Gå til innhold

Hva da med gatejustis?

Anbefalte innlegg

Gjest Femelle

Nettopp. Og derfor er det så viktig at man sanksjonerer mot sexkjøp (og selvsagt ikke mot sexarbeiderene!).

Med vennlig hilsen

Enig med deg, Tiger.

Hvis du skal sove så ønsker jeg deg en god natt med deilige drømmer.

Hett og vått fra

Guess twice

Fortsetter under...

• Svar 230
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

66

• Dorthe

37

• Scholar

35

• Kizza1365380506

33

Mest aktive i denne tråden

Kan man ikke prøve å hjelpe de prostituerte isteden da? Mange steder i Oslo man kan ta et tak, frivillige blir som regel tatt i mot med åpne armer både på prosenteret og kirkens bymisjon.

Dette blir også gjort, men det er jo grenser for hvor hva en kan forvente av dugnadsarbeid.

Du skriver: "For alt disse rabiate «lynch- og kastrer-damene» vet kan mannen ha inngått en deal med sin kone,"

Hva så egentlig? Det er da ikke noe bedre å kjøpe et annet menneske hvis et tredje-menneske har gitt deg "lov" til det...???

Sexkjøp er gale selv om man er singel. Det det reageres på er ikke utroskap (da hadde de jo reagert på alle som var utro) men på at man kjøper et annet menneske.

Og nei - jeg synes ikke det er greit at de utøver herværk på en bil.

«-Hva så egentlig? Det er da ikke noe bedre å kjøpe et annet menneske hvis et tredje-menneske har gitt deg "lov" til det...???-»

Nå var det vel heller ikke det jeg verken påsto eller insinuerte. Det jeg siktet til var å skåne en uskyldig part mot å havne i gapestokken sammen med synderen.

Folk er ikke bedre, ser du.

Jeg sa jo at han burde etterfølge saken!

Selvjustis kan også være å spraye pelskåper, uten at noen piper om hvilken traumatisk opplevelse det er for eieren, og familien...

Og, ja, jeg synes det er greit at de som kjøper prostituerte, kan være redd for spraybokser!

Nå blander du kortene. En ting er å få hjem en pelskåpe full av maling, en annen ting er å havne i gapestokken sammen med en gubbe som ikke bare er utro, men som til overmål har kjøpt seg ei «dåse».

Det jeg siktet til er at mannens familie bør skånes for både forakt og medynk.

God helg, alle sammen...forresten.

Gjest halogen

Nå blander du kortene. En ting er å få hjem en pelskåpe full av maling, en annen ting er å havne i gapestokken sammen med en gubbe som ikke bare er utro, men som til overmål har kjøpt seg ei «dåse».

Mannens familie bør slippe forakt, ja. Men jeg tviler vel på at noen forakter familien hans.

Derimot syns jeg faktisk familien han fortjener en viss medynk - det er jo intent mindre enn tragisk at menn kan gjøre sånt uten å tenke på at det kan slå tilbake på familiene deres!

Har man gjort noe idiotisk, enten det er å kjøpe "dåse" eller begå underslag eller drap, så må man jo forstå at det også vil ramme familien.

Annonse

mil1365380270

Han kan jo bli sett av naboen, en kollega el.l. også..

Ah, personlig forstår jeg ikke poenget med å bekjempe noe som har vart siden tidenes morgen, og som selvsagt aldri vil la seg bekjempe.

I en perfekt verden ville vi verken hatt kjøp eller salg av sex, men jeg forstår i hvert fall ikke alternativet med å sørge for at prostitusjonen vil gå under jorden, i motsetning til nå hvor de prostituerte til og med annonserer i Gule Sider.

Politiet har nå rimelig grei kontroll på markedet. Det ville ikke blitt tilfellet dersom horene måtte gjemme seg. Og det måtte de gjort om kundene fryktet å bli bura inn.

Jeg forstår at mange ikke liker prostitusjon, men jeg forstår ikke hvordan man skal hjelpe noen ved å sørge for at de sannsynligvis vil tjene mindre penger, det blir vanskelgiere for dem å tjene penger, samtidig som det blir mye farligere for dem.

