Gjest Dette liker jeg ikke Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 Sammen med tildelingspapirene er vi plutselig blitt forelagt fra Adopsjonsforum en erklæring vi skal skrive under. Der skal vi frasi oss enhver rettighet til evt. å kunne gå til noe søksmål mot AF, og vi skal skrive under på at AF ikke har noe som helst ansvar for feil i dokumenter osv. Nå er det ikke det at jeg tror søksmål vil bli aktuelt, og barnet virker friskt. Likevel reagerer jeg sterkt på det prinsipielle i å skulle skrive under på noe sånt. Har undersøkt dette juridisk, og faktum er at en slik erklæring vil være ugyldig. AF ikke har rett til å kreve at adoptantene fraskriver seg juridiske rettigheter. Hvilket ansvar en adopsjonforening har i en adopsjonsprosess, er dessuten et spørsmål som kan diskuteres. Sist men ikke minst vil en slik erklæring være underskrevet i en tvangssituasjon (under trussel om at ellers blir ikke adopsjonen fullført), og er dermed ugyldig. Er det flere som har reagert på dette? Har de andre adopsjonforeningene en liknende erklæring? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134787-juridisk-erkl%C3%A6ring-af/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Calileo Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 Jeg er ikke jurist for å ha sagt det, men jeg mener at barn er barn og ting er ting. Ingen bør ha reklamasjonsrett på mennesker. Så enkelt er det faktisk. Alle som ønsker deg barn ønsker seg i utgangspunktet sunne friske barn, enten man får de på den ene eller andre måten. Imidlertid er det ting man ikke kan være herre over og det er en risiko forbundet med det å få barn uansett. Adopsjonsforum er en forening drevet av et sekreteriat, men i prinsippet eiet av medlemmene. Det adopsjonsforum antagelig ønsker å signalisere med dette, er det jeg påpekte ovenfor, og at foreningens liv ikke må komme i fare p.g.a. søksmål i fra foreldre. Det vil igjen gjøre det helt umulig å drive med adopsjonsarbeid faktisk. Nå skjer det heldigvis sjelden feil, men vi lever ikke i en perfekt verden og feil kan selvsagt oppstå i giverlandene av fagpersonell der. Jeg synes du bør gå i deg selv og spørre deg selv om hvem du ville saksøkt dersom du fødte et barn via naturmetoden, som tilsynelatende var friskt ved fødselen, men som senere viste seg å ha en hjerneskade. Barn er ikke varer. Og heldigvis for det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134787-juridisk-erkl%C3%A6ring-af/#findComment-835746 Del på andre sider Flere delingsvalg…
enamorado Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 Jeg er ikke jurist for å ha sagt det, men jeg mener at barn er barn og ting er ting. Ingen bør ha reklamasjonsrett på mennesker. Så enkelt er det faktisk. Alle som ønsker deg barn ønsker seg i utgangspunktet sunne friske barn, enten man får de på den ene eller andre måten. Imidlertid er det ting man ikke kan være herre over og det er en risiko forbundet med det å få barn uansett. Adopsjonsforum er en forening drevet av et sekreteriat, men i prinsippet eiet av medlemmene. Det adopsjonsforum antagelig ønsker å signalisere med dette, er det jeg påpekte ovenfor, og at foreningens liv ikke må komme i fare p.g.a. søksmål i fra foreldre. Det vil igjen gjøre det helt umulig å drive med adopsjonsarbeid faktisk. Nå skjer det heldigvis sjelden feil, men vi lever ikke i en perfekt verden og feil kan selvsagt oppstå i giverlandene av fagpersonell der. Jeg synes du bør gå i deg selv og spørre deg selv om hvem du ville saksøkt dersom du fødte et barn via naturmetoden, som tilsynelatende var friskt ved fødselen, men som senere viste seg å ha en hjerneskade. Barn er ikke varer. Og heldigvis for det. Dette dreier seg ikke om reklamasjonsrett, men mer om det prinsipielt betenkelige i å skulle fraskrive seg juridiske rettigheter. Forøvrig må det være riktig slik "Dette liker jeg ikke" sier, at man neppe vil være rettslig bundet ved å underskrive en slik erklæring fra AF. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134787-juridisk-erkl%C3%A6ring-af/#findComment-835837 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Calileo Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 Dette dreier seg ikke om reklamasjonsrett, men mer om det prinsipielt betenkelige i å skulle fraskrive seg juridiske rettigheter. Forøvrig må det være riktig slik "Dette liker jeg ikke" sier, at man neppe vil være rettslig bundet ved å underskrive en slik erklæring fra AF. Hvilke rettigheter ønsker du å ha ved adopsjon som du mener du har bedre ivaretatt når du føder barn? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134787-juridisk-erkl%C3%A6ring-af/#findComment-835899 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilsen en adoptant Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 Jeg er helt enig med "Dette liker jeg ikke". Det er jo det prinsipielle han/hun reagerer på, ikke det at han/hun har tenkt å gå til noen sak. Vi også reagerte kraftig på å skulle undertegne en slik erklæring. Ikke fordi vi har tenkt å gå til noen sak, men fordi vi ikke syns det er riktig å skulle fraskrive oss våre juridiske rettigheter, slik innlederen over skriver. Vi valgte likevel å skrive under, for ikke å lage bråk, etter å ha rådført oss med en jurist som forklarte oss at erklæringen har null gyldighet. Etter mitt skjønn handler dette om en manglende respekt for sine medlemmer. Adopsjonsforum er faktisk en forening for medlemmene, og vi betaler en stor del av lønningene deres. Jeg skjønner godt at innlederen over reagerer, og jeg syns debatten nedenfor sporer av når man begynner å diskutere reklamasjonsrett på barn. Det er jo ikke det dette handler om. