Gå til innhold

Betaler du lisens?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du.. man innrømmer ikke å SNYLTE på dol, vet du. Det er ikke pent, du kommer ikke til dol-himmelen og det smerter meg innmari at jeg betaler for DIN lisens. JEG har jo betalt i alle år. Fy fy Fy! Betal lisens, betal skatt og aldri aldri ta i mot noe fra det offentlige.

Huff, da kommer jeg vel til dol-helvete. Blir sikkert folksomt der :)

Men jeg kan ikke begripe hvorfor du mener at jeg snylter. Du hadde ikke måttet betalt mindre selv om jeg hadde bøyd meg for regelverket.

Dersom du ikke ser på NRK har du ditt på det tørre rent etisk (ifølge min etikk).

Ser du derimot på NRK er du en snylter som lar andre betale for deg. Hadde alle betalt lisens hadde enten lisensen vært lavere eller programmene bedre, evt en kombinasjon.

Synes du det er greit om noen synes "privat eiendom" er noe forbasket tull og "stjeler" dine ting?

Huff, da kommer jeg vel til dol-helvete. Blir sikkert folksomt der :)

Men jeg kan ikke begripe hvorfor du mener at jeg snylter. Du hadde ikke måttet betalt mindre selv om jeg hadde bøyd meg for regelverket.

Må si jeg har andre bekymringer enn å bry meg om naboen betaler lisens eller ikke...

Dersom du ikke ser på NRK har du ditt på det tørre rent etisk (ifølge min etikk).

Ser du derimot på NRK er du en snylter som lar andre betale for deg. Hadde alle betalt lisens hadde enten lisensen vært lavere eller programmene bedre, evt en kombinasjon.

Synes du det er greit om noen synes "privat eiendom" er noe forbasket tull og "stjeler" dine ting?

Hehw, tror du virkelig programmene hadde vært bedre om alle betalte lisensen sin?

Det var sannelig dagens søteste.

Annonse

Hehw, tror du virkelig programmene hadde vært bedre om alle betalte lisensen sin?

Jeg tror faktisk ikke det er så fjern en tanke. Ta en titt på Storbritannia f.eks. BBC der er jo som vår NRK. De har mange ganger så mange lisensbetalere som vi har, og det er jo helt tydelig at programmene deres er tusen ganger bedre enn det NRK klarer å hoste opp.

Gjest med glede

Selvfølgelig betaler jeg lisens. Det er da ikke så voldsomt mye, og jeg er glad for at vi har en reklamefri kanal.

Skjønner egentlig ikke holdningen til folk som bærer seg over denne lisensen. Samtidig sitter vi der med egen pc, oppvaskmaskin, cd-spiller, video, dvd, all slags luksusartikler. Mange leier også videofilmer for langt over det en stakkars lisens utgjør pr. år.

Men å bidra til fellesskapet, med lisens, veiavgift, skatt og lignende vil vi ikke. Bortskjemte nordmenn sier jeg bare!!

Gjest Fragger

Hvorfor er det da NRK som krever inn lisensen? Ikke det at jeg vet om lisensen fordeles på alle tv-kanalene, men jeg har aldri hørt at noen andre enn NRK nyter godt av lisenspengene.

NRK står jo da for Norsk RiksKringkasting, dermed er det en statlig kanal.

I og med at lisensavgiften er kamuflert bak en statlig avgift, så er det NRK som automatisk nyter godt av de pengene. På samme måte som veg avgiften du betaler for at du eier en bil går til statens vegvesen o.l.

Med andre ord kan man si at vi bor i Norge og har enorme avgifter og skatter på alt vi foretar oss og kan dermed ikke vente annet!

Og mer feil kan det vel ikke bli!!!

NRK står jo da for Norsk RiksKringkasting, dermed er det en statlig kanal.

I og med at lisensavgiften er kamuflert bak en statlig avgift, så er det NRK som automatisk nyter godt av de pengene. På samme måte som veg avgiften du betaler for at du eier en bil går til statens vegvesen o.l.

Med andre ord kan man si at vi bor i Norge og har enorme avgifter og skatter på alt vi foretar oss og kan dermed ikke vente annet!

Og mer feil kan det vel ikke bli!!!

