marius mamma Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 Min 1 mndr gamle sønn har etter mye gylping (og sprutoppkast ved et par anledninger) nettopp fått diagnosen reflux, og fått vite at han skal ammes hver 2.time og kun 10 minutter av gangen. Han skal også sove på magen og sengen hans er hevet med 15 cm, så hodet ligger høyere. Ammeregimet funker absolutt ikke, han blir bare ulykkelig når jeg fjerner ham fra brystet, og gråter mesteparten av tiden når han er våken. Enten fordi gylpingen gjør vondt, eller fordi han er sulten/savner brystet. Jeg blir så ulykkelig, og synes det er fryktelig for ham. Kunne tenke meg en second opinion på denne behandlingsmetoden. Også fordi jeg er redd for at han ikke får nok melk/nok gul fet ettermelk, og jeg får ikke tømt brystet skikkelig. Leste i "Mamma for første gang" at en spesiell syrenøytraliserende medisin kan gjøre underverker - hvilken?? Ved Rigshospitalet i København bruker de bare syrepumpehemmende medisin, og vil se det an om han blir bedre uten. Men jeg synes bare han er blitt verre... Hjelp 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134785-reflux-og-ammeregime/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 Dette amme-regimet høres ikke ut som noe jeg kan tenke meg at fungerer. Jeg hadde bekymret meg for ettermelka og melkeproduksjonen. Det er ikke mulig at du får nok melk hvis du skal fortsette sånn, for da blir alle økedager ødelagt av tidsskjema. I tillegg vil melkeproduksjonen gå ned dersom barnet får tatt for lite av ettermelka. Ser ikke for meg at det der kan gi gode resultater. Dersom du ikke pumper mellom måltidene/pumper ut den fete melka og gir ham det annenhver gang han får mat .. Nei huff. Dette kan umulig være bra. Spør mødrene på foreldreforum, er nok flere der med refluks-erfaring. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134785-reflux-og-ammeregime/#findComment-836062 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ragnhild Alquist, Helsesøster Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Kjære marius mamma. Du sier ikke noe om hvem og på hvilken måte diagnosen reflux er stillt. Har han vært til utredning ved sykehuset? Det er svært vanlig at spedbarn gulper ofte og mye, spesiellt i starten.En av grunnene til dette er at de spiser mye og ofte. Noen barn har sprutbrekninger pga trang lukkemuskel i spiserøret.Hvis så er tilfelle bør det undersøkes ved nermeste barnesykehus.Men spedbarn kan også ha sprutbrekninger av og til uten at det er noe galt så lenge det viser trivsel og god vektoppgang. Følge med på vekten, at barnet legger tilfredstillende på seg. Ca 150 gram i uka er bra.Når du ammer er det viktig å få med både den første melken som er tørstestillende men også den siste melken som er fet og mere mettende.Hvis du er storprodusent, og barnet får mye av den tørstestillende melken, blir mett før den fete melken kommer, er det større sansynlighet for oversfylling, gulping og kolikk.Det anbefales ikke å la spedbarn sove i mageleie, så sant det ikke er klare medisiske grunner for det. Barn som har lett for å gulpe kan med fordel holdes rolig i lett oppreist sittestilling i armene etter måltidet.Send flere detaljer dersom svaret ikke er tilfredstillende for deg. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134785-reflux-og-ammeregime/#findComment-836769 Del på andre sider Flere delingsvalg…
marius mamma Skrevet 2. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2004 Kjære marius mamma. Du sier ikke noe om hvem og på hvilken måte diagnosen reflux er stillt. Har han vært til utredning ved sykehuset? Det er svært vanlig at spedbarn gulper ofte og mye, spesiellt i starten.En av grunnene til dette er at de spiser mye og ofte. Noen barn har sprutbrekninger pga trang lukkemuskel i spiserøret.Hvis så er tilfelle bør det undersøkes ved nermeste barnesykehus.Men spedbarn kan også ha sprutbrekninger av og til uten at det er noe galt så lenge det viser trivsel og god vektoppgang. Følge med på vekten, at barnet legger tilfredstillende på seg. Ca 150 gram i uka er bra.Når du ammer er det viktig å få med både