Gå til innhold

La oss si at Norge ble sønderbombet

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 161
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

63

• Grip

21

• Scholar

19

• Goliath

5

Mest aktive i denne tråden

For deg som ikke ser overbefolkning som et problem, men stadig insinuerer alle jordens folk kan bo i Østfold hvor det er fysiske plass til dem, sier det seg selv at en slik flytting er problemfri.

For for som har kontakt med virkeligheten ser det ikke slik ut.

Diskusjonen gikk på om det hadde vært et problem om Norges befolkning gradvis (over de siste f. eks. 200 årene) hadde utviklet seg til å være 15 millioner (istedet for 5 millioner).

Da kan vi altså slå fast at det ikke hadde vært noe problem.

Du skriver: "Mener du straffeloven er det neste de må forholde seg til? Hva med å vise respekt overfor dennorske kulturen."

(For å presisere: også andre relevante lover, selvsagt.)

Før jeg kan svare på spørsmålene dine, må jeg nesten be om en forklaring:

Hva er din definisjon av "den norske kulturen"?

Hvordan viser man "respekt" for den?

PS: Jeg ville heller ikke bodd på Otta! ;-)

Med vennlig hilsen

Jeg ser du spøker bort hendelsen på Otta, og jeg antar at jeg aldri vil se deg rette et udogmatisk, kritisk lys innvandringen.

Selv mener jeg at "klaging" på det å bo på Otta, er et eksempel på en urimelig reaksjon når mennesker -- som angivelig flykter fra faren for pine og/eller den visse død -- beklager seg over at de ikke får komme til hovedstaden.

Jeg hadde heller bodd på Otta enn å ha blitt forfulgt...

Det jeg mener med "norsk" kultur, er den kulturen som dominerer i Norge. Jeg kan ikke skjønne at du skal ha konkrete eksempler på dette, for å være enig om at alle som vil bosette seg i et land, bør ha respekt for dette landets egenart. Norge er tross alt ikke bare et politisk felleskap -- det er også en del kulturelle forhold som er med på å holde oss sammen.

Jeg mener det må være lov å stille krav, ikke bare til dem som tar imot men også til dem som kommer. Og jeg har ikke møtt en enste innvandrer som ikke er enig med meg i det.

Tøys. Vi trenger ingen ytterligere masseinvandring. Vi trenger omplasering av alle dagdriverne i Oslo. Gjerne med tvang.

Så du vil hive ut alle, f.eks. svenskene, og tvinge arbeidsløse "etniske nordmenn" til å ta de ledige jobbene?

Ja7nei?

La oss si at det istedet for 5 millioner mennesker i Norge hadde bodd f. eks. 15 millioner her (naturlig utvikling over mange år).

Påstår du virkelig at Norge ikke kunne brødfø disse 15 millionene (enten via selvprodusert eller importert mat)?

Det er overhode ikke hva jeg har påstått.

Jeg forteller deg bare at vi ikke har så mye mer fisk og ta av i forhold til hva vi pr i dag tar ut, som et svar til din påstand om at vi kan utnytte fiskeressursene i vesentlig større grad enn vi gjør i dag.

Diskusjonen gikk på om det hadde vært et problem om Norges befolkning gradvis (over de siste f. eks. 200 årene) hadde utviklet seg til å være 15 millioner (istedet for 5 millioner).

Da kan vi altså slå fast at det ikke hadde vært noe problem.

Tilfeldig valgte fantasitall om hvor mange som kan bo i Norge langt inn i fremtiden, har absolutt ingen interesse. Knapt nok som kuriosa.

Annonse

Så du vil hive ut alle, f.eks. svenskene, og tvinge arbeidsløse "etniske nordmenn" til å ta de ledige jobbene?

Ja7nei?

Hive ut ? Har du ikke fått med deg hva du selv skriver om mangel på folk forskjellige steder i landet ?

Jeg foreslår og omplassere de dagdriverne vi alt har her.

Et godt forslag synes jeg.