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134787-juridisk-erkl%C3%A6ring-af/#findComment-835956 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest grøssoggru Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 ADOPSJONSFORUM DØMT http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/?archiveSection=2&archiveItem=258020 FIKK HIV-SMITTET ADOPTIVBARN http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/?archiveSection=2&archiveItem=162314 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134787-juridisk-erkl%C3%A6ring-af/#findComment-836021 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snø Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 Uten å ha peiling på gyldigheten av avtalen, så regner jeg med at AF har brukt jurist når avtalen ble satt opp og at gyldigheten av en slik avtale ble vurdert da. Så man kan kanskje anta at "de lærde strides" om gyldigheten?? En annen sak er at adopsjonsforeningene rett og slett ikke har økonomi til å klare eventuelle søksmål enten man kaller det reklamasjon på barn eller ei - hvis noen får et barn som er skadet, mener at dette kan lastes adopsjonsforeningen, går til sak og vinner et krav på flere millioner, så vil adopsjonsforeningen høyst sannsynlig gå konkurs! Det handler ikke hvor vidt en slik avtale er etisk riktig eller ei, men om adopsjonsforeningene skal gjøres ansvarlig for å garantere at alle barn de formidler ikke har "skjulte feil og mangler", så kan adopsjonsforeningene rett og slett ikke fortsette driften, i alle fall ikke uten å mangdoble adopsjonsgebyrene! Ok, dette handler ikke om reklamasjonsrett på barn, men det handler om at vi som adopterer må være klar over at INGEN unger, verken de man lager selv, eller de man adopterer, kommer med noen som helst garanti. Får man tildeling har man et ansvar for å sjekke opp at opplysningene man får stemmer, og når man drar for å hente barnet har man faktisk en mulighet til å få undersøkt barnet nøye, om man mistenker at det feiler mer enn man føler man er i stand til å takle. Selvfølgelig vil det være alldeles grusomt å måtte takke nei til et barn man allerede har fått i armene, men om alternativet er å saksøke adopsjonsforeningen i etterkant, så bør man kanskje heller det...?? Jeg sier IKKE at ikke adopsjonsforeningene ikke har et ansvar overfor oss søkere mht å sørge for at vi får alle tilgjengelige opplysninger om et barn. Men kan de stilles til ansvar mht å garantere at de opplysningene som giverlandene oppgir er riktige? Kan man forvente at adopsjonsforeningen skal kunne gi noen som helst garanti for at det barnet man får tildelt er 100% friskt? Det stod forresten en fantastisk flott reportasje i et AF-blad for ikke så veldig lenge siden, om akkurat denne problemstillingen. En familie som fikk en liten gutt fra Etiopia, som viste seg å være sterkt handikappet. Den rørte meg langt inn i hjertet. Nei, de aller fleste av oss (det finnes jo unntak!) ønsker oss friske barn når vi adopterer. Vi er i en prosess nå, og jeg håper selvfølgelig at vårt neste barn skal være friskt og rask. Vi kommer sikkert til å gå noen runder i kjelleren om vi får et barn som viser seg å være sykt. Men uavhengig av hva vi har skrevet under på hos AF eller ei - det ville aldri ramlet meg inn i halvsøvne å prøve å legge skylden på adopsjonsforeningen. Men det er oss :-) Jeg reagerte ikke på å måtte skrive under på en slik erklæring, og jeg forstår veldig godt at adopsjonsforeningene må sikre seg mot eventuelle søksmål. Hvor vidt avtalen er gyldig eller ei, aner jeg ikke, men som sagt, jeg regner med at det er en jurist som har satt den opp. Beste hilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134787-juridisk-erkl%C3%A6ring-af/#findComment-836054 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Calileo Skrevet 31. januar 2004 Del Skrevet 31. januar 2004 Jeg er helt enig med "Dette liker jeg ikke". Det er jo det prinsipielle han/hun reagerer på, ikke det at han/hun har tenkt å gå til noen sak. Vi også reagerte kraftig på å skulle undertegne en slik erklæring. Ikke fordi vi har tenkt å gå til noen sak, men fordi vi ikke syns det er riktig å skulle fraskrive oss våre juridiske rettigheter, slik innlederen over skriver. Vi valgte likevel å skrive under, for ikke å lage bråk, etter å ha rådført oss med en jurist som forklarte oss at erklæringen har null gyldighet. Etter mitt skjønn handler dette om en manglende respekt for sine medlemmer. Adopsjonsforum er faktisk en forening for medlemmene, og vi betaler en stor del av lønningene deres. Jeg skjønner godt at innlederen over reagerer, og jeg syns debatten nedenfor sporer av når man begynner å diskutere reklamasjonsrett på barn. Det er jo ikke det dette handler om. Jeg synes faktisk det nettopp er det prinsippielle jeg påpeker i mine innlegg. Jeg mener fortsatt at barn er barn og ting er ting. Jeg mener at barna som jo er Norske statsborgere først og fremst er foreldrenes ansvar. Ut over det er det norske myndigheters ansvar å yte det helsetilbudet barnet krever, enten det er friskt eller har et et handicap. Slik er det vel også med egenfødte barn? Det er ingen forening å saksøke der? Jeg bare spør igjen jeg. Hvilke rettigheter savner dere som de som får egenfødte barn har? Det er nesten så jeg mener at dersom en har et menneskesyn der en skal ha rettigheter og juridisk dekning for noe så naturlig som å få barn, så får en heller vente til barna har vokst opp for å adoptere dem. Da vet man ho alt om eventuelle mangler. