Gå til innhold

Merkelig dette med alkoholvaner....

Anbefalte innlegg

Skrevet

At du synes det er grusomt, er greit for meg.

Ja kan du tenke deg noe værre da?

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• amber sun

6

• Goliath

6

• Mistera

4

• serendipity

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest alternativt småsus
Skrevet

Det er ikke misbruk om en drikker alkohol hver dag.

Hva da med de land hvor det er helt vanlig å drikke alkohol daglig, er da de fleste som bor der misbrukere?

Syns du det er bedre å drikke seg snydens i helgen, f eks, enn å drikke et glass vin daglig?

Personlig syns jeg det vitner mer om misbruk når en drikker for å bli full nesten eller hver helg.

Hvis du på død og liv må velge mellom å drikke alkohol hver dag eller å drikke for å bli full nesten eller hver helg, er det sannsynlig at vi snakker om misbruk.

Gjest alternativt småsus
Skrevet

Ja kan du tenke deg noe værre da?

Ja faktisk. Hvorfor er du aggressiv?

Skrevet

Hihihi, ei venninne hadde kolleger som mente at hun GARANTERT var alkoholiker når hun drakk en øl til maten til og fra i løpet av uka. EN øl.

Selv drakk de omtrent sammenhengende fra fredag kveld til søndag morgen, men så lenge de ikke drakk noe i uka, da var det greit....

Jeg tar selv gjerne et glass vin om kvelden når vi ser på tv. Eller en G&T, om jeg har lyst på det. I helgen blir det gjerne til og med to eller tre glass vin ;o) Og vi drikker også vin når datteren vår er våken - det er STOR forskjell på å drikke et glass vin eller to, og på å drikke seg full.

Beste hilsen fra

Skrevet

Du vet altså ikke forskjell på kaffe og alholhol når det gjelder skadevirkninger. Neivel.

Men det er ikke skadelig å drikke litt alkohol her dag! Det er jo det som er poenget her!

Tvert imot er det sunt å drikke et glass vin hver dag.

Det er i mengder det er skadelig.

Skrevet

Hvis du på død og liv må velge mellom å drikke alkohol hver dag eller å drikke for å bli full nesten eller hver helg, er det sannsynlig at vi snakker om misbruk.

Jeg satte det bare på spissen-

Skrevet

Ja faktisk. Hvorfor er du aggressiv?

Det var ironi og det er stor forskjell på det og det å være aggresiv.

Skrevet

Dette stemmer veldig dårlig med mine observasjoner etter å ha bodd i London.

Man drikker ikke til lunsj, for man jobber. Derimot tar man seg kanskje en drink eller en øl på kvelden. Akkurat som her hjemme. Og så drikker de seg dritings i helgene. Akkurat som her hjemme, ja egentlig enda værre.

Skrevet

Drikker du alkohol hver dag, er det selvfølgelig misbruk. Trodde du noe annet?

MIN menig er heller at dersom du IKKE klarer deg UTEN alkohol hver dag, er det misbruk.

Skrevet

Slik du beskriver det virker det ikke som om du er noen alkoholiker... Men hvorfor drikker du så mye som du gjør?

For å bli avslappet og fnisete, for å få sove... eller bare fordi du liker samken av alkoholholdige drikker?

Det er ikke grunnen til at du drikker som gjør deg til alkoholiker, men mengden pr dag!

Om jeg hadde sagt at jeg tok meg en pipe hver kveld, bare en med hasj da hadde du kallt meg for narkoman ikke sant?

Men jeg tok denne bare for å bli avslappet og knisete og kansje for å få sove...

Den eneste ulikheten er at alkohol er lovlig og hasj er ikke.

Ville du kallt meg en narkoman?

(PS; dette var bare et eksempel)

Er selv oppvokst med alkoholikere, og det er ingenting som er så unaturlig som småfulle foreldre, da vet du hverken om de er eller ikke, du forandrer deg i barnas øyne uansett (barn merker de merkeligeste ting)

Og dette kan gjøre at de får et unaturlig fohold til alkohol...

Mamma var aldri full, men hun var "rar" selv om hun aldri tok mere enn noen glass ( det var stefar som var værst, mor drakk bare for å hold ham ut) Det endte med at jeg følte meg utrygg, redd og tilsidesatt, og må ærlig innrømme at som voksen ser jeg på de som som drikker hver dag, som rusmisbrukerer...

Sorry!

Skrevet

Slik du beskriver det virker det ikke som om du er noen alkoholiker... Men hvorfor drikker du så mye som du gjør?

For å bli avslappet og fnisete, for å få sove... eller bare fordi du liker samken av alkoholholdige drikker?

Det er ikke grunnen til at du drikker som gjør deg til alkoholiker, men mengden pr dag!

Om jeg hadde sagt at jeg tok meg en pipe hver kveld, bare en med hasj da hadde du kallt meg for narkoman ikke sant?