Nå finnes som sagt mange av horehusene i Gule Sider. Det ville ikke blitt tilfellet om kjøp ble kriminalisert.

'Ah, personlig forstår jeg ikke poenget med å bekjempe noe som har vart siden tidenes morgen, og som selvsagt aldri vil la seg bekjempe.

I en perfekt verden ville vi verken hatt kjøp eller salg av sex, men jeg forstår i hvert fall ikke alternativet med å sørge for at prostitusjonen vil gå under jorden, i motsetning til nå hvor de prostituerte til og med annonserer i Gule Sider.'

Her tror jeg du sier noe som mange lar seg styre av, nemlig at fordi noe er tradisjon, 'bestandig' har vært osv, så må det fortsatt være sånn, det er riktig osv.

Men det er jo bare tull. I denne saken, altså når vi snakker om prostitusjon, må vi skille mellom hvordan det _er_, altså en beskrivelse av fakta - og hvordan det _bør_ være, altså hvordan vi vil ha det for at menneskene skal ha det bra, at samfunnet skal være godt i leve i.

Du sier det jo på en måte selv, men tar ikke konsekvensen av dine egne ord...

Men kanskje denne mannen er den rette til å ta ansvar for familiens 'ære'?

Ellers greier jeg ikke helt å ta nedsprayede biler på alvor, prostitusjon er et b e t y d e l i g større personlig og samfunnsmessig problem

'Ah, personlig forstår jeg ikke poenget med å bekjempe noe som har vart siden tidenes morgen, og som selvsagt aldri vil la seg bekjempe.

I en perfekt verden ville vi verken hatt kjøp eller salg av sex, men jeg forstår i hvert fall ikke alternativet med å sørge for at prostitusjonen vil gå under jorden, i motsetning til nå hvor de prostituerte til og med annonserer i Gule Sider.'

Her tror jeg du sier noe som mange lar seg styre av, nemlig at fordi noe er tradisjon, 'bestandig' har vært osv, så må det fortsatt være sånn, det er riktig osv.

Men det er jo bare tull. I denne saken, altså når vi snakker om prostitusjon, må vi skille mellom hvordan det _er_, altså en beskrivelse av fakta - og hvordan det _bør_ være, altså hvordan vi vil ha det for at menneskene skal ha det bra, at samfunnet skal være godt i leve i.

Du sier det jo på en måte selv, men tar ikke konsekvensen av dine egne ord...

"Du sier det jo på en måte selv, men tar ikke konsekvensen av dine egne ord..."

Men det er jo nøyaktig konsekvenene av mine egne ord jeg nå tar, når jeg sier at jeg ikke forstår poenget med å skulle gjøre situasjonen verre for jentene.

Jeg har aldri glorifisert prostitusjon, ei heller skrevet at det er det ideelle yrket for noen. Men jeg har skrevet at jeg tror mange kan være så "kåte på penger" at de velger den raskeste løsningen i forhold til å tjene noen. Ikke sikkert de der og da tenker over hva de gjør og hva konsekvensene kan bli, men likefullt tar de valget.

Vel, som sagt: Nå har i hvert fall politiet en meget god oversikt over de ulike instituttene i byen. Det vil de ikke fortsette å ha når de går under jorda. Samtidig som mange av instittuene oppløses, og mye av salget vil foregå fra private leiligheter. Jeg tror det vil bli langt skumlere og kanskje skulle være 1 jente i en sånn leilighet, enn 10 jenter på et institutt. De passer tross alt på hverandre.

Selv Sør har ikke klart å komme opp noen argumenter for kriminalisering av kunden, annet enn at "sånn er det", "skal vi godta tyveri fordi enkelte synes det er kult å bli bestjålet", samt noe som åpenbart bunner ut i hat mot kundene.

Man bør klare å være så objektiv at man ikke lar dette hatet gå på bekostning av jentenes sikkerhet, og det er vel først og fremst det som tas i betrakning når stortinget nå skal vurdere dette forslaget.

