Gå til innhold

La oss si at Norge ble sønderbombet

Anbefalte innlegg

Vås. I tillegg er det nå svært mange som må betale for grunnleggende norskundervisning.

Et problem er selvsagt at svært få lærere holder ut i et så destruktivt og ufruktbart læremiljø, og det er i så fall det eneste problem i denne sammenheng som skal tilskrives det norske folk.

Fortsetter under...

• Svar 161
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

63

• Grip

21

• Scholar

19

• Goliath

5

Mest aktive i denne tråden

I tillegg kommer kostnaden av at denne gruppen også sprer fordommer som forhindrer mange innvandrere å komme seg inn i arbeidsmarkedet (pga hudfarge/folkegruppe), og disse må da få trygd istedet for å betale skatt.

Kanskje vi burde ta et Frp-regnskap, for å se hva disse holdningene koster samfunnet?

Med vennlig hilsen

Opplagt! Det vi trenger er en udogmatisk debatt -- ikke en samfunnsdebatt der alt er et spill for galeriet, med vikarierende motiver etc.

Et problem er selvsagt at svært få lærere holder ut i et så destruktivt og ufruktbart læremiljø, og det er i så fall det eneste problem i denne sammenheng som skal tilskrives det norske folk.

Ja, for det er jo *meget* viktig å hvitvaske det norske folk fra noen som helst skyld.

Kan du nevne en bygd (enten i Norge eller i utlandet) som ikke er overbefolket ifølge din definisjon?

Til din opplysning henger et land sammen av by og bygd.

Og det er et LANDS overbefolkning eller mangel på overbefolkning vi diskuterer. Ikke ei tilfeldig bygd eller for den slag skyld leiligheta di som garantert er underbefolket (av vettuge personer).

At det er "for mange folk på jorden" er en helt annen diskusjon enn om 5 millioner eller 15 millioner av dem bor i Norge (og derfor 10 millioner FÆRRE bor et annet sted!)

Selvsagt kan du godt flytte 5 millioner mennesker fra ett overbefolket område til ett annet.

Hva var poenget ditt ?

Annonse

Neida, og jeg er heller ikke imot kritisk diskusjon, men har fremdeles til gode å se argumenter som egentlig ikke er moderne versjoner av "jeg vil ikke ha en jøde som nabo". Det finnes sikkert argumenter, men jeg kan ikke huske å ha sett noen her.

Med vennlig hilsen

Det jeg sikter til og som jeg absouktt ikke liker er en debattform av den typen der tidligere leder for NOAS ble anklaget for rasisme, fordi hun våget seg frempå med den tanke at det kunne være noen problemer som skyldtes kulturelle forskjeller mellom dem som kommer og dem som tar imot.

Den kritikken var, slik jeg ser det, håpløs.

Det er klart at de som tar imot skal legge til rette for integrering, men deter også slik at de som kommer må være villig til å tilpasse seg litt de også...

Jeg tror det perspektivet oppleves som fraværende for mange i Norge -- en føler at det er opplest og vedtatt at dersom det er noe med innvandringen som ikke går bra, så er det alltid slik at skylden ligger på dem som er "etnisk norske"...

Jeg sier ikke at det er slik, bare at en MÅ ta hensyn til at innvandring kan oppleves som truende. Det betyr ikke at en bør stoppe innvandringen, men en bør arbeide for at unødvendig bekymring opphører.

På mitt lokale sjukehus jobber ikke en eneste innvandrer med renhold, og det spessifieke Oslo-problemet hvor det tradsijonelt alltid har krydd av ubesatte lavstatusjobber er helt irrelevant i denne diskusjonen.

Vi hadde sjukehus før innvandringsbølgen startet også, både i Oslo og andre steder. En fremtvinget kraftig lønnsforhøyesle i disse yrkene ville selvsagt uansett ha hjulpet på rekruteringen også i det området.

-----------------------------

Men hva har nå egentlig dette med tema og gjøre ?

Mit poeng er at Norge ikke er overbefolket. Reell mangel på arbeidskraft er her opplagt.

