Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Minstemann her i huset er 14-snart 15 mnd.

Vi vil starte men sosialrapporten i juni, da er det enda nesten 5 mnd til han er to år.

For jeg har jo lest en eller annen plass at søsken bør/skal være to år, men er det før sosialrapporten, før godkjenning hos distriktskontorene eller ved godkjenning i utlandet???

Sånn som behandligstidene her i kommunen er forespeilet meg, vil rapporten være ferdig rundt toårsdagen hans.

Håper noen vet!

Fortsetter under...

Hei!

Slik som jeg har forstått det, så ønsker man at aldersforskjellen mellom barna skal være minst to år. Dette fordi man mener at det er slik det gjerne blir i familier med biologiske søsken også. Adoptivfamilien skal ikke skille seg særlig fra andre familier når det gjelder aldersforskjellen mellom barna.

Så da spørs det bl a hvilket land man skal adoptere fra. Noen steder får man tildelt noen uker gamle babyer, mens i andre land er barna gjerne 1-2 år gamle ved tildeling.

Lykke til!

Vi er i samme situasjon - har en gutt som nå er snart 22 måneder.

Jeg snakket med en saksbehandler i BUFA som var på et orienteringsmøte for nye adoptivsøkere. 2-års regelen er satt av de norske myndigheter og gjelder for godkjenningen her i Norge, og betyr at de norske myndighetene (BUFA el. SBF) ikke godkjenner før søsken er fylt 2 år. Forsto det slik at de kunne begynne saksbehandlingen før fylte 2 år.

Vår sosialrapport er forhåpentligvis ferdig i mars/april og vi vil dermed gå klar uansett.....

Nå begynte vi prosessen når junior var 15-16 mnd for det var venting på oppstart hos barnevernet her i kommunen. Vi er omsider ferdig med første kø og skal ha vårt første møte med BV 11 februar.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg startet nå!! Lykke til!

Gjest nordian

Vi sendte sos.rapport til BUFA på dagen ett år etter hjemkomst med eldstejenta. Tre dager etter dennes 2-års dag mottok vi godkjenningen. Da hadde BUFA brukt akkurat 3 mnd. på behandlingen. Det er altså litt forskjellig oppfatning av regelverket innad i behandl.instansen også.

Hei Kathinka!

Det er som unidad og andre sier. En trenger ikke vente til yngste barn er 2 år, så lenge sosialrapporten og resten av papirene ikke blir sendt til BUFA før ca. 3 mnd før to-årsdag.

Vår jente blir 2 år om en måned, og vi sendte papirene våre til BUFA i slutten av november. Hadde håpet på en godkjenning rundt 2-årsdagen, men siden det går tregere nå så går sannsynligvis ikke det...

Men - siden det ofte tar lang tid i kommunen, så kan en starte med en gang en har vært hjemme med sist ankomne barn i ett år!

Mvh

Vi hadde en liten diskusjon med barnevernet i kommunen og et par saksbehandlere hos BUFA før vi startet siste(????)adopsjonsprosess.

Reglene sier at yngste barn HELST skal være 2 år yngre enn neste barn i familien. I tillegg skal man ikke begynne på sosialrapporten før det yngste barnet har vært ett år i familien. Det er ingen regler som sier at man ikke kan sende rapporten til BUFA før yngste barn er to år. Vi ble godkjente i BUFA i begynnelsen av januar og minstejenta fyller to år i april.

Men jeg vet at dette tolkes litt forkjellig.

Annonse

Hei!

Slik som jeg har forstått det, så ønsker man at aldersforskjellen mellom barna skal være minst to år. Dette fordi man mener at det er slik det gjerne blir i familier med biologiske søsken også. Adoptivfamilien skal ikke skille seg særlig fra andre familier når det gjelder aldersforskjellen mellom barna.

Så da spørs det bl a hvilket land man skal adoptere fra. Noen steder får man tildelt noen uker gamle babyer, mens i andre land er barna gjerne 1-2 år gamle ved tildeling.

Lykke til!

Tusen takk for alle svar!

Jeg tror vi tar sjansen på å starte til sommeren da, og kanskje er rapporten sendt distriktskontoret en mnd før 2 årsdagen hans. Regner ikke med noe raskere behandlig.

Så får vi heller diskutere oss frem, om noen skulle være uenig.

Vi hadde en liten diskusjon med barnevernet i kommunen og et par saksbehandlere hos BUFA før vi startet siste(????)adopsjonsprosess.

Reglene sier at yngste barn HELST skal være 2 år yngre enn neste barn i familien. I tillegg skal man ikke begynne på sosialrapporten før det yngste barnet har vært ett år i familien. Det er ingen regler som sier at man ikke kan sende rapporten til BUFA før yngste barn er to år. Vi ble godkjente i BUFA i begynnelsen av januar og minstejenta fyller to år i april.

Men jeg vet at dette tolkes litt forkjellig.

Vår gutt blir 2 1/2 når neste sosialrapport sendes. Men den skal vi sende på den tiden vi har vært hjemme ett år. Starter altså opp noen måneder før. Det er visst også en helt ok tolkning av loven, har vi fått høre

Vi er i samme situasjon - har en gutt som nå er snart 22 måneder.

