Gå til innhold

Juridisk erklæring AF

Anbefalte innlegg

Gjest hilsen en adoptant

Slike saker vitner ihvertfall om at det finnes visse kriterier en adopsjonsforening bør følge, og at de er nødt til å forholde seg til et minimum av undersøkelsesplikt når de skal stå som formidlere av adopsjon.

Slike saker viser også at det er helt nødvendig at adoptantene står fritt i å kunne prøve en sak for retten eller ikke.

Fortsetter under...

"Kan du ikke se det da?"

Du virker utrolig intolerant overfor mennesker som har andre synspunkter enn slutninger enn du selv, Calileo. Kan du ikke bare respektere at her er det ulike syn? Ærlig talt, som du angriper andres personlighet og motiver i dine innlegg, bare fordi du er uenig med dem.

Angriper jeg?!?!?. Jeg får jo ikke svar på det jeg spør om. Jeg kommer med synspunkter jeg også, men de blir ganske enkelt oversett. Jeg spør: "Skal de andre medlemmene dekke kostnadene ved søksmål? Og hva vil du anse at vil utløse et søksmål i fra dere?. Når du kan svare meg på det, så skal jeg slutte å skrive.

Det er en vanlig debatt-teknikk at man tillegger motstanderen meninger h*n ikke har, for så å kritisere h*n for disse...

De tingene Snø (og enkelte andre her) tar opp i sitt innlegg, handler IKKE om våre synspunkter.

Bare for å ha det klart: Vi reagerer IKKE på alt som står i erklæringen. Vi krever IKKE noen "garanti" for at barnet skal være friskt. Vi har heller ingen problemer med å undertegne på at vi selv har ansvar for å la en lege se gjennom papirene. Vi ville heller ikke komme til å ønske å "returnere" barnet, eller bli mindre glad i ham/henne, dersom det skulle vise seg å ha et handicap.

Det vi er opptatt av, er at adopsjonsforeningene har ansvar for å gjøre sin del av arbeidet skikkelig. Og at de ikke kan frasi seg dette ansvaret. OG vi reagerer på å skulle undertegne på at vi ikke under noen omstendighet skal kunne gå til søksmål dersom det skulle bli oppdaget at foreningen ikke har gjort det arbeidet de skulle. Det er det prinsipielle i dette som vi reagerer på. Og som noen sa nedenfor her: vi finner det uholdbart og direkte uetisk av foreningen å kreve en slik erklæring av adoptivforeldrene.

Det er imidlertid mulig at vi kommer til å gjøre slik det ser ut som mange andre har gjort: skriver under (under tvang) på et papir som vi vet er ugyldig , og vente til barnet er kommet hjem før vi tar opp saken videre...

Dette av ren frykt for at Adopsjonsforeningen, som sitter i en klar maktposisjon over oss akkurat nå, skal komme til å sanksjonere oss på noen måte...(ganske skrekkelig tanke at de er villig til å misbruke denne makten faktisk).

"OG vi reagerer på å skulle undertegne på at vi ikke under noen omstendighet skal kunne gå til søksmål dersom det skulle bli oppdaget at foreningen ikke har gjort det arbeidet de skulle."

For min egen del så sitter jeg inne med mye kritikk til AF, men dette vi nå diskuterer er virkelig _ikke_ et av punktene. Jeg er helt enig med Snø sin argumentasjon. Jeg vil bare tilføye som en kommentar til sitatet jeg har sakset fra "dette liker jeg ikke".

Hvorvidt adopsjonforeningene (være seg AF, VB eller IA) er i stand til å få tak i de aktuelle opplysningene i de ulike landene varierer sterkt fra de ulike giverland basert på deres lover, regler og tolkninger av retningslinjer. Noen land er ikke like villige til å gi veldig detaljerte helseopplysninger, rutinene for dette kan variere mye i de ulike landene, og det kan de norske foreningene gjøre veldig lite med. De må selvfølgelig følge opp og være i dialog med de ulike landene, men grensen for utidig innblading (i giverlandets øyne) er ofte svært nær. Våre samarbeidsland skal alle følge Haagkonvensjonen, noe som jo er en selvfølge, men tolkningen av denne kan nok variere mye uten at lille Norge kan komme å "diktere" hvordan andre land skal gjennomføre sine adopsjonsregler. Da mister vi nok mange samarbeidsland ganske raskt.

