Gå til innhold

Tenåringer og sex

Anbefalte innlegg

Gjest nybakt tenåringsmamma

13-åringen min har fått kjæreste. Han er åpen om hva som foregår, og spør meg om min mening. F.eks. når synes jeg han er gammel nok til å ha sex, og hvordan definerer jeg sex ?

Jeg sa minst 16, og at det var sex hvis det foregikk under beltestedet.

Han rødmet dypt, det var tydelig at den grensen var krysset.

Så hva gjør jeg ? Er det i det hele tatt noe jeg kan gjøre, utover å si at jeg synes han bør vente, pluss at hvis han ikke venter, må han være edru, gjøre det med en som også vil, og bruke kondom ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/134198-ten%C3%A5ringer-og-sex/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest nybakt tenåringsmamma

Vel *humrer*, til det siste spørsmålet ditt: du kan trygt opplyse ham om at han kun må ha sex med noen som vil det ;)

...men det vet han vel :)

Det vet han, og det skrev jeg vel også ?

Jeg diskuterte det med en venninne nettopp. Hun sa at hun hadde sagt til sine at de kunne ikke regne med å ha besøk av et medlem av det annet kjønn på rommet uten at hun kom uanmeldt på besøk hvis det ble for stille der.

Jeg vet ikke helt... de har vel rett til et privatliv også ?

Jeg ville bare si at du er kjempeheldig - og du må ha gjort en god jobb - med sønnen din som i en alder av 13 år er så åpen med deg! Når jeg var 13 var sex det mest flaue tema mine foreldre kunne bringe på bane.

Jeg håper du trør litt varsomt, slik at han fortsetter å være åpen med deg, for det vinner dere jo begge to på.

Jeg tror jeg ville hatt bruk for å høre at sex ikke er noe man må forhaste. At det er viktig at begge to tenker gjennom at dette er noe man er klar for. At det er lett å tro at man er klar for slikt når man er 13-14 år, men man finner ikke ut før lenge etterpå at man ikke var det allikevel.. Og ikke minst; prevensjon er alfa og omega.

Nok en gang; jeg er veldig imponert over at han ville snakke med deg om slikt! Ikke verst!

Det vet han, og det skrev jeg vel også ?

Jeg diskuterte det med en venninne nettopp. Hun sa at hun hadde sagt til sine at de kunne ikke regne med å ha besøk av et medlem av det annet kjønn på rommet uten at hun kom uanmeldt på besøk hvis det ble for stille der.

Jeg vet ikke helt... de har vel rett til et privatliv også ?

Jeg synes de har rett til et privatliv. Ser ingen grunn til å skremme dem vekk fra hjemmet.

Kan du ikke prøve å snakke med jenta litt også? Ang p-piller når det blir nødvendig.

Det koster penger og jeg hadde gjerne sponset dem så hun ikke ble gravid.

Men jeg håper de venter litt lenger og blir litt eldre.

Gjest lis@bet

Jeg synes de har rett til et privatliv. Ser ingen grunn til å skremme dem vekk fra hjemmet.

Kan du ikke prøve å snakke med jenta litt også? Ang p-piller når det blir nødvendig.

Det koster penger og jeg hadde gjerne sponset dem så hun ikke ble gravid.

Men jeg håper de venter litt lenger og blir litt eldre.

P-piller deles ut gratis fra ungdomshelsetjenesten.

Annonse

akkurat.. kanskje like greit.

Problemet er hvis de er tidligere ute.

Man håper jo at ungene skal vente, men gjør de det ikke er det ingenting jeg er mer redd for enn graviditet. Nå har datteren min blitt 18 år da, men hun startet før hun var 16 så jeg betalte første året.

Gjest Også nybakt tenåringsmamma.

Er også nybakt tenåringsmamma til jente.

Bare lurte en ting. Hvis han skal ha sex bør han være edru sier du.

Bør du ikke heller fortelle han at han ikke skal ha sex i det hele tatt i denne alderen, ei heller drikke alokohol.

Med en smule bekymret. Håper han ikke er en av vennene til min datter.

Gjest Nybakt tenåringsmamma

Er også nybakt tenåringsmamma til jente.

Bare lurte en ting. Hvis han skal ha sex bør han være edru sier du.

