Gå til innhold

Hjep!!!!

Anbefalte innlegg

Gjest leiidag

Jeg har en gutt som skal utredes for adhd og håper noen kan gi meg råd. Jeg har store problemer med å styre meg når han lager bråk.Vi har nesten daglig episoder der jeg må ta meg sammen for ikke å riste han.Jeg sender han på rommet men han kommer like fort ut igjen.Jeg har ofte mest lyst til å sende han ut og bare låse døren.Jeg klarer ikke å sette grenser for han og jeg ser at både vi som foreldre,de andre barna og ikke minst han lider under dette og jeg er nesten redd jeg skal miste besinnelsen en dag.Jeg blir så sint at jeg av og til lurer på om det er meg som trenger utredning.Er det noen som har råd å gi meg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/134590-hjep/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nevrolingvistiker

Kjære "Leiidag" :)

DU har akkurat bestått menneskehets-prøven. Det er *klart* at det å være i din situasjon kan være hardt og frustrende. Det er kanskje ikke så lett å se på den lyse siden i din situasjon, men la meg prøve.

At du spør om råd i en slik situasjon, viser at du bryr deg om barnet og ikke vil at noe skal skje, noe som jeg syntes er fantastisk. I de gode gamle dager, sa de: "tell til 30 og drikk et glass vann", men Spørsmålet til deg er... Det hører hjemme i donald.

La oss se på noe som faktisk har fungert for flere.

----------

Hva er den øverste hensikten med å bli "sint"...?

For de fleste er det jo en form for selvbeskyttelse... som igjen er der for at du skal ha det bra. Dette igjen er ikke kongruent med hva som faktisk *er* reaksjonen du får. På den andre siden ønsker man jo gjerne å være avbalansert og rolig. Den øverste hensikten for å være det, er jo identisk med den "sinte" reaksjonen...

Så se for deg at disse to "delene" av deg, nemmelig den delen som "tenner" sinnet og den delen som holder deg i ro... og når du vet at begge prøver å nå det samme formålet, er det da ikke *ditt* valg hva du skal gjøre? :)

håper det hjalp litt :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/134590-hjep/#findComment-833936
Del på andre sider

Kjære "Leiidag" :)

DU har akkurat bestått menneskehets-prøven. Det er *klart* at det å være i din situasjon kan være hardt og frustrende. Det er kanskje ikke så lett å se på den lyse siden i din situasjon, men la meg prøve.

At du spør om råd i en slik situasjon, viser at du bryr deg om barnet og ikke vil at noe skal skje, noe som jeg syntes er fantastisk. I de gode gamle dager, sa de: "tell til 30 og drikk et glass vann", men Spørsmålet til deg er... Det hører hjemme i donald.

La oss se på noe som faktisk har fungert for flere.

----------

Hva er den øverste hensikten med å bli "sint"...?

For de fleste er det jo en form for selvbeskyttelse... som igjen er der for at du skal ha det bra. Dette igjen er ikke kongruent med hva som faktisk *er* reaksjonen du får. På den andre siden ønsker man jo gjerne å være avbalansert og rolig. Den øverste hensikten for å være det, er jo identisk med den "sinte" reaksjonen...

Så se for deg at disse to "delene" av deg, nemmelig den delen som "tenner" sinnet og den delen som holder deg i ro... og når du vet at begge prøver å nå det samme formålet, er det da ikke *ditt* valg hva du skal gjøre? :)

håper det hjalp litt :)

Hei!

Har akkurat det samme problemet jeg også med min 8 åring.jeg må bære ham opp på loftethvis han skal dit.nekter å gå selv.

han kommer like fort ned igjen.noen ganger har jeg lyst til å hive ham ut å låse døra!han får raseri de dagene det er lite å finne på.han må vite at vi skal noe for hver dag.sier vi at vi skal være bare hjemme,begynner raseriet og hyperaktiviteten.han truer seg selv med kniv da,sparker,biter,spytter og slår.han er også til utredning.

er det sånn hos dere også?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/134590-hjep/#findComment-834749
Del på andre sider

Gjest leiidag

Hei!

Har akkurat det samme problemet jeg også med min 8 åring.jeg må bære ham opp på loftethvis han skal dit.nekter å gå selv.

han kommer like fort ned igjen.noen ganger har jeg lyst til å hive ham ut å låse døra!han får raseri de dagene det er lite å finne på.han må vite at vi skal noe for hver dag.sier vi at vi skal være bare hjemme,begynner raseriet og hyperaktiviteten.han truer seg selv med kniv da,sparker,biter,spytter og slår.han er også til utredning.

er det sånn hos dere også?

Hei midia

Ja akkurat på samme måten hos oss. Sønnen vår er også 8 år. For noen dager siden holdt han på å bli kastet av skolebussen fordi han spyttet på en som satt foran han.Alt må gjøres på hans måte eller så blir det bråk.Det er fortvilende.Jeg fortår godt hvordan du har det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/134590-hjep/#findComment-835124
Del på andre sider

Hei midia

Ja akkurat på samme måten hos oss. Sønnen vår er også 8 år. For noen dager siden holdt han på å bli kastet av skolebussen fordi han spyttet på en som satt foran han.Alt må gjøres på hans måte eller så blir det bråk.Det er fortvilende.Jeg fortår godt hvordan du har det.

Da gutten min kom hjem fra skole i dag var han fast bestemt på at han skulle ta toget.til en plass 10 mil unna og vi kjenner ikke noen der(øde plass)en annen dag skulle han være med en venn hjem,men tok da toget til en by 3 mil unna der hadde han vært på mac donalds,han hadde tatt av julegavepengene sine!

han begynner å bli skummel nå så nå haster det egentlig med hjelp!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/134590-hjep/#findComment-835132
Del på andre sider

Gjest Sebamed

Hei

Jeg følger med dere, og vet hvordan det er å leve med et krevende barn. Har selv diagnosen adhd og har en datter med samme diagnose.