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134787-juridisk-erkl%C3%A6ring-af/#findComment-836071 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ekte nick Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Jeg er glad for at du tar opp dette. Jeg reagerte selv på denne erklæringen, Også jeg har snakket med jurister, som sier at AF sin erklæring ikke er gyldig. Jeg syns ikke noen skal skrive under på noe som strir imot viktige rettsprinsipper. Jeg er enig med dem som mener det er irrelevant å sammenlikne dette med "reklamasjonsrett" på barn. Dette handler om at adopsjonsforeningene har ansvar for å kvalitetssikre det arbeidet de gjør. Som ventende foreldre på den andre siden av kloden er det lite vi kan gjøre for å sikre at prosessen går riktig for seg. Vi betaler et svært høyt beløp til foreningene våre, - det minste vi har har krav på en kvalitetssikring av deres arbeid. Dersom det (hypotetisk sett) skulle vise seg at foreningene skulle svikte her, er det klart at de må ta ansvar for dette. Det er da en eventuell rettsak kommer inn, for å etterprøve om foreningene har tatt tilstrekkelig ansvar eller ikke. Å forlange at vi adoptanter fraskriver oss enhver rett til å få prøvd dette i en eventuell rettsak, mener jeg sier veldig mye om en adopsjonsforening. Her er det et viktig prinsipp som blir tilsidesatt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134787-juridisk-erkl%C3%A6ring-af/#findComment-836251 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Midt i prosessen Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 (Hm..innlegget mitt falt visst ut?, så nå sender jeg det på nytt) Vi har ennå ikke kommet så langt i prosessen som dere. Men jeg må si jeg ble forskrekket over å lese om dette! Jeg synes det er direkte uetisk av en adopsjonsforening å komme med en slik erklæring på tildelingstidspunktet. Det er jo rett og slett spekulativt! Dette er jo å stille familien i en tvangssituasjon. Ihvertfall dersom det er slik at foreningen truer med forsinkelser/stans i saken hvis man ikke underskriver (men har de egentlig gjort det da?). Er helt uenig med dem som trekker inn at man ikke kan ”reklamere” barn. Det vi snakker om her, er jo bare at enhver adopsjonsforening har ansvar for å gjøre jobben sin bra nok for å undersøke forholdene. Og at hvis man mener at de ikke har gjort denne jobben bra nok, har man rett til å få saken sin prøvd for en uavhengig instans. Det er denne retten man ikke skal måtte gi fra seg. En erklæring av denne typen virker helt "amerikansk". Her i Norge er det ingen kultur for å kunne fraskrive seg juridisk ansvar gjennom å få motparten til å skrive under på at han/hun aldri vil gå til sak! Her er det snakk om et viktig juridisk prinsipp. Jeg skjønner godt at dere reagerer, og jeg syns at dere fortjenter støtte og oppbacking av andre adoptanter! Jeg tviler sterkt på at vi kommer til å ville skrive under en slik erklæring når den tid kommer, dette høres rett og slett suspekt ut. Jeg tror nok Adopsjonforum gjør klokt i å endre en slik praksis. Foreningen vil neppe stå særlig sterk i en rettsak hvis de skulle nekte å sluttføre en adopsjon fordi adoptantene ikke vil skrive under en erklæring som er så tvilsom juridisk, og som attpå til er undertegnet i en tvangssituasjon. For øvrig kan jeg trøste dere med nettopp dette: hvis dere skriver under en erklæring under tvang - og dere har vitner på dette - så er erklæringen ikke gyldig uansett. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134787-juridisk-erkl%C3%A6ring-af/#findComment-836254 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kathinka Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Vi går også gjennom Adopsjonsforum, men er ikke kommet så langt som til denne erkleringen. Men jeg lurer på om dere alle skrev under på den, selv om dere var i mot? Visst det er noen som ikke har skrevet under, hva ble utfallet da? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134787-juridisk-erkl%C3%A6ring-af/#findComment-836303 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Calileo Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 (Hm..innlegget mitt falt visst ut?, så nå sender jeg det på nytt) Vi har ennå ikke kommet så langt i prosessen som dere. Men jeg må si jeg ble forskrekket over å lese om dette! Jeg synes det er direkte uetisk av en adopsjonsforening å komme med en slik erklæring på tildelingstidspunktet. Det er jo rett og slett spekulativt! Dette er jo å stille familien i en tvangssituasjon. Ihvertfall dersom det er slik at foreningen truer med forsinkelser/stans i saken hvis man ikke underskriver (men har de egentlig gjort det da?). Er helt uenig med dem som trekker inn at man ikke kan ”reklamere” barn. Det vi snakker om her, er jo bare at enhver adopsjonsforening har ansvar for å gjøre jobben sin bra nok for å undersøke forholdene. Og at hvis man mener at de ikke har gjort