Det har vært diverse dokumentarer om prostitusjonen i Sverige nå etter at de kriminaliserte kjøp av sex. Jeg vet ikke om disse dokumentarene er korrekte eller ikke, men de viser i hvert fall alle som en av jentene har fått en langt hardere hverdag enn hva tilfellet var tidligere. I tillegg øker omfanget av bakmenn, rett og slett fordi det er mulig. I dag er sånt vanskelig siden politiet har den gode oversikten de tross alt har.

"Du sier det jo på en måte selv, men tar ikke konsekvensen av dine egne ord..."

Men det er jo nøyaktig konsekvenene av mine egne ord jeg nå tar, når jeg sier at jeg ikke forstår poenget med å skulle gjøre situasjonen verre for jentene.

Jeg har aldri glorifisert prostitusjon, ei heller skrevet at det er det ideelle yrket for noen. Men jeg har skrevet at jeg tror mange kan være så "kåte på penger" at de velger den raskeste løsningen i forhold til å tjene noen. Ikke sikkert de der og da tenker over hva de gjør og hva konsekvensene kan bli, men likefullt tar de valget.

Vel, som sagt: Nå har i hvert fall politiet en meget god oversikt over de ulike instituttene i byen. Det vil de ikke fortsette å ha når de går under jorda. Samtidig som mange av instittuene oppløses, og mye av salget vil foregå fra private leiligheter. Jeg tror det vil bli langt skumlere og kanskje skulle være 1 jente i en sånn leilighet, enn 10 jenter på et institutt. De passer tross alt på hverandre.

Selv Sør har ikke klart å komme opp noen argumenter for kriminalisering av kunden, annet enn at "sånn er det", "skal vi godta tyveri fordi enkelte synes det er kult å bli bestjålet", samt noe som åpenbart bunner ut i hat mot kundene.

Man bør klare å være så objektiv at man ikke lar dette hatet gå på bekostning av jentenes sikkerhet, og det er vel først og fremst det som tas i betrakning når stortinget nå skal vurdere dette forslaget.

Det har vært diverse dokumentarer om prostitusjonen i Sverige nå etter at de kriminaliserte kjøp av sex. Jeg vet ikke om disse dokumentarene er korrekte eller ikke, men de viser i hvert fall alle som en av jentene har fått en langt hardere hverdag enn hva tilfellet var tidligere. I tillegg øker omfanget av bakmenn, rett og slett fordi det er mulig. I dag er sånt vanskelig siden politiet har den gode oversikten de tross alt har.

Argumentet for å kriminalisere sexkjøp har ikke noe å gjøre med "hat mot kundene" (mer enn tyveri er ulovlig pga "hat mot tyvene). Derimot bør det kriminaliseres fordi det er så stor sjanse for at "sexkjøpets objekt" ikke gjør det frivillig - altså at sjansen er meget stor at det dreier seg om direkte utnytting av folk som er psykisk syke, har vært utsatt for overgrep/incest, er lutfattige, og/eller er narkomane.

De fleste er enige i at "sexkjøp bør bekjempes", men som jeg har påpekt er det noen som har fått det for seg at man må la det være lovlig for å bekjempe det. Det er selvsagt rett og slett ikke sant.

Med vennlig hilsen

Annonse

Argumentet for å kriminalisere sexkjøp har ikke noe å gjøre med "hat mot kundene" (mer enn tyveri er ulovlig pga "hat mot tyvene). Derimot bør det kriminaliseres fordi det er så stor sjanse for at "sexkjøpets objekt" ikke gjør det frivillig - altså at sjansen er meget stor at det dreier seg om direkte utnytting av folk som er psykisk syke, har vært utsatt for overgrep/incest, er lutfattige, og/eller er narkomane.

De fleste er enige i at "sexkjøp bør bekjempes", men som jeg har påpekt er det noen som har fått det for seg at man må la det være lovlig for å bekjempe det. Det er selvsagt rett og slett ikke sant.

Med vennlig hilsen

Noen spørsmål:

1. Hvordan mener så du at prostitusjon og sexkjøp skal bekjempes?

2. Sitter du igjen med et inntrykk av at de prostituerte i Sverige har det bedre nå enn før loven kom?

3. Vet du hvor mange tiltaler som er tatt ut mot horekunder i Sverige etter at loven kom?

4. Mener du at politiet, som allerede nå sliter utrolig med ressurser, skal begynne å løpe etter menn som kjøper sex av kvinner? Begynne å prioritere dette mens de stort sett må henlegge alt med unntak av de mest alvorlige forbrytelsene?