På de fleste større norske sykehus fins det sykepleiere og leger med ikke-norsk bakgrunn. Ja, i de nordlige områdene fins det opplagt svært mange ikke-norske -- fordi "ingen" norske vil bo der.

Det er ikke tilfeldig at Høyre, som er et konservativt, men ikke-rasistisk parti, ønsker arbeidsinnvandring.

Jeg er ganske sikker på at du, når den tid kommer, vil være avhengig av hjelpende hender med ulik hudfarge. Da håper jeg ikke du slår deg vrang...

Det jeg sikter til og som jeg absouktt ikke liker er en debattform av den typen der tidligere leder for NOAS ble anklaget for rasisme, fordi hun våget seg frempå med den tanke at det kunne være noen problemer som skyldtes kulturelle forskjeller mellom dem som kommer og dem som tar imot.

Den kritikken var, slik jeg ser det, håpløs.

Det er klart at de som tar imot skal legge til rette for integrering, men deter også slik at de som kommer må være villig til å tilpasse seg litt de også...

Jeg tror det perspektivet oppleves som fraværende for mange i Norge -- en føler at det er opplest og vedtatt at dersom det er noe med innvandringen som ikke går bra, så er det alltid slik at skylden ligger på dem som er "etnisk norske"...

Jeg sier ikke at det er slik, bare at en MÅ ta hensyn til at innvandring kan oppleves som truende. Det betyr ikke at en bør stoppe innvandringen, men en bør arbeide for at unødvendig bekymring opphører.

Hei,

Du skriver: "Det er klart at de som tar imot skal legge til rette for integrering, men deter også slik at de som kommer må være villig til å tilpasse seg litt de også..."

Men har du noensinne hørt noen forfekte at "de som kommer ikke skal være villige til å tilpasse seg"? (Bortsett fra en eller annen "utilregnelig ytterlighet")

Innvandrere har (som alle som oppholder seg i Norge) plikt til å holde seg innenfor straffeloven, men de er ikke pliktige til "å like fiskeboller med hvit saus"! ;-)

Med vennlig hilsen

Mit poeng er at Norge ikke er overbefolket. Reell mangel på arbeidskraft er her opplagt.

På de fleste større norske sykehus fins det sykepleiere og leger med ikke-norsk bakgrunn. Ja, i de nordlige områdene fins det opplagt svært mange ikke-norske -- fordi "ingen" norske vil bo der.

Det er ikke tilfeldig at Høyre, som er et konservativt, men ikke-rasistisk parti, ønsker arbeidsinnvandring.

Jeg er ganske sikker på at du, når den tid kommer, vil være avhengig av hjelpende hender med ulik hudfarge. Da håper jeg ikke du slår deg vrang...

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg må gjenta at det ubestridte nåværende behovet for et lite antall høyt utdannede spesialister, har svært lite i en debatt om overbefolkning og gjøre.

Det norske folk har selvsagt ingen skyld i tilstrømningen av uvelkommne folk som ikke gidder gå på skole selv om de trenger det.

Er det noen som har påstått det?

Men foreløpig så er problemet at de må stå i kø for å komme til skolen.

Er det noen som har påstått det?

Men foreløpig så er problemet at de må stå i kø for å komme til skolen.

*Gjesp" Da får vi igjen gjøre en loop:

Du har feil. Stort sett er det rikelig med plasser.

Oppmøte og lærevillighet er problemet for disse skolene.

Annonse

Til din opplysning henger et land sammen av by og bygd.

Og det er et LANDS overbefolkning eller mangel på overbefolkning vi diskuterer. Ikke ei tilfeldig bygd eller for den slag skyld leiligheta di som garantert er underbefolket (av vettuge personer).

Men landegrensene i Europa i 2004 er like irrelevante som fylkesgrensene er. Det er et stort marked, og intet krav om at alle land skal være selvforsynte med alt. Noen har mer olje, noen har mer olivenolje, noen har mer mais, noen har mer hvete, noen har mer biler.

Akkurat som ikke alle fylkene i Norge produserer alt, så gjør heller ikke alle land i Europa det.

Kikk i kalenderen! Det er 2004, og ikke 1873!

Hei,

Du skriver: "Det er klart at de som tar imot skal legge til rette for integrering, men deter også slik at de som kommer må være villig til å tilpasse seg litt de også..."

