Gå til innhold

hentereise =farlig i afrika??

Anbefalte innlegg

hei!

Som vanlig kommer jeg med mine tanker og spørsmål:)

Vi har bestemt oss for å adoptere i fra sør afrika. I den sammenengen har jeg leita på internet om adopsjoner der i fra.

På hjemmesiden www.african adoption.org sier de at de IKKE anbefaler at foreldrene henter barnet selv men sender det med eksorte.Hva gjør vi når det ikke er tilbud om eksorte i sør afrika fra vår forening?

Jeg er en smule bekymret nå:(

Vennlig hilsen

"Ny i gamet"

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/134189-hentereise-farlig-i-afrika/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror du skal "la være "å tro alt du leser.. Stol på info som Verdens Barn gir. Mht Sør Afrika så anbefales det på det sterkeste å reise. Har vært i kontakt med ganske mange (fra sverige og danmark)og ALLE har hadd en fantastisk tur og følt seg trygg hele tiden. Flott at dere har valgt SA forresten !!

Gratulerer med valg av land! Det blir spennende å høre hvordan det går med dere framover (hvis du har lyst til å fortelle). Sør Afrika er jo et ganske nytt land i adopsjonssammenheng her i Norge.

Jeg er ingen ekspert på Sør Afrika, men det regnes vel ikke for å være trygt å ferdes omkring på egenhånd hvis man ikke kjenner forholdene. Slik er det jo mange andre steder i verden også. Dere vil helt sikkert bli tatt godt hånd om. De som driver med adopsjon der nede må vel være de beste til å vite hvordan dere skal få et trygt og godt opphold.

Lykke til framover!

Jeg har ikke peiling på adopsjon fra Sør-Afrika, men jeg kjenner to par som har vært på ferie der, det ene paret var der i fjor, og det gikk kjempefing! Selvfølgelig må man ta forholdsregler, men det må man nesten uansett :-)

Vi adopterer fra Colombia, som langt fra kan regnes som et trygt land å ferdes i. Da vi var der i 2000 følte vi oss ikke utrygge en eneste gang. Man blir passet godt på, og så lenge man følger de forholdsreglene som man blir bedt å å følge, så går det bra. Jeg vet om adoptivforeldre som har blitt bestjålet i Colombia, men ikke noe mer alvorlig enn det.

Jeg synes du trygt kan stole på VB og deres bedømmelse av situasjonen. Gled deg til en tur til et spennende land - de jeg kjenner som har vært i Sør-Afrika sier at det er et helt fanastisk flott land!

Gratulerer med valg av land, forresten :-)

Beste hilsen fra

Gjest gulosteen

Min beste venninne er fra Sor Afrika. Jeg bor naa sammen med henne i England. Hun kommer fra ett av de "overklasse strokene" i Pretoria. Som hun sier selv saa setter hun mer pris paa livet og de smaa gleder, enn meg som kommer fra rike Norge. Hun har sett fattigdom ol. paa en annen maate enn jeg noen gang kan forestille meg.

Det er mange forhaandsregler en maa ta hvis du reiser ned der. Passe paa alt av verdi, og det som ikke er saa verdifullt ogsaa.. Noen mennesker der nede har ingenting. Du boer vaere forsiktig med aa ta taxi, da de ofte kjorer deg en helt annen plass, hvor de robber deg fra alt, innfoedte tar ikke taxi der nede pga faren med det! Pass paa drinken din, hun fortalte meg en gang at paa en del puber putter de "dop" i isbitene, for aa faa deg til aa bli fort full, eller for aa dope deg ned. Naa skal nok ikke dere ut paa klubber og saann, men det er en liten forhaandsregel en boer ta. Hvis prisene er utrolig lave paa pubene, saa er et ofte noe muffins. Du boer vaere sammen med noen fra VB eller lokalkjente der nede.