Internasjonal adopsjon opererer i et etisk minefelt, og "trampe inn på areanaen med elefantføtter" fører skjeldent til et konstruktivt samarbesiklima. Hvorvidt foreningen har gjort det de skulle kan være vankelig å bedømme for oss søkere, da foreninene våre i mange sammenhenger ikke har ubegrenset påvirkningskraft

Et spørsmål ingen har besvart enda, er hvorvidt de andre foreningene også opererer med en slik erklæring. Noen som kan svare på det?

Vi gjennomførte vår første adopsjon høsten 2002 via VB. På det tidspunktet var det ingen tilsvarende erklæring vi måtte skrive under på.

Vi er i gang med 2ndre runde, og har hittil heller ikke sett noe til tilsvarende erklæring.

Om det har skjedd endringer undervegs med VB likevel, så har jeg ikke opplysninger om dette.

hilsen

Vi gjennomførte vår første adopsjon høsten 2002 via VB. På det tidspunktet var det ingen tilsvarende erklæring vi måtte skrive under på.

Vi er i gang med 2ndre runde, og har hittil heller ikke sett noe til tilsvarende erklæring.

Om det har skjedd endringer undervegs med VB likevel, så har jeg ikke opplysninger om dette.

hilsen

VB har faktisk en liknende egenerklæring som søkerne skal undertegne i fbm. at søknaden registreres hos dem. Vi har undertegnet denne både ved 2. (2000-2001) og 3. adopsjon (2002-3003). Kunne derimot ikke finne den i mapen fra første adopsjon (1995-97), så ting kan ha endret seg underveis.

Denne erklæringen inneholder bl.a. følgende ordlyd: "VERDENS BARN drives på ideell basis for søkernes regning og kan ikke dekke de kostnader som oppstår for familien om barnets helsetilstand utvikler seg forskjellig frs det som var oppgitt tidligere.

Vi er inneforstått med det ovennevnet og aksepterer at VB dermed må fraskrive seg enhver riskio og ethvert ansvar for kostnader, tap og skade som skyldes barnas helsetilstand eller andre forhold."

Hilsener fra

Gjest avsløringen

Hvilke rettigheter ønsker du å ha ved adopsjon som du mener du har bedre ivaretatt når du føder barn?

Etter å ha lest igjennom alle innelggene her, sitter jeg igjen med en følelse av at Calileo jobber i en av foreningene.

Kanskje det er han/hun som har laget dette skjemaet som det her er snakk om?

Han kan vel aldri ha adoptert noen gang? I såfall er det noe merkelig synes jeg...

Løsning på alle problemer om å få friske barn:

Send ned en NORSK LEGE som kan undersøke barna før de kommer til Norge. (Slik gjør de det i Danmark.)

Annonse

Gjest ChiengMai

"OG vi reagerer på å skulle undertegne på at vi ikke under noen omstendighet skal kunne gå til søksmål dersom det skulle bli oppdaget at foreningen ikke har gjort det arbeidet de skulle."

For min egen del så sitter jeg inne med mye kritikk til AF, men dette vi nå diskuterer er virkelig _ikke_ et av punktene. Jeg er helt enig med Snø sin argumentasjon. Jeg vil bare tilføye som en kommentar til sitatet jeg har sakset fra "dette liker jeg ikke".

Hvorvidt adopsjonforeningene (være seg AF, VB eller IA) er i stand til å få tak i de aktuelle opplysningene i de ulike landene varierer sterkt fra de ulike giverland basert på deres lover, regler og tolkninger av retningslinjer. Noen land er ikke like villige til å gi veldig detaljerte helseopplysninger, rutinene for dette kan variere mye i de ulike landene, og det kan de norske foreningene gjøre veldig lite med. De må selvfølgelig følge opp og være i dialog med de ulike landene, men grensen for utidig innblading (i giverlandets øyne) er ofte svært nær. Våre samarbeidsland skal alle følge Haagkonvensjonen, noe som jo er en selvfølge, men tolkningen av denne kan nok variere mye uten at lille Norge kan komme å "diktere" hvordan andre land skal gjennomføre sine adopsjonsregler. Da mister vi nok mange samarbeidsland ganske raskt.

