Gå til innhold

Stønadssatsene

Anbefalte innlegg

Gjest millionaire_not
Skrevet

Har satsene for utbetaling av sosial stønad blitt hevet i takt med den øvrige utviklingen i samfunnet?

Jeg mottok kr 3070,- til livsopphold og 2500,- til dekning av bo/strømutgifter i 1988, altså for 16 år siden.

Gjest forskjeller, forskjeller
Skrevet

Nei, de har nok stått rimelig på stedet hvil ganske lenge.

Selv ble jeg lamslått over at vår stønad gikk opp med nesten 700 kr i fjor. Det var første gangen de hevet den siden 1990.

Skrevet

Satsene har vel stort sett vært likt hele tiden. Jeg fikk 5600 for 16 år siden for meg og to unger og nå tror jeg satsen er litt over 6000. Så det er nok mye mer vanskelig å klare seg i dag enn for 16 år siden. Satsen dengang var 770 pr barn, nå er den 900.

Skrevet

Nei, de har nok stått rimelig på stedet hvil ganske lenge.

Selv ble jeg lamslått over at vår stønad gikk opp med nesten 700 kr i fjor. Det var første gangen de hevet den siden 1990.

å sosial kontoret der jeg bor, får de 75 kr dag og ikke iberegnet helgen, man får ikke fast stønad, men må ha inne søknaden fredag for å kunne få penger på onsdag... ikke en krone mere. om de har et, to eller tre barn spiller ingen rolle...

Skrevet

å sosial kontoret der jeg bor, får de 75 kr dag og ikke iberegnet helgen, man får ikke fast stønad, men må ha inne søknaden fredag for å kunne få penger på onsdag... ikke en krone mere. om de har et, to eller tre barn spiller ingen rolle...

Det er krisehjelp, det er ikke vanlig sosialstønad som man får fast i mnd når man ligger under normen.

Skrevet

Det er krisehjelp, det er ikke vanlig sosialstønad som man får fast i mnd når man ligger under normen.

Ja jeg vet det er krisehjelp, men de gir ikke noe annet... tro meg!!!

Skrevet

Ja jeg vet det er krisehjelp, men de gir ikke noe annet... tro meg!!!

Jamen hvis du kan dokumentere inntektene dine og utgifter dvs strøm og husleie, viser kontoutskriftene dine for de tre siste mnd og skriver en skriftelig søknad er de pliktige til å hjelpe deg.

Du må ikke ha bil, ikke være student og ikke ha penger i banken.

les her

http://www.odin.dep.no/sos/norsk/publ/rundskriv/030031-250013/index-dok000-b-n-a.html

Skrevet

Jamen hvis du kan dokumentere inntektene dine og utgifter dvs strøm og husleie, viser kontoutskriftene dine for de tre siste mnd og skriver en skriftelig søknad er de pliktige til å hjelpe deg.

Du må ikke ha bil, ikke være student og ikke ha penger i banken.

les her

http://www.odin.dep.no/sos/norsk/publ/rundskriv/030031-250013/index-dok000-b-n-a.html

Min søster som er sosionom nekter å ta seg jobb på dette sosialkontoret, de har knekkt flere mennesker enn de aner, min tante som har to barn under atten og ett over har levd på dette i over et halvt år, altså kroner 75 pr hverdag.

De går etter de laveste satsene, selv om kommunen har mere penger på bok enn de fleste andre kommunene, nabokommuna har det dobbelt i minus, men der får de toppsats...

Her er det ingen misunnelse, jeg sulter heller enn å gå dit for å si det slik, jeg finner det meget nedverdigende å gå akkurat dit, ikke pga at det er et sosialkontor, men pga folka som jobber der, den eldste dama på kontore er en tyrann, hun er ikke utdannet, men hva hun har på de andre annsatte vet ikke jeg da hun verken er sosialsjef eller noe annet, men er befryktet av de andre ansatte, og de tør ikke gjøre annet enn å føye henne...

Vet dette hører sært ut, men det er virkeligheten...

Skrevet

Min søster som er sosionom nekter å ta seg jobb på dette sosialkontoret, de har knekkt flere mennesker enn de aner, min tante som har to barn under atten og ett over har levd på dette i over et halvt år, altså kroner 75 pr hverdag.

De går etter de laveste satsene, selv om kommunen har mere penger på bok enn de fleste andre kommunene, nabokommuna har det dobbelt i minus, men der får de toppsats...

Her er det ingen misunnelse, jeg sulter heller enn å gå dit for å si det slik, jeg finner det meget nedverdigende å gå akkurat dit, ikke pga at det er et sosialkontor, men pga folka som jobber der, den eldste dama på kontore er en tyrann, hun er ikke utdannet, men hva hun har på de andre annsatte vet ikke jeg da hun verken er sosialsjef eller noe annet, men er befryktet av de andre ansatte, og de tør ikke gjøre annet enn å føye henne...

Det høres ikke sært ut.

Jeg har ikke vært på soskontoret siden -95, de har oppført seg skikkelig bedritent ovenfor meg tidligere så jeg tviler ikke et sekund på det du sier.

Trodde nesten soskontoret her var det verste i hele landet jeg, de nekter å ta i mot skriftelige søknader innimellom. Tanta di får prøve å sende en søknad på supplerende sosialhjelp rekommandert med alle dokumentasjoner så skal hun ha et skriftelig svar.

De har lov å gi laveste norm de 3 første mnd men etterpå skal de følge den normale normen i kommunen.

