Gå til innhold

Bil: er det "lov" å nekte noen å teste bilen før kjøp?

Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal

Når har jeg hjulpet til å selge en eldre bil.

Et par ble ganske opprørt over at de ikke fikk teste bilen før de skulle gi bud og evt kjøpe den.

Jeg sa nei. Bilen er i den stand den er oppgitt, det er ikke noe lureri, så jeg selger til den som byr mest og/eller kommer med penga først. Uten test. Take it or leave it.

De ville ikke betale håndpenger heller, for de ville trekke seg kostnadsfritt hvis bilen kom dårlig ut i testen hos NAF. Det skulle skje på mandag, de ville låne bilen 3 timer.

Jeg/vi solgte til en som kom og kjøpte den i dag, og betalte kontant uten dikkedarer.

Grunnene til at jeg ikke ville la dem teste den var

1. At jeg måtte vente til mandag og kanskje ikke få solgt den til dem, for så å miste andre kjøpere, og så begynne på nytt.

2. De skulle låne den 3 timer alene da jeg ikke har tid å være med dem til NAF, og det tør jeg ikke.

Hva er feil i den måten å selge på? Jeg må jo får stille de betingelser jeg vil om dette, så lenge JEG SELV er sikker på at alt er i orden?

Man bestemmer selv om man vil kjøpe på slike premisser?

PS: jeg hadde ikke kjøpt dah. :)

Fortsetter under...

Selvsagt kan du selge en bil eller en annen ting på dine egne premisser, samme hvor rimelige eller urimelige de måtte være. Men jeg hadde i allefall aldri kjøpt den bilen av deg, og det er sikkert flere enn meg som tenker slik.

Ulv I Faarikaal

Selvsagt kan du selge en bil eller en annen ting på dine egne premisser, samme hvor rimelige eller urimelige de måtte være. Men jeg hadde i allefall aldri kjøpt den bilen av deg, og det er sikkert flere enn meg som tenker slik.

Sikkert, men de som ikke vil være med, hopper jeg bare over. Hovedsaken er at den blir solgt og det ikke er noe lureri.

Annonse

Sikkert, men de som ikke vil være med, hopper jeg bare over. Hovedsaken er at den blir solgt og det ikke er noe lureri.

Men hva om noen av disse som ikke vil kjøpe bilen din utestet var villige til å gi mye høyere pris for den?

Ulv I Faarikaal

Men hva om noen av disse som ikke vil kjøpe bilen din utestet var villige til å gi mye høyere pris for den?

De nevnte ville ikke si noen pris, så det var uaktuelt, men alt kan vurderes.

Ulv I Faarikaal

Jeg er gal, trodde du hadde fått det med deg;-)

For mange år siden kjøpte en kompis en bil veldig billig av en som måtte reise utenlands fort. Det var ikke så lurt. Aldri vært borti en bil som var så pen og det var så mye galt med. For det første hadde den gått dobbelt så langt som meteret viste....

For mange år siden kjøpte en kompis en bil veldig billig av en som måtte reise utenlands fort. Det var ikke så lurt. Aldri vært borti en bil som var så pen og det var så mye galt med. For det første hadde den gått dobbelt så langt som meteret viste....

En Ford?

Annonse

Det er da selger som avgjør om kjøper skal få teste bilen? Men, at bilen er EU-godkjent beviser ikke at den er i teknisk god stand. Kompresjon motor, kosmetiske skader osv, slike ting som biltilsynet ikke sjekker. Om jeg skulle ha kjøpt en billigbil så hadde jeg ikke brydd meg om annet enn å se over den selv og sjekke når den var EU-godkjent sist. Om det derimot var en bil i høy prisklasse ville jeg ikke ha kjøpt den deersom det ikke forelå test, evt at jeg fikk ta en test selv....

Ulv I Faarikaal

Det er da selger som avgjør om kjøper skal få teste bilen? Men, at bilen er EU-godkjent beviser ikke at den er i teknisk god stand. Kompresjon motor, kosmetiske skader osv, slike ting som biltilsynet ikke sjekker. Om jeg skulle ha kjøpt en billigbil så hadde jeg ikke brydd meg om annet enn å se over den selv og sjekke når den var EU-godkjent sist. Om det derimot var en bil i høy prisklasse ville jeg ikke ha kjøpt den deersom det ikke forelå test, evt at jeg fikk ta en test selv....

Omtrent hva jeg ville gjort. 3 ganger har jeg kjøpt bruktbil i butikk og tråla hver krok. Alle gangene har jeg kjøpt den bakerst med mest støv på og fått den for omtrent halv pris. I snitt på 10 år har bil kosta meg 10.000 pr år i maskinvare med alle rep og utskiftinger. Mer kan man ikke vente tror jeg. Og det har funka fint. Den siste kjøpte jeg for 16.000, hadde den i 3 år, kosta på den 15.000 og solgte den for 17.000. Ikke verst, syns jeg. Skulle ikke det bli 4.666 kr pr år?

Omtrent hva jeg ville gjort. 3 ganger har jeg kjøpt bruktbil i butikk og tråla hver krok. Alle gangene har jeg kjøpt den bakerst med mest støv på og fått den for omtrent halv pris. I snitt på 10 år har bil kosta meg 10.000 pr år i maskinvare med alle rep og utskiftinger. Mer kan man ikke vente tror jeg. Og det har funka fint. Den siste kjøpte jeg for 16.000, hadde den i 3 år, kosta på den 15.000 og solgte den for 17.000. Ikke verst, syns jeg. Skulle ikke det bli 4.666 kr pr år?

"Skulle ikke det bli 4.666 kr pr år? "

Det er jo omtrent det samme som ett eneste avdrag på lån dersom du hadde kjøpt ny-bil ;-)

Ulv I Faarikaal

Det er jo omtrent det samme som ett eneste avdrag på lån dersom du hadde kjøpt ny-bil ;-)

Da kan vi være enige om at det er god økonomi? Det var en BMW 316 '87 med soltak og aut. 200.000 km. Noen rusthøl.

Ulv I Faarikaal

En ny bil til 300.000 koster netto kr 4 pr km eller 50.000 pr år i snitt de første 3 år med alle kostnader..... Nesten taxipris?

Min VW Caddy liten varebil koster kr 24.000 pr år med alt, netto etter alle fradrag på firma. Jeg må føre opp 20% av det som inntekt på meg for privatbruk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...