Internasjonal adopsjon opererer i et etisk minefelt, og "trampe inn på areanaen med elefantføtter" fører skjeldent til et konstruktivt samarbesiklima. Hvorvidt foreningen har gjort det de skulle kan være vankelig å bedømme for oss søkere, da foreninene våre i mange sammenhenger ikke har ubegrenset påvirkningskraft

"Hvorvidt adopsjonforeningene (være seg AF, VB eller IA) er i stand til å få tak i de aktuelle opplysningene i de ulike landene varierer sterkt fra de ulike giverland basert på deres lover, regler og tolkninger av retningslinjer. Noen land er ikke like villige til å gi veldig detaljerte helseopplysninger, rutinene for dette kan variere mye i de ulike landene, og det kan de norske foreningene gjøre veldig lite med."

Det foreningene _bør_ gjøre, er på forhånd å gjøre kommende adoptanter oppmerksomme på rutinene i de forskjellige landene, også når det gjelder helseerklæringer. Så vet i alle fall adoptantene hva de går til med åpne øyne. Som de fleste andre kriterier vil dette telle for noen, for andre vil det være av mindre betydning.

Det foreningene _kan_ forsikre seg om, er at papirene de får på hvert enkelt barn er oversatt skikkelig sånn at alle opplysninger som faktisk foreligger kommer frem. En kvalitetskontroll av papirene om du vil. Annet kan vi ikke forvente, det er i alle fall min mening.

Har et barn et synlig handikapp er det best tjent med å komme til foreldre som mener de har ressurser til å makte dette. Et barn kan ikke leve på kjærlighet alene, det skal også følges opp. Det er selvsagt utrolig hva kjærlighet kan utrette, men vi må ikke undervurdere at en god posjon ressurser også hjelper på. At ting kan dukke opp/vise seg i ettertid kan vi ikke få garantier mot. Heldigvis.

Etter å ha lest igjennom alle innelggene her, sitter jeg igjen med en følelse av at Calileo jobber i en av foreningene.

Han kan vel aldri ha adoptert noen gang? I såfall er det noe merkelig synes jeg...

Send ned en NORSK LEGE som kan undersøke barna før de kommer til Norge. (Slik gjør de det i Danmark.)

Gjør de virkelig det i Danmark??? Jeg har hørt om det før, men det virker rett og slett for utrolig.

Noe som vet om dette stemmer, eller er det bare i særlige tilfeller?

Beste hilsen fra

Gjør de virkelig det i Danmark??? Jeg har hørt om det før, men det virker rett og slett for utrolig.

Noe som vet om dette stemmer, eller er det bare i særlige tilfeller?

Beste hilsen fra

Det nedenforstående er sakset fra AC-dk sine hjemmesider. Som en ser sender de IKKE en lege til giverlandet. De har et legeteam som vurderer _papirene_ man får på barnet.

Altså ingen særlig forskjell fra at vi får beskjed om å få en (eller flere, om vi ønsker det) lege/spesialist til å vurdere våre papirer før vi takker ja.

"Barnet vurderes

På baggrund af barnets papirer vurderes barnet i forhold til ansøgernes godkendelse. Dette foregår på følgende måde:

Den formidlende organisation har tilknyttet pædiatere (børnelæger), der vurderer det konkrete barn på baggrund af dets papirer. Den pædiater, der vurderer det konkrete barn, kan komme frem til følgende konklusioner:

1) Vurderer vedkommende barnet til at ligge inden for ansøgernes godkendelse, sendes alle barnets papirer, den danske lægeerklæring og evt. billeder til ansøgerne. Ansøgerne har blot tilbage at meddele den formidlende organisation, om de godkender det.

Herefter underretter den formidlende organisation amtet om ansøgernes valg. Barnets papirer vedlægges i kopi til orientering.

Bemærk: Ansøgerne kan ikke afslå et barn, der ligger inden for deres godkendelse, uden at det kan få konsekvenser for deres godkendelse.

2) Vurderer pædiateren barnet til at ligge uden for ansøgernes godkendelse, sendes alle barnets papirer, den danske lægeerklæring til ansøgerne. Ansøgerne beslutter selv, om de ønsker at få medsendt eventuelle billeder.

