Gå til innhold

en søt, liten mongoloid prinsesse?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 104
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

19

• Ulv I Faarikaal

9

• En_Mamma

7

• mrxx

6

Ja, en del av dine mest rabiate påstander er blitt slettet. (Uten at jeg ba om det.)

Du har heller ikke klart å dokumentere ETT eneste av dine utsagn.

*lol*.....du er ikke sann:-))

Er det virkelig mulig Sør???...*lol*

Du Sør...hva skrev du til Goliat og Morsk i tråden som ble slettet? Uten å lyve,hvis du klarer da:-))

*lol*.....du er ikke sann:-))

Er det virkelig mulig Sør???...*lol*

Du Sør...hva skrev du til Goliat og Morsk i tråden som ble slettet? Uten å lyve,hvis du klarer da:-))

Det er du som kommer med påstandene, og du som bør dokumentere det.

Hva påstår du jeg skrev?

Annonse

Gjest Ugga Bugga

Jeg syns det hadde vært helt flott hvis Norge hadde en prinsesse, og senere dronning, med Downs syndrom.

Jeg regner med at dette er et tulleinnlegg.

Hvordan skulle hun kunne ivareta rollen som monark, med statsråd hver uke, statsbesøk osv hvis hun hadde Downs syndrom?

Jeg regner med at dette er et tulleinnlegg.

Hvordan skulle hun kunne ivareta rollen som monark, med statsråd hver uke, statsbesøk osv hvis hun hadde Downs syndrom?

Det er mulig vi har ulikt syn på monarkiet og dets betydning.

Dette er ting jeg mener en prinsesse/dronning med Downs syndrom kan gjøre like godt som andre uten denne diagnosen

* Være et nasjonalt ikon/symbol

* Gå med pene designerklær

* Bo på slott

* Holde tale

* Hilse på folk

* Feriere på Rivieraen

* Vinke fra verandaen

* Klippe over snorer

* Reise rundt i landet mens man gjør ting nevnt ovenfor.

Gjest Ugga Bugga

Dette er ting jeg mener en prinsesse/dronning med Downs syndrom kan gjøre like godt som andre uten denne diagnosen

* Bo på slott

* Holde tale

* Hilse på folk

* Feriere på Rivieraen

* Vinke fra verandaen

* Klippe over snorer

Ja, vi har ulik oppfatning av monarkiet og dets betydning. Og din oppfatning viser at du ikke har fulgt med i historietimen.

Under 2. verdenskrig ble Kongen et samlingspunkt for den hærtatte nasjonen og hans taler til det norske folk fra London var avgjort med på å holde kampmoralen oppe i hjemlandet.

Kongen sa rakrygget "nei" til tyskerne, hvordan skal en monark med Downs syndrom kunne ta en slik beslutning?

Annonse

* Bo på slott

* Holde tale

* Hilse på folk

* Feriere på Rivieraen

* Vinke fra verandaen

* Klippe over snorer

Det er tydelig at du har liten kjennskap til personer med Downs syndrom. Det kan så være at et fåtall av de er såkalt høyerefungerende, men de har alle større eller mindre grad av psykisk utviklingshemming. Bare det å lære "skikk og bruk" og å te seg i ulike sammenhenger kan være mer enn vanskelig for mange av de.

Når det er sagt, så kan mange med Downs syndrom utføre enklere arbeidsoppgaver, enten i regi av vernede bedrifter eller i noen få tilfeller i det ordinære arbeidslivet.

Det er tydelig at du har liten kjennskap til personer med Downs syndrom. Det kan så være at et fåtall av de er såkalt høyerefungerende, men de har alle større eller mindre grad av psykisk utviklingshemming. Bare det å lære "skikk og bruk" og å te seg i ulike sammenhenger kan være mer enn vanskelig for mange av de.

Når det er sagt, så kan mange med Downs syndrom utføre enklere arbeidsoppgaver, enten i regi av vernede bedrifter eller i noen få tilfeller i det ordinære arbeidslivet.

Hei Gemini,

Jeg har god kjennskap til Downs syndrom men er muligens noe mindre opptatt av "skikk og bruk" og av betydningen av "å te seg" enn andre.

Når det gjelder mennesker med Downs syndrom og arbeidslivet er har vi også ulik oppfatning. Jeg mener at langt flere kunne hatt jobber der de i større grad bidro til fellesskapet og ble inkludert i det vanlige arbeidslivet hvis forholdene ble lagt tilrette for det.

