Gå til innhold

arv

Anbefalte innlegg

Gjest dean k.
Skrevet

En eldre person dør. Det er ikke noe testamente (tror jeg). Vil da barna automatisk dele arven? Hva om et av barna er død; arver da denne personens barn hans/hennes del?

Skrevet

Hva om et av barna er død; arver da denne personens barn hans/hennes del?

Om vedkommende hadde barn, tilfaller dette barna.

Gjest dean k.
Skrevet

Takk for svar:) Gjør det det også uten testamente? Hva om de gjenlevende barna "glemmer" dette, og deler arven kun seg imellom?

Skrevet

Takk for svar:) Gjør det det også uten testamente? Hva om de gjenlevende barna "glemmer" dette, og deler arven kun seg imellom?

det blir ikke glemt, da de fleste arvesaker der det ikke finnest testamente har et overformynderi... som tar seg av arverenes og avdødes rettigheter...

da barna til min bestemor (min mor, onkel og tante) måtte ta ut forskudd på arv (slik at ikke alt gikk til gamlehjemmet) måtte de søke overformynderiet...

Det er godt vi har dem! De er nedstatt av kommunen

Skrevet

Ja, arven går til barnebarna dersom arvelaters barn allerede er død, selv om avdøde ikke har opprettet testament.

Om avdøde hadde opprettet testament kunne han/hun fritt råde over den såkalte frie tredelen.

De gjenlevede barna kan selvsagt ikke velge å "glemme" det avdøde barnets arvinger.

Om barnebarna er myndige må de selvsagt sørge for å få sin del av arven, er de mindreårige må deres verge® se til at alt går riktig for seg.

Skrevet

det blir ikke glemt, da de fleste arvesaker der det ikke finnest testamente har et overformynderi... som tar seg av arverenes og avdødes rettigheter...

da barna til min bestemor (min mor, onkel og tante) måtte ta ut forskudd på arv (slik at ikke alt gikk til gamlehjemmet) måtte de søke overformynderiet...

Det er godt vi har dem! De er nedstatt av kommunen

Her er det nok noen misforståelser.

Overformynderiet forvalter kun midler for umyndige og de som har fått oppnevnt hjelpeverge, og har ingen generell myndighet til å gripe inn ved gjennomføring av arv/skifte.

Om man flytter på alders-/sykehjem "tar" verken dette eller kommunen noe av beboerens formue. Men beboeren må betale deler av sin inntekt. (Pensjon, renteinntekter etc.)

Skrevet

Her er det nok noen misforståelser.

Overformynderiet forvalter kun midler for umyndige og de som har fått oppnevnt hjelpeverge, og har ingen generell myndighet til å gripe inn ved gjennomføring av arv/skifte.

Om man flytter på alders-/sykehjem "tar" verken dette eller kommunen noe av beboerens formue. Men beboeren må betale deler av sin inntekt. (Pensjon, renteinntekter etc.)

Om du sier det så.... skal ikke jeg kverrulere... men det er ikke mer enn et år siden min familie måtte søke overformynderiet for å få utbetalt forskuddet på arven da "gamlehjemmet" tok hele pensjonen, rentene etter formuen, og aksjene kan vi se langt etter o.s.v

Så da gjør de noe ulovlig? Overformynderiet i vår kommune?

Skrevet

Om du sier det så.... skal ikke jeg kverrulere... men det er ikke mer enn et år siden min familie måtte søke overformynderiet for å få utbetalt forskuddet på arven da "gamlehjemmet" tok hele pensjonen, rentene etter formuen, og aksjene kan vi se langt etter o.s.v

Så da gjør de noe ulovlig? Overformynderiet i vår kommune?

Ja, men pensjon og renter er jo nettopp inntekt. Formuen derimot (hus, bankinnskudd etc. blir ikke rørt).

Dessuten - kanskje den personen dette gjaldt var umyndiggjort eller hadde hjelpeverge? Da er nettopp Overformynderiets jobb å passe på fordi vedkommende ikke er i stand til å ivareta sine interesser.

Skrevet

Ja, men pensjon og renter er jo nettopp inntekt. Formuen derimot (hus, bankinnskudd etc. blir ikke rørt).

Dessuten - kanskje den personen dette gjaldt var umyndiggjort eller hadde hjelpeverge? Da er nettopp Overformynderiets jobb å passe på fordi vedkommende ikke er i stand til å ivareta sine interesser.

Hun er senildement, tilbake i barndommen, hun husker ikke barnebarn eller noen av de 14 oldebarna sin... så hun er under overformynderiet ja...