den første melken som er tørstestillende men også den siste melken som er fet og mere mettende.Hvis du er storprodusent, og barnet får mye av den tørstestillende melken, blir mett før den fete melken kommer, er det større sansynlighet for oversfylling, gulping og kolikk.Det anbefales ikke å la spedbarn sove i mageleie, så sant det ikke er klare medisiske grunner for det. Barn som har lett for å gulpe kan med fordel holdes rolig i lett oppreist sittestilling i armene etter måltidet.Send flere detaljer dersom svaret ikke er tilfredstillende for deg. Lykke til. Hei ragnhild. Han fikk stilt diagnosen på rigshospitalet i københavn ved ultralyd. Pylarostenose fikk vi heldigvis bekreftet at det ikke var. Men ammeregimet med hver annen time funket ikke hverken for mor eller sønn, så nå er vi begge lagt inn på barneavdelingen hvor ammingen følges opp, og vi skal finne frem til en rytme som passer oss begge. Jeg ammer stadig bare 10 minutter av gangen, han får i seg 90-130 ml og det er fint for en gutt på 4400 g. og han har fått en apnøalarm siden han ligger på magen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134785-reflux-og-ammeregime/#findComment-837467 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ragnhild Alquist, Helsesøster Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 Hei ragnhild. Han fikk stilt diagnosen på rigshospitalet i københavn ved ultralyd. Pylarostenose fikk vi heldigvis bekreftet at det ikke var. Men ammeregimet med hver annen time funket ikke hverken for mor eller sønn, så nå er vi begge lagt inn på barneavdelingen hvor ammingen følges opp, og vi skal finne frem til en rytme som passer oss begge. Jeg ammer stadig bare 10 minutter av gangen, han får i seg 90-130 ml og det er fint for en gutt på 4400 g. og han har fått en apnøalarm siden han ligger på magen. Kjære marius mamma Høres ut som dere får god behandling og blir godt tatt vare på. Lykke til videre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134785-reflux-og-ammeregime/#findComment-838018 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Letta Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 Prøv å pump ut litt melk før du legger ham til. På den måten får han mest av den fete ettermelka, og du opprettholder eller øker din egen produksjon. For å få en viss peiling på hvor mye melk du har, kan du pumpe deg etter at han har spist. Har du 30-40 ml igjen kan du trygt pumpe såpass før du legger ham til. Ikke pump hver gang du ammer. En venninde av meg hadde samme problemet med sin lille sønn. Hun ble rådet til å bare gi ett bryst til hvert måltid, for hun hadde så mye melk. Dette fungerer bra, han gulper ikke mer og legger fint på seg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134785-reflux-og-ammeregime/#findComment-851013 Del på andre sider Flere delingsvalg…
marius mamma Skrevet 15. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2004 Prøv å pump ut litt melk før du legger ham til. På den måten får han mest av den fete ettermelka, og du opprettholder eller øker din egen produksjon. For å få en viss peiling på hvor mye melk du har, kan du pumpe deg etter at han har spist. Har du 30-40 ml igjen kan du trygt pumpe såpass før du legger ham til. Ikke pump hver gang du ammer. En venninde av meg hadde samme problemet med sin lille sønn. Hun ble rådet til å bare gi ett bryst til hvert måltid, for hun hadde så mye melk. Dette fungerer bra, han gulper ikke mer og legger fint på seg. Tusen takk for gode råd! Jeg prøver faktisk ut ett-brysts-knepet for tiden, leste det i Gro Nylander's bok. Er uansett nødt til å ta toppen av det andre brystet også, ellers blir de overspente av å bare brukes annenhver gang! Det som er det verste med begrensings-rutine, uansett ett eller to bryst, er at han blir så ULYKKELIG av å bli tatt fra brystet. Smokk døyver det verste, men er jo ikke like trygt og hyggelig som mammas bryst... Han legger hvertfall fint på seg, 450g på 8 dager!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134785-reflux-og-ammeregime/#findComment-851549 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.