Bør du ikke heller fortelle han at han ikke skal ha sex i det hele tatt i denne alderen, ei heller drikke alokohol.

Med en smule bekymret. Håper han ikke er en av vennene til min datter.

Har sagt begge deler. Selvfølgelig.

Forøvrig er det jenta som er pådriver. Jeg hadde lurt på om jeg skulle ta en prat med foreldrene hennes, men er usikker på det, i og med at han har betrodd seg til meg, og jeg vil ikke svikte tilliten hans.

Gjest Også nybakt tenåringsmor.

Forøvrig er det jenta som er pådriver. Jeg hadde lurt på om jeg skulle ta en prat med foreldrene hennes, men er usikker på det, i og med at han har betrodd seg til meg, og jeg vil ikke svikte tilliten hans.

Ta kontakt med foreldrene du.

Kanskje det er meg?

Nei tror ikke det.

Kan du ikke snakke med dem begge to? Hør hva de sier og forklar dem hva du mener.

Du har ingen muligheter til å stoppe dem, kun muligheten til å få dem til å forstå at det er for tidlig.

Annonse

Ikke lett det der. Men synes det er kjempe flott at dere har et så åpent og fortrolig forhold at han selv tar initiativet!!

Hva med å snakke med begge selv, jeg ville ikke likt hvis moren til en kamerat snakket med mine foreldre. Hvis det er lettere så snakk med jenta når sønnen din er i et annet rom. Kanskje HUN har behov også for å få råd og vite litt.. Da kan du jo diskret sjekke om hun bruker p-liller...

Jeg ville IKKE under noen omstendigheter gå inn på et rom uten å banke på. Det skaper bare usikkerhet og vil de ha sex så har de sex. Da er det vel bedre at de er i nærheten hvis noe skulle skje!!

Ikke lett det der. Men synes det er kjempe flott at dere har et så åpent og fortrolig forhold at han selv tar initiativet!!

Hva med å snakke med begge selv, jeg ville ikke likt hvis moren til en kamerat snakket med mine foreldre. Hvis det er lettere så snakk med jenta når sønnen din er i et annet rom. Kanskje HUN har behov også for å få råd og vite litt.. Da kan du jo diskret sjekke om hun bruker p-liller...

Jeg ville IKKE under noen omstendigheter gå inn på et rom uten å banke på. Det skaper bare usikkerhet og vil de ha sex så har de sex. Da er det vel bedre at de er i nærheten hvis noe skulle skje!!

Hvis jeg var jenta, tror jeg at jeg hadde funnet det veldig ubehagelig om moren hans kom til meg og snakket om sex. Hun spurte meg en gang om jeg husket p-pillene. Da var jeg 19 eller 20 år, men det var like ille likevel.

Ta kontakt med foreldrene du.

Kanskje det er meg?

Nei tror ikke det.

Jeg tror ikke det er så lurt å ta kontakt med foreldrene hennes. Det er bedre at de har en de stoler på og som ikke "sladrer". Hvis de vil ha sex kommer de til å gjøre det uannsett om foreldrene sier at de ikke skal det. Tror du virkelig du kan fortelle tenåringen din at hun ikke skal ha sex og at hun vil føye seg etter det dersom hun allerede har et sexliv?

Gjest Også nybakt tenåringsmamma.

Jeg tror ikke det er så lurt å ta kontakt med foreldrene hennes. Det er bedre at de har en de stoler på og som ikke "sladrer". Hvis de vil ha sex kommer de til å gjøre det uannsett om foreldrene sier at de ikke skal det. Tror du virkelig du kan fortelle tenåringen din at hun ikke skal ha sex og at hun vil føye seg etter det dersom hun allerede har et sexliv?

Selvfølgelig tror jeg det er bedre å snakke, enn ikke prøve i det hele tatt.

• 3 uker senere...

Jeg vil si at kondomer er viktig å ha tilgjengelig - uansett.

Selv 13-åringer kan ha kjønnssykdommer.

Jeg hadde en svær pose tilgjengelig noen år. Fikk dem gratis på jobben. Jeg brukte ikke mange selv men borte ble de.

Regner med at hele nabolaget var å forsynte seg. Helt greit for meg, det viktigste var at de ble brukt

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...