denne jobben bra nok, har man rett til å få saken sin prøvd for en uavhengig instans. Det er denne retten man ikke skal måtte gi fra seg. En erklæring av denne typen virker helt "amerikansk". Her i Norge er det ingen kultur for å kunne fraskrive seg juridisk ansvar gjennom å få motparten til å skrive under på at han/hun aldri vil gå til sak! Her er det snakk om et viktig juridisk prinsipp. Jeg skjønner godt at dere reagerer, og jeg syns at dere fortjenter støtte og oppbacking av andre adoptanter! Jeg tviler sterkt på at vi kommer til å ville skrive under en slik erklæring når den tid kommer, dette høres rett og slett suspekt ut. Jeg tror nok Adopsjonforum gjør klokt i å endre en slik praksis. Foreningen vil neppe stå særlig sterk i en rettsak hvis de skulle nekte å sluttføre en adopsjon fordi adoptantene ikke vil skrive under en erklæring som er så tvilsom juridisk, og som attpå til er undertegnet i en tvangssituasjon. For øvrig kan jeg trøste dere med nettopp dette: hvis dere skriver under en erklæring under tvang - og dere har vitner på dette - så er erklæringen ikke gyldig uansett. Mitt innlegg falt også ut. Det er ikke erklæringen som er amerikansk, men heller holdningene som fremkommer her. Jeg har skrevet på dette forumet siden det startet, og oftere og oftere gjenspeiles en forbrukerholdning i forhold til det å adoptere. Når man går inn i en forening for å adoptere så må man ta inn over seg 2 ting. Man blir et medlem i en demokratisk styrt organisasjon. Dette er ikke et selskap eller byrå som mange ynder å skrive. Det er en non profitt organisasjon hvor kostnadene ved hver adopsjon er forbundet med de virkelige kostnadene foreningen har for å formidle foreldre til barna. Det andre er at dette er barn. Hvem prater barnas rettigheter her da? Dette er faktisk ikke bare en prinsippsak, men handler om et menneskesyn. Dersom noen føler seg provosert over mine innlegg, kan jeg i grunnen bare si ditto. Det er heller ingen av disse anonyme som svarer meg på mine spørsmål. Er det de andre adoptantene som skal betale for ”reklamasjonen”. Hva vil dere kalle det dersom en går til sak mot foreningen? Jeg vil kalle det å ikke være fornøyd med ”varen”. Dersom en bare forer juristene med nok mat tror jeg sikkert det er mange som kunne ha reklamert på sine barn. De er som kjent ikke fagfolk i menneskelighet, men i paragrafer og har sitt utkomme i å føre sin klients sak. Og noen få saker er det jo blitt. Med en utstrakt rett til å saksøke foreningen ville det bli umulig å drive med utenlandsadopsjon. Tror dere virkelig ikke at foreningene har vurdert konsekvensene? Dere påpeker jo selv hvor dyrt det er å adoptere, men jeg skal love dere at dersom en virkelig skulle ha en helgardering, ja da ble det dyrt. Jeg tror faktisk at da måtte man hatt norsk medisinsk team i hver fødeby vi får barn i fra. Og fremdeles ville det ha vært rom for feil. Litt tilbake til det amerikanske, så betaler nok rike amerikanere sikkert en høyere pris for sine barn enn oss her i Norge. De betaler for å være 100% sikre på helse og at en får riktig alder og farge på barnet. Det er det som er amerikansk for meg. Dersom man skal ha det slik, så er det jo bare å flytte. Adoptivbarn må ikke bli et substitutt for barn man ikke føder, og som skal stilles ut i familieutstillingsvinduet og gjenspeile foreldrenes lykkelige og fullkomne liv. For meg er barn barn med ulike behov. Og barns rettighet burde etter mitt syn være å få foreldre. Det er for meg mye viktigere rettigheter enn at foreldrene får det man betaler for. Jeg mener at det er en risiko forbundet med et å få barn uansett. Dette kanman ikke fraskrive seg fordi man betaler en sum penger for å adoptere. Jeg har ikke regnet på om det er noen større risiko ved adopsjon enn ved fødsel, men det er helt sikkert andre ting som kan oppstå ved en adopsjon enn ved en fødsel. Det jeg kan være enig i her, er tidspunktet for fremleggingen av erklæringen. Denne burde kanskje ha blitt fremlagt tidligere, slik at de som trengte det kunne gå noen ekstra runder med seg selv eller hoppe av prosessen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134787-juridisk-erkl%C3%A6ring-af/#findComment-836322 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sarepta Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 En nøyere gjennomlesning vil vel gjøre det klart at foreningen garanterer at alle tilgjengelige opplysninger om barnet blir formidlet til familiene. Det foreningene vil gardere seg mot, er å bli holdt ansvarlig enten for noe som ikke var mulig å oppdage på frigivelses-,tildelings- eller adopsjonstidspunktet, eller for feil som myndighetene i opprinnelseslandet evt har begått. Du kan da ikke mene at en norsk adopsjonsforening skal overprøve/etterprøve alt som foreligger av informasjon om barnet, og som blir gitt av opprinnelseslandet? Nei, der er foreningene langt på vei "postkasse" for myndighetene ute! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134787-juridisk-erkl%C3%A6ring-af/#findComment-836356 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snø Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Ser det er blitt slettet en del svar her i dag, uten at jeg aner hvorfor, men for å gjenta meg selv: Jeg forstår utmerket godt at adopsjonsforeningene trenger en slik erklæring. Ingen av adopsjonsforeningene har økonomisk ryggrad til å bære et slikt erstatningskrav som det man risikerer fremmet (som ER fremmet per i dag!). Selvfølgelig har adopsjonsforeningene en forpliktelse overfor oss søkere mht å sørge for at vi får all tilgjengelig informasjon som finnes for barnet, men noen garanti for barnets psykiske og fysike helse kan vi ikke forvente! Hvordan ser dere for dere at det skulle skje? Skulle adopsjonsforeningene sendt et team med norske spesialister for å undersøke hvert eneste barn som blir adoptert bort?? Hva hadde kostnadene vært med det?? Når en får en tildeling, så har man også _selv_ et ansvar for å få lege til å gå gjennom papirene man får. I tillegg har man muligheten til å få undersøkt barnet når man henter det. Om barnet ser ut som om det feiler mer enn man føler man er i stand til å takle, ja da må man vel neste takke nei til barnet da? Brutalt, ja, men det er kanskje tross alt bedre for både en selv og barnet....? Og om man ikke kan se at noe er galt med barnet selv - hvordan kan man da forvente at adopsjonsforeningen skal se/vite det?? Jeg kan bare ikke forstå at noen faktisk tror at når man adopterer, da er man garantert et "lytefritt" barn, og om man får et barn med skader, ja da skal adopsjonsforeningen stilles til ansvar! Ja, det koster mange penger å adoptere - men det vi betaler dekker reelle utgifter knyttet til adopsjon! Ønsker vi oss bedre legekontroll av ungene som adopteres bort - ja da vil dette koste mer! Ønsker vi at adopsjonsforeningene skal kunne garantere for at barna våre er 100% friske, og være økonomisk ansvarlig for oppveksten deres om de ikke er det - da vil sannsynligvis adopsjon bli sinnsykt dyrt!!! Man tar en sjanse når en får barn, enten en får barnet på den ene eller andre måten. Vi som adopterer har vel faktisk litt større kontroll på hvor vidt barnet vi får er friskt eller ei. Men jeg synes ikke vi kan kreve noen garanti. For å ta et eksempel. Da vi hentet datteren vår, var det et par som samtidig hentet ei lita jente. Vår datter var 10 uker, deres datter var 8 uker. I tillegg var hun 4 uker for tidlig født. Dette paret fortalte året etterpå at de lurte på om hun var tilbakestående, for de sammenliknet henne med hvor vår datter var utviklingsmessig. De hadde ingen erfaring med barn fra før, men konkluderte med at hun sikkert var litt sen, siden hun var for tidlig født. De tok henne med hjem, og det viste seg at hun var like kvikk og rask som hvem som helst :-) Men om det hadde vist seg at hun _var_ tilbakestående, skulle de hatt mulighet til å saksøke sin adopsjonsforening??? Og hva om vår 10 uker gamle datter hadde stagnert i utviklingen eller vist seg å ha en eller annen sykdom som ikke var kommet opp i dagen ved adopsjonstidpunktet - var dette da en "mangel" som vi kunne klage på?? Noe vi kunne klandret adopsjonsforeningen for, og krevd erstatning for?? Mitt svar er enkelt - det kunne ikke ha ramlet meg inn i halvsøvne!! Om det tildeles et barn, må adopsjonsforenignen stole på at giverlandet gir dem rette opplysninger. De må stole på de legeopplysningene som er gitt. Og det _vårt_ ansvar å dobbelsjekke disse, om vi tviler på opplysningene som er gitt. Ellers så vil jeg også påpeke at det å adoptere er ikke å kjøpe en vare! Vi betaler for tjenesten, ja, men vi betaler reelle kostnader knyttet til selve adopsjonen. Vi betaler IKKE for barnet!!! Jeg forstår godt at adopsjonsforeningene i lys av søksmål ønsker å sikre seg mot fremtidige søksmål. Som sagt tviler jeg på at adopsjonsforeningene kan fortsette å eksistere, om de skal påta seg det ansvaret enkelte her inne tydeligvis mener de har! Adopsjonsforeningene er medlemsbaserte foreningenr, de styres av adoptivforeldre. Sekretariatet (de som jobber i AF), er ansatte, som gjennomfører den politikken som styret og landsmøtet Og styret og landsmøtet, det er oss adoptivforeldre! En slik garanti som det snakkes om her, vil koste dyrt, og det er vi adoptivforeldre som vil måtte betale. Adopsjonsforum er ingen bedrift som tjener penger av seg selv. Forsikring? Vi får jo ikke forsikre våre adoptivbarn før de har vært hjemme et år, hvilket forsikringsselskap vil forsikre alle de barna som ikke er kommet hjem en gang???? Jeg synes dere som reagerer så fælt på denne erklæringen skal stikke fingen i jorda og se hvor dere er! Adoptivbarn kommer rett og slett ikke med garanti for god fysisk og psykisk helse. Adopsjonsforeningene formidler barnet for oss, de selger det ikke til oss. De har et ansvar for å gi oss all tilgjengelig informasjon, helt klart, men hvordan skal de kunne garantere for riktigheten i det giverlandet oppgir?? Skal adopsjonsforenignene garantere for dette, vil dette fordyre adopsjon x ganger. Jeg er er ikke villig til å betale for at noen skal få en slik garanti! Jeg forstår veldig godt at adopsjonsforeningene ønsker å skjerme seg for søksmål fra søkere som føler at de fikk en "feilvare". Jeg synes ikke de fraskriver seg ansvaret, men de gir beskjed om at de ikke kan gi en garanti som er umulig å gi! Hvis ikke erklæringen slik den er i dag er gyldig, så håper jeg at de får laget en som er det rimelig raskt! Mitt ankepunkt til erklæringen er at den muligens burde vært signert allerede i begynnelsen av adopsjonsprosessen, slik at de som syntes den var urimelig, kunne fått hoppet av på et tidlig tidspunkt. Og et lite ps til slutt, mht søskmålet som