Gå til innhold

La oss si at Norge ble sønderbombet

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 161
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

63

• Grip

21

• Scholar

19

• Goliath

5

Mest aktive i denne tråden

Vi gleder oss fortsatt til å høre din definisjon av overbefolket.

Han har ingen definisjon, Et land kan aldri bli overbefolket. Mat kan man bare kjøpe av naboen, og når han ikke har mer og selge kan vi bare få det tilsendt fra grønne menn på månen.

Det kommer selvsagt an på sammenhengen, men en god start kunne jo være hvis landets befolkning krevde mer ressurser enn det landområdene kunne fremskaffe (industri-produksjon, fiske, olje, landbruk, elektrisitet, osv).

La oss se. Oljen vil ta slutt om ikke så alt for mange år. I følge deg skal vi altså leve av fisk og strøm i fremtiden.

Det andre du nevner har vi allerede underskudd på.

Det kommer selvsagt an på sammenhengen, men en god start kunne jo være hvis landets befolkning krevde mer ressurser enn det landområdene kunne fremskaffe (industri-produksjon, fiske, olje, landbruk, elektrisitet, osv).

Det betyr jo bare at hvis et land har penger nok til å kjøpe tilstrekkelig med varer, er det pr. def. ikke overbefolket.

Jeg tror det blir feilaktig og misvisende...i alle fall for snevert.

Mener du for alvor at innvandrere i Norge tar jobben fra "etniske nordmenn" -- eller kan det tenkes at det fins et svært stort antall "etniske norske" som IKKE vil ha de jobbene som ev. er ledige.

Faktum er at samfunnet vårt er avhengig av arbeidskraft. Om du irriterer deg over at deler av den har annen hudfarge enn den du har, er ditt problem.

Norges rikdommer tilhører nordmenn. Kan vi være enige om dette?

Vi bestemmer hvem vi ønsker å ta inn i landet, permanent eller midlertidig. Enig?

Scholar, Tristamento, Mislykket + alle de andre nicene du opererer med: Det siste nicekt ditt har glemt og be folk oppsøke diverse kommunale helsetjenester.

-----------------------------

Dette er en tråd om overbefolkning. Du regner kanskje ikke passive innvandrer som folk siden du hele tiden ønsker og regne dem vekk når vi snakker om overbefolkning ?

Isåfall er det på tide du retter rasismebeskyldningene mot deg selv.

Mener du at Norge er overbefolket med / uten innvandrere?

Har du noen som helst faglig dekning for å kalle Norge overbefolket?

Dersom Norge er overbefolket, hvorfor er man da bekymret for at det ikke fødes nok barn i Norge?

Annonse

Norges rikdommer tilhører nordmenn. Kan vi være enige om dette?

Vi bestemmer hvem vi ønsker å ta inn i landet, permanent eller midlertidig. Enig?

Ja, det er alle med norsk statsborgerskap -- og som er tilregnelige og/eller myndige -- som har rett til å bestemme om Norge skal være en rasistisk stat eller ikke.

Jeg tipper du betaler forholdsvis lite i skatt... Iallfall har undersøkelser vist at det ofte er dem med lavest inntekt som stemmer FrP pga. innvandringspolitikken. Dette stemmer også bra med at rasismen er mest utbredt blant mennesker med lav/liten utdannelse og liten skattepliktig inntekt.

Kort sagt: de som tilfører minst til fellesskapet er de som skriker høyest om at vi får for mange innvandrere...

Mener du at Norge er overbefolket med / uten innvandrere?

Har du noen som helst faglig dekning for å kalle Norge overbefolket?

Dersom Norge er overbefolket, hvorfor er man da bekymret for at det ikke fødes nok barn i Norge?

Hva skal man med faglige utgreinger for og si at Norge er overbefolket, når vanlig sunn fornuft er nok?

Bortsett fra noe om at vi trenger noen få spesialtutdannede folk i fremtiden har jeg ikke sett noe hos deg som imøtegår min påstand.