Men jeg tok denne bare for å bli avslappet og knisete og kansje for å få sove...

Den eneste ulikheten er at alkohol er lovlig og hasj er ikke.

Ville du kallt meg en narkoman?

(PS; dette var bare et eksempel)

Er selv oppvokst med alkoholikere, og det er ingenting som er så unaturlig som småfulle foreldre, da vet du hverken om de er eller ikke, du forandrer deg i barnas øyne uansett (barn merker de merkeligeste ting)

Og dette kan gjøre at de får et unaturlig fohold til alkohol...

Mamma var aldri full, men hun var "rar" selv om hun aldri tok mere enn noen glass ( det var stefar som var værst, mor drakk bare for å hold ham ut) Det endte med at jeg følte meg utrygg, redd og tilsidesatt, og må ærlig innrømme at som voksen ser jeg på de som som drikker hver dag, som rusmisbrukerer...

Sorry!

Skrevet

Spiser du fet mat hver dag eller inntar du sukker hver dag, er det misbruk, trodde du noe annet?

Bruker du ikke kroppen hver dag erd et misbruk, trodde du noe annet?

Det er helheten som teller da! Summen av alt du gjør med og for kroppen din.

Tror et usunt kosthold uten alkohol er like ille for helsa som et sunt kosthold med alkohol.

Jeg røyker feks ikke, så en må se på summen av lastene. Og så har jeg humor og selvironi, og DET er sunt det! Å være svartmaler er ivhertfall veldig usunt!

Ja jeg er Colalikar greier meg ikke uten, får abstinenser på lik linje med kaffi slutting.. idag misbruker jeg kaffi, røyk og cocacola og DOL da!

Skrevet

Du vet altså ikke forskjell på kaffe og alholhol når det gjelder skadevirkninger. Neivel.

Det ser det faktisk ikke ut som om du gjør heller?

Har man et moderat alkoholforbruk hver dag (1-2 enheter), så har det ingen skadevirkninger - men er derimot forebyggende for noen sykdommer.

Et moderat forbruk av kaffe hver dag har heller ingen skadevirkninger. Men er helelr ikke forebyggende for noen sykdommer....

Skrevet

Nå er det faktisk slik at alkoholinntak over tid stiller i en egen klasse hva angår individuelle fysiske og psykiske skader, og i tillegg ikke minst samfunnsmessige og samfunnsøkonomiske skadevirkninger.

Det betyr ikke at ikke for mye fet mat, overdrevent inntak av sukker osv. er greit.

To tanker samtidig *wow*

Å innta alkohol hver dag er intet automatisk missbruk med påfølgende skadevirkninger.

Det er mengden og årsaken, og ikke hyppigheten av inntaket som er avgjørende for når det blir missbruk.

Skrevet

MIN menig er heller at dersom du IKKE klarer deg UTEN alkohol hver dag, er det misbruk.

Det er jeg enig i. Det er forskjell på de to tingene.

Skrevet

Å innta alkohol hver dag er intet automatisk missbruk med påfølgende skadevirkninger.

Det er mengden og årsaken, og ikke hyppigheten av inntaket som er avgjørende for når det blir missbruk.

Nettopp.

Skrevet

Mendu får hjerneskader da! Sikker på at det er så mye bedre?

Forskning tyder på at bruk av hasj ikke gir hjerneskade. Slik er det selvsagt ikke med alkohol.

Skrevet

Forskning tyder på at bruk av hasj ikke gir hjerneskade. Slik er det selvsagt ikke med alkohol.

"Forskning tyder på at bruk av hasj ikke gir hjerneskade".

Kan du vise til noe mer konkret?

All forskning jeg har lest om langvarig bruk av hasj sier det motsatte.

Og gjennom noen tidligere skolekamerater, så har jeg sett av erfaring at det så absolutt stemmer.

Skrevet

Forskning viser også at hasj "legger igjen" spor i hjernen som fører til personlighetsforandring.

Mye forskning på kryss og tvers ute i verden, ja.

Skrevet

"Forskning tyder på at bruk av hasj ikke gir hjerneskade".

Kan du vise til noe mer konkret?

All forskning jeg har lest om langvarig bruk av hasj sier det motsatte.

Og gjennom noen tidligere skolekamerater, så har jeg sett av erfaring at det så absolutt stemmer.

http://www.norml.org.nz/article306.html

http://www.hippy.com/php/article-248.html

Her sies det til og med at cannabis kan _forhindre_ hjerneskade(!)

http://pub40.ezboard.com/fendingcannabisprohibitionwhyitstimetolegalize.showMessage?topicID=24.topic

MEN: jeg er klar over at det fins forskning som tyder på at cannabis kan føre til hjerneskade. Har imidlertid inntrykk av at denne forskningen er eldre, og som regel utført som dyreforsøk der en har gitt doser som er flere tusen ganger sterkere enn man får i seg ved "normal røyking".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...