Grunnen til at de tok ut forskudd på arv var fordi at de tok ALT for mye på alderhjemmet, altså mer enn det som er vanlig, grunnen vet ikke jeg, men det er flere barn og barnebarn fra det gamlehjemmet som må gjøre det samme... jeg tror grunnen er at de nettopp har bygd nytt sykehjem, og restaurert hele aldershjemmet... for bare noen mil unna tar de ikke så mye av pensjonen... de har tilogmed penger igjen i slutten av måneden...

For å si det slik, noen kommuner gjør slik det passer dem.

Skrevet

Hun er senildement, tilbake i barndommen, hun husker ikke barnebarn eller noen av de 14 oldebarna sin... så hun er under overformynderiet ja...

Grunnen til at de tok ut forskudd på arv var fordi at de tok ALT for mye på alderhjemmet, altså mer enn det som er vanlig, grunnen vet ikke jeg, men det er flere barn og barnebarn fra det gamlehjemmet som må gjøre det samme... jeg tror grunnen er at de nettopp har bygd nytt sykehjem, og restaurert hele aldershjemmet... for bare noen mil unna tar de ikke så mye av pensjonen... de har tilogmed penger igjen i slutten av måneden...

For å si det slik, noen kommuner gjør slik det passer dem.

Uten å kjenne ditt tilfelle holder jeg fast på at det kun er inntekt som gir grunnlag for egenandel på alders-/sykehjem.

Noe annet er at forskudd på arv _kan_ medføre lavere inntekt fordi formuen reduseres. Altså; om man har mindre i banken vil man få mindre renteinntekter. Om man ikke lenger eier hus kan man heller ikke ha inntekt som følge av at huset leies ut.

For øvrig fremgår reglene om betaling for opphold i institusjon av denne forskriften:

http://www.lovdata.no/for/sf/hd/hd-19950426-0392.html

Det er selvsagt mye mulig at den aktuelle institusjonen krevde så mye betaling som reglene gir mulighet til, mens det kan være andre aldershjem etc. som ikke er så "griske".

Skrevet

Uten å kjenne ditt tilfelle holder jeg fast på at det kun er inntekt som gir grunnlag for egenandel på alders-/sykehjem.

Noe annet er at forskudd på arv _kan_ medføre lavere inntekt fordi formuen reduseres. Altså; om man har mindre i banken vil man få mindre renteinntekter. Om man ikke lenger eier hus kan man heller ikke ha inntekt som følge av at huset leies ut.

For øvrig fremgår reglene om betaling for opphold i institusjon av denne forskriften:

http://www.lovdata.no/for/sf/hd/hd-19950426-0392.html

Det er selvsagt mye mulig at den aktuelle institusjonen krevde så mye betaling som reglene gir mulighet til, mens det kan være andre aldershjem etc. som ikke er så "griske".

Ok, da skjønner jeg, det blir som med sosialalen som med aldershjemmene.

det er kommunene som bestemmer innenfor gitte rammer...

Skrevet

Eller enke/enkemann; da får h*n arven.

Gjest dean k.
Skrevet

Så da kan enken/enkemannen (gift på ny) få arven, og ikke barna?

Skrevet

Enke/enkemann etter et avdødt barn arver ikke sin svigerfar/mor.

Gjest dean k.
Skrevet

Takk for svar, fint å høre. (Denne personen tok nemlig noe av et barns arv etter at den andre av foreldrene døde.)

Gjest dean k.
Skrevet

Det Daisy sa var altså feil?

Skrevet

Var ikke helt sikker på hvilken enke/enkemann Daisy mente. Mente hun enke/enkemann etter den gamle personen som døde, arver han noe, eller kan sitte i uskiftet bo.

Men de som er (eller har vært) gift med søsken eller med barn/barnebarn av avdøde, arver ikke noe.

Skrevet

Tror det er sånn at hvis Herr og Fru Hansen dør, går arven til barn Hansen1, Hansen2 og Hansen3. Er barn Hansen2 gift, men død, tilfaller arven hans/hennes ektefelle. Er ikke helt sikker på om hva barna til denne døde sønnen/datteren før. Har bare vært borti der vedkommende ikke hadde barn.

Skrevet

Var ikke helt sikker på hvilken enke/enkemann Daisy mente. Mente hun enke/enkemann etter den gamle personen som døde, arver han noe, eller kan sitte i uskiftet bo.

Men de som er (eller har vært) gift med søsken eller med barn/barnebarn av avdøde, arver ikke noe.

Ok, du har sikkert rett. Jeg har bare opplysningene mine fra en diskusjon om arv blant noen jeg kjenner. Sikkert derfor det ble krangel også ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...