Gå til innhold

Når må navn bestemmes? (Kina)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tror faktisk dere må bestemme navnet før dere drar til Kina, dette fordi at adopsjonsprosessen fullføres i Kina. Når dere får det norske passet til barnet er barnet norsk statsborger.

Arrester meg hvis jeg tar feil.

Tror jeg må arrestere deg, fei:-)

Du må ikke bestemme navnet før du reiser, i barnets første pass, som kun er gyldig en kort stund, vil barnets kinesiske navn bli brukt uansett! Mener å huske at man må fylle ut et skjema før man reiser med opplysninger om barnet, men man kan la det stå åpent om barnets nye navn. I vår gruppe var det foreldre som valgte å vente med å bestemme navn til de var i Kina!!

klem,

fei1365380229

Du må ikke bestemme navnet før du reiser, i barnets første pass, som kun er gyldig en kort stund, vil barnets kinesiske navn bli brukt uansett! Mener å huske at man må fylle ut et skjema før man reiser med opplysninger om barnet, men man kan la det stå åpent om barnets nye navn. I vår gruppe var det foreldre som valgte å vente med å bestemme navn til de var i Kina!!

klem,

Ja, så hjernedød kan man faktisk være (-: Det var faktisk en familie som ikke hadde bestemt navnet på barnet i vår gruppe også.

Vi ble jo til og med spurt om hvilket navn vi syns passet best.

klem,

Da vi reiste til Kina, i mars ifjor, var det sånn at datteren vår reiste UT av Kina med kinesisk pass med kinesisk navn i, og INN i Norge med norsk pass med norsk navn i. Det gjaldt alle i vår gruppe, men jeg er ikke sikker på om det hadde vært et problem hvis vi ikke hadde hatt navnet klart.

fei1365380229

Da vi reiste til Kina, i mars ifjor, var det sånn at datteren vår reiste UT av Kina med kinesisk pass med kinesisk navn i, og INN i Norge med norsk pass med norsk navn i. Det gjaldt alle i vår gruppe, men jeg er ikke sikker på om det hadde vært et problem hvis vi ikke hadde hatt navnet klart.

Disse som jeg snakket om som ikke hadde bestemt navnet måtte bestemme seg i løpet av noen dager tror jeg slik at det norske passet fikk norsk navn.

Annonse

Gjest nettopp mamma

Ja, så hjernedød kan man faktisk være (-: Det var faktisk en familie som ikke hadde bestemt navnet på barnet i vår gruppe også.

Vi ble jo til og med spurt om hvilket navn vi syns passet best.

Hva mener du med "så hjernedød kan man altså være"? Fordi de ikke hadde bestemt navn mener du?! Det er vel en kjent sak at mange ønsker å møte barnet sitt før de endelig fastsetter navnet. For det er faktisk ikke alltid man føler at navnet "passer" til barnet. Derfor vil endel foreldre ønske å kjenne etter hva som føles riktig når de treffer barnet (selv om de vanligvis har endel alternativer selvsagt).

fei1365380229

Hva mener du med "så hjernedød kan man altså være"? Fordi de ikke hadde bestemt navn mener du?! Det er vel en kjent sak at mange ønsker å møte barnet sitt før de endelig fastsetter navnet. For det er faktisk ikke alltid man føler at navnet "passer" til barnet. Derfor vil endel foreldre ønske å kjenne etter hva som føles riktig når de treffer barnet (selv om de vanligvis har endel alternativer selvsagt).

Obs! Her ble alt veldig feil altså, det var jeg som var hjernedød altså.

Jeg skrev som svar til deg istad at man_måtte_bestemme navn før man dro til Kina, samtidig som vi dro sammen med noen som_ikke_hadde gjort det.

Jeg har full forståelse for at noen har lyst til å se barnet før de bestemmer navn altså.

etter 11. sept., mener jeg å huske ...

Vi kom hjem for under to uker siden, fra Kina (AF).

Denne gangen var det slik at barnets kinesiske navn også skulle stå i det norske passet, - det fordi det skulle være samsvar mellom flybillettene og passet!

For noen dager siden sendte vi avgårde et skjema til 'Bufa', hvor vi redegjorde for barnets navn etter hjemkomst.

Det er riktig at dere sender et skjema til de kinesiske myndigheter også, men har dere ikke bestemt hva navnet skal bli/være, kan det kinesiske navnet oppgis.

Vi hadde et navn 'nesten klart', men den endelige bestemmelsen tok vi først etter at vi kom hjem. Flere i 'gruppen' ventet med å betemme det endelige navn til etter hjemkomst.

Vi kom hjem fra Kina 13/9-2002.

LilleLan reiste ut av Kina på kinesisk pass med kinesisk navn - og inn i Norge på norsk pass med norsk navn.

Mener bestemt å huske at vi måtte oppgi det norske navnet til VB før vi dro til Kina. Ikke på de papirene vi bekreftet at vi aksepterte adopsjonen, men på noen av reisedokumentene?!?

I vår gruppe hadde alle bestemt navn til de små, men jeg vet at den ene familien gjorde litt om på navnet etter hjemkomst.

hilsen

Vi kom hjem fra Kina 13/9-2002.

LilleLan reiste ut av Kina på kinesisk pass med kinesisk navn - og inn i Norge på norsk pass med norsk navn.

Mener bestemt å huske at vi måtte oppgi det norske navnet til VB før vi dro til Kina. Ikke på de papirene vi bekreftet at vi aksepterte adopsjonen, men på noen av reisedokumentene?!?

I vår gruppe hadde alle bestemt navn til de små, men jeg vet at den ene familien gjorde litt om på navnet etter hjemkomst.

hilsen

Vi gjorde som dere, i 2002.

Men, som vi fikk beskjed om hos AF, 'ingen adopsjon er lik, - og man må regne med at endringer skjer,'

Når vi skal skrive den første rapporten, som skal sendes til Kina, passer vi på å få med noen rader om barnets endelige navn. I tillegg sender vi en mail til barnehjemmet, slik at de blir oppdatert der også :0)

Vennlig hilsen

Gjest nettopp mamma

Jeg snakket med adopsjonsforeningen, og de sa at man trenger ikke bestemme navnet på forhånd. Barnet får et pass med 3 måneders varighet, og der skal det kinesiske navnet stå. Man må altså uansett bytte pass etter 3 mnd, og da kan man gi barnet et norsk navn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...