Hive ut ? Har du ikke fått med deg hva du selv skriver om mangel på folk forskjellige steder i landet ?

Jeg foreslår og omplassere de dagdriverne vi alt har her.

Et godt forslag synes jeg.

Men hva med alle de svenskene som bare har arbeidstillatelse -- men som ikke vil bosette seg her. Burde ikke de hives ut, slik at "etnisk norske" dagdrivere (som du?) kan tvinges inn i deres jobber?

Jeg vil tro at dersom vi hiver ut ALL arbeidskraft blant mennesker som ikke har norsk statsborgerskap OG tvinger alle "etnisk norske" arbeidsløse uten unntak (vi tar selvsagt ikke hensyn til familiesituasjon, sosialt nettverk etc.) inn i deres jobber, så ville arbeidsløsheten bli kraftig redusert...

Jeg ser du spøker bort hendelsen på Otta, og jeg antar at jeg aldri vil se deg rette et udogmatisk, kritisk lys innvandringen.

Selv mener jeg at "klaging" på det å bo på Otta, er et eksempel på en urimelig reaksjon når mennesker -- som angivelig flykter fra faren for pine og/eller den visse død -- beklager seg over at de ikke får komme til hovedstaden.

Jeg hadde heller bodd på Otta enn å ha blitt forfulgt...

Det jeg mener med "norsk" kultur, er den kulturen som dominerer i Norge. Jeg kan ikke skjønne at du skal ha konkrete eksempler på dette, for å være enig om at alle som vil bosette seg i et land, bør ha respekt for dette landets egenart. Norge er tross alt ikke bare et politisk felleskap -- det er også en del kulturelle forhold som er med på å holde oss sammen.

Jeg mener det må være lov å stille krav, ikke bare til dem som tar imot men også til dem som kommer. Og jeg har ikke møtt en enste innvandrer som ikke er enig med meg i det.

Hei,

Noen flere spørsmål:

Men HVEM er det som sier at man "ikke skal stille krav"?

Forlanger du at alle nordmenn skal inneha "den kulturen som dominerer i Norge", eller er vi frie til å være individer?

Hvis vi er frie, bør ikke innvandrere være like frie?

===

At noen klaget over å bo på Otta er sikkert urimelig, men angår selvsagt ikke andre flyktninger enn de individene som klaget.

Med vennlig hilsen

Men hva med alle de svenskene som bare har arbeidstillatelse -- men som ikke vil bosette seg her. Burde ikke de hives ut, slik at "etnisk norske" dagdrivere (som du?) kan tvinges inn i deres jobber?

Jeg vil tro at dersom vi hiver ut ALL arbeidskraft blant mennesker som ikke har norsk statsborgerskap OG tvinger alle "etnisk norske" arbeidsløse uten unntak (vi tar selvsagt ikke hensyn til familiesituasjon, sosialt nettverk etc.) inn i deres jobber, så ville arbeidsløsheten bli kraftig redusert...

Ville du satt deg sterkt i mot at vi hadde tvunget giddaslause(som deg?) ut i arbeid ?

Spøk til side. På hvilken måte hjeper det på arbeidsledighetstallene at vi importerer enda flere uskolerte og arbeidsky folk til Oslo-område, som tydligvis er din medisin?

Det er overhode ikke hva jeg har påstått.

Jeg forteller deg bare at vi ikke har så mye mer fisk og ta av i forhold til hva vi pr i dag tar ut, som et svar til din påstand om at vi kan utnytte fiskeressursene i vesentlig større grad enn vi gjør i dag.

Vi har 21000 km med kystlinje, (alt ettersom hvor fint man måler) og kan selvsagt finne plass til å mangedoble produksjonen av både laks, blåskjell og annen sjømat.

Vi kan bygge ut vindmøller til å forsyne "halve norden".

Vi kan bygge ut bølgekraftverk.

Vi kan....

Du ønsker kun å se problemene.

Tilfeldig valgte fantasitall om hvor mange som kan bo i Norge langt inn i fremtiden, har absolutt ingen interesse. Knapt nok som kuriosa.