allerede er rettet mot AF. Denne saken er meg bekjent ikke ferdig i rettsapparatet enda, og vi som er medlemmer får krysse fingrene for at AF vinner søksmålet. For så vidt jeg har forstått så vil AF gå konkurs om de taper! Og det vil vel nesten bety at vi er en hel haug her inne som ikke får adoptere... Tenk dere om! Adopsjonsforeningene er IKKE profittorganisasjoner som selger barn, de er ideelle organisasjoner som formidler barn til adopsjon. De har ikke økonomisk ryggrad til å ta det ansvaret dere forventer de skal ta! Hvis dere ønsker garanti for friske barn, så har dere et problem, for uansett hvilken måte dere får barn på, så er en slik garanti umulig å gi! Beste hilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134787-juridisk-erkl%C3%A6ring-af/#findComment-836504 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dette liker jeg ikke Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Ser det er blitt slettet en del svar her i dag, uten at jeg aner hvorfor, men for å gjenta meg selv: Jeg forstår utmerket godt at adopsjonsforeningene trenger en slik erklæring. Ingen av adopsjonsforeningene har økonomisk ryggrad til å bære et slikt erstatningskrav som det man risikerer fremmet (som ER fremmet per i dag!). Selvfølgelig har adopsjonsforeningene en forpliktelse overfor oss søkere mht å sørge for at vi får all tilgjengelig informasjon som finnes for barnet, men noen garanti for barnets psykiske og fysike helse kan vi ikke forvente! Hvordan ser dere for dere at det skulle skje? Skulle adopsjonsforeningene sendt et team med norske spesialister for å undersøke hvert eneste barn som blir adoptert bort?? Hva hadde kostnadene vært med det?? Når en får en tildeling, så har man også _selv_ et ansvar for å få lege til å gå gjennom papirene man får. I tillegg har man muligheten til å få undersøkt barnet når man henter det. Om barnet ser ut som om det feiler mer enn man føler man er i stand til å takle, ja da må man vel neste takke nei til barnet da? Brutalt, ja, men det er kanskje tross alt bedre for både en selv og barnet....? Og om man ikke kan se at noe er galt med barnet selv - hvordan kan man da forvente at adopsjonsforeningen skal se/vite det?? Jeg kan bare ikke forstå at noen faktisk tror at når man adopterer, da er man garantert et "lytefritt" barn, og om man får et barn med skader, ja da skal adopsjonsforeningen stilles til ansvar! Ja, det koster mange penger å adoptere - men det vi betaler dekker reelle utgifter knyttet til adopsjon! Ønsker vi oss bedre legekontroll av ungene som adopteres bort - ja da vil dette koste mer! Ønsker vi at adopsjonsforeningene skal kunne garantere for at barna våre er 100% friske, og være økonomisk ansvarlig for oppveksten deres om de ikke er det - da vil sannsynligvis adopsjon bli sinnsykt dyrt!!! Man tar en sjanse når en får barn, enten en får barnet på den ene eller andre måten. Vi som adopterer har vel faktisk litt større kontroll på hvor vidt barnet vi får er friskt eller ei. Men jeg synes ikke vi kan kreve noen garanti. For å ta et eksempel. Da vi hentet datteren vår, var det et par som samtidig hentet ei lita jente. Vår datter var 10 uker, deres datter var 8 uker. I tillegg var hun 4 uker for tidlig født. Dette paret fortalte året etterpå at de lurte på om hun var tilbakestående, for de sammenliknet henne med hvor vår datter var utviklingsmessig. De hadde ingen erfaring med barn fra før, men konkluderte med at hun sikkert var litt sen, siden hun var for tidlig født. De tok henne med hjem, og det viste seg at hun var like kvikk og rask som hvem som helst :-) Men om det hadde vist seg at hun _var_ tilbakestående, skulle de hatt mulighet til å saksøke sin adopsjonsforening??? Og hva om vår 10 uker gamle datter hadde stagnert i utviklingen eller vist seg å ha en eller annen sykdom som ikke var kommet opp i dagen ved adopsjonstidpunktet - var dette da en "mangel" som vi kunne klage på?? Noe vi kunne klandret adopsjonsforeningen for, og krevd erstatning for?? Mitt svar er enkelt - det kunne ikke ha ramlet meg inn i halvsøvne!! Om det tildeles et barn, må adopsjonsforenignen stole på at giverlandet gir dem rette opplysninger. De må stole på de legeopplysningene som er gitt. Og det _vårt_ ansvar å dobbelsjekke disse, om vi tviler på opplysningene som er gitt. Ellers så vil jeg også påpeke at det å adoptere er ikke å kjøpe en vare! Vi betaler for tjenesten, ja, men vi betaler reelle kostnader knyttet til selve adopsjonen. Vi betaler IKKE for barnet!!! Jeg forstår godt at adopsjonsforeningene i lys av søksmål ønsker å sikre seg mot fremtidige søksmål. Som sagt tviler jeg på at adopsjonsforeningene kan fortsette å eksistere, om de skal påta seg det ansvaret enkelte her inne tydeligvis mener de har! Adopsjonsforeningene er medlemsbaserte foreningenr, de styres av adoptivforeldre. Sekretariatet (de som jobber i AF), er ansatte, som gjennomfører den politikken som styret og landsmøtet Og styret og landsmøtet, det er oss adoptivforeldre! En slik garanti som det snakkes om her, vil koste dyrt, og det er vi adoptivforeldre som vil måtte betale. Adopsjonsforum er ingen bedrift som tjener penger av seg selv. Forsikring? Vi får jo ikke forsikre våre adoptivbarn før de har vært hjemme et år, hvilket forsikringsselskap vil forsikre alle de barna som ikke er kommet hjem en gang???? Jeg synes dere som reagerer