Jeg reiser ned med henne til sommeren. Tre mnd. Gleder meg som en unge. Det ser saa nydelig ut der nede, og jeg har hoert saa masse fint om landet. Vi skal reise fra Pretoria, til Johannesburg og Cape Town. Hun sier at hu er lei av at jeg tar saa lett paa alt, og skal ta meg med inn "hvor de svarte bor", som de kaller det. Her maa du ha med deg en farget for aa komme inn, hvis ikke kommer du ikke ut med noe du kom inn med. De sorte der nede er veldig fattige. Det er synd paa dem! Hele regeringen er korrupt!

Men god tur til dere, og lykke til:-)

Hei,

Jeg har bodd i Sør Afrika, og kjenner landet rimelig godt.

For det første - hvor i SA er det du skal reise? Det er MEGET forskjellig fra sted til sted, og fra bydel til bydel.

Hvis du knapt har vært utenfor Norges grenser, så ville jeg "reist med noen", eller sørget for at noen hentet deg på flyplassen og viste deg rundt. Sør Afrika ER veldig farlig - særlig Johannesburg og Cape Town. Det er i en helt annen kategori enn Brasil (hvor jeg også har bodd), Colombia, osv.

Hvis du derimot skal besøke noen (som kjenner forholdene fordi de bor der) så er du trygg.

Med vennlig hilsen

Annonse

polly1365380357

Dere må ta de forholdsreglene som adopsjonsforeningen - og giverlandet anbefaler. Bruk tiden på forhånd godt og les dere opp på nyheter (aviser på internett), reiselitteratur - og gjerne skjønnlitteratur også! Har selv feriert der med småjentene mine flere ganger, leid bil og kjørt langs sydkysten, fra Cape Town til Port Alfred, uten noen problemer. Men jeg har aldri tatt noen sjanser, bodd på trygge steder med bavoktet parkering, aldri hatt synlige verdisaker i bilen osv. Dere kan glede dere - til et fantastisk land og utrolig sympatiske og imøtekommende folk (det gjelder de hvite også)!

Jeg tror du skal "la være "å tro alt du leser.. Stol på info som Verdens Barn gir. Mht Sør Afrika så anbefales det på det sterkeste å reise. Har vært i kontakt med ganske mange (fra sverige og danmark)og ALLE har hadd en fantastisk tur og følt seg trygg hele tiden. Flott at dere har valgt SA forresten !!

Jeg snakker self.om reisen til Sør Afrika som adoptant ! Jeg har ingen forutsetning ellers om å uttale meg om forholdene som vanlig turist. Alle som reiser og henter sitt barn blir "passet på " og grundig informert. Jeg har reist endel i verden og gruer meg ikke til å reise dit heller !!

Gjest Kina-venter

Afrika er ikke farlig! Spesielt ikke på en hentereise. Dere reiser i en gruppe, dere vil ha en representant på stedet osv, osv. Bruk sunn fornuft og ta vanlige forholdsregler slik man ofte må gjøre på reiser. Ikke hør på skremme-historier - de kan fortelles om de fleste land. Jada, det er områder man ikke skal dra til i både byer og på landsbygda, men det vil ikke være problemet på en hentereise. Dere vil garantert få beskjed om hvis det er områder dere bør holde dere unna - hvis ikke adopsjonsrepresentantene gjør det, sier lokalbefolkningen klart ifra (det gjorde de med oss). Det finnes faktisk mange småsteder i Sør-Afrika hvor folk aldri låser husene sine og som ikke har kriminalitet i det hele tatt. Prince Albert og Swellendam er to eksempler jeg kommer på i farta (+ en haug andre, men da må jeg trekke frem kartet og finne reiseruta vår!).

Har bodd i øst-afrika i en periode og har reist rundt i Sør-Afrika to ganger. Et helt fantastisk land med et helt fantastisk folk. Et land dere helt garantert kommer til å få et sterkt (= positivt) forhold til og som barnet kan ha mye å være stolt av. Hadde Sør-Afrika stått på listen den gangen vi begynte, er nok sjansene store for at vi hadde valgt det (men da hadde vi jo ikke kommet oss til Kina og ikke hatt lillegullet - nei det ble en umulig tanke).

Dere kan se frem til en reise til det jeg påstår er verdens vakreste land.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...