Jo, det har STOR interesse, fordi det motbeviser at "overbefolkning" er annet enn et vikarierende argument mot innvandring.

Vi har 21000 km med kystlinje, (alt ettersom hvor fint man måler) og kan selvsagt finne plass til å mangedoble produksjonen av både laks, blåskjell og annen sjømat.

Vi kan....

Vindmøller er ikke aktuelt langs norskekysten med sine ustabile værforhold og lange perioder uten vind.

Bølgekraftverk er ennå ikke oppfunnet.

Oppdrettsnæringa sliter som den gjør allerede.

Har du flere "konstruktive" forslag?

Annonse

Vindmøller er ikke aktuelt langs norskekysten med sine ustabile værforhold og lange perioder uten vind.

Bølgekraftverk er ennå ikke oppfunnet.

Oppdrettsnæringa sliter som den gjør allerede.

Har du flere "konstruktive" forslag?

Vindmøller blir utbygget, og mesteparten av norskekysten egner seg bedre enn Danmark (hvor de har masse vindmøller).

Kontinuerlig vind er heller ikke nødvendig, ettersom man kan bruke strømmen til å produsere hydrogen til brenselceller.

====

Oppdrettsnæringen sliter fordi det er for mye mat. I en periode med lite mat, (slik vi snakker om her) ville åpenbart prisene vært bedre.

===

Bølgekraftverk er oppfunnet forlengst.

Hei,

Noen flere spørsmål:

Men HVEM er det som sier at man "ikke skal stille krav"?

Forlanger du at alle nordmenn skal inneha "den kulturen som dominerer i Norge", eller er vi frie til å være individer?

Hvis vi er frie, bør ikke innvandrere være like frie?

===

At noen klaget over å bo på Otta er sikkert urimelig, men angår selvsagt ikke andre flyktninger enn de individene som klaget.

Med vennlig hilsen

Jeg vet ikke om noen som sier at det ikke skal stilles krav, menjeg er flere ganger (ikke her på DOL) blitt beskyldt for rasisme når jeg har påpekt at utlendiger som kommer til Norge (uansett hvor de kommer fra) bør ha som plikt å forsøke å lære seg norsk.

Jeg tror du misforstår meg mht. krav om å innordne seg litt. Om du har, som du påstår, levd i andre deler av verden, så har du sikkert lagt merke til at det forventes at du forsøker å ta del i den lokale kulturen, på en eller annen måte -- iallfall at du respekterer den.

Meg bekjent fins det ikke noen innvandrere (uansett hvor de sommer fra) som ikke fatter interesse for det samfunn de har kommet til.

Det jeg etterlyser er et fokus på at også de som kommer, kan begå feil. Og like lite som vi kan gi skylden på alle i Norge at noen er rasister, så kan vi ikke gi skylden på all innvandring at noen få begår feil eller ikke klarer å innordne seg.

Jeg tror kanskje det er "innebygget" i mange mennesker en forventning om at de som kommer skal være ekstra forsiktige -- som et slags tegn på at de setter pris på at de får komme.

Mitt anliggende er ikke bare å bekjempe men også forbygge konflikt mellom kulturer -- og eneste måten å forebygge konflikt mellom kulturer, foruten å holde dem adskilte, er å sørge for gjensidig respekt og interesse.

Jeg tror ingen i Norge kan oppføre seg helt idiosynkratisk -- vi må alle på en eller annen måte forsøke å innordne oss. Det betinger ikke at en ikke skal få ha sin egenart i TILLEGG.

Ville du satt deg sterkt i mot at vi hadde tvunget giddaslause(som deg?) ut i arbeid ?

Spøk til side. På hvilken måte hjeper det på arbeidsledighetstallene at vi importerer enda flere uskolerte og arbeidsky folk til Oslo-område, som tydligvis er din medisin?

Det er ikke min medisin. Vi må ta imot mennesker som trenger hjelp. Men vi må også sikre at viktige arbeidsoppgaver blir utført.

Det er ikke anledning til å tvinge noen til å jobbe.