Ansøgerne skal nu tage stilling til:

a) om de ønsker at søge samrådet om udvidet godkendelse til at adoptere barnet eller

B) om de ikke ønsker at adoptere barnet.

Ansøgerne kan - hvis de har behov for det - bl.a. få vejledning hos Adoptionsnævnets pædiatere - se adresser osv. på dette link: http://adoptionsnaevnet.dk/om_adopt/default.htm - egen læge og/eller den formidlende organisations pædiatere.

Ad. a: Ønsker ansøgerne en udvidet godkendelse, meddeler de hurtigst muligt den formidlende organisation dette. Herefter skal samrådet vurdere, om de kan give ansøgerne den krævede godkendelse.

Ad. b: Afviser ansøgerne barnet, meddeler de dette til den formidlende organisation og returnerer straks alle barnets papirer inklusive billeder etc.

Den formidlende organisation meddeler samrådet, at ansøgerne ikke ønsker at adoptere det pågældende barn (Barnets papirer vedlægges i kopi til orientering).

Udlandet vil ofte fastsætte en tidsfrist for, hvornår ansøgerne senest skal beslutte sig.

Bemærk: Det får ingen konsekvenser for ansøgernes danske godkendelse, hvis de afviser et barn, der ligger uden for deres godkendelse."

Det hørtes urimelig dyrt ut å sende en lege til giverlandet ved hver tildeling - bare tenk på hvor mange leger som da til en hver tid ville være på reisefot!

Beste hilsen fra

Hei!

Jeg vet ikke hvor du har det fra at de sender ned lege til alle barn som skal adopteres til Danmark, men det avkreftes herved!

Det de derimot gjør, som organisasjonene her til lands ikke gjør, er at de lar en dansk lege gå over alle dokumenter om barnet før dokumentene frigjøres for foreldrene. Dvs de blivende foreldrene får vite at det har kommet tildeling, de får vite kjønn og ca alder, men ikke så mye mer, og ikke noe bilde, før legen har sett over og "godkjent."

MVH

VB har faktisk en liknende egenerklæring som søkerne skal undertegne i fbm. at søknaden registreres hos dem. Vi har undertegnet denne både ved 2. (2000-2001) og 3. adopsjon (2002-3003). Kunne derimot ikke finne den i mapen fra første adopsjon (1995-97), så ting kan ha endret seg underveis.

Denne erklæringen inneholder bl.a. følgende ordlyd: "VERDENS BARN drives på ideell basis for søkernes regning og kan ikke dekke de kostnader som oppstår for familien om barnets helsetilstand utvikler seg forskjellig frs det som var oppgitt tidligere.

Vi er inneforstått med det ovennevnet og aksepterer at VB dermed må fraskrive seg enhver riskio og ethvert ansvar for kostnader, tap og skade som skyldes barnas helsetilstand eller andre forhold."

Hilsener fra

Det stemmer, Mamta.Denne underskrev vi nå i høst.

Skal sende søknad nå med det samme. Ellers har jeg 2 barn i fra Cali i Colombia. Jeg ser av webmasters svar på mitt innlegg over her at temperaturen har vært vel høy her til tider. Kanskje det der derfor mine innlegg blir angrepet så hatskt.

Faktum er jo fortsatt at jeg ikke har fått svar på mine spørsmål her oppe da, men det får fare for denne gang. Jeg beskylder i hvert fall ingen her å være andre enn de de er. Slik det insinueres at jeg er.

Min identitet her inne må vel være av de skjøreste på hele forumet faktisk. Dersom noen ønsker det finner de meg raskt og jeg kan stille opp i egen person og stå for mine meninger. Eneste grunn til at jeg skriver med nick er at det faktisk kreves her inne. Ellers hadde jeg benyttet mitt eget navn.

Nå er det vel ganske mange nye her siden jeg var aktiv, men jeg har altså vært med siden starten av forumet i 1999. Den gang hadde DOL egen shatteside og jeg var førstemann som shattet direkte i fra giverlandet. Den gangen syntes jeg dette var veldig kult, men nå er jo slikt blitt helt vanlig.

Dete var bare en liten digresjon i fra min side.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...