Gå til innhold

spørsmål om vidregående

Anbefalte innlegg

Gjest karakterer og fravær

Vil alle karakterne fra både 1.termin og 2. termin alle tre årene på vidregående komme på vitnemålet?

Blir alt av fravær, alle tre årene addert sammen eller er det bare siste året som teller?

Har greie karaktere og lite fravær, er bare nysgjerrig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/134494-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-vidreg%C3%A5ende/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ugga Bugga

Det er lenge siden jeg gikk på videregående.

Men jeg synes å huske at alle karakterene fra 1. klasse ble stående på vitnemålet, unntatt norsk og kroppsøvning hvor bare 3. års karakter ble stående (fordi faget avsluttes som obligatorisk fag i 3. klasse), og unntatt B-språk hvor bare karakter fra 2. år (og ikke 1. år) står (jeg avsluttet b-språk i 2. klasse).

Jeg hadde matematikk alle 3 år, og alle 3 karakterer står.

Fravær fra alle tre årene står på vitnemålet mitt. Det ble ikke slått sammen, men det stod fravær 1. år = x dager, x timer, fravær 2. år = ...osv.

Men mye kan sikkert ha forandret seg siden jeg gikk på vgs i forrige århundre.

Gjest karakterer og fravær

Det er lenge siden jeg gikk på videregående.

Men jeg synes å huske at alle karakterene fra 1. klasse ble stående på vitnemålet, unntatt norsk og kroppsøvning hvor bare 3. års karakter ble stående (fordi faget avsluttes som obligatorisk fag i 3. klasse), og unntatt B-språk hvor bare karakter fra 2. år (og ikke 1. år) står (jeg avsluttet b-språk i 2. klasse).

Jeg hadde matematikk alle 3 år, og alle 3 karakterer står.

Fravær fra alle tre årene står på vitnemålet mitt. Det ble ikke slått sammen, men det stod fravær 1. år = x dager, x timer, fravær 2. år = ...osv.

Men mye kan sikkert ha forandret seg siden jeg gikk på vgs i forrige århundre.

Hørte bare noen si at det ikke var så viktig enda, fordi det bare var siste året(siste halvår faktisk)som telte, men jeg har nå mine tvil på det.

Kizza1365380506

Det er kun standpunkt og eksamenskarakterer plus sammenlagt fravær som kommer på vitnemålet. Dersom du går på skole som ikke gir studiekompetanse, dvs. vitnemål, får du kompetansebevis som viser standpunkt karakter og eksamenskarakter i de fagene du har fått karakterer. Fraværet blir da for det året du har gått.

Håper det var opplysende for deg.

Mvh

Kizza1365380506

Svarte litt feil. Når det gjelder vitnemål fra allmennfag så får du standpunkt og eksamenskarakterer i de fagene som er avsluttende hvert år. De fagene som går over alle tre årene, som f.eks. norsk, blir vel bare stående med karakteren fra VKII.

Har bedre greie på yrkesfag skønner du. Men har forstått at det er sånn. Uansett, terminkarakterer kommer ikke med på vitnemålet.

Mvh

Annonse

Gjest Ugga Bugga

Svarte litt feil. Når det gjelder vitnemål fra allmennfag så får du standpunkt og eksamenskarakterer i de fagene som er avsluttende hvert år. De fagene som går over alle tre årene, som f.eks. norsk, blir vel bare stående med karakteren fra VKII.

Har bedre greie på yrkesfag skønner du. Men har forstått at det er sånn. Uansett, terminkarakterer kommer ikke med på vitnemålet.

Mvh

Men det er ikke bare de fagene som avsluttes i 1. klasse at 1. klassekarakteren kommer på vitnemålet.

F.eks. hadde jeg matte alle tre årene. Alle tre karakterene står på vitnemålet. Det er nok fordi i 1. klasse ble matte avsluttet som obligatorisk fag - karakter på vitnemålet. Så valgte jeg 2MX som studieretningsfag, og fikk karakter på vitnemålet for dette. Så valgte jeg 3MX og fikk karakter.

Men siden norsk er obligatorisk alle tre årene, avsluttes det som obligatorisk fag i 3. klasse, og bare karakteren derfra står på vitnemålet. Samme med kroppsøvning, og kanskje noen andre fag jeg ikke husker.

Kizza1365380506

Men det er ikke bare de fagene som avsluttes i 1. klasse at 1. klassekarakteren kommer på vitnemålet.

F.eks. hadde jeg matte alle tre årene. Alle tre karakterene står på vitnemålet. Det er nok fordi i 1. klasse ble matte avsluttet som obligatorisk fag - karakter på vitnemålet. Så valgte jeg 2MX som studieretningsfag, og fikk karakter på vitnemålet for dette. Så valgte jeg 3MX og fikk karakter.

Men siden norsk er obligatorisk alle tre årene, avsluttes det som obligatorisk fag i 3. klasse, og bare karakteren derfra står på vitnemålet. Samme med kroppsøvning, og kanskje noen andre fag jeg ikke husker.

Ja jeg har hatt en tendens idag til å gi meg litt ut på glattisen. Men du har nok rett. I gr.kurs er det iallefall, naturfag, matte, økonomi og engelsk som er avsluttende med eksamen. På VKI er jeg ikke sikker. Men iallefall er det det faget på høyeste nivå som skal stå på vitnemålet. Kroppsøving f.eks. står med 6 timer men med standpunkt fra VKII. Det samme gjelder norsk.

Det med studieretningsfagene har du sikkert rett i. Det er ganske intrikat det der systemet.

Mvh

Hørte bare noen si at det ikke var så viktig enda, fordi det bare var siste året(siste halvår faktisk)som telte, men jeg har nå mine tvil på det.

Lærerene ser litt på karakterene fra de første årene også. Hjelper ikke med 6 siste halvåret hvis du hadde 2 før...

• 8 måneder senere...

Sånn jeg har forstått det, er Naturfag, Matte, Samfunnskunnskap, Engelsk og Økonomi avsluttende 1.året.

En får de karakterene på vitnemålet uansett om en velger de fagene videre ;o)

F.eks hvis en velger engelsk alle tre årene får en tre*to karakterer på vitnemålet. (muntlig & skriftlig)

Fravær: Alt som en har hatt 1+2+3 år

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...