5. Tror du horene får en tryggere "arbeidsdag" når de, i motsetning til nå hvor man vet hvor sexen selges, får en tryggere hverdag som følge av denne loven?

6. Mener du at en leilighet med 2 kvinner er et tryggere sted enn et massasjeinstittutt med 20 kvinner og politiet jevnlig på besøk?

Jeg kan ikke svare for alle kvinner men jeg hadde aldri tent på en mann som hadde benyttet seg av prostituerte.

Det forstår jeg godt! :) Men i og med at så stor andel av menn som går til prostituerte, faktisk har en kjæreste, samboer eller kone, så kan en jo lure ...

Noen spørsmål:

1. Hvordan mener så du at prostitusjon og sexkjøp skal bekjempes?

2. Sitter du igjen med et inntrykk av at de prostituerte i Sverige har det bedre nå enn før loven kom?

3. Vet du hvor mange tiltaler som er tatt ut mot horekunder i Sverige etter at loven kom?

4. Mener du at politiet, som allerede nå sliter utrolig med ressurser, skal begynne å løpe etter menn som kjøper sex av kvinner? Begynne å prioritere dette mens de stort sett må henlegge alt med unntak av de mest alvorlige forbrytelsene?

5. Tror du horene får en tryggere "arbeidsdag" når de, i motsetning til nå hvor man vet hvor sexen selges, får en tryggere hverdag som følge av denne loven?

6. Mener du at en leilighet med 2 kvinner er et tryggere sted enn et massasjeinstittutt med 20 kvinner og politiet jevnlig på besøk?

Hei,

Jeg er enig i at saken er kompleks, og med mange momenter som ikke er lette å svare på. Man må avveie faren ved at det kan gå "under jorden", mot at det ødelegger mange flere liv ved å være mer utbredt hvis det er lovlig. I Danmark, hvor det er liberalisert, har antallet sexarbeidere økt med 500% ca det siste ti-året. La oss si at det har vært stabilt i Sverige - da har de unngått en økning på 500%....

Videre - pga massiv konkurranse så må sexarbeiderene i Danmark konkurrere om å gjøre "mest mulig" av bizarre ønsker. Situasjonen er også nettopp at det er én eller to kvinner i en leilighet i Danmark. Det er de færreste stedene som kan sysselsette flere enn det.

Og ja, disse stedene kan stenges hvis politiet brukte noen få ressurser på det. Det er ikke så vanskelig å spore opp bordeller (de annonserer jo vanligvis) for så å stenge dem.

===

Og det er flere andre årsaker:

1) Samfunnet sanksjonerer mot sexkjøp fordi det er uønsket, på samme måte som tyveri er uønsket.

2) Det er faktisk verdifullt i seg selv å få fjerne gateprostitusjon, fordi vi behøver faktisk ikke signalisere til barn at "samfunnet synes det er OK at noen mennesker kan kjøpe andre".

Med vennlig hilsen

Det forstår jeg godt! :) Men i og med at så stor andel av menn som går til prostituerte, faktisk har en kjæreste, samboer eller kone, så kan en jo lure ...

Man vet jo aldri. Man innbiller seg jo at min mann ikke gjør slikt men det er jo tydeligvis akkurat det de gjør. Kanskje like greit jeg ikke har noen mann.

Hmmm, jeg finner stadig nye og bedre grunner til å holde meg unna menn :o)

Hvorfor er det galt å myrde noen?

Hvorfor er det galt å slå tilfeldige mennesker i ansiktet?

Hvorfor er det galt å kjøpe sex?

Jeg ser frem til faglig forsvarlige svar.

Hei!

Du stiller en rekke spørsmål relatert til et tema som for deg fremstår som vanskelig og komplisert. Her er svarene:

En kan IKKE rimeligvis likestille det å drepe med det å selge sex -- da er det mer nærliggende å sammenligne med ulike typer salg.

