå på krava, ikke sant?

Annonse

Gjest Tristelin@

Blir det ikke pga renter av 32 mill, da faktisk billigere for deg å betale kjøperne 10000 da, og så drite i hele rengjøringsbyrået?

Rentene blir vel fort mere enn 10000 mener jeg? Så det blir dyrt å stå på krava, ikke sant?

...

Gjest Tristelin@

Men det er ikke jeg som har valgt det og det er ikke jeg som betaler heller. Jeg bare taper altfor mye renter.

Jeg har ikke fem øre for tiden da jeg har betalt dobble regninger både i desember og januar og dessuten endel andre ting som følger med når man flytter.

Ring TV2 hjelper deg eller forbrukerrådet!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...