Gå til innhold

Merkelig dette med alkoholvaner....

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.norml.org.nz/article306.html

http://www.hippy.com/php/article-248.html

Her sies det til og med at cannabis kan _forhindre_ hjerneskade(!)

http://pub40.ezboard.com/fendingcannabisprohibitionwhyitstimetolegalize.showMessage?topicID=24.topic

MEN: jeg er klar over at det fins forskning som tyder på at cannabis kan føre til hjerneskade. Har imidlertid inntrykk av at denne forskningen er eldre, og som regel utført som dyreforsøk der en har gitt doser som er flere tusen ganger sterkere enn man får i seg ved "normal røyking".

Det som fremgår av denne (eller disse?) studien(e) er at:

"The team found that marijuana has only marginal long-term effect on learning and memory, as opposed to alcohol and other drugs which Dr. Grant says can cause permanent brain damage."

Brukt som legemiddel (mot blant annet smertelindring), så har nok marijuana mindre bivirkninger enn de fleste andre legemidler.

Og med mariuana og hasj, så er vel bivirkningene avhengig av hvor mye du inntar over hvor lang tid.

Denne undersøkelsen baserte seg på "moderat bruk". Noen av mine tidligere skolekamerater hadde nok et forbruk som var noe mer enn "moderat".

Og det er ingen tvil om at både deres personlighet, hukommelse og "interesse" for delaktighet i annet ble forandret til det negative.

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• amber sun

6

• Goliath

6

• Mistera

4

• serendipity

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det som fremgår av denne (eller disse?) studien(e) er at:

"The team found that marijuana has only marginal long-term effect on learning and memory, as opposed to alcohol and other drugs which Dr. Grant says can cause permanent brain damage."

Brukt som legemiddel (mot blant annet smertelindring), så har nok marijuana mindre bivirkninger enn de fleste andre legemidler.

Og med mariuana og hasj, så er vel bivirkningene avhengig av hvor mye du inntar over hvor lang tid.

Denne undersøkelsen baserte seg på "moderat bruk". Noen av mine tidligere skolekamerater hadde nok et forbruk som var noe mer enn "moderat".

Og det er ingen tvil om at både deres personlighet, hukommelse og "interesse" for delaktighet i annet ble forandret til det negative.

"Og det er ingen tvil om at både deres personlighet, hukommelse og "interesse" for delaktighet i annet ble forandret til det negative."

Etter at de har avstått fra hasj i lenger tid? Hvis de fortsatt røyker er jo ikke dette det minste merkelig. Har de slutta kan jo dessuten mye sikkert forklares med at de har sittet på ræv inni en røyksy gjennom flere år - klart personligheten påvirkes av det, enten man inhalerer eller ikke.

Skrevet

"Og det er ingen tvil om at både deres personlighet, hukommelse og "interesse" for delaktighet i annet ble forandret til det negative."

Etter at de har avstått fra hasj i lenger tid? Hvis de fortsatt røyker er jo ikke dette det minste merkelig. Har de slutta kan jo dessuten mye sikkert forklares med at de har sittet på ræv inni en røyksy gjennom flere år - klart personligheten påvirkes av det, enten man inhalerer eller ikke.

Du er inne på noe der. De jeg tenker på har alle sluttet med hasjbruk for lenge siden, men sliter alle som en med både hukommelse (spesielt korttidshukommelse), en personlighet som er svært forskjellig fra før hasjbruken startet (men dette kan ha rent psykologiske årsaker) - og to av dem lider av en form for "forfølgelsesvanvidd" eller "paranoia" (min diagnose) som fremkom mens missbruket foregikk, men som ikke har blitt spesielt mye bedre i årene etterpå.

Som du sier så kan dette ha psykiske årsaker, og ikke nødvendigvis være et resultat av fysiske skader på hjernen.

Men like fullt så har det en sterk tilknytning til det hasjmissbruket de hadde over mange år.

Skrevet

"Forskning tyder på at bruk av hasj ikke gir hjerneskade".

Kan du vise til noe mer konkret?

All forskning jeg har lest om langvarig bruk av hasj sier det motsatte.

Og gjennom noen tidligere skolekamerater, så har jeg sett av erfaring at det så absolutt stemmer.

Til mitt forsvar som narkoman fra jeg var i tenårene, er i dag rusfri etter 11 år som narkoman, jeg har ingen hjerneskade.

Etter at jeg sluttet har jeg heller ikke merket noe annet enn at kortidshukommelsen min har blitt MYE bedre, og også helsen min, jeg har de samme meningene som jeg alltid har hatt, jeg er like klar i hodet som jeg alltid har vært, jeg har også blitt bedre? på skolen osv...

Men jeg forherliger absolutt ikke rusen, men alkoholikere og heroin misbrukere er det eneste som kan sammenlignes da desse er de eneste som gir deg fysiske abstinenser og ikke bare psykiske...

det kommer an på hvor langt du er villig til å gå i misbruket ditt, ikke alle narkomane er hodeskadet...