AT det kreves fødsler og nye borgere for og ta seg av de eldre og døende, er vel egentlig også en så stor selvfølge at det er lite og dra inn i denne diskusjonen.

Hva skal man med faglige utgreinger for og si at Norge er overbefolket, når vanlig sunn fornuft er nok?

Bortsett fra noe om at vi trenger noen få spesialtutdannede folk i fremtiden har jeg ikke sett noe hos deg som imøtegår min påstand.

AT det kreves fødsler og nye borgere for og ta seg av de eldre og døende, er vel egentlig også en så stor selvfølge at det er lite og dra inn i denne diskusjonen.

Poenget er at Norge IKKE ville fungert dersom vi ikke hadde et betydelig innslag av innvandrer til Norge. Ta en tur på et hvilket som helst sykehus, og du vil se at det IKKE er tilstrekkelig med "etnisk norske" sykepleiere.

Ta en titt på dem som står for renhold, div. offentlige oppgaver etc.

Hva tror du er grunnen til at så mange "etniske nordmenn" ikke vil utføre div. jobber? Hvem skal utføre disse jobbene, så lenge "etniske nordmenn" ikke vil?

Bruk av det du kaller "sunn fornuft" tilsier at en MÅ vite noe om samfunnsgeografi for i det gele tatt å uttale seg om dette temaet.

Det har du tydeligvis ikke. At du ikke har faglig dekning for noe av det du kommer med, føyer seg fint inn i et mønster...

Jeg er enig med deg i at trakaseringen (som Grip, UiF og Morsk her gir uttrykk for) er et problem.

Ingen tvil om det.

Men kan det tenkes at det fins problematiske trekk ved innvandrere også?

Jeg har iallfall problemer med å tenke meg at det bare er "etniske nordmenn" som er skyld i at integreringen ikke går helt slik vi hadde ønsket.

"Innvandrere" er en for heterogen gruppe til å generalisere (fornuftig) om - den inkluderer alle fra danske bestemødre som har bodd her hele livet, til folk som ankom fra Kabul igår.

Selvsagt er det problemer på begge sider, men så lenge det er utbrede fordommer mot f. eks. somaliere så er det åpenbart at uansett hva de gjør, så vil det være nesten umulig for dem å bli integrert.

Med vennlig hilsen

Det betyr jo bare at hvis et land har penger nok til å kjøpe tilstrekkelig med varer, er det pr. def. ikke overbefolket.

Jeg tror det blir feilaktig og misvisende...i alle fall for snevert.

Nei, hvis det er nok "goder" til alle, og det er bærekraftig, så er det selvsagt ikke "overbefolket" etter noen fornuftig definisjon.

Du finner ikke ETT eneste sted på jorden som ikke er overbefolket ihht Morsks definisjon - ergo er den selvsagt ubrukelig.

La oss se. Oljen vil ta slutt om ikke så alt for mange år. I følge deg skal vi altså leve av fisk og strøm i fremtiden.

Det andre du nevner har vi allerede underskudd på.

Ifølge din definisjon så er Månen overbefolket, fordi det ikke er nok mat til mannen på Månen.

Ja, det er alle med norsk statsborgerskap -- og som er tilregnelige og/eller myndige -- som har rett til å bestemme om Norge skal være en rasistisk stat eller ikke.

Jeg tipper du betaler forholdsvis lite i skatt... Iallfall har undersøkelser vist at det ofte er dem med lavest inntekt som stemmer FrP pga. innvandringspolitikken. Dette stemmer også bra med at rasismen er mest utbredt blant mennesker med lav/liten utdannelse og liten skattepliktig inntekt.

Kort sagt: de som tilfører minst til fellesskapet er de som skriker høyest om at vi får for mange innvandrere...

I tillegg kommer kostnaden av at denne gruppen også sprer fordommer som forhindrer mange innvandrere å komme seg inn i arbeidsmarkedet (pga hudfarge/folkegruppe), og disse må da få trygd istedet for å betale skatt.

