Gå til innhold

Merkelig dette med alkoholvaner....

Anbefalte innlegg

Gjest Liza i London
Skrevet

I forbindelse med en tidl tråd her..det er ganske utrolig hva sosial gruppe og kultur har å bety for når man blir stemplet som "i faresonen" eller alkoholiker betyr.

Hvis jeg hadde bodd i Norge, da hadde jeg sikkert blitt sett på som alkoholiker.

Her er jeg helt normal.

Vanligvis, når jeg ikke er på jobb, drikker jeg 1 glass (av og til 2) vin til lunch.

Uansett drikker jeg en dry Martini før middag og så 2 glass vin i løpet av kvelden.

Og jeg er helt normal.

Hadde jeg drukket mindre, hadde jeg vært avvikende.

OK. Lunchvinen er sjelden, fordi jeg jobber 80%

og ser man bort fra den, så ligger jeg under den siste anbefalte max enhet for alkoholinntak for kvinner som helsemyndighetene angir.

Tåler norske levere mindre alkohol i Norge?

Tåler norske barn mindre alkoholinntak hos foreldre enn det engelske gjør?

Eller for den del, franske barn?

Det er selvsagt at barn ikke bør oppleve sine foreldre fulle.

Men avslappete, kanskje litt fnisete?

Nå skal jeg være alvorlig (tiltross for kveldens to glass vin):

jeg bestrider overhodet ikke at alkohol kan være/er helseskadelig.

Men det er det faktisk mye som er.Moderasjon er vel stikkordet.

Noe av min studietid tilbrakte jeg i Norge. En av våre professorer ( i indremedisin) sa at helsemessig og sosialt burde alle ha en konstant promille på 0.3 fordi det ville forebygge stressrelaterte lidelser.

Jeg tror nok at alkoholkonsumet her i landet er for høyt.

Men er det pietstiske synet i Norge stort bedre?

Er skyldfølelse så mye bedre enn litt damp fra leveren?

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• amber sun

6

• Goliath

6

• Mistera

4

• serendipity

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg er enig med du. :)

Mange ganger har jeg lurt på det med å betegne noen som alkoholikere, og det kommer ofte an på hvor en bor. Syns det er helt utrolig hvor lite som skal til før mange i Norge blir overbevist om at en er alkoholiker.

Som vanlig er moderasjon og balanse det viktige. Om en drikker hver dag er ikke det som gjør folk til alkoholikere. Det er mengden, og om det går ut over andre, les:misbruk.

Gjest uten signatur
Skrevet

Jeg lider av angst. Tåler ikke piller. Angst påvirker mine barn. Pluss at jeg har mye muskelsmerter som gjør meg irritert.

Et glass øl eller vin gjør at jeg slapper av og får det litt bedre. Jeg tar et glass hver kveld. Dette er enf orm for medisin.

Jeg er sikker på at ungene har det mye bedre med at jeg tar et glass om dagen, og er i bedre humør, enn at jeg ikke tar noe, og blir vanskeligere å være i hus med for dem. Jeg er to tross alt mora.

Og skal en pøse på med smertestillende og lykkepiller så blir en jo endret i oppførsel pga det også. Hvisd et er så at barn reagerer så voldsomt på den minste endring i foreldres oppførsel, mener jeg! Tror de tåler bedre litt 'fnising' enn en utflata pillevrak.

Men en må bare være obs på at hvis en får lyst på mer enn medisindosen, så må en kanskje kutte. Det er forskjell fra person til person.

Norge er pietetisk da! Tar du en øl her ilander på formiddagen midt i uka, så ser jo folk rart på deg. Særlig hvis du er kvinne og har barn.

Gjest alternativt småsus
Skrevet

Hvis du alltid er blank i øynene, avslappet, fnisete, med pust folk rygger en smule av og litt for stor lever, høres det ut som om en joint eller to om dagen er noe for deg. Da slipper du nemlig den dårlige ånden og leverproblemene.

Gjest alternativt småsus
Skrevet

Jeg er enig med du. :)

Mange ganger har jeg lurt på det med å betegne noen som alkoholikere, og det kommer ofte an på hvor en bor. Syns det er helt utrolig hvor lite som skal til før mange i Norge blir overbevist om at en er alkoholiker.

Som vanlig er moderasjon og balanse det viktige. Om en drikker hver dag er ikke det som gjør folk til alkoholikere. Det er mengden, og om det går ut over andre, les:misbruk.

Drikker du alkohol hver dag, er det selvfølgelig misbruk. Trodde du noe annet?

Gjest alternativt småsus
Skrevet

Jeg lider av angst. Tåler ikke piller. Angst påvirker mine barn. Pluss at jeg har mye muskelsmerter som gjør meg irritert.

Et glass øl eller vin gjør at jeg slapper av og får det litt bedre. Jeg tar et glass hver kveld. Dette er enf orm for medisin.

Jeg er sikker på at ungene har det mye bedre med at jeg tar et glass om dagen, og er i bedre humør, enn at jeg ikke tar noe, og blir vanskeligere å være i hus med for dem. Jeg er to tross alt mora.

Og skal en pøse på med smertestillende og lykkepiller så blir en jo endret i oppførsel pga det også. Hvisd et er så at barn reagerer så voldsomt på den minste endring i foreldres oppførsel, mener jeg! Tror de tåler bedre litt 'fnising' enn en utflata pillevrak.

