Gjest klaustrofobi Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 Vi skal til Kina på hentereise og jeg har ingen har egentlig flyskrekk. Jeg har vært på flyreiser innen Europa hvor det har gått rimelig greit, men kjent klaustrofobien puste meg i nakken. Jeg har allerede nå, flere måneder i forveien, vondt i maven fordi jeg gruer meg til flyreisen. Jeg elsker å fly, men vet at dette blir en litt for lang tur. Nå trenger jeg gode råd fra andre som har vært i samme situasjon. Er det i værste fall tillatt for Kina-adoptanter at kun den ene henter barnet? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134171-om-klaustrofobi-og-flytur/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 Ja, det er tillat at bare den ene foreldren henter barnet i Kina. Jeg vil likevel råde deg til "å jobbe med deg selv" - evt. ta et flyskrekkurs for å overvinne den verste redselen. Vet om foreldre som ikke har blitt med på hentereisen, og som angrer fælt i ettertid. For meg som ikke har flyskrekk er det sikkert alt for lett å si dette. Jeg har imidlertid en mann som har flyskrekk, men ikke av det lammende slaget. Også han hadde i mnd.vis før reisen vondt inni seg når han tenkte på den forestående turen. Han fikk en lege til å foreskrive noe beroligende (valium, tror jeg det var) - På reisen til Kina tok han tablett, men ikke på hjemreisen .... Da var hendene fulle av et lite barn .... så fokuset ble naturlig forskøvet fra flyredsel til barnets primære behov. I ettertid sier han at ting gikk mye bedre enn forventet. Til sommeren reiser vi til Kreta og i 2005 reiser vi til Kina for å hente barn nr. 2 .... og han blir med ) En annen ting er at man kan ikke sitte i "dødsangst" 10-12 timer sammenhengende ... Det er vel alltid verst før man kommer seg avgårde?! Ønsker deg lykke til! klem fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134171-om-klaustrofobi-og-flytur/#findComment-829518 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest litchi Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 Flyskrekk er faktisk ikke så ofte skrekk for å falle ned og dø, de færreste tror egenltig at det vil skje. Klaustrofobi, høydeskrekk, angst for å miste kontroll, angst for angsten osv. er helt vanlig elementer innenfor det som kalles flyskrekk. Og flyskrekkurs tar høyde for alle disse elementene i "behandlingsmetodikken". Så vet du i alle fall det. Jeg har vært rammet av "lammende skrekk" som du beskriver, vet akkurat hva du snakker om, og det finnes hjelp for det. Skal du benytte tabletter, er Sobril bedre enn Vival fordi virkningen varer lengre. Og det er jo noen timer til Kina (Jeg vil ikke fremstå som tablett-pusher, altså...) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134171-om-klaustrofobi-og-flytur/#findComment-829534 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en som vil være anonym nå. Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 Man skriver et gjensidig brev på hverandre (mal får du hos ditt adopsjonsbyrå)som gir den annen part rett til å hente ut barnet alene.Dette sendes til kinesisk ambasade med penger og de oversetter og stempler dokumentene.Disse taes med til kina og vises frem.Jeg synes nesten alle burde gjort dette for det er fort gjort at en av foreldrene kan bli så syke før avreise at de ikke kan bli med. Og det tar litt tid og få gjort disse dokumentene hvis det skulle trenges. Når det gjelder flyskrekk hva skal jeg si?...Jeg oppdaget selv at jeg var livredd.Tårene spratt av og til på turen pga. turbulens.Over til kina reiser man over noen fjellkjeder som ofte har turbulens. og innenlands i kina var det også risting til vår provins.Egentlig skulle jeg ønske at noen hadde fortalt dette til meg før vi reiste, slik at jeg ikke hadde fått så stort sjokk. Jeg er lite vant til å fly og trodde ikke at jeg skulle oppleve uroligheter.Så naiv var jeg.Slike som oss kunne absolutt hatt bruk for et flykurs! Jeg angrer på at jeg ikke hadde noe beroligende.Det tror jeg hadde vært veldig bra.Ellers tenkte jeg som så hele tiden at på neste flyrute blir jeg ikke med altså,,,Men den som satte seg tilrette på neste fly var meg igjen.Skal klare denne også....Slik fortsatte det og jeg fokuserte på barnet vi skulle hente = kunne ikke svikte jenta vår som ventet på oss!!! Vi kom oss selvsagt vel hjem og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke ville vært hentereisa foruten og jeg kommer til å gjøre det igjen hvis alt går som planlagt i fremtiden. Godta at du er redd, la mannen din pusle om deg og godta at du trenger litt ekstra omsorg under reisa. Si ifra til flyvertinnene også så de kan følge litt med deg.Og for all del reis på ditt livs viktigste hendelse. Du vil ikke angre etterpå. God tur når den tid kommer. med hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134171-om-klaustrofobi-og-flytur/#findComment-829772 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.