Gå til innhold

NDH: du sa i et svar at....

Anbefalte innlegg

det var bedre med SSRI som førstevalg v.bl.a. angst/depresjon framfor Anafranil p.g.a. mindre bivirkninger med SSRI. På Lommelegen leser jeg at: bivirkningene ved bruk av Anafranil er milde og forbigående osv. Hva slagt bivirkninger har Anafranil som er verre enn SSRI? Selvfølgelig er dette individuelt, men....jeg bare lurer litt på dette.Personlig har jeg hatt lite bivirkninger samtidig som Anafranil har hjulpet meg enormt. Tenker også på en annen sak: da jeg har hatt dette med angst før og brukt A. over lang tid, og nå fikk angsten igjen i fjor vår, kunne det ikke ha vært lurt og gått "livslangt" på denne? Kanskje gått ned til vedlikeholdsdose på 10 mg (nå 25 mg)?

Meget takknemlig for ditt svar.

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/134767-ndh-du-sa-i-et-svar-at/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er de bivirkningene du har som teller for deg. Det synes som om Anafranil, kanskje livslangt, er det du skal ha.

Anafranil hører til gruppen TCA (tricykliske antidepressiva). Den vanligste bivirkningen ved disse, som en ikke ser annet enn sjelden ved andre AD, er såkalte anticholinerge bivirkninger. Dette er bl.a. tørre slimhinner inkl munn med økt kariesfare, hjertebank, forverrelse av prostataproblemer og problemer ved grønn stær (glaukom).

Hei.

Først: unnskyld "trykkleifen", skal være NHD og ikke NDH :-))

Tusen takk for svar. Dette med karies som bivirkning har jeg vel opplevd. Hadde fine, men svake tenner opprinnelig, men utviklet tannsykdom etter hvert og måtte for 3-4 år siden fjerne mange tenner, fikk implantat satt inn på godkjent kjeveortopedisk avd. Det ble en dyr fornøyelse, men heldigvis var jeg i stand til å bekoste dette. Nå tenker jeg litt på om Anafranil kan influere på innsatte titan-skruer med tiden?? Men det er vel vanskelig å svare på.....

Mvh

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hei.

Først: unnskyld "trykkleifen", skal være NHD og ikke NDH :-))

Tusen takk for svar. Dette med karies som bivirkning har jeg vel opplevd. Hadde fine, men svake tenner opprinnelig, men utviklet tannsykdom etter hvert og måtte for 3-4 år siden fjerne mange tenner, fikk implantat satt inn på godkjent kjeveortopedisk avd. Det ble en dyr fornøyelse, men heldigvis var jeg i stand til å bekoste dette. Nå tenker jeg litt på om Anafranil kan influere på innsatte titan-skruer med tiden?? Men det er vel vanskelig å svare på.....

Mvh

Anafranil nedsetter spyttproduksjonen. Det er dette som kan gi økt tannråte/karies.

Jeg kan ikke tenke meg at nedsatt spyttproduksjon skulle påvirke titanskruer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...