Men en må bare være obs på at hvis en får lyst på mer enn medisindosen, så må en kanskje kutte. Det er forskjell fra person til person.

Norge er pietetisk da! Tar du en øl her ilander på formiddagen midt i uka, så ser jo folk rart på deg. Særlig hvis du er kvinne og har barn.

Har du tenkt på at det finnes andre alternativer?

Gjest uten signatur
Skrevet

Har du tenkt på at det finnes andre alternativer?

Ja, selvfølgelig! Men ingen alternativer er nok i seg selv med mine kroniske plager. Så jeg må bruke alt som linder litt. Til sammen hjelper det. Et glass alkohol, varmepute, varme bad, mosjon, nok søvn, massasje, avslapningsteknikker.

Fornøyd?

Alle som tar et glass eller to er ikke fortapt vet du.

Gjest uten signatur
Skrevet

Hvis du alltid er blank i øynene, avslappet, fnisete, med pust folk rygger en smule av og litt for stor lever, høres det ut som om en joint eller to om dagen er noe for deg. Da slipper du nemlig den dårlige ånden og leverproblemene.

Mendu får hjerneskader da! Sikker på at det er så mye bedre?

Skrevet

Det er ikke misbruk om en drikker alkohol hver dag.

Hva da med de land hvor det er helt vanlig å drikke alkohol daglig, er da de fleste som bor der misbrukere?

Syns du det er bedre å drikke seg snydens i helgen, f eks, enn å drikke et glass vin daglig?

Personlig syns jeg det vitner mer om misbruk når en drikker for å bli full nesten eller hver helg.

Gjest uten signatur
Skrevet

Spiser du fet mat hver dag eller inntar du sukker hver dag, er det misbruk, trodde du noe annet?

Bruker du ikke kroppen hver dag erd et misbruk, trodde du noe annet?

Det er helheten som teller da! Summen av alt du gjør med og for kroppen din.

Tror et usunt kosthold uten alkohol er like ille for helsa som et sunt kosthold med alkohol.

Jeg røyker feks ikke, så en må se på summen av lastene. Og så har jeg humor og selvironi, og DET er sunt det! Å være svartmaler er ivhertfall veldig usunt!

Skrevet

Ja et glass øl eller vin om dagen høres jo helt grusomt ut!

Skrevet

Du sier:

"...ligger jeg under den siste anbefalte max enhet for alkoholinntak for kvinner som helsemyndighetene angir."

Hva/hvor er kilden din til dette utsagnet?

Hvor mange enheter drikker du pr. uke?

Gjest Ugga Bugga
Skrevet

Jeg drikker kaffe hver dag. Det er selvfølgelig misbruk. Du trodde vel ikke annet?

Gjest alternativt småsus
Skrevet

Mendu får hjerneskader da! Sikker på at det er så mye bedre?

Men alkohol forhindrer hjerneskader, javisst

Gjest alternativt småsus
Skrevet

Ja, selvfølgelig! Men ingen alternativer er nok i seg selv med mine kroniske plager. Så jeg må bruke alt som linder litt. Til sammen hjelper det. Et glass alkohol, varmepute, varme bad, mosjon, nok søvn, massasje, avslapningsteknikker.

Fornøyd?

Alle som tar et glass eller to er ikke fortapt vet du.

Hvis du er fornøyd, er det bra. Ingen grunn til å bli spydig. Beklager virkelig at jeg spurte.

Gjest alternativt småsus
Skrevet

Jeg drikker kaffe hver dag. Det er selvfølgelig misbruk. Du trodde vel ikke annet?

Du vet altså ikke forskjell på kaffe og alholhol når det gjelder skadevirkninger. Neivel.

Gjest alternativt småsus
Skrevet

Ja et glass øl eller vin om dagen høres jo helt grusomt ut!

At du synes det er grusomt, er greit for meg.

Skrevet

Problemet her til lands er at mange etterhvert legger til seg mer kontinentale drikkevaner med alkohol fordelt utover uka i TILLEGG til flatfylla i helgene. Og da blir det fort for mye.

Gjest alternativt småsus
Skrevet

Spiser du fet mat hver dag eller inntar du sukker hver dag, er det misbruk, trodde du noe annet?

Bruker du ikke kroppen hver dag erd et misbruk, trodde du noe annet?

Det er helheten som teller da! Summen av alt du gjør med og for kroppen din.

Tror et usunt kosthold uten alkohol er like ille for helsa som et sunt kosthold med alkohol.

Jeg røyker feks ikke, så en må se på summen av lastene. Og så har jeg humor og selvironi, og DET er sunt det! Å være svartmaler er ivhertfall veldig usunt!

Nå er det faktisk slik at alkoholinntak over tid stiller i en egen klasse hva angår individuelle fysiske og psykiske skader, og i tillegg ikke minst samfunnsmessige og samfunnsøkonomiske skadevirkninger.

Det betyr ikke at ikke for mye fet mat, overdrevent inntak av sukker osv. er greit.

To tanker samtidig *wow*

Gjest Ugga Bugga
Skrevet

Du vet altså ikke forskjell på kaffe og alholhol når det gjelder skadevirkninger. Neivel.

Verken kaffe eller alkohol er skadelig i moderate mengder, selv om det inntas hver dag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...