så fælt på denne erklæringen skal stikke fingen i jorda og se hvor dere er! Adoptivbarn kommer rett og slett ikke med garanti for god fysisk og psykisk helse. Adopsjonsforeningene formidler barnet for oss, de selger det ikke til oss. De har et ansvar for å gi oss all tilgjengelig informasjon, helt klart, men hvordan skal de kunne garantere for riktigheten i det giverlandet oppgir?? Skal adopsjonsforenignene garantere for dette, vil dette fordyre adopsjon x ganger. Jeg er er ikke villig til å betale for at noen skal få en slik garanti! Jeg forstår veldig godt at adopsjonsforeningene ønsker å skjerme seg for søksmål fra søkere som føler at de fikk en "feilvare". Jeg synes ikke de fraskriver seg ansvaret, men de gir beskjed om at de ikke kan gi en garanti som er umulig å gi! Hvis ikke erklæringen slik den er i dag er gyldig, så håper jeg at de får laget en som er det rimelig raskt! Mitt ankepunkt til erklæringen er at den muligens burde vært signert allerede i begynnelsen av adopsjonsprosessen, slik at de som syntes den var urimelig, kunne fått hoppet av på et tidlig tidspunkt. Og et lite ps til slutt, mht søskmålet som allerede er rettet mot AF. Denne saken er meg bekjent ikke ferdig i rettsapparatet enda, og vi som er medlemmer får krysse fingrene for at AF vinner søksmålet. For så vidt jeg har forstått så vil AF gå konkurs om de taper! Og det vil vel nesten bety at vi er en hel haug her inne som ikke får adoptere... Tenk dere om! Adopsjonsforeningene er IKKE profittorganisasjoner som selger barn, de er ideelle organisasjoner som formidler barn til adopsjon. De har ikke økonomisk ryggrad til å ta det ansvaret dere forventer de skal ta! Hvis dere ønsker garanti for friske barn, så har dere et problem, for uansett hvilken måte dere får barn på, så er en slik garanti umulig å gi! Beste hilsen fra Det er en vanlig debatt-teknikk at man tillegger motstanderen meninger h*n ikke har, for så å kritisere h*n for disse... De tingene Snø (og enkelte andre her) tar opp i sitt innlegg, handler IKKE om våre synspunkter. Bare for å ha det klart: Vi reagerer IKKE på alt som står i erklæringen. Vi krever IKKE noen "garanti" for at barnet skal være friskt. Vi har heller ingen problemer med å undertegne på at vi selv har ansvar for å la en lege se gjennom papirene. Vi ville heller ikke komme til å ønske å "returnere" barnet, eller bli mindre glad i ham/henne, dersom det skulle vise seg å ha et handicap. Det vi er opptatt av, er at adopsjonsforeningene har ansvar for å gjøre sin del av arbeidet skikkelig. Og at de ikke kan frasi seg dette ansvaret. OG vi reagerer på å skulle undertegne på at vi ikke under noen omstendighet skal kunne gå til søksmål dersom det skulle bli oppdaget at foreningen ikke har gjort det arbeidet de skulle. Det er det prinsipielle i dette som vi reagerer på. Og som noen sa nedenfor her: vi finner det uholdbart og direkte uetisk av foreningen å kreve en slik erklæring av adoptivforeldrene. Det er imidlertid mulig at vi kommer til å gjøre slik det ser ut som mange andre har gjort: skriver under (under tvang) på et papir som vi vet er ugyldig , og vente til barnet er kommet hjem før vi tar opp saken videre... Dette av ren frykt for at Adopsjonsforeningen, som sitter i en klar maktposisjon over oss akkurat nå, skal komme til å sanksjonere oss på noen måte...(ganske skrekkelig tanke at de er villig til å misbruke denne makten faktisk). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134787-juridisk-erkl%C3%A6ring-af/#findComment-836587 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snø Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Det er en vanlig debatt-teknikk at man tillegger motstanderen meninger h*n ikke har, for så å kritisere h*n for disse... De tingene Snø (og enkelte andre her) tar opp i sitt innlegg, handler IKKE om våre synspunkter. Bare for å ha det klart: Vi reagerer IKKE på alt som står i erklæringen. Vi krever IKKE noen "garanti" for at barnet skal være friskt. Vi har heller ingen problemer med å undertegne på at vi selv har ansvar for å la en lege se gjennom papirene. Vi ville heller ikke komme til å ønske å "returnere" barnet, eller bli mindre glad i ham/henne, dersom det skulle vise seg å ha et handicap. Det vi er opptatt av, er at adopsjonsforeningene har ansvar for å gjøre sin del av arbeidet skikkelig. Og at de ikke kan frasi seg dette ansvaret. OG vi reagerer på å skulle undertegne på at vi ikke under noen omstendighet skal kunne gå til søksmål dersom det skulle bli oppdaget at foreningen ikke har gjort det arbeidet de skulle. Det er det prinsipielle i dette som vi reagerer på. Og som noen sa nedenfor her: vi finner det uholdbart og direkte uetisk av foreningen å kreve en slik erklæring av adoptivforeldrene. Det er imidlertid mulig at vi kommer til å gjøre slik det ser ut som mange andre har gjort: skriver under (under tvang) på et papir som vi vet er ugyldig , og vente til barnet er kommet hjem før vi tar opp saken videre... Dette av ren frykt for at Adopsjonsforeningen, som sitter i en klar maktposisjon over oss akkurat nå, skal komme til å sanksjonere oss på noen måte...