Gå til innhold

For liten magesekk?


Gjest litt sliten

Anbefalte innlegg

Gjest litt sliten

Gutten min er tre måneder og får kun morsmelk. I dag forsøkte vi å gi han morsmelk med flaske. Han spiste ca 70 ml, som jeg hadde pumpet fra ett bryst.

Er det for lite for ett måltid? Han spiser vanligvis bare på ett bryst ved et måltid. Kan der forklare hvorfor han ber om mat hver andre time hele døgnet?

Men når jeg tilbyr han mer, så åler han seg og kaster på hodet mens han spiser (au...), på samme måte som når han har svelget mye luft. Bare at nå tror jeg det skyldes at han er mett. Han slutter nemlig aldri å spise selv om han er mett.

Har vi laget en uvane til han, eller kan vi øke "magemålet" hans på en måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn har begge mine vært uten at det har vært noe galt. Målene på pakken med erstatning, 150 ml pr. måltid fra 4 ukers alder (eller noe sånt) har vært ren utopi! :o) Det er helt normalt, men om en måned eller to er mye forandret skal du se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære litt sliten.

Gutten din har nok ikke for liten magesekk, men barn er som oss, forskjellige. Noen spiser få store måltider, andre mange små. Så lenge vektøkningen er fin så la ham bestemme selv. Du sier han spiser ofte men samtidig at han spiser lenge?? Hvor mange ganger i døgnet og hvor lenge? Du sier han blir urolig. Er dette pga mye melk og sterk utdrivning slik at han setter det i halsen, du beskriver det som å sluke luft.

For å få færre måltider er det verdt å prøve at han suger mer effektivt og lengre hver gang, men jeg har ikke helt klart å danne meg et bilde av hans spisemønster. Kom gjerne tilbake med mer informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest litt sliten

Kjære litt sliten.

Gutten din har nok ikke for liten magesekk, men barn er som oss, forskjellige. Noen spiser få store måltider, andre mange små. Så lenge vektøkningen er fin så la ham bestemme selv. Du sier han spiser ofte men samtidig at han spiser lenge?? Hvor mange ganger i døgnet og hvor lenge? Du sier han blir urolig. Er dette pga mye melk og sterk utdrivning slik at han setter det i halsen, du beskriver det som å sluke luft.

For å få færre måltider er det verdt å prøve at han suger mer effektivt og lengre hver gang, men jeg har ikke helt klart å danne meg et bilde av hans spisemønster. Kom gjerne tilbake med mer informasjon.

Gutten min spiser hver andre time hele døgnet. Noen ganger kan det gå tre timer mellom måltidene (på formiddagen, da sover han best). Mens på nettene spiser han gjerne oftere enn hver andre time, fordi han ligger i min seng og får mat hver gang han lager lyd...

Han spiser i nesten ti minutter ved hvert måltid (på nettene er jeg ikke helt sikker, fordi jeg sovner selv).

Noen ganger er han så ivrig når han spiser at han sluker mye luft, og da må jeg ta han opp og la han rape etter 3-4 minutter. Jeg har inntrykk av at han spiser veldig effektivt på dagtid, men han får jo lov til å sovne ved puppen, og det gjør han oftest etter 10 minutt.

Men på kveldene får han sutte seg i søvn, og blir da ofte veldig mett. Det er da han reagerer på samme måte som når han har slukt mye luft.

"Problemet" er at jeg føler meg ganske sliten av all denne spisingen. Særlig fordi han ellers er blitt bortskjemt på oppmerksomhet (han vil bare sove oppå noen på dagtid, og ellers underholdes hele tiden). Vektøkningen hans er kjempefin.

Har du noen tips til hvordan jeg kan få han til å spise mer sjeldent? Helsestasjonen vil ikke at jeg skal begynne å gi han grøt før om tidligst en måned, og sier at det ikke er sikkert det vil føre til at han sover bedre uansett. Det er særlig nettene jeg synes er slitsomme, og dermed er jeg trett på dagtid også. Nå er det bare to måneder til jeg skal begynne på jobb igjen, og jeg er redd for å være helt utslitt da.

Håper du har et godt råd til meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min spiser hver andre time hele døgnet. Noen ganger kan det gå tre timer mellom måltidene (på formiddagen, da sover han best). Mens på nettene spiser han gjerne oftere enn hver andre time, fordi han ligger i min seng og får mat hver gang han lager lyd...

Han spiser i nesten ti minutter ved hvert måltid (på nettene er jeg ikke helt sikker, fordi jeg sovner selv).