Jeg snakket med en saksbehandler i BUFA som var på et orienteringsmøte for nye adoptivsøkere. 2-års regelen er satt av de norske myndigheter og gjelder for godkjenningen her i Norge, og betyr at de norske myndighetene (BUFA el. SBF) ikke godkjenner før søsken er fylt 2 år. Forsto det slik at de kunne begynne saksbehandlingen før fylte 2 år.

Vår sosialrapport er forhåpentligvis ferdig i mars/april og vi vil dermed gå klar uansett.....

Nå begynte vi prosessen når junior var 15-16 mnd for det var venting på oppstart hos barnevernet her i kommunen. Vi er omsider ferdig med første kø og skal ha vårt første møte med BV 11 februar.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg startet nå!! Lykke til!

Da vi skulle starte på adopsjon nr. 2, så tok vi kontakt med barnevernet litt før det hadde gått ett år etter hjemkomst. Dette var hennes første sosialrapport så hun tok kontakt med BUFA, og fikk beskjed om at det bør være ett år mellom hjemkomst og start av ny adopsjon. BUFA vil ikke behandle søknad som er under ett år.

Go'gutten vår var ikke fylt 2 år da vi fikk godkjennelse fra BUFA for neste adopsjon, men på godkjennelsen så står det at det må være 2 års aldersforskjell.

Gjest ChiengMai

Da vi skulle starte på adopsjon nr. 2, så tok vi kontakt med barnevernet litt før det hadde gått ett år etter hjemkomst. Dette var hennes første sosialrapport så hun tok kontakt med BUFA, og fikk beskjed om at det bør være ett år mellom hjemkomst og start av ny adopsjon. BUFA vil ikke behandle søknad som er under ett år.

Go'gutten vår var ikke fylt 2 år da vi fikk godkjennelse fra BUFA for neste adopsjon, men på godkjennelsen så står det at det må være 2 års aldersforskjell.

Vi også ville tyvstarte på vår andre sosialrapport før det var gått et år. Saksbehandleren vår ringte BUFA og fikk der beskjed om at ny rapport ikke skulle påbegynnes før det var gått et år etter hjemkomst. Det ble også sagt at man kunne risikere å få rapporten i retur om den kom rett etter årsdagen, men dette har i alle fall ikke _jeg_ hørt har skjedd med noen.

Vi også ville tyvstarte på vår andre sosialrapport før det var gått et år. Saksbehandleren vår ringte BUFA og fikk der beskjed om at ny rapport ikke skulle påbegynnes før det var gått et år etter hjemkomst. Det ble også sagt at man kunne risikere å få rapporten i retur om den kom rett etter årsdagen, men dette har i alle fall ikke _jeg_ hørt har skjedd med noen.

Sosialkontoret vårt fikk faktisk en rapport i retur fra BUFA (den gangen SUAK). Derfor sa de nei da vi ønsket å tyvstarte på vår andre sosialrapport noen uker før eldstejenta hadde vært hos oss ett år.

Sosialkontoret vårt fikk faktisk en rapport i retur fra BUFA (den gangen SUAK). Derfor sa de nei da vi ønsket å tyvstarte på vår andre sosialrapport noen uker før eldstejenta hadde vært hos oss ett år.

Han er vårt egenfødte barn, så vi har ikke adoptert før, men vi håper det går greit å starte, når han er 1,5 år, sidne vi ragner med 5-6 mnd hos BV før repporten sendes SBF.

Det burde da gå bra!?

Han er vårt egenfødte barn, så vi har ikke adoptert før, men vi håper det går greit å starte, når han er 1,5 år, sidne vi ragner med 5-6 mnd hos BV før repporten sendes SBF.

Det burde da gå bra!?

Kan ikke skjønne annet enn at det må være helt kurant å gjøre slik dere tenker.

Med mitt innlegg ovenfor ville jeg bare vise til at det hender BUFA sender sosialrapporter i retur, og det tilfellet jeg kjenner til, gikk altså på ettårskarantenen etter forrige adopsjon. Den er jo ikke aktuell for dere. Dere trenger kun å forholde dere til at det helst skal være 2 års aldersforskjell mellom barna, og hvis barnet deres antakelig blir 2 år innen dere sender sosialrapporten til SBF, skulle enkel hoderegning tilsi at det ikke burde være noe som helst problem.

Lykke til videre med prosessen!

Annonse

Jeg kjenner også en familie som fikk papirene i retur fra BUFA fordi det ikke var gått et år før rapporten ble påbegynt. BUFA krevde den gangen at rapporten ble skrevet på nytt. Litt surt ettersom saksbehandleren ikke kunne skrive den med en gang og de hadde ventet ut saksbehandlingstida hos BUFA. Etter ytterligere to måneder med mye mas var rapporten ferdig, men da ble den behandlet med en gang den kom til BUFA. Kusina mi regnet med at de tapte i overkant av en måned på hele greia. Litt surt når de gjorde det for å bli fortere ferdig.

Gjest BUFA, nei?

Vår gutt blir 2 1/2 når neste sosialrapport sendes. Men den skal vi sende på den tiden vi har vært hjemme ett år. Starter altså opp noen måneder før. Det er visst også en helt ok tolkning av loven, har vi fått høre

Ikke i BUFA, vel?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...