Gå til innhold

Bytte etternavn ved giftemål?

Anbefalte innlegg

Gjest meterologisk institutt

Nei, det er selvfølgelig (for meg i alle fall) noe helt annet med fornavnet. Det er jo det jeg kalles i ni av ti tilfeller, og vel så det. Det er svært sjelden noen kaller meg "kari normann", eller bare "normann", men "kari" brukes hele tiden.

Så nei, jeg føler ikke at min identitet er knyttet til etternavnet mitt, jeg er meg uten det. Og forsåvidt hadde jeg vært meg uten fornavnet også. Men jeg føler altså større tilknytning til det.

Beste hilsen fra

Er du islandsk? Der kaller jo hele landet hverandre ved fornavn.

Overalt du er registrert i Norge (og det er ganske mange steder), er det etternavnet ditt som først og fremst er interessant og som du står oppført under.

Fortsetter under...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• cecily

5

• Tornerose

4

• Dorthe

3

• thermos

3

Mest aktive i denne tråden

Er du islandsk? Der kaller jo hele landet hverandre ved fornavn.

Overalt du er registrert i Norge (og det er ganske mange steder), er det etternavnet ditt som først og fremst er interessant og som du står oppført under.

Neida, jeg er ikke islandsk. Og ja, det er etternavnet man sorteres etter i offentlige register osv, men i private sammenheng, jobbsammneheng etc så brukes stort sett fornavnet. Og det er i den sammenheng jeg synes navnet mitt gir meg identitet - hvilket etternavn jeg benevnes med i offentlig sammenheng betyr lite.

På den andre siden så tok det ikke så veldig lang tid før jeg ble vant med mitt nye etternavn heller, og nå etter 6 år er det like mye en del av meg som det etternavnet jeg fikk ved fødselen :-)

Beste hilsen fra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...