Hm, du sier noe. Har ikke satt tv-lisensen i samme kategori som veiavgift. Ikke det at jeg betaler det heller da. (Eier ikke bil :) Men så ser jeg ikke stort på NRK heller. Skatt derimot, det betaler jeg faktisk med glede. Tjenester jeg benytter meg av kan jeg godt betale for.

Får vel seriøst begynne å overveie å bøye meg for regelverket... Den dagen jeg eier bil må jeg vel betale veiavgift. Og siden jeg eier en tv får jeg vel betale lisens. Sukk...

Selvfølgelig betaler jeg lisens. Det er da ikke så voldsomt mye, og jeg er glad for at vi har en reklamefri kanal.

Skjønner egentlig ikke holdningen til folk som bærer seg over denne lisensen. Samtidig sitter vi der med egen pc, oppvaskmaskin, cd-spiller, video, dvd, all slags luksusartikler. Mange leier også videofilmer for langt over det en stakkars lisens utgjør pr. år.

Men å bidra til fellesskapet, med lisens, veiavgift, skatt og lignende vil vi ikke. Bortskjemte nordmenn sier jeg bare!!

Jeg klager overhodet ikke over at jeg må betale for tjenester jeg benytter meg av. Jeg roper et stort hurra for skatt. Hadde jeg eid bil er det ganske opplagt at jeg ville brukt veiene rundt om, og da skulle jeg betalt veiavgift. Men jeg må si jeg synes det blir drøyt å betale lisens på,-hvor mye det enn er, for å se en film i ny og ne. Da takker jeg heller ja til en tissepause (les:reklame) midt i filmen. Eller for den saks skyld kan jeg leie den i videosjappa.

Vel, nå synes ikke jeg akkurat at jeg tråkker på privat grunn. Jeg er nok heller mer den som kaster et blikk over gjerdet iblant. Ser alt i alt svært lite på NRK. Så jeg vil ikke si at jeg har grunn til å ha sort samvittighet, rent etisk. Men så er det bare det lille faktum at regler er regler. Jeg vet jammen ikke hvor prinsippfast jeg kan tillate meg å være ;)

Gjest med glede

Jeg klager overhodet ikke over at jeg må betale for tjenester jeg benytter meg av. Jeg roper et stort hurra for skatt. Hadde jeg eid bil er det ganske opplagt at jeg ville brukt veiene rundt om, og da skulle jeg betalt veiavgift. Men jeg må si jeg synes det blir drøyt å betale lisens på,-hvor mye det enn er, for å se en film i ny og ne. Da takker jeg heller ja til en tissepause (les:reklame) midt i filmen. Eller for den saks skyld kan jeg leie den i videosjappa.

Det er da annet enn filmer som går på NRK.

Barne-TV, distrikstnyheter, mye god underholdning, helseopplysning etc., nyheter som er nyheter og ikke sensasjoner.

Annonse

Jeg tror mest at lisensen hadde vært billigere, men med mer penger hadde programmene også vært bedre. De kunne f.eks. kjøpt inn mer sport (som jeg liker), bedre filmer osv. At det de lager selv hadde blitt noe bedre er vel heller tvilsomt.

Jeg tror mest at lisensen hadde vært billigere, men med mer penger hadde programmene også vært bedre. De kunne f.eks. kjøpt inn mer sport (som jeg liker), bedre filmer osv. At det de lager selv hadde blitt noe bedre er vel heller tvilsomt.

Jeg er også interessert i sport. Men det er da sport lørdag og søndag fra vi står opp til barne-TV, og noen ganger fortsetter de i NRK2. Mer sport har vi vel ikke godt av. De overfører etter min smak omtrent alle arrangement hvor Norge deltar, og dessverre noen andre. Når der er OL og diverse VM sender de hele dagen.

Det er da annet enn filmer som går på NRK.

Barne-TV, distrikstnyheter, mye god underholdning, helseopplysning etc., nyheter som er nyheter og ikke sensasjoner.

Poenget er at jeg alt i alt ser svært lite på NRK. Kunne jeg valgt hadde jeg latt være å betale lisens og vært foruten NRK. Foreløpig har jeg ingen barn som ser barne-tv, nyheter leser jeg i avisa eller på nettet, så behovet på NRK er ikke stort. Men på den annen side, - regler er regler.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...