Det er faktisk ikke så lett på en rasjonell måte å vise at prostitusjon er galt. Dersom vi utelukker muligheten for at prostitusjon ikke skader noen -- hverken den som kjøper eller den som selger sex -- så fremstår vi som dogmatiske. Da har vi allerede bestemt oss, og samtidig lagt en debatt død.

Det fins fint lite rell, verdinøytral og "ikonoklastisk" forskning på dette området -- tema er, og omhandler noe som er oppfatte som, tabu i vår vestlige og relativt puritanske kultur.

Men noe forskning fins -- dessverre er resultatene sprikende. Flertallet av undersøkelsene peker på at det er vanskelig å forbinde rollen som prostituert / horekunde med det som oppleves som et vanlig liv -- slik aktivitet foregår i det skjulte.

Mange, antagelig et meget stort flertall av prostituerte, er på sett og vis tvunget til å selge sex. Det sier seg da selv at prostitusjon for dem er skadelig.

Men en kan ikke UTELUKKE muligheten for at noen kvinner, med retten til å bestemme over egen kropp, kan oppleve prostitusjon som en grei type arbeid -- sett i forhold til en del andre typer psykisk og/eller fysisk hardt arbeid og mulighet for inntjeningsmuligheter.

Men i vår kultur, med et kristen-dogmatisk og/eller kvasireligiøst puritansk syn på sex som noe personlig og intimt -- som noe en bare skal dele med, ikke selge til, andre -- vil det være svært vanskelig å kombinere rollen som prostituert og "kjæreste" / "partner".

Og den prisen kan være dyr å betale.

Det er fordi rollen som prostituert kommer med en høy risiko for å få både psykiske og sosiale problemer, at det i de fleste tilfeller aldri vil gå bra for en prostituert.

MEN om problemene som oppstår kommer av prostitusjon "per se" eller fordi vårt samfunn er gjennomsyret av en kristen-puritansk sexualmoral, er mindre sikkert.

Sosialantropologien vil kunne vise at det er / har vært kulturer, med et langt mer integrerende syn på prostitusjon.

Så mer konkret over til dine spørsmål:

Å slå og/eller drepe andre er beviselig skadelig. Derfor er det galt -- utfra en generell regel om at alt som skader en annen, er av det onde.

Det er vanskelig å BEVISE at prostitusjon skader den prostituerte. Jeg vil tro at det stort sett, kanskje så å si alltid er slik i vår kultur -- men jeg VET det IKKE.

Gjør du?

I så fall kan du sikkert dokumentere det.

Vi er altså enig i at prostitusjon ikke er bra for noen, og at det (iallfall som regel) er den prostituerte som lider mest -- men bare jeg er visst villig til kritisk å saumfare eget synspunkt.

Det er forskjellen på å være dogmatisk-irrasjonell og det å være kritisk-rasjonell.

Vennlig hilsen

Ulv I Faarikaal

Jeg kan se for meg prostituerte som næringsdrivende, organiserte, oppe i lyset med regnskap og skattebetalingskonti.

Rett til politibeskyttelse. Lovlige kontrakter. Autorisering. Autoriserte vektere for å beskytte lovlig virksomhet. Leie inn faste leger for kontroll og helsevern. Konsulenter for bedring av markedsføring, sikkerhet og service, klesdesignere og salmakere, smeder, repslagere og piskemakere.

Ja der er jeg faktisk ganske enig med deg. Man bør prøve å se problemet fra en helt annen synsvinkel. Heller sette større ressurser inn i uteseksjonen som gjør en kjempejobb. I sammen med kirkens bymisjon.

Mvh

Istedenfor dogmatisk å fastslå at prostitusjon er galt, så kan en være sikker på at INGEN tyr til prostitusjon av desperason eller på anne måte føler seg tvunget til det.

Jeg vil anta at svært få kvinner/menn vil selge sex frivillig -- men jeg har ikke noe grunnlag for å benekte muligheten for det. Derfor er det for meg mer rasjonelt å fjerne årsaken til tvangsprostitusjon enn ensidig å fordømme prostitusjon som sådan.

Det overlater jeg til mørkemenn som Sør ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...