Men har du noensinne hørt noen forfekte at "de som kommer ikke skal være villige til å tilpasse seg"? (Bortsett fra en eller annen "utilregnelig ytterlighet")

Innvandrere har (som alle som oppholder seg i Norge) plikt til å holde seg innenfor straffeloven, men de er ikke pliktige til "å like fiskeboller med hvit saus"! ;-)

Med vennlig hilsen

Mener du straffeloven er det neste de må forholde seg til? Hva med å vise respekt overfor dennorske kulturen.

Husk: jeg sier IKKE at det ikke viser respekt, men kan det tenkes at de ikke gjør det?

Jeg snakker ikke om innvandrere som en ensartet gruppe. Det jeg mener, er at en ikke skal gå ut fra at det er mindre rasisme og/eller etnosentrisme blant dem som kommer som blant dem som er her fra før.

Jeg synes at det blir feil dersom leder av NOAS beskyldes for rasisme... eller om flyktninger nekter å oppholde seg på Otta.

men ingen som kommer til Norge bør bli møtt med rasisme o.l. Og det er ikke tvil om at "hverdagsrasismen" er tung å bære. Svært tung.

Takk.

Ergo er det åpenbart ikke noe problem om det var 15 millioner mennesker i Norge, istedet for 5.

For deg som ikke ser overbefolkning som et problem, men stadig insinuerer alle jordens folk kan bo i Østfold hvor det er fysiske plass til dem, sier det seg selv at en slik flytting er problemfri.

For for som har kontakt med virkeligheten ser det ikke slik ut.

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg må gjenta at det ubestridte nåværende behovet for et lite antall høyt utdannede spesialister, har svært lite i en debatt om overbefolkning og gjøre.

Morsk -- så lenge du ikke kan bevise at innvandrere tar jobbene fra "etnisk norske", så blir ditt argument kun skremmende "brunt".

Alle som jobber hos Aetat vil kunne bekrefte at "etnisk norske" som regel ikke vil flytte på seg, ta jobber hvor som helst i landet eller ta "lavtlønnede" jobber.

Behovet for arbeidskraft er stort i Norge -- men det er få som vil utføre de jobbene som er ledige. Derfor trenger vi innvandring.

Mener du straffeloven er det neste de må forholde seg til? Hva med å vise respekt overfor dennorske kulturen.

Husk: jeg sier IKKE at det ikke viser respekt, men kan det tenkes at de ikke gjør det?

Jeg snakker ikke om innvandrere som en ensartet gruppe. Det jeg mener, er at en ikke skal gå ut fra at det er mindre rasisme og/eller etnosentrisme blant dem som kommer som blant dem som er her fra før.

Jeg synes at det blir feil dersom leder av NOAS beskyldes for rasisme... eller om flyktninger nekter å oppholde seg på Otta.

men ingen som kommer til Norge bør bli møtt med rasisme o.l. Og det er ikke tvil om at "hverdagsrasismen" er tung å bære. Svært tung.

Du skriver: "Mener du straffeloven er det neste de må forholde seg til? Hva med å vise respekt overfor dennorske kulturen."

(For å presisere: også andre relevante lover, selvsagt.)

Før jeg kan svare på spørsmålene dine, må jeg nesten be om en forklaring:

Hva er din definisjon av "den norske kulturen"?

Hvordan viser man "respekt" for den?

PS: Jeg ville heller ikke bodd på Otta! ;-)

Med vennlig hilsen

Morsk -- så lenge du ikke kan bevise at innvandrere tar jobbene fra "etnisk norske", så blir ditt argument kun skremmende "brunt".

Alle som jobber hos Aetat vil kunne bekrefte at "etnisk norske" som regel ikke vil flytte på seg, ta jobber hvor som helst i landet eller ta "lavtlønnede" jobber.

Behovet for arbeidskraft er stort i Norge -- men det er få som vil utføre de jobbene som er ledige. Derfor trenger vi innvandring.

Tøys. Vi trenger ingen ytterligere masseinvandring. Vi trenger omplasering av alle dagdriverne i Oslo. Gjerne med tvang.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...