Gå til innhold

ADHD og folkehøyskole utenfor hjembyen

Anbefalte innlegg

MIn stesønn går 1. året på videregående nå. (Media/kommun.) Han har ADHD og muligens et syndrom i tillegg (noonans).

Han er veldig skolelei og vantrives litt på skolen. Han synes det er vanskelig.

Han har hatt samtale med spes.pedagogen på skola, med lærerne og vært på utdanningsmesse.

Han er også anbefalt å snakke med helsesøster.

Etter utdanningsmessa har han snakket endel om folkehøyskole.

Spesielt ei som driver med bl.a."kampsport". Han trener TaeKwondo, og er veldig flink. Føler at dette mestrer han.

Han har vært på treningsleir på den skola før.

Tror det er viktig for han at han får holde på med noe han føler at han får til/mestrer.

Jeg er enig med han, og tror kanskje det kunne vært kjekt for han å prøve noe annet et år.

Men problemet er at skola ligger langt fra heimen!

Jeg får angst bare av tanken på å sende han ut i verden uten at noen passer på han/følger han opp.

Han er veldig ustrukturert. Roter bort pengebok, busskort, mobil, klær m.m.

Klarer ikke å komme seg opp selv om morgenen når klokka ringer. Forstår ikke at han må skynde seg når han forsover seg.

Spiser ikke om vi ikke minner han på at nå må han spise. Han har sjelden sultfølelse, og når han blir sulten tar han seg heller en banan eller snop -fordi han ikke gidder å smøre seg mat.

Han trenger oppfølging når det gjelder innleveringsoppgaver og lekser på skolen.

Han er ganske skoleflink, og har gode karakterer i basis-fag.

Han bruker Ritalin, men av og til bestemmer han seg for at han ikke vil. Da lar vi han prøve noen dager, men så er han nødt til å ta pillene igjen, om ikke annet for vår del. Vi er 4, snart 5 andre her i huset.

Har man krav på at han følges opp av en fast person, en slags ledsager, hvis han flytter langt fra heimen pga skolegang?

Noen med erfaring fra dette?

Da blir jeg veldig glad om du vil dele det med oss.

Vi skal prøve å få til et møte med både spes.pedag., lærere, og oss 3, for å snakke sammen om hva vi skal gjøre nå.

Fortsetter under...

Gjest Erica 73

Hei.

Ja. han har krav på en ledsager. Snakk gjerne med trygdekontoret i tillegg til pptjenesten og hjelpetjenesten.

Dette er en nødvendighet for å få dette til å fungere.

Dere kan også kontakte hjelpemiddelsentralen om han trenger hjelpemiddler.

Kjenner en som har fått både ledsager og bil, han har sosialangst, men har ingen adhd, så selv om det kanskje ikke dreier seg om bil i dette tilfellet, så ville jeg likevel anbefale om å søke om ledsager.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...