Noen ganger er han så ivrig når han spiser at han sluker mye luft, og da må jeg ta han opp og la han rape etter 3-4 minutter. Jeg har inntrykk av at han spiser veldig effektivt på dagtid, men han får jo lov til å sovne ved puppen, og det gjør han oftest etter 10 minutt.

Men på kveldene får han sutte seg i søvn, og blir da ofte veldig mett. Det er da han reagerer på samme måte som når han har slukt mye luft.

"Problemet" er at jeg føler meg ganske sliten av all denne spisingen. Særlig fordi han ellers er blitt bortskjemt på oppmerksomhet (han vil bare sove oppå noen på dagtid, og ellers underholdes hele tiden). Vektøkningen hans er kjempefin.

Har du noen tips til hvordan jeg kan få han til å spise mer sjeldent? Helsestasjonen vil ikke at jeg skal begynne å gi han grøt før om tidligst en måned, og sier at det ikke er sikkert det vil føre til at han sover bedre uansett. Det er særlig nettene jeg synes er slitsomme, og dermed er jeg trett på dagtid også. Nå er det bare to måneder til jeg skal begynne på jobb igjen, og jeg er redd for å være helt utslitt da.

Håper du har et godt råd til meg!

Prøv ikke å gi ham mat hver gang han gir fra seg en lyd om natten - babyer sover ofte urolig og det er slett ikke sikkert han er sulten eller våken engang selv om han lager lyder!

Når det gjelder grøt er det _du_ og ikke helsestasjonen som bestemmer når han skal få det! Løveungen har fått velling på flaske siden uka før hun ble 3 mnd (var veldig urolig og skrek mye), men det har ikke hjulpet særlig på nattesøvnen, hun får fremdeles 1 nattemåltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Gutten min spiser hver andre time hele døgnet. Noen ganger kan det gå tre timer mellom måltidene (på formiddagen, da sover han best). Mens på nettene spiser han gjerne oftere enn hver andre time, fordi han ligger i min seng og får mat hver gang han lager lyd...

Han spiser i nesten ti minutter ved hvert måltid (på nettene er jeg ikke helt sikker, fordi jeg sovner selv).

Noen ganger er han så ivrig når han spiser at han sluker mye luft, og da må jeg ta han opp og la han rape etter 3-4 minutter. Jeg har inntrykk av at han spiser veldig effektivt på dagtid, men han får jo lov til å sovne ved puppen, og det gjør han oftest etter 10 minutt.

Men på kveldene får han sutte seg i søvn, og blir da ofte veldig mett. Det er da han reagerer på samme måte som når han har slukt mye luft.

"Problemet" er at jeg føler meg ganske sliten av all denne spisingen. Særlig fordi han ellers er blitt bortskjemt på oppmerksomhet (han vil bare sove oppå noen på dagtid, og ellers underholdes hele tiden). Vektøkningen hans er kjempefin.

Har du noen tips til hvordan jeg kan få han til å spise mer sjeldent? Helsestasjonen vil ikke at jeg skal begynne å gi han grøt før om tidligst en måned, og sier at det ikke er sikkert det vil føre til at han sover bedre uansett. Det er særlig nettene jeg synes er slitsomme, og dermed er jeg trett på dagtid også. Nå er det bare to måneder til jeg skal begynne på jobb igjen, og jeg er redd for å være helt utslitt da.

Håper du har et godt råd til meg!

Kjære litt sliten.

Flott at gutten går fint opp ivekt. Da vet du at du har en god produksjon og at han dier effektivt.Det høres ut som om han har snudd litt på døgnet og at han nå er inne i vanen med å spise ofte siden du alltid er tilgjengelig. Da du selv sier at du er sliten er det verdt å prøve å gjøre noe med rytmen hans, men det kommer nok til å bli litt protester. Du kan først prøve å ikke amme ham med en gang han knyr, men roe ham ned. Se på klokken og la det gå minst 10 minutter, kamskje han sovner igjen.Om ikke dette går så prøv å legge ham i egen seng ved siden av deg og at mannen din roer ham i sengen til det ihvertfall går 3 timer mellom måltidene.Du må regne med minst en uke på dette. Desverre har jeg ingen mirakel løsning. Årsaken til at helsestasjonen anbefaller å vente med grøt til minst 4 måneder er bla.at da er tarm og nyrer mer modne for den prossesen det er å fordøye andre proteiner enn morsmelksproteiner.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...