Kanskje vi burde ta et Frp-regnskap, for å se hva disse holdningene koster samfunnet?

Med vennlig hilsen

Annonse

"Innvandrere" er en for heterogen gruppe til å generalisere (fornuftig) om - den inkluderer alle fra danske bestemødre som har bodd her hele livet, til folk som ankom fra Kabul igår.

Selvsagt er det problemer på begge sider, men så lenge det er utbrede fordommer mot f. eks. somaliere så er det åpenbart at uansett hva de gjør, så vil det være nesten umulig for dem å bli integrert.

Med vennlig hilsen

Så enig, så enig. Poenget her er bare at vi må våge å være kritiske også mot egne ståsteder. Kanskje vi noen ganger i frykt for å være rasistisk knebler ulike synspunkter og perspektiver en i seg selv helt legitim debatt.

Jeg synes ikke at et kritisk fokus på innvandringspolitikk skal være noe FrP-ere skal ha monopol på.

Tull, forvrengning og bullshit. Noen få steder er detplassmangel i korte perioder.

I det store og hele er mangel på oppmøte og interesse det hele og fulle problem.

Du kan spørre hvilken som helst lærer på disse undervisningsstedene for å få det bekreftet.

Vås. I tillegg er det nå svært mange som må betale for grunnleggende norskundervisning.

Så enig, så enig. Poenget her er bare at vi må våge å være kritiske også mot egne ståsteder. Kanskje vi noen ganger i frykt for å være rasistisk knebler ulike synspunkter og perspektiver en i seg selv helt legitim debatt.

Jeg synes ikke at et kritisk fokus på innvandringspolitikk skal være noe FrP-ere skal ha monopol på.

Neida, og jeg er heller ikke imot kritisk diskusjon, men har fremdeles til gode å se argumenter som egentlig ikke er moderne versjoner av "jeg vil ikke ha en jøde som nabo". Det finnes sikkert argumenter, men jeg kan ikke huske å ha sett noen her.

Med vennlig hilsen

Poenget er at Norge IKKE ville fungert dersom vi ikke hadde et betydelig innslag av innvandrer til Norge. Ta en tur på et hvilket som helst sykehus, og du vil se at det IKKE er tilstrekkelig med "etnisk norske" sykepleiere.

Ta en titt på dem som står for renhold, div. offentlige oppgaver etc.

Hva tror du er grunnen til at så mange "etniske nordmenn" ikke vil utføre div. jobber? Hvem skal utføre disse jobbene, så lenge "etniske nordmenn" ikke vil?

Bruk av det du kaller "sunn fornuft" tilsier at en MÅ vite noe om samfunnsgeografi for i det gele tatt å uttale seg om dette temaet.

Det har du tydeligvis ikke. At du ikke har faglig dekning for noe av det du kommer med, føyer seg fint inn i et mønster...

På mitt lokale sjukehus jobber ikke en eneste innvandrer med renhold, og det spessifieke Oslo-problemet hvor det tradsijonelt alltid har krydd av ubesatte lavstatusjobber er helt irrelevant i denne diskusjonen.

Vi hadde sjukehus før innvandringsbølgen startet også, både i Oslo og andre steder. En fremtvinget kraftig lønnsforhøyesle i disse yrkene ville selvsagt uansett ha hjulpet på rekruteringen også i det området.

-----------------------------

Men hva har nå egentlig dette med tema og gjøre ?

Mer pisspreik. Det er en rekke land som faller utenfor definisjonen av overbefolket etter de kriterier jeg har skissert.

Det virker som du heller aldri har hørt snakk om at verden som sådan er i ferd med og bli overbefolket, så det er vel egentlig nokså fånyttes og diskutere dette tema med deg før du får vekk skylappene.

At det er "for mange folk på jorden" er en helt annen diskusjon enn om 5 millioner eller 15 millioner av dem bor i Norge (og derfor 10 millioner FÆRRE bor et annet sted!)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...