Og som du selv skriver er dette en prøvelse for dere alle.

Først vil jeg si at barnet selv kan ikke noe for sin adferd, han er impulsiv og har ukontrollert sinne.

Vi fikk mye hjelp for å takle adferden gjennom hjelpetjenesten. Marte meo metoden og et foreldre/barn kurs.

Dette var et kurs over 18 uker for barn og 12 uker for voksen hvor vi skulle lære å takle utfordringene.

Det gikk ut på å leke mye med barnet, ignorering, ros og belønning osv.

f.eks:

Sett av ca 10-15 minutter hver dag og lek med barnet, la barnet styre leken, og på den måten er det lettere å nå inn til barnet og forstå. Da har han noe å se frem og forholde seg til.

Prøve å ignorere alt som er masing etter at han har fått beskjed.

Gi ham tenkepause for en adferd du vil ha bort, men det er viktig å ta en ting om gangen, og vær hele tiden åpen for barnet slik at han har noe å forholde seg til.

En beskjed om gangen,og korte beskjeder.Slik at det blir mindre å forholde seg til.

Bruk gjerne klistremerke skjema for adferd du ønsker å styrke. F.eks.har han oppnådd 5 klistremerker så får han velge en aktivitet. Være lenger oppe, spille et spill, gå på kino o.l

Det er verd et forsøk, men det er ikke gjort på over natten. Det krever tålmodighet.

Når min datter er som verst og har et sinne utbrudd hvor hun kaster leker og hyler/skriker, har jeg løst det på den måten at hun må gå på rommet sitt til hun har roet seg.

For å snakke fornuft med en datter med et ukontrollert sinne,gjør alt bare verre. Hun roer seg etterhvert, men tålrmodighet kreves.

Og når det gjelder måltidene, spesielt om kvelden, er det et klassisk eksempel på at de fleste barna drøler tiden.

Da vil jeg anbefale å bruke klokke med viser. Vist barnet bruker f.eks.1 time med bordet,kan dere gå gradvis nedover helt til dere har funnet en grense. Men gi klar beskjed om at dersom h*n ikke klarer å bli ferdig til den angitte tiden dere setter, så "bør" dere ta maten, slik at ungen forstår at dere mener alvor.Vis klokken til ungen slik at han selv kan følge med tiden. Forstår?

På denne måten vil du kunne klare å få barnet til å bli raskere når h*n spiser.

Vi har bare positive erfaringer.

Søk råd,veiledning og hjelp.

LYKKE TIL!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/134590-hjep/#findComment-835174
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sebamed

forts:

Glemte å si at det viktigste av alt er å gi ros og skryt i vilden sky, MEN det må være konstruktiv ros også i forhold til det barnet gjør som er positivt.

Dette vil også hjelpe dere og barnet på vei for å se mer av positiv adferd.

Er det andre barn i familien som kanskje synes dette er urettferdig, vil jeg dere skal tenke på at den eneste fordelen dere har er at gutten har adferdsvansker/adhd?

Om gutten får diagnosen kan jeg også anbefale dere å ta kontakt med adhd foreningen. De kan være til stor hjelp og en god støtte spiller.

www.adhd-foreningen.no

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/134590-hjep/#findComment-835182
Del på andre sider

Gjest leiidag

Da gutten min kom hjem fra skole i dag var han fast bestemt på at han skulle ta toget.til en plass 10 mil unna og vi kjenner ikke noen der(øde plass)en annen dag skulle han være med en venn hjem,men tok da toget til en by 3 mil unna der hadde han vært på mac donalds,han hadde tatt av julegavepengene sine!

han begynner å bli skummel nå så nå haster det egentlig med hjelp!

Takk for svar og masse gode råd alle sammen.Nå har vi masse tanker om hvordan vi kan gjøre for å prøve å få det bedre i .hverdagen og rådene fra Sebamed har vi tenkt å prøve. Det er fint å høre fra andre som er eller har vært i samme situasjon som oss og til midia vil jeg si lykke til med utredning.Stå på og mas hvis ting går tregt. Det har vi tenkt å gjøre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/134590-hjep/#findComment-835641
Del på andre sider

Gjest sebamed

Takk for svar og masse gode råd alle sammen.Nå har vi masse tanker om hvordan vi kan gjøre for å prøve å få det bedre i .hverdagen og rådene fra Sebamed har vi tenkt å prøve. Det er fint å høre fra andre som er eller har vært i samme situasjon som oss og til midia vil jeg si lykke til med utredning.Stå på og mas hvis ting går tregt. Det har vi tenkt å gjøre.

Hei

Ville bare ønske dere alle LYKKE TIL med utredning og fremtiden. Dere går en spennende tid i møte, og måtte dere få den hjelp dere trenger og at dere finner de svarene dere leter etter.

Det nytter å stå på.

Igjen lykke til !!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/134590-hjep/#findComment-835757
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Nevrolingvistiker

Takk for at du tok opp temaet. Det viser at du faktisk bryr deg mye om barnet :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/134590-hjep/#findComment-872600
Del på andre sider

Gjest mamine

Hei! Hvis du bor i Oslo, har AMT (ambulant miljøterapiteam) et tilbud du kan få høre om via BUP - undersøk det! Jeg hadde stort utbytte av å lære noen "teknikker" om belønninger og grensesetting som har hjulpet oss meget! (det eneste jeg mangler nå, er en mann som kan støtte meg når jeg setter de grensene, og som ellers ikke er til bry! ler).

I alle fall - sjekk - dersom du er i Oslo.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/134590-hjep/#findComment-878205
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...