(ganske skrekkelig tanke at de er villig til å misbruke denne makten faktisk). Vi er enige i at adopsjonsforeningene har et ansvar i å viderebringe all eksisterende informasjon, helt klart! Og det er veldig tragisk at det skal være nødvendig med en slik erklæring. Men sett i lys av at det faktisk ER folk som går til søksmål, så synes jeg faktisk at man må akseptere en slik erklæring. Jeg er helt enig i at adopsjonsforeningen skal garantere at de gir alle tilgjengelige opplysnigner videre til oss foreldre. Men ut over det så forstår jeg godt at de må sikre seg. Ellers vil jeg beklage om jeg tillegger noen meninger og holdninger de ikke har! Når ord bare står på trykk, og man ikke deltar i en diskusjon hvor man kan korrigere og oppklare misforståelser, så trør man lett feil! Jeg kan som sagt forstå at noen reagerer på å få en slik erklæring ved tildeling,d en burde hlet klart kommet atskillig tidligere i prosessen. Beste hilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134787-juridisk-erkl%C3%A6ring-af/#findComment-836596 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kathinka Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Vi skal straks gå igang med prosessen, og skl i morgan sende registreringen til Adopsjonsforum. I tillegg er det et ark som heter "Søkernes egenerklæring ved adopsjonsprosessens begynnelse". På dette arket er det et ganske langt avsnitt som heter "Om barnets helsetilstand", der det blant annes står om at de kan få ufullstedige opplysninger og at vi har et ansvar for å sjekk de opplysningene som fremkommer opp mot en lege osv osv. Til slutt står det at de fraskriver seg enhver risiko og ethvert ansvar for kostnader, tap, skade som skyldes helsetilstand og videre fysisk og psykisk utvikling. Lurer på om dette er den samme erklæringen, og at de kanskje nå har fått dette med helt i starten av prosessen. Vel, papirene er underskrevet og går avsted i posten i morgen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134787-juridisk-erkl%C3%A6ring-af/#findComment-836698 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Calileo Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Det er en vanlig debatt-teknikk at man tillegger motstanderen meninger h*n ikke har, for så å kritisere h*n for disse... De tingene Snø (og enkelte andre her) tar opp i sitt innlegg, handler IKKE om våre synspunkter. Bare for å ha det klart: Vi reagerer IKKE på alt som står i erklæringen. Vi krever IKKE noen "garanti" for at barnet skal være friskt. Vi har heller ingen problemer med å undertegne på at vi selv har ansvar for å la en lege se gjennom papirene. Vi ville heller ikke komme til å ønske å "returnere" barnet, eller bli mindre glad i ham/henne, dersom det skulle vise seg å ha et handicap. Det vi er opptatt av, er at adopsjonsforeningene har ansvar for å gjøre sin del av arbeidet skikkelig. Og at de ikke kan frasi seg dette ansvaret. OG vi reagerer på å skulle undertegne på at vi ikke under noen omstendighet skal kunne gå til søksmål dersom det skulle bli oppdaget at foreningen ikke har gjort det arbeidet de skulle. Det er det prinsipielle i dette som vi reagerer på. Og som noen sa nedenfor her: vi finner det uholdbart og direkte uetisk av foreningen å kreve en slik erklæring av adoptivforeldrene. Det er imidlertid mulig at vi kommer til å gjøre slik det ser ut som mange andre har gjort: skriver under (under tvang) på et papir som vi vet er ugyldig , og vente til barnet er kommet hjem før vi tar opp saken videre... Dette av ren frykt for at Adopsjonsforeningen, som sitter i en klar maktposisjon over oss akkurat nå, skal komme til å sanksjonere oss på noen måte...(ganske skrekkelig tanke at de er villig til å misbruke denne makten faktisk). Ok! om det så er saksbehandlerfeil hos foreningen dere øsnsker retten til å gå til søksmål mot, så mener jeg fortsatt at dette er en del av "leveransen". Det er i bunn og grunn til sist mangler ved barnet som vil være grunnen til søksmålet. Og det er fortsatt i bunn og grunn de andre medlemmene som må dekke eventuelle erstatninger og saksomkostninger. Dette blir galt uansett. Kan du ikke se det da? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134787-juridisk-erkl%C3%A6ring-af/#findComment-836708 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hilsen nysjerrig Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Et spørsmål ingen har besvart enda, er hvorvidt de andre foreningene også opererer med en slik erklæring. Noen som kan svare på det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134787-juridisk-erkl%C3%A6ring-af/#findComment-836720 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest indignert Skrevet 1. februar 2004 Del Skrevet 1. februar 2004 Ok! om det så er saksbehandlerfeil hos foreningen dere øsnsker retten til å gå til søksmål mot, så mener jeg fortsatt at dette er en del av "leveransen". Det er i bunn og grunn til sist mangler ved barnet som vil være grunnen til søksmålet. Og det er fortsatt i bunn og grunn de andre medlemmene som må dekke eventuelle erstatninger og saksomkostninger. Dette blir galt uansett. Kan du ikke se det da? "Kan du ikke se det da?" Du virker utrolig intolerant overfor mennesker som har andre synspunkter enn slutninger enn du selv, Calileo. Kan du ikke bare respektere at her er det ulike syn? Ærlig talt, som du angriper andres personlighet og motiver i dine innlegg, bare fordi du er uenig med dem. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/134787-juridisk-erkl%C3%A6ring-af/#findComment-836722 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.