Gå til innhold

Vekke om natten?


Sassy

Anbefalte innlegg

Jobber med å øke melkeproduksjonen, men har hatt lite hell så langt. Sønnen min er 4 måneder gammel, og sover mellom 7 og 10 timer uten måltid på natten. Han gikk opp for lite i vekt fra 3 til 4 måneder (280 g), men ga ikke uttrykk for at han fikk for lite mat.

Nå virker han imidlertid misfornøyd, spesielt om kvelden. Idag ga jeg han litt melk fra fryseren etter han hadde sugd på tomt bryst en god stund. Han drakk 30-40 ml og sovnet så.

Jeg er _veldig_ motivert for å fullamme han til han blir 6 måneder pga allergi. Jeg føler imidlertid at mine forsøk på å øke produksjonen ikke har ført frem. Han har spist annenhver time på dagen i godt over en uke, uten at jeg ihvertfall har merket noe til bedre produksjon.

Skal jeg prøve å vekke han om natten for å prøve å øke produksjonen på den måten?

I kveld har jeg pumpet meg etter han har lagt seg for å ha melk å gi han ekstra i morgen kveld. Er det en god løsning på sikt, for å ordne problemet med lite melk om kvelden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns ikke du skal vekke han om natten, det kan fort ødlegge soverutinene. Fortsett heller og pumpe deg da. Hadde han vært sulten om natten, så hadde han våknet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke du skal vekke han om natten, det kan fort ødlegge soverutinene. Fortsett heller og pumpe deg da. Hadde han vært sulten om natten, så hadde han våknet.

Jeg er enig med Moniq, begynner du å vekke ham kan du fort sitte der med en tass som våkner mange ganger om natten etter å ha oppdaget at "dette var da koselig!" og det er ikke morsomt. Stå heller opp og pump deg en gang eller to i løpet av natten hvis du orker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette Huitfeldt, jordmor

Kjære sassy. Det er ikke nødvendig å vekke barnet på natten. En så fin nattesøvn er deilig spesielt for mor hvis ikke melkesprengen er for påtrengende. Det er mange årsaker til at barn er litt misfornøyde om kvelden og det er ikke sikkert at det er på grunn av sult og derfor trenger ekstra pumpemelk. Du har ammet hyppig en ukes tid nå og med litt tålmodighet kan det være at dette ganske snart gir resultater. Ønsker du å pumpe for å ha litt ekstra til kvelden for din egen trygghet og ro er det gunstigst å pumpe om morgenen når man er mest opplagt og uthvilt. Om dette er den beste løsningen på sikt kommer nok an på din motivasjon. Den beste muligheten for å øke produksjonen er at barnet får suge hyppig som det allerede gjør. Hvis vektøkningen uteblir til tross for iherdige forsøk på å få opp melkproduksjonen, og barnet fremdeles virker misfornøyd og sykdom er utelukket kan det være at det er behov for mere fast føde. Jeg vil anbefale deg å ta dette opp med helsesøster over nyttår hvis du fortsatt er i tvil. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sassy.

Hvor feil det en høres ut, ville jeg ha vekt han om natten.

Har selv en jente på 3 måneder som sover helt fra 10-11 om kvelden til 6-7 om morgenen, og det helt i fra begynnelsen.

Hun gikk dermed ned i vekt, og mitt råd i fra min helsesøster var at jeg skulle begynne å gi henne flaske. Heller det enn å vekke henne! Jeg gjorde det, i og med at dette er mitt første barn, og jeg er helt uvitende.

Helt feil ser jeg nå. Det er så absolutt verdt mangelen på søvn at du vekker han.

Melkeproduksjonen øker fort da, det gjorde det ihvertfall hos meg. Og du har alltid mat tilgjengelig :-)

Mitt råd er altså, vekk han!

Med vennlig hilsen Renate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...