Gjest forskjeller. forskjeller
Skrevet

Sikker på at det der ikke er satser for akutt-hjelp? Ikke faste satser?

Det høres jo helt vanvittig ut, og fungerer jo ikke i tråd med loven.

Dersom det er "fast" stønad.

De steder jeg har oversikt over ligger akutthjelpen (hjelp i påvente av time hos sosionom, ev. hva du får dersom du egentlig har nok penger til å klare deg på men har brukt opp alt på f.eks regninger) ca på det nivået.

Skrevet

Skriv en klage til fylkesmannen.

Skrevet

Sikker på at det der ikke er satser for akutt-hjelp? Ikke faste satser?

Det høres jo helt vanvittig ut, og fungerer jo ikke i tråd med loven.

Dersom det er "fast" stønad.

De steder jeg har oversikt over ligger akutthjelpen (hjelp i påvente av time hos sosionom, ev. hva du får dersom du egentlig har nok penger til å klare deg på men har brukt opp alt på f.eks regninger) ca på det nivået.

Nå er det bare slik, hun får ikke annet enn nødhjelp, og hun er ikke alene for å si det slik...

Om det er deres måte å bli kvitt klienter på vet ikke jeg, men når du her to små barn og det på 18 hjør så godt han kan for å hjelpe pg du har ingen plasser du kan gå... hva gjør du, det er flere som har prøvd å klage, men de viser seg at de gir seg før de har tatt opp kampen, da de som oftest blir nedbrutt, og får problemer med angst, selvtillit osv...

Nei det er ikke akutt hjelp hun får, da hadde hun ikke gått på det i et halvt år

Skrevet

Skriv en klage til fylkesmannen.

Joda de er veldig flinke til å skrive klager der nede, de hjelper deg tilogmed med det.... om enn så

Kansje de rett og slett er redde for massesøksmål, det burde de, hele bygda....

Nå kan ikke jeg klage, da det ikke er meg det gjelder nå, jeg gidder ikke å ta opp igjen det hun har gjort mot meg, det blir å rippe opp i det som er glemt... Tanten min orker heller ikke, hvorfor jo fordi hun vewt det blir styr... og jeg tror ikke hun er psykisk sterk til dette nå...

Skrevet

Joda de er veldig flinke til å skrive klager der nede, de hjelper deg tilogmed med det.... om enn så

Nå kan ikke jeg klage, da det ikke er meg det gjelder nå, jeg gidder ikke å ta opp igjen det hun har gjort mot meg, det blir å rippe opp i det som er glemt... Tanten min orker heller ikke, hvorfor jo fordi hun vewt det blir styr... og jeg tror ikke hun er psykisk sterk til dette nå...

Som siste utvei hadde jeg flyttet til en annen kommune, og forhørt meg om muligheten til å anmelde sosialkontoret for brudd på forvaltningsloven eller noe slikt.

Skrevet

Som siste utvei hadde jeg flyttet til en annen kommune, og forhørt meg om muligheten til å anmelde sosialkontoret for brudd på forvaltningsloven eller noe slikt.

Nå er nabokommunen ganske grei! Men jeg tviler på at hun vil ta barna ut av skolen.

HUn gjør også alt hun kan for å få seg jobb, og det er heller ikke enkelt, når her rett og slett ikke er jobber her, dessuten vil hun ikke flytte fra moren (min stefarmor) som ligger kreftsyk.

Jeg syntes rett og slett synd i henne, hun sliter, så vi hjelper henne så godt som vi kan, med penger, mat osv...

Gjest forskjeller,forskjeller
Skrevet

"Du kan bruke advokat. Fylkesmannen gir deg orientering om muligheten til å få dekket disse utgiftene. Du har rett til å se det som er skrevet om deg. Du har såkalt innsynsrett. Du kan kreve at dokumenter blir rettet hvis du mener at de inneholder feil opplysninger eller at viktige opplysninger mangler. I spesielle tilfeller kan sosialkontoret nekte å vise dokumenter. Dette gjelder sosialkontorets egne interne arbeidsdokumenter, eller dokumenter som de regner med at det er til helsemessig skade for deg å lese. Da kan du be om at advokat eller fullmektig får se dokumentene på vegne av deg. Hvis ikke særlige grunner taler mot det, skal vedkommende få se disse. Se Forvaltningslovens kapittel 4 §§ 18-21."

Her er mye god info:

http://home.c2i.net/afo-oslo/bruker.html

Skrevet

"Du kan bruke advokat. Fylkesmannen gir deg orientering om muligheten til å få dekket disse utgiftene. Du har rett til å se det som er skrevet om deg. Du har såkalt innsynsrett. Du kan kreve at dokumenter blir rettet hvis du mener at de inneholder feil opplysninger eller at viktige opplysninger mangler. I spesielle tilfeller kan sosialkontoret nekte å vise dokumenter. Dette gjelder sosialkontorets egne interne arbeidsdokumenter, eller dokumenter som de regner med at det er til helsemessig skade for deg å lese. Da kan du be om at advokat eller fullmektig får se dokumentene på vegne av deg. Hvis ikke særlige grunner taler mot det, skal vedkommende få se disse. Se Forvaltningslovens kapittel 4 §§ 18-21."

Her er mye god info:

http://home.c2i.net/afo-oslo/bruker.html

Takker, men det er mange jeg vet om som har klaget, de fleste blir bare møtt i døra, og den blir lukket, de har da andre saker å ta seg til med...

Jeg vet om en person som har klaget til fylkesmannen og som fikk gjennomslag... Han hadde uregelmessig blitt tatt fra mor og far i oppveksten

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...