En prinsesse med Downs syndrom kunne kanskje bane veien for dette? Og for andre uløste oppgaver ift mennesker med funksjonshemminger og vårt funksjonshemmende samfunn?

Gjest Ugga Bugga

Hei Gemini,

Jeg har god kjennskap til Downs syndrom men er muligens noe mindre opptatt av "skikk og bruk" og av betydningen av "å te seg" enn andre.

Når det gjelder mennesker med Downs syndrom og arbeidslivet er har vi også ulik oppfatning. Jeg mener at langt flere kunne hatt jobber der de i større grad bidro til fellesskapet og ble inkludert i det vanlige arbeidslivet hvis forholdene ble lagt tilrette for det.

En prinsesse med Downs syndrom kunne kanskje bane veien for dette? Og for andre uløste oppgaver ift mennesker med funksjonshemminger og vårt funksjonshemmende samfunn?

Du er kanskje ikke så opptatt av "skikk og bruk". Det er ikke jeg heller. Men det er jo en del diplomater og statsledere rundt om i verden som er opptatt av dette, og det er slike vår fremtidige monark skal omgås.

Hei Gemini,

Det er mange uløste problemer ift. personer med funksjonshemninger i samfunnet, det kan vi være enige i.

Men når arbeidslivet per idag som oftest er sånn at man må yte 110% og helst ikke ha helseproblemer som gir sykefravær, så er det nok ganske utopisk at det vil bli langt flere ordinære arbeisplasser for psykisk utviklingshemmede. Jeg har selv erfart at noen med en mild grad av psykisk utviklingshemming (ikke downs) har kunnet gjøre en fin arbeidsinnsats i ordinært arbeidsliv, men i det store og hele tror jeg det hører til unntakene og ikke noe man kan regne med at blir realistisk for så mange i overskuelig framtid...

Det er trist at det er slik, men jeg tror det er greit å ha et realistisk syn på ting også...

Det er mange uløste problemer ift. personer med funksjonshemninger i samfunnet, det kan vi være enige i.

Men når arbeidslivet per idag som oftest er sånn at man må yte 110% og helst ikke ha helseproblemer som gir sykefravær, så er det nok ganske utopisk at det vil bli langt flere ordinære arbeisplasser for psykisk utviklingshemmede. Jeg har selv erfart at noen med en mild grad av psykisk utviklingshemming (ikke downs) har kunnet gjøre en fin arbeidsinnsats i ordinært arbeidsliv, men i det store og hele tror jeg det hører til unntakene og ikke noe man kan regne med at blir realistisk for så mange i overskuelig framtid...

Det er trist at det er slik, men jeg tror det er greit å ha et realistisk syn på ting også...

Hei gemini,

Ja, jeg tror nok også dessverre at det er ganske utopisk.

Jeg mener forresten ikke at det nødvendigvis skal være "ordinære" arbeidsplasser i den forstand at alle skal utføre det samme eller nødvendigvis være 100 % lønnsomme i den vanlige betydningen av ordet.

Det er mange uløste oppgaver rundt oss som jeg tenker at mennesker med mange ulike typer funkjonshemming kan utføre - og samtidig være i tett kontakt med resten av samfunnet.

Realisme er bra, men tanker og ideer om hvordan ting kan bli bedre er veldig viktig.

Du er kanskje ikke så opptatt av "skikk og bruk". Det er ikke jeg heller. Men det er jo en del diplomater og statsledere rundt om i verden som er opptatt av dette, og det er slike vår fremtidige monark skal omgås.

Hvis jeg ville erte litt kunne jeg si at de samme argumenter tidligere er brukt om kvinner, fargede og homofile i ledende stillinger.

Nå er verden blitt slik at utagerende alenemødre kan bli dronninger.

Se hva som skjer!

Hei gemini,

Ja, jeg tror nok også dessverre at det er ganske utopisk.

Jeg mener forresten ikke at det nødvendigvis skal være "ordinære" arbeidsplasser i den forstand at alle skal utføre det samme eller nødvendigvis være 100 % lønnsomme i den vanlige betydningen av ordet.

Det er mange uløste oppgaver rundt oss som jeg tenker at mennesker med mange ulike typer funkjonshemming kan utføre - og samtidig være i tett kontakt med resten av samfunnet.

Realisme er bra, men tanker og ideer om hvordan ting kan bli bedre er veldig viktig.

Selvsagt! :-)

Jeg tror igrunnen vi er ganske så enige.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...