Jeg kjenner flere alkoholikere som aldri har brukt narkotika som er mere hodeskadet enn de som er narkomane

Skrevet

Til mitt forsvar som narkoman fra jeg var i tenårene, er i dag rusfri etter 11 år som narkoman, jeg har ingen hjerneskade.

Etter at jeg sluttet har jeg heller ikke merket noe annet enn at kortidshukommelsen min har blitt MYE bedre, og også helsen min, jeg har de samme meningene som jeg alltid har hatt, jeg er like klar i hodet som jeg alltid har vært, jeg har også blitt bedre? på skolen osv...

Men jeg forherliger absolutt ikke rusen, men alkoholikere og heroin misbrukere er det eneste som kan sammenlignes da desse er de eneste som gir deg fysiske abstinenser og ikke bare psykiske...

det kommer an på hvor langt du er villig til å gå i misbruket ditt, ikke alle narkomane er hodeskadet...

Jeg kjenner flere alkoholikere som aldri har brukt narkotika som er mere hodeskadet enn de som er narkomane

Det kan nok godt være at missbruk av hasj ikke nødvendigvis fører til fysisk hjerneskade.

Kopierer inn hva jeg svarte til tod lenger nede, så slipper jeg å skrive det en gang til:-)

"Du er inne på noe der. De jeg tenker på har alle sluttet med hasjbruk for lenge siden, men sliter alle som en med både hukommelse (spesielt korttidshukommelse), en personlighet som er svært forskjellig fra før hasjbruken startet (men dette kan ha rent psykologiske årsaker) - og to av dem lider av en form for "forfølgelsesvanvidd" eller "paranoia" (min diagnose) som fremkom mens missbruket foregikk, men som ikke har blitt spesielt mye bedre i årene etterpå.

Som du sier så kan dette ha psykiske årsaker, og ikke nødvendigvis være et resultat av fysiske skader på hjernen.

Men like fullt så har det en sterk tilknytning til det hasjmissbruket de hadde over mange år."

Ergo vil dette også være svært individuelt, og avhengig av om man fikk en spykologisk "knekk" som følge av missbruket, og som noen ikke klarer å komme seg helt av igjen etterpå.

Gjest Liza i London
Skrevet

Dette stemmer veldig dårlig med mine observasjoner etter å ha bodd i London.

Man drikker ikke til lunsj, for man jobber. Derimot tar man seg kanskje en drink eller en øl på kvelden. Akkurat som her hjemme. Og så drikker de seg dritings i helgene. Akkurat som her hjemme, ja egentlig enda værre.

Da er nok du en generasjon yngre enn meg.

Flatfyll i helgene har jeg ikke vært med på siden studietiden.

Og igjen, det har noe med sosial tilhørighet å gjøre, - det var poenget med innlegget mitt.

Jeg kjenner svært mange som tar et glass vin til lunch. Selv tilhører jeg en yrkesgruppe der vi er lovpålagt å ikke drikke de dagene vi jobber.

Gjest Liza i London
Skrevet

Du sier:

"...ligger jeg under den siste anbefalte max enhet for alkoholinntak for kvinner som helsemyndighetene angir."

Hva/hvor er kilden din til dette utsagnet?

Hvor mange enheter drikker du pr. uke?

Kilden er de bristiske helsemyndighetene. Jeg kan finne frem ref til deg imorgen om det har intresse. ( Ørvre grense ble nettopp endret, såvidt jeg husker ligger den nå på godt over 20 enheter for menn)

Jeg drikker ca 17 enheter pr uke ( når jeg ikke "skjeier ut" i lunschen, hvilket altså er sjelden)

Skrevet

Kilden er de bristiske helsemyndighetene. Jeg kan finne frem ref til deg imorgen om det har intresse. ( Ørvre grense ble nettopp endret, såvidt jeg husker ligger den nå på godt over 20 enheter for menn)

Jeg drikker ca 17 enheter pr uke ( når jeg ikke "skjeier ut" i lunschen, hvilket altså er sjelden)

Danskene har anbefalt "grense" på 14 enheter/uke for kvinner og 21 for menn.

Skrevet

Danskene har anbefalt "grense" på 14 enheter/uke for kvinner og 21 for menn.

Hvor mye er en 'enhet' alkohol?

Skrevet

Hvor mye er en 'enhet' alkohol?

Danskene kalle det en "genstand" - og på det meste som inneholder alkohol står det på etiketten "Flaskens innhold tilsvarer X genstade"

En enhet er f.eks. en flaske pils (0,33 cl), en drink på 2 cl, ett glass vin (husker ikke hvor mange cl)

14 enheter/uke for kvinner og 21 for menn er "det danske maks-målet.

Skrevet

Danskene kalle det en "genstand" - og på det meste som inneholder alkohol står det på etiketten "Flaskens innhold tilsvarer X genstade"

En enhet er f.eks. en flaske pils (0,33 cl), en drink på 2 cl, ett glass vin (husker ikke hvor mange cl)

14 enheter/uke for kvinner og 21 for menn er "det danske maks-målet.

Takk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...