Så vidt jeg vet, er det ingen somaliere som passer til den karikaturen du beskriver. Men kanskje du kan vise til noen fagpersoner -- sånn for å kunne dokumentere det du påstår?

Gjest Sal Bass

Jeg ville blitt boende så lenge jeg hadde tro på at landet skulle komme på fote igjen. Men i det øyeblikk jeg forstod at systemet var korrupt og uforanderlig, med noen få som styrte og hadde det godt på bekostning av oss andre, og at det var lite jeg kunne gjøre med det, så ville jeg flyttet.

Men hvilket utfall dette får henger mye sammen med kulturen som sitter i veggene, og i et land som Norge er jeg overbevist om at vi ville klart å få landet opp og gå igjen.

Når du markerer deg slik du gjør, forventer man jo at du faktisk vet når du skal bruke stor og liten bokstav på norsk.

===

Jeg har ikke påstått at landet skulle bli totalt ubeboelig. Jeg spurte om folk ville bli boende, eller om de ville flytte.

Jeg ser overhodet ikke at det første valget nødvendigvis er moralsk mer "høyverdig" enn det andre.

Tvertimot - å risikere sin egen og sine barns helse ved å bli boende (når man kan gi dem et bedre liv i et annet land) er neppe noe å skryte av.

«-Tvertimot - å risikere sin egen og sine barns helse ved å bli boende (når man kan gi dem et bedre liv i et annet land) er neppe noe å skryte av-»

Psssst - har du nevnt dette for palestina-araberne? PS: ikke si det så Arafat hører det, da skyter han deg.

Vi kan....

Hvis dette var økonomisk lønnsomt, så ville det vært gjort for lenge siden.

Skulle man følge dine ideer (umuligheter), så var vi nødt til å bruke alt av vårt økonomiske overskudd (frem til oljeinntektene var brukt opp) til å importere nødvendige matressurser til å fø de vi ikke klarer å produsere mat til selv.

Når oljeinntektene så avtar vil vår levestandard etterhvert synke til det nivå som våre nye landsmenn- og kvinner flyktet fra.

Forskjellen da vil være at de i mange tilfeller flyktet fra områder med store uutnyttede ressurser som vi ikke har i det samme omfang i Norge.

Sammenliknet med svært mange andre land (med vesentlig lavere levestandard enn i Norge) så har Norge begrenset med egne ressurser hvis man ser bort fra oljen.

Den store forskjellen er hvordan vårt samfunn er bygd opp, og hvordan vi har klart å utnytte de ressursene vi har.

Da er det ingen løsning å "importere" de problemene som andre land sliter med, og som i stor grad er skyld i at de ikke selv klarer å utnytte sine ressurser bedre.

Hvis dette var økonomisk lønnsomt, så ville det vært gjort for lenge siden.

Skulle man følge dine ideer (umuligheter), så var vi nødt til å bruke alt av vårt økonomiske overskudd (frem til oljeinntektene var brukt opp) til å importere nødvendige matressurser til å fø de vi ikke klarer å produsere mat til selv.

Når oljeinntektene så avtar vil vår levestandard etterhvert synke til det nivå som våre nye landsmenn- og kvinner flyktet fra.

Forskjellen da vil være at de i mange tilfeller flyktet fra områder med store uutnyttede ressurser som vi ikke har i det samme omfang i Norge.

Sammenliknet med svært mange andre land (med vesentlig lavere levestandard enn i Norge) så har Norge begrenset med egne ressurser hvis man ser bort fra oljen.

Den store forskjellen er hvordan vårt samfunn er bygd opp, og hvordan vi har klart å utnytte de ressursene vi har.

Da er det ingen løsning å "importere" de problemene som andre land sliter med, og som i stor grad er skyld i at de ikke selv klarer å utnytte sine ressurser bedre.

Du skriver: "Hvis dette var økonomisk lønnsomt, så ville det vært gjort for lenge siden."

Hvis det hadde vært mangler, så ville